Jól alakult a szeptember az európai új autó eladásokat tekintve, melyhez az újonnan megjelenő modellek is hozzájárultak. A havi eladások év/év alapon másfél éve nem látott ütemben, 10,0%-kal, a szezonálisan gyenge augusztushoz képest pedig 31,1%-kal emelkedtek...
Jól alakult a szeptember az európai új autó eladásokat tekintve, melyhez az újonnan megjelenő modellek is hozzájárultak. A havi eladások év/év alapon másfél éve nem látott ütemben, 10,0%-kal, a szezonálisan gyenge augusztushoz képest pedig 31,1%-kal emelkedtek hó/hó alapon. Az év első kilenc hónapjának a statisztikája az erős szeptember ellenére is csak egy visszafogott 0,9%-os év/év növekedést tud felmutatni. A tisztán elektromos autók piaci részesedése 18,9%-ra emelkedett, ami 2023 augusztusa óta a legmagasabb érték, köszönhetően annak, hogy eladásaik év/év alapon 20%-kal bővültek.

Forrás: Bloomberg, Erste
A nagy országok mindegyikében az eladások növekedését regisztrálták. Spanyolországban 16,4%-kal, Németországban 12,8%-kal, Olaszországban 4,2% -kal, de még a politikai válsággal küzdő Franciaországban is 1% -kal bővültek az eladások.
Magyarország is az élmezőnybe tartozik 14,4%-kal növekedtek szeptemberben az új autó eladások, így idén eddig 7,7%-os volt a növekedés.
Az európai márkák közül a Volkswagen csoport, a Stellantis és a Renault is kétszámjegyű növekedést ért el. A Mercedes 4,8%-kal bővült, míg a BMW eladásai 2,8%-kal estek vissza. Némileg szépített a Tesla, bár még így is 18,6%-kal kevesebb autót értékesített, mint tavaly szeptemberben, de már ez is javulást jelent az idén látott 38,7%-os zuhanásához képest. A kínai márkák változatlanul erős ütemet diktálnak. A SAIC csoport (MG) a hónapban 79,2%-kal, idén 37,3%-kal növelte eladásait, míg a BYD a hónapban 272,1%-os növekedést, az évben pedig 248,1%-os bővülést ért el.
A jó értékesítési adatokat ugyanakkor beárnyékolja, hogy újfent felmerültek a chiphiánnyal kapcsolatos aggodalmak. A Covid alatt, különösen 2021-2022 között láttunk már egyszer jelentős chiphiányt az autóiparban, amit akkor az okozott, hogy más szektorok elszívták a chipeket az autógyártók elől. Most ennél kisebb, vállalatspecifikus probléma borzolja a kedélyeket. Ugyanis a holland állam kvázi államosította a kínai tulajdonú Nexperia vállalatot. Erre Kína visszafogta az Európába irányuló chipek és azok alkatrészeinek szállítását a Nexperia gyár számára. Ez a kieső mennyiség pedig rövidtávon okozhat ellátási nehézségeket az autógyártók számára, a Volkswagennél máris felmerült a termelés visszafogása. Néhány hónapos távon, iparági szakértők szerint 6-9 hónapon belül azonban megoldható a chipek helyettesítése más európai gyártók termékeivel, mint amilyen az Infineon, vagy az STMicroelectronics.
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának