Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

Előre menekül a Nike

ÖTLETGYÁR MAXI
ÖTLETGYÁR MAXI2018. november 28.   16:56
Nike - long ciklikus fogyasztási javak
Belépési pont: Piaci Kiszállási pont: 85,8 Stop-loss: 68,1
Elemző: Kiss Nicholas

Az online értékesítés felfuttatása, illetve az új termékek sikeres fogadtatása érdemben javította a Nike fundamentális kilátásait az utóbbi két negyedévben. Eközben azonban az általános negatív piaci hangulat rányomta a bélyegét a részvényárfolyam alakulására, ami közel 20%-os esést is mutatott a szeptember közepi csúcs óta. Ezzel egyre tágabbra nyílt az olló a javuló fundamentális kilátások és a visszaeső részvényárfolyam között. Mielőtt ez az olló be akarna csukódni, érdemes lehet a mostani szinteken long pozíciót nyitni, arra számítván, hogy az feszült piaci hangulat elültét követően hamar emelkedésnek indul az árfolyam.

A bevezetőben említett tényeket az alábbi ábra jól illusztrálja:

Forrás: Bloomberg

Ezen a grafikonon az látható, hogy az elemzők konszenzusos célára (fekete vonal) a Nike részvényeire az idei év során gyakorlatilag töretlenül emelkedett, amit október elejéig a részvényárfolyam (sárga vonal) le is követett. Ezt követően az általános piaci hangulat romlása során nagyobb árfolyamesést szenvedtek a részvények.

Ezt részben annak lehet betudni, hogy a cég agresszív növekedési kilátásokkal rendelkezik, amihez egy relatíve magasabb árazás is párosul. A mostani piaci bizonytalanságot pedig részben a globális növekedésbe vetett hit megingása okozhatta, így a nagyobb növekedés előtt álló cégekben kezdtek el leginkább kételkedni a befektetők. A mostani félelmek közepette azonban az látszik a világban, hogy a belső kereslet továbbra is erős, mivel a rég nem látott alacsony szinteken lévő munkanélküliség a bérek stabil emelkedésével jár. Ezzel pedig növekszik a rendelkezésre álló jövedelem, amihez továbbra is magas fogyasztói bizalom párosul. Ez pedig alapvetően kedvez a ciklikus fogyasztási javak előállítóinak, mint például a Nike. Ez a legutóbbi négy negyedévben az árbevétel átlagos 8% körüli év/év alapú növekedésében meg is mutatkozott. Kérdés, hogy ez miként folytatódhat a jövőben, és, hogy a növekedési kilátások valójában indokolják-e a relatíve magas árazást (S&P500 előremutatója P/E rátájának 1,7-szeresén forognak a részvények)?

Amerika visszahódítása

Ehhez elsőként a Nike hazai piacát, az USA-t érdemes megvizsgálni, ami az adózás előtti eredményben általában a 70-80%-át adja, a vállalat többi földrajzi régióban elért teljes adózás előtti eredményének. Ezen a piacon még nem is olyan rég több, kisebb amerikai kiskereskedelmi lánc csődje miatt három egymást követő negyedévben visszaesést mutattak a Nike értékesítései év/év alapon. Innen kellett fordítania idén a cégnek, ami a jelek szerint sikerülni látszik:

Forrás: Bloomberg, Erste

Emögött több tényező is meghúzódott, amik közül a legfontosabb a saját online értékesítési csatornák fejlesztése volt. A legutóbbi negyedévben 25%-kal bővültek az értékesítések ebben a szegmensben év/év alapon, míg az azt megelőzőben 41%-kal. Akkor az az érték a teljes éves növekedés 90%-át adta. Amellett, hogy az online érétkesítés magasabb marzsok mellett zajlik, sokkal nagyobb teret biztosít a vásárlókkal való interakcióra, illetve a fogyasztói szokások változásának gyors lekövetésére. Ettől pedig a vállalat a marzsok további bővülését várja az elkövetkező időkben. Amennyiben megnézzük az üzemi marzs alakulását, az utóbbi negyedévekben valóban fordulat jelei mutatkoznak:

Forrás: Bloomberg, Erste

Az online értékesítés sikeréhez természetesen elengedhetetlenek voltak a vállalat újonnan piacra dobott termékei. Itt egy új technológia, a Nike React szivacs segített sokat, ami jobb tompítást és kényelmet biztosít az ezzel ellátott cipők használóinak. Emellett az olyan hagyományos védjegymárkák, mint az Air  Max vagy a Jordan kifejezetten jól teljesítenek az utóbbi negyedévekben, ami arra utal, hogy sikerült a vállalatnak ráéreznie, hogy mi kell fogyasztóknak. Márpedig ebben az iparágban ez az, ami igazán számít.

A jelenleg meglévő erős momentumot a Nike érétkesítésében az egyik fontos kiskereskedelmi partner, a Foot Locker (értékesítés 2/3-át Nike termékek adják) nemrégiben közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentése is jól illusztrálja. Amellett, hogy kicsivel a várt feletti eredményt közölt a harmadik negyedévre a cég, a várakozását a most folyó negyedévre is megemelte. Mindezt úgy, hogy a Nike egyre többet értékesít online, mind saját, mind más értékesítési partnereken keresztül, ami elvileg a hagyományos kiskereskedelmi egységek elől visz el vevőket.

Idegenben is rátett egy lapáttal

Az amerikai mellett a kínai és az európai (főként Nyugat-Európa) piac játszik kulcsfontosságú szerepet a cég eredményességében. Előbbi esetében nagyjából egy éve érdemi fordulat következett be az árbevétel alakulásának tekintetében, miután dollárban mérve, árfolyamhatástól szűrve 20-30%-os év/év alapú növekedési ütemet láthattunk az utóbbi negyedévekben az ezt megelőző 10% körüli szintekről. Ez azonban részben a kínai jüan utóbbi időben látott gyengeségének volt köszönhető. Ha azonban a devizahatástól nem tisztított teljesítményt nézzük dollárban, a mögöttes folyamatok akkor is hasonló képet mutatnak, miszerint tavaly sikerült ismét magasabb fokozatba kapcsolni a megelőző évek csökkenő növekedési ütemét követően:

Forrás: Bloomberg, Erste

Eközben az európai piacon hozza a cég az elmúlt éveket jellemző 10%-os növekedési ütemet, miközben a hazai pályán játszó Adidas lemaradt az utóbbi negyedévekben:

Forrás: Bloomberg, Erste

Ez utóbbi ábrát ugyan kisebb fenntartásokkal kell kezelni, ugyanis a 2018-as gazdasági évtől más szegmenseket riportál a Nike, így az addigi nyugat-európai régió helyett Európa, Közel-Kelet és Afrika összevonva (EMEA) szerepel. Amennyiben a 2018-as első gazdasági negyedévet nézzük, azt láthatjuk, hogy az azt megelőző negyedévekhez hasonlóan a Nike lekövette az Adidas növekedési ütemét, pedig itt már az új struktúrában riportált. Ez megerősíthet minket abban, hogy az EMEA régió fő mozgatórugója a nyugat-európai piac és a Nike utóbbi negyedévekben mutatott teljesítménye valóban relatíve erős az Adidas-hoz képest.

Technikai kép

A 200 napos mozgóátlagnak ugyan nem egészen, de a 70 dollár körüli technikai szintnek sikerült megállítania az októberi nagyobb esést a részvényárfolyamban. Kisebb felpattanás után ezt a szintet ismét letesztelte az árfolyam, ahonnan újra felfelé vette az irányt. Ezzel egy formálódó duplaaljnak lehetünk szemtanúi, aminek még relatíve korai fázisában vagyunk. Ezen a ponton beszállni ugyan kockázatosabb, de cserébe a hozam/kockázat arány is vonzóbb. Konzervatívabb módon veszteség limitáló stop megbízásunkat a 68,2 dolláros technikai szint alá helyezzük 68,1 dollárhoz, míg profitcélunkat az alakzatból számolt célárfolyamhoz 85,8 dollárra, ami egyébként egybe is esik a történelmi csúccsal. Ezzel nagyjából 3 feletti hozam/kockázat arányt kapunk.

Forrás: Bloomberg, Erste

Ismét átlagos értékeltségen a részvények

A konkurenciával összevetve az látható, hogy a vállalat részvényei jelenleg átlaghoz közeli értékeltségen forognak. Amennyiben az árbevétel-növekedési várakozások függvényében vizsgáljuk a cég árfolyamának és az egy részvényre jutó árbevételnek hányadosát, akkor enyhe túlértékeltséget fedezhetünk fel:

Forrás: Bloomberg, Erste

Amennyiben a profitnövekedési kilátások függvényében nézzük az árfolyam és az egy részvényre jutó profit hányadosát, kisebb alulértékeltséget láthatunk:

Forrás: Bloomberg, Erste

Összességében tehát az látszik, hogy az elmúlt időszak esése nagyjából átlagos értékeltségre hozta vissza a cég részvényeit a főbb versenytársakhoz képest.

Hogyan érinti a Nike-t a kereskedelmi háború?

Mivel a vállalatnak mind érétkesítés, mind gyártás szempontjából fontos piaca Kína, elengedhetetlen megvizsgálni az USA és Kína közt zajló kereskedelmi adok-kapok lehetséges hatásait a cégre. A Nike gyártási térképe szerint (http://manufacturingmap.nikeinc.com/#) a vállalat termékeit 41 országban, ezen belül 529 gyárban állítják elő. Ezekben a gyárakban összesen több mint egy millió ember dolgozik. Valószínűleg ezekben a gyárakban nem kizárólag a Nikle termékeit állítják elő, és természetesen nem lehet tudni, hogy ha így van, akkor milyen arányban, de támpontnak mégis jók az adatok. A gyárak 19%-a, míg a dolgozók 15%-a található Kínában, így az egyik legfontosabb szerepet tölti be a gyártási láncban. Ebből a szempontból az a fontos kérdés, hogy az USA által kivetett, illetve kivetni tervezett importvámok mekkora mértékben sújtanák a céget. Az amerikai árbevétel, a teljes árbevétel 43%-át teszi ki, így valószínűleg sok terméket szállít a cég az ottani piacra Kínából, az egyik fő gyártási központból. Kérdés, hogy szükség esetén megvan-e a kellő flexibilitása a cégnek ahhoz, hogy ezen változtasson. A gyártási térképet tovább böngészve azt láthatjuk, hogy Kína mellett Vietnám egy másik kiemelt fontosságú központja a gyártásnak, ahol a gyárak 16%-a és a dolgozók 41%-a található. Emellett Ázsiában van még több, kevésbé hangsúlyos gyártási helyszín (India, Indonézia, Burma, Taiwan, …), amelyek együttesen szintén egy komolyabb részt képviselnek. Ez alapján azt a következtetést vonhatjuk le, hogy valószínűleg meg lehet a Nike-nak a kellő flexibilitása ahhoz, hogy újabb importvámok, illetve a meglévők emelése esetén, úgy módosítsa beszállítói láncát, hogy ezzel elkerülje a vámok jelentős részét. A Kína által kivetett, illetve kivetni tervezett importvámok valószínűleg nem érintenék a céget, ugyanis a kínai piac kiszolgálása valószínűleg helyi, illetve szomszédos gyártóktól történik.

Összefoglalás

Összességében tehát az látszik, hogy jól sikerültek a Nike legújabb húzásai mind operatív, mind termékszinten, amik jó alapot szolgáltatnak a további növekedéshez. Ez a kedvező momentum a részvényár alakulásában is megmutatkozott, azonban az általános piaci korrekció a cég részvényeit is utolérte. Ahogy azonban megnyugszik a piac és a vállalat tovább halad a mostani úton (legközelebbi gyorsjelentés: december 20.), ismét az erős fundamentumok kerülhetnek fókuszba, aminek hatására a részvényárfolyam is magához térhet.

Jelen marketingközleménnyel kapcsolatos információk

A jelen marketingközleményben foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. - 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26., tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Budapesti Értéktőzsde és Deutsche Börse (Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal.

A közleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A közleményben foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges.

A közlemény kiadása időpontjában érvényes. További részletek: www.ersteinvestment.hu, ügyletek előtti tájékoztatásról szóló Hirdetményben.

A jelen marketingközleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! Kérjük, tanulmányozza a részletes közleményhez kapcsolódó feltételeket weboldalunkon!

  • Az Erste Befektetési Zrt. felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti Bank.
  • Az ajánlást az Erste Befektetési Zrt. a kibocsátóval nem közölte.
  • Az elemzésben közölt információk forrását az adott grafikon vagy táblázat alatt külön jelezzük.

Az elemzés készítése során használt módszertannal, értékeléssel, valamint a becslés, előrejelzés, célárfolyam készítésekor használt feltételezésekkel kapcsolatos további információkat az Elemzési hirdetményben találhat. Az Elemzési hirdetmény ezen túlmenően magyarázatot ad az ajánlások (Long, Short) jelentésére.

Az ajánlás a következő időtartamra (befektetési időtartam) vonatkozik: Az ajánlás a célárfolyam teljesüléséig, vagy a stop-loss aktiválódásáig érvényes.

Az ajánlás tervezett aktualizálása: Társaságunk az általa korábban kiadott elemzéseket külön nem aktualizálja. Amennyiben olyan tényező merül fel, amely a korábban kiadott elemzés módosítását indokolja, új elemzést bocsátunk ki. Erre tekintettel, kérjük vegye figyelembe a fent megjelölt befektetési időtartamot, amelyre ajánlásunk vonatkozik.

Kockázati figyelmeztetés: Felhívjuk figyelmét arra, hogy az értékpapírokba történő befektetés különböző kockázatokat hordoz magában, ezért befektetési döntése meghozatala előtt körültekintően értékelje az egyes értékpapírok termékparamétereit! Társaságunknál elérhető termékekről részletes tájékoztatás – mely tartalmazza az adott termékekben rejlő kockázatokat is – a weboldalunkon található Általános Terméktájékoztató anyagokban érthető el. A társaságunk által terjesztett befektetési ajánlások listája a következő helyen érhető el, ugyanitt megtalálhatók az adott instrumentumra esetlegesen adott korábbi ajánlások is.

Összeférhetetlenségi nyilatkozat

Társaságunk minden szükséges lépést megtesz az érdekellentétek lehető legteljesebb elkerülése érdekében. E cél megvalósítása érdekében - többek között - ún. kínai falak kerültek felállításra, amelyek elválasztják az üzleti és elemzési területet. A kínai fal tényleges és virtuális korlátok felállítását jelenti az információáramlás korlátozása, adott esetben megtiltása érdekében (például: fizikai elválasztás, informatikai elválasztás). Ezen kívül korlátozzuk és nyomon követjük munkavállalóink saját számlás kereskedését. A befektetési ajánlások tekintetében az összeférhetetlenség megelőzésére és elkerülésére létrehozott belső szervezeti és igazgatási megoldások, valamint információs korlátok leírása az Elemzési hirdetményben található.

Az Erste Befektetési Zrt. folyamatosan nyomon követi az ajánlásban foglalt kibocsátókkal kapcsolatos összeférhetetlenségi eseteket. Az azonosított összeférhetetlenségi esetekről a honlapunkról tájékozódhat.

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

Gloster: A magasabb marzsú üzletágak gyengébb teljesítménye húzta vissza az eredményt
VÁLLALATELEMZÉS

Gloster: A magasabb marzsú üzletágak gyengébb teljesítménye húzta vissza az eredményt

A Gloster 10,3 milliárd forintos korrigált árbevételről és...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben