Erste Research Blog

11:28 | febr. 20.Research Blog

Jobban függnek gázügyben az oroszok Európától, mint fordítva

Pletser Tamás, olaj-, és gázipari szakértőnk friss blogbejegyzése a G7.hu-ról.

11:08 | febr. 15.Research Blog

Miért nem hajlandó az emberiség megfékezni a klímaváltozást?

Pletser Tamás, olaj-, és gázipari szakértőnk friss blogbejegyzése a Pénz Beszél blogról.

16:32 | febr. 5.Research Blog

A finomítói marzsok gyengülése a régióban

Pénteken a MOL az elmúlt 6 év leggyengébb januári finomítói marzsáról adott számot. Van okuk a befektetőknek a pánikra vagy a helyzet csak ideiglenes és a finomítók nyeresége visszatér az elmúlt években jól megszokott, magasabb szintekre?

11:19 | jan. 29.Research Blog

A venezuelai végjáték és az olajárak

Venezulában felpörögtek az események az elmúlt hetekben. Az Egyesült Államok nyíltan Juan Guaido mögé állt. Trump elnök szankciókkal fenyegette meg a szerintük törvénytelen szocialista kormányzatot. A katonság egyelőre kiáll a vezető, Nicolas Maduro mellett. A két fél és a mögöttük felsorakozott nemzetközi erők küzdelme kiszámíthatatlan helyzetet teremthet a világ legnagyobb olajtartalékán ülő...

11:25 | jan. 28.Research Blog

G7 podcast: Jobb lenne, ha a sarkvidéki kőolajat ott hagynánk, ahol van

A kőolaj globális ára az egyik legérdekesebb dolog a világon, hiszen szinte minden tényező hat rá, ami a világban számít és érdekes: a globális gazdasági növekedés, a nagyhatalmi politika, a technológiai fejlődés, a piaci spekuláció és még ezer dolog. De a kőolaj szerepe változóban van, és a leginkább az éghajlatváltozás az, ami hosszú távon korlátozhatja a keresletet iránta.

11:04 | jan. 22.Research Blog

Milyen stratégiát terveznek a világ olaj és gázcégei?

Az elmúlt évek slágertémája volt, hogy milyen stratégiát választanak az olaj és gázcégek az olajkorszak elmúlásával. Az olajcégek körében egy-két éve még egyfajta kétségbeesés volt, hogy mit tegyenek, ma azonban a vélekedés inkább az, hogy az olajkorszak vége igencsak messze van. Ezzel együtt elindult a váltás, a lehetőségek pedig igencsak széleskörűek.

14:40 | jan. 17.Research Blog

Miért nem térnek vissza a bullok az olajpiacra?

Az elmúlt hetek olajár emelkedése sokkal inkább a rövid pozíciók zárása miatt következett be, mintsem új vételi pozíciók nyitása miatt. Nagyon úgy tűnik, hogy a kedvező hírek ellenére (OPEC+ termeléscsökkentés, csökkenő iráni export, a részvénypiacok stabilizálódása és az USA és Kína közti kereskedelmi tárgyalások) a stabil olajvevők elhagyják a piacot. Sokak szerint a tavalyi harmadik...

14:48 | jan. 10.Research Blog

Az USA gázárai hullámvasúton: a nagy november-decemberi lendületet gyors visszarendeződés követte

Az USA gázárai jelentős hullámvasútszerű mozgáson vannak túl: a szokatlan, november végi-december elején tapasztalt hideg idő következtében a 3 dollár alatti tartományból 4,8 dollár/MMBTu szintig lendültek az árak. A piaci szereplők aggódtak, hogy ha az alacsony készletállomány rendkívül hideggel párosul, akkor a szezon végére komoly ellátási gondok lehetnek. A szokatlanul meleg december és...

12:19 | jan. 8.Research Blog

A dízel és benzin árrés: ismét fordul a kocka

Míg tavaly október elején nulla benzin/nyersolaj árrést és rekordra magasságra ugró dízel/nyersolaj árrést látunk, január elejére fordult a kocka és az európai benzinárrés soha nem látott 30 dollár főlé ugrott hordónként, míg a dízel árrése viszont visszaesett. Az alábbi rövid írás az okokat próbálja elemezni. Hosszútávon mindenesetre a dízel árrés növekedésére és a benzin stagnálásra számítunk.

12:27 | jan. 2.Research Blog

Olajár várakozás 2019-re: a mostaninál magasabb átlagár várható

A 2019-es év várhatóan nem szűkölködik a meglepetésekben, a volatilitás is biztosan erős lesz, de a mostani szintnél magasabb olajárra számítok. A legizgalmasabb kérdés a globális kereslet alakulása és az USA palatermelőinek válasza lesz az alacsonyabb árakra. A 60-80 dollár közti Brent ársávban hiszek továbbra is.

11:59 | 2018. dec. 13.Research Blog

Milyen tényezők lesznek 2019-ben meghatározóak az olajpiacon?

A bizonytalanság nem csökken a globális olajpiacon. Mind a keresleti oldalon, mind a kínálati oldalon számos olyan tényező van, amely elmozdíthatja az egyensúlyt, így nem véletlen, hogy 40 és 80 dollár közötti, vagyis nagyon széles sávon belül érkeznek jóslatok a jövő évi olajárra. A piac főleg a kínálati oldalra figyelt 2018-ban, de a keresleti oldal szerepe kezd egyre fontosabb lenni. Mi 60...

12:14 | 2018. dec. 6.Research Blog

Mi okozza Szaúd Arábia nehéz helyzetét?

A Financial Timesben találtam egy elgondolkodtató ábrát, ami pontosan mutatja, hogy mi okozza Szaúd-Arábia igencsak kétségbeejtő helyzetét. Az USA nyersolaj importja 2 millió hordóra zuhant, vagyis alig függ most már az USA gazdasága a Közel-Kelettől. Ez kétségbeejtő hír Szaúd-Arábiának, mivel ha egyszer végleg elengedi az Egyesült Államok a világ harmadik legnagyobb olajtermelőjének kezét, az...

11:39 | 2018. nov. 22.Research Blog

Szaúd-Arábia politikai csapdában – meglepetést hozhat a bécsi OPEC találkozó?

Az olajpiac kulcskérdése, hogy a soron következő OPEC találkozón sikerül-e ismét megállapodni az olajtermelés csökkentéséről. Hiába egyértelmű ugyanis a helyzet gazdasági értelemben, a világpolitika megváltoztathatja a kimenetelt. Szaúd-Arábia és fiatal uralkodója, Mohammed bin Szalmán (MbS) a Khashoggi gyilkossággal zsákutcába terelte magát és az OPEC-et. Így könnyen lehet, hogy a december...

12:42 | 2018. nov. 19.Research Blog

Az USA földgázárai az egekben

A szokatlanul hideg idő és az 5-éves átlaghoz képest alacsony betárolt készletek az USA földgáz áraiban is meglátszanak. A korábbi 3 dollár/MMBTu szintről közel 5 dolláros szintig emelkedett a napokban az árfolyam. Az árakat rövidtávon a tél mozgatja, de a tavaszi hónapokban jó eséllyel visszatérünk a korábbi szintekhez.

11:03 | 2018. nov. 19.Research Blog

Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék...