Erste Research Blog

17:12 | jan. 17.Research Blog

USA gázpiac: 2020 nehéz év lehet a szektornak

Az Amerikai Energiaügynökség (EIA) legfrissebb januári gázipari jelentése nem éppen rózsás kilátásokról ad számot: 2020-ban ismét folytatódhat az árak csökkenése és a túltermelési helyzet. Az EIA 9%-kal kisebb árakra számít az idén, vagyis az idei Henry Hub földgáz átlagár 2,33 USD/MMBtu lehet a tavalyi 2,57 dolláros átlagár után. Szerintük, ha a maradék két fűtési hónap (február-március)...

14:02 | jan. 6.Research Blog

Globális kőolajár: Meddig tarthat az emelkedés?

A múlt heti amerikai akció, Kasszem Szulejmani iráni főtiszt „likvidálása” ráerősített az október eleje óta tartó emelkedő olajár trendre. A kérdés, hogy vajon mennyire fenntartható ez az emelkedés, meddig nőhet a kőolaj ára. Úgy vélem, a 75-80 dolláros szintet nem fogja átütni az energiahordozó jegyzése, hacsak a geopolitikai feszültség valódi kínálatszűkítése jár együtt. Erre azonban nem sok...

13:21 | 2019. dec. 19.Research Blog

Apache: A suriname-i kutatás nem hozott eredményt

Az Apache részvények decemberben látványosan, 18 éves mélypontra zuhantak, aminek a fő oka az volt, hogy a cég kutatási jelentése a surinami Maka Central-1 fúrással kapcsolatban nem hozott kellemes híreket. A cég a 6.200 méteres réteghez képest mélyebbre, 6.900 méterre fúr le, ami azt jelenti, hogy a legnagyobb potenciállal bíró rétegben nem talált a cég kitermelhető szénhidrogént. A...

11:51 | 2019. dec. 11.Research Blog

Milyen olajárra számíthatunk 2020-ban?

Az olajpiacot továbbra is a nagy fokú bizonytalanság jellemzi, de van néhány olyan tényező, ami azt sugallja, hogy a jövő év inkább emelkedő árakat hozhat magával. A játékot persze továbbra is elronthatja több tényező, de összességében egyfajta enyhe optimizmus látszik. Továbbra is hiszek abban, hogy a 40-80 dolláros ársáv lesz a meghatározó a következő 5 évben, nő az esélye annak, hogy az...

13:04 | 2019. dec. 3.Research Blog

OPEC ülés: ez a kvótacsökkentés lesz a végső?

Az OPEC tagállamok csütörtökön és pénteken ülnek össze ismét, immár 177. alkalommal Bécsben. A kérdés, hogy sikerül-e összehozni Szaúd-Arábiának még egyszer a kőolaj termelés összehangolt csökkentését és akár tovább szorítani az OPEC össztermelési kvótáját? Az előjelek sok szempontból kedvezőtlenek, de egy adu ász lehet a szaúdiak kezében: elképzelhető, hogy ez a termelésvágás lesz az utolsó,...

11:54 | 2019. dec. 2.Research Blog

Aramco IPO: a héten lezárul a világ legnagyobb kibocsátása

Az Aramco elsődleges kibocsátása (IPO) a végéhez közeledik. Már most látható, hogy a tranzakció sikerrel zárul. Az egyéni befektetőknek felajánlott részvényeket a múlt héten már lejegyezték, míg az intézményi befektetőknek felajánlott 1%-nyi Aramco részvényre is érkezett már annyi vételi ajánlat, hogy december 4-én valóban lezárható a jegyzés. A világ legnagyobb IPO-jával december 11-én...

16:00 | 2019. nov. 27.Research Blog

IMO2020: a három várt változásból csak egy következett be

Az IMO2020 bevezetésével három piaci hatást vártak a szakértők, amiből egyelőre mindössze egy következett be. Úgy tűnik, a finomítói, kereskedői és tengeri szállítási szektor gyorsabban alkalmazkodott a helyzethez, mint amire várni lehetett. Emellett a 2019-es gazdasági lassulás, s az emiatt bekövetkezett finomított termék és kőolajkereslet csökkenés is feje tetejére állította a piacot.

12:23 | 2019. nov. 18.Research Blog

Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA...

14:23 | 2019. nov. 13.Research Blog

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont...

12:53 | 2019. nov. 6.Research Blog

Mi lehet 2020-ban a legfontosabb tényező, mely emelheti a kőolaj és a földgáz árát?

Olyan oldalról jöhet hatalmas lökés a globális olaj és gázárakra, amiről elsőre nem gondolnánk, hogy az fontos tényező lenne. Ez nem más, mint az amerikai elnökválasztás kimenetele. Trump demokrata kihívói közül Elizabeth Warren és Bernie Sanders megválasztása ugyanis hatalmas olaj és gázár rallit hozhat világszerte, de az amerikai olajipar a most leginkább esélyes demokrata jelölt, Joe Biden...

11:34 | 2019. okt. 25.Research Blog

Globális olajpiac: keresleti oldal és a jövő évi kínálat bővülés

A globális olajpiac továbbra is két kérdés körül forog: mi lesz a keresleti oldallal és mi fog történni a jövő évi kínálati növekedéssel. A kereskedők rövidtávon szűkülő piacot érzékelnek. 2020-ban azonban tovább gyengülhet a kereslet, miközben a kínálat dinamikusan nő – igaz egyre nagyobb azoknak a szakértőknek a száma, melyek szerint ez éppen fordítva lesz, lehetővé téve egy komoly árrobbanást.

17:43 | 2019. aug. 28.Research Blog

Az USA olajtermelése elérhette a maximumot?

A napokban érdekes cikk látott napvilágot Dan Steffens tollából (https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/The-Real-Reason-Why-US-Oil-Production-Has-Peaked.html), aki az EPG csoport elnöke közel 20 évet töltött el az amerikai olajiparban. A becslése szerint idén első félévben az amerikai olajtermelés ideiglenes csúcsra juthatott. Ennél magasabb kitermelés egyelőre nem várható, hacsak nem az...

17:14 | 2019. aug. 16.Research Blog

Az olajárak és a járműipar: kéz a kézben

A kőolajpiac mindig árgus szemmel követte a járműipar alakulását, mivel az új személygépkocsi eladások száma általában jól lekövette az olajkereslet alakulását. Vagyis aki új autót vagy nehézgépjárművet vett, az általában használta is, mégpedig az átlaghoz képest lényegesen többet. A járműgyártás dinamikája már tavaly is megtorpant, idén pedig még rosszabb a helyzet, ami az olajkeresletre nem...

11:54 | 2019. júl. 29.Research Blog

Nyári uborkaszezon vagy valami más?

Az elmúlt két hónapban az olajpiac volatilitása drasztikusan lecsökkent, a WTI lényegében 55 és 60 dollár között mozgott. Ez csak a nyári uborkaszezonnak köszönhető vagy inkább a bizonytalanság vette át az uralmat a piacon?

16:32 | 2019. júl. 23.Research Blog

Miért gyengült a MOL részvényára?

Az elmúlt napok leggyakoribb kérdése, hogy vajon mi az oka a MOL árfolyamesésének? Számomra úgy tűnik, hogy nincs probléma fundamentálisan a céggel, a régiós kereslet is erős és a MOL-nak is jól megy a bolt. A nemzetközi környezet azonban egyáltalán nem támogató, a szektor iránti bizalom továbbra sem stabil. Az ajánlásunk továbbra is Felhalmozás, 3.720 forintos célárral, amit arra alapozunk,...