Expedia - long | turizmus | ||||
Belépési pont: | piaci ár | Kiszállási pont: | 120,5 | Stop-loss: | 81,8 |
Közeleg a turisztikai szezon kezdete, amikor az emberek nekilátnak szállásokat böngészni, repülőjegyet foglalni, gondoskodni az autóbérlésről és egyéb utazással kapcsolatos teendőről. A tervezést nagyban megkönnyítik az online utazási irodák, amelyek abban segítenek, hogy egyszerűbbé váljon a szervezés, és a lehető legjobb élményben részesüljön az utazó. Az idegenforgalom élénkülése kedvez ezeknek a vállalatoknak, ezért érdemes befektetői szemmel is megvizsgálni a szektor kilátásait.
Miből származik az online utazási irodák bevétele?
Az olyan vállalatok, mint a Booking vagy az Expedia online platformot üzemeltetnek, amelyek egyszerűbbé teszik az utazások megszervezését. Egy helyen megtalálhatóak a szállodák, légitársaságok, autókölcsönző, biztosítók és egyéb szolgáltatók ajánlatai, összehasonlíthatóvá válnak az árak, és véleményeket is olvashatunk olyanoktól, akik korábban igénybe vették az adott szolgáltatást.
Az online utazási irodák többféle módon is profitálhatnak az utazással kapcsolatos szolgáltatások közvetítéséből. Például pénzt kapnak azért, ha az online platformon valaki rákattint egy szálláshely, légitársaság, stb. hirdetésére, ami aztán a szolgáltató weboldalára irányítja az érdeklődőt. Ez a tevékenység azonban kevésbé jövedelmező, ezért a nagyobb online utazási irodák más módon szerzik a bevételeik túlnyomó részét. Az Expedia esetén ez kevesebb, mint 10 százalékot tesz ki.
Az ügynökségi modell azt jelenti, hogy az online utazásszervező szerződést köt a hotelekkel, légitársaságokkal, és hasonló vállalatokkal, hogy a saját platformján értékesítse ezek szolgáltatásait. A vásárló végül a szolgáltatónak fizet, az árból pedig az utazásközvetítő jutalékot kap. Az Expedia esetén ez adja a bevételek nagyjából 25 százalékát.
A harmadik módszer a „kereskedői” tevékenység. Ebben az esetben a vásárló közvetlenül az online utazási irodának fizet a szolgáltatásért, az utazási iroda pedig a szolgáltatónak egy előre kialkudott, alacsonyabb árat fizet meg. A kettő különbözete a közvetítő (kereskedő) haszna. Az Expedia bevételeinek kétharmada származik ebből.
A lassuló gazdaság nem akadály
Bár a globális gazdaság helyzete nem túl fényes, a gazdasági mutatók azt jelzik, hogy a szolgáltatási szektor kifejezetten jól teljesít. Ez a megváltozott fogyasztói szokásokkal magyarázható, ugyanis a koronavírus miatti korlátozások feloldása után az emberek fizikai termékek helyett inkább élményeket vásárolnak. Ezt az utazási kedv erőteljes élénkülése is mutatja, így az idegenforgalomhoz kötődő vállalatok felülteljesítők lehetnek, ahogy egyre közeledik a turisztikai szezon kezdete.
Az Expedia 2020-as és 2021-es éve veszteséggel zárult a korlátozások miatt, de a tavalyi évben már pozitív pozitívba fordult a vállalat eredménye. Idén a várakozások szerint 12,9 milliárd dollár bevételt fog termelni, ami 10 százalékkal haladja meg a tavalyi évet. A tavalyi, 2022-es 4,3 dolláros részvényenkénti nyereség több mint duplájára, 9,4 dollárra nőhet idén, jövőre pedig további 20 százalék profitbővülés várható. A nyereség dinamikus növekedési kilátásait az árfolyam ezidáig nem követte le, így az Expedia kifejezetten kedvező értékeltséggel rendelkezik.
Kisebb, de olcsóbb
Az online utazási irodák értékeltségét vizsgálva azt láthatjuk, hogy a piacvezető Booking a kisebb versenytársakhoz viszonyítva jelentősen felülértékelt. Az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség hányadosából kalkulált P/E ráta a Booking esetén az idei eredményvárakozásokat alapul véve 19,9-es, míg az Expedia esetén pedig csak 9,8. Tehát a Booking kétszer olyan magas értékeltséggel rendelkezik, mit az Expedia. A következő évek várt eredményei is hasonló mértékű különbséget jeleznek. Az Expedia jelentősen alulértékelt a nagy rivális Bookinghoz és a peer-gruop átlagához viszonyítva, ami arra utal, hogy bőven van tér az árfolyam emelkedésére.
Forrás: Erste, Bloomberg
Technikai kép
Az Expedia árfolyama tavaly a második negyedévben lefeleződött, miután a vállalat csalódást keltő eredményt ért el az első három hónapban. Azóta oldalazó mozgást láthatunk. Március végén az MACD indikátor vételi jelzést adott, ám az emelkedés elakadt a 20 napos mozgóátlagban, utána pedig lefordulás következett. Most azonban a 89 dolláros támaszról visszapattanva ismét felfelé indulhat el az árfolyam. Ha sikerül áttörni a rövid távú mozgóátlagokat és a 97,6 dolláros ellenállást, akkor megnyílik az út 122 dolláros szintig, ami több, mint 35 százalékos növekedést jelentene az aktuális árfolyamhoz képest. A jelenlegi ár kedvező vételi lehetőséget kínál, az eladást a 122 dolláros ellenállás elérése előtt, 120,5 dollárnál javasoljuk. Az esetleges veszteség minimalizálása érdekében a stop-loss megbízásunkat 81,8 dollárhoz helyezzük el. A pozíció hozam-kockázat aránya így megközelíti a 4:1-et.
Forrás: Erste, Bloomberg
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!
Jelen marketingközleménnyel kapcsolatos információk
A jelen marketingközleményben foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. - 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26., tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Budapesti Értéktőzsde és Deutsche Börse (Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal.
A közleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A közleményben foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges.
A közlemény kiadása időpontjában érvényes. További részletek: www.ersteinvestment.hu, ügyletek előtti tájékoztatásról szóló Hirdetményben.
A jelen marketingközleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! Kérjük, tanulmányozza a részletes közleményhez kapcsolódó feltételeket weboldalunkon!
- Az Erste Befektetési Zrt. felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti Bank.
- Az ajánlást az Erste Befektetési Zrt. a kibocsátóval nem közölte.
- Az elemzésben közölt információk forrását az adott grafikon vagy táblázat alatt külön jelezzük.
Az elemzés készítése során használt módszertannal, értékeléssel, valamint a becslés, előrejelzés, célárfolyam készítésekor használt feltételezésekkel kapcsolatos további információkat az Elemzési hirdetményben találhat. Az Elemzési hirdetmény ezen túlmenően magyarázatot ad az ajánlások (Long, Short) jelentésére.
Az ajánlás a következő időtartamra (befektetési időtartam) vonatkozik: Az ajánlás a célárfolyam teljesüléséig, vagy a stop-loss aktiválódásáig érvényes.
Az ajánlás tervezett aktualizálása: Társaságunk az általa korábban kiadott elemzéseket külön nem aktualizálja. Amennyiben olyan tényező merül fel, amely a korábban kiadott elemzés módosítását indokolja, új elemzést bocsátunk ki. Erre tekintettel, kérjük vegye figyelembe a fent megjelölt befektetési időtartamot, amelyre ajánlásunk vonatkozik.
Kockázati figyelmeztetés: Felhívjuk figyelmét arra, hogy az értékpapírokba történő befektetés különböző kockázatokat hordoz magában, ezért befektetési döntése meghozatala előtt körültekintően értékelje az egyes értékpapírok termékparamétereit! Társaságunknál elérhető termékekről részletes tájékoztatás – mely tartalmazza az adott termékekben rejlő kockázatokat is – a weboldalunkon található Általános Terméktájékoztató anyagokban érthető el. A társaságunk által terjesztett befektetési ajánlások listája a következő helyen érhető el, ugyanitt megtalálhatók az adott instrumentumra esetlegesen adott korábbi ajánlások is.
Összeférhetetlenségi nyilatkozat
Társaságunk minden szükséges lépést megtesz az érdekellentétek lehető legteljesebb elkerülése érdekében. E cél megvalósítása érdekében - többek között - ún. kínai falak kerültek felállításra, amelyek elválasztják az üzleti és elemzési területet. A kínai fal tényleges és virtuális korlátok felállítását jelenti az információáramlás korlátozása, adott esetben megtiltása érdekében (például: fizikai elválasztás, informatikai elválasztás). Ezen kívül korlátozzuk és nyomon követjük munkavállalóink saját számlás kereskedését. A befektetési ajánlások tekintetében az összeférhetetlenség megelőzésére és elkerülésére létrehozott belső szervezeti és igazgatási megoldások, valamint információs korlátok leírása az Elemzési hirdetményben található.
Az Erste Befektetési Zrt. folyamatosan nyomon követi az ajánlásban foglalt kibocsátókkal kapcsolatos összeférhetetlenségi eseteket. Az azonosított összeférhetetlenségi esetekről a honlapunkról tájékozódhat.