META - long | média | ||||
Belépési pont: | piaci | Kiszállási pont: | 795 | Stop-loss: | 686 |
A világ vezető közösségi média birodalma a Facebook mellett az Instagram, a WhatsApp, a Messenger és a Threads alkalmazásokat is magáénak tudhatja. A napi szinten aktív felhasználók száma 3,5 milliárd közelében van, ami jól mutatja a vállalat...
A világ vezető közösségi média birodalma a Facebook mellett az Instagram, a WhatsApp, a Messenger és a Threads alkalmazásokat is magáénak tudhatja. A napi szinten aktív felhasználók száma 3,5 milliárd közelében van, ami jól mutatja a vállalat népszerűségét, és jelentőségét a hirdetési piacon.
A Meta bevételeinek nagyjából 98 százaléka a közösségi média felületeken megjelenített reklámokból származik. A vállalat előnye abban rejlik, hogy a reklámok célcsoportját rendkívül pontosan meg tudják határozni, ami hatékonyabbá teszi a folyamatot, a reklámért fizető vállalatok pont azokat az embereket tudják elérni, akik potenciális vásárlói lehetnek a termékeiknek.
A felhasználókkal kapcsolatos információk (szokásaik, érdeklődési körük, stb.) felbecsülhetetlen értékűek, a Meta mégis teljesen ingyen jut hozzá. A különféle közösségi oldalak használata során az emberek, még ha nincsenek is feltétlenül tisztában ezzel, önként szolgáltatnak információt saját magukról.
Ez az alapja a Meta sikereinek, ami a pénzügyi eredményeikben is megmutatkozik. Az idei második negyedévben az árbevétel 47,52 milliárd dollár lett, ami 22%-os éves növekedést jelent, meghaladva a 44,83 milliárd dolláros elemzői várakozást. Az egy részvényre jutó nyereség 7,14 dollár volt, jelentősen az 5,89 dolláros piaci becslés felett alakulva.
Az egész 2025-ös évet tekintve a bevételek 19,2%-kal, a nyereség pedig több, mint 40%-kal lehet magasabb a tavalyinál az elemzői várakozások szerint, ami kiemelkedő teljesítményt jelez.
Befektetés a mesterséges intelligenciába
A 2020-as évek elején a vállalat a metaverzumban látta a jövőt, azonban a virtuális valóságra építő koncepció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Jött azonban egy újabb trend, ami meghatározó jelentőségű lett a Meta számára is, ez pedig a mesterséges intelligencia. A vállalat hatalmas beruházásokat eszközöl ezen a területen, idén 115 milliárd dollár környékén alakulhat az AI fejlesztésére költött összeg, jövőre pedig ennél is magasabb lehet a várakozások szerint.
A Meta még 2023 februárjában jelentette be, hogy elindítja a Llama névre hallgató, nyílt forráskódú nagy nyelvi modelljét. Az AI használata a vállalat számára azzal az előnnyel járhat, hogy a felhasználói adatok gyűjtése, rendszerezése és gyors elemzése révén növelje azt az időt, amit a felhasználók az alkalmazásokban eltöltenek. Több idő alatt márpedig több reklámra is lehetőség nyílik, ami több bevételt jelent.
A legutóbbi negyedéves jelentésből kiderült, hogy a vállalat legújabb, mesterséges intelligenciával megtámogatott hirdetésszolgáltatási modelljei mérhető eredményeket hoznak: 5%-os növekedést a hirdetések konverziójában az Instagramon és 3%-os növekedést a Facebookon. „A negyedév erős teljesítménye nagyrészt annak köszönhető, hogy az AI nagyobb hatékonyságot biztosít hirdetési rendszerünkben” – mondta a vállalat vezérigazgatója, Mark Zuckerberg.
Minden fronton támad a Meta
A TikTok alig néhány éve robbant be, és hatalmas népszerűségre tett szert szerte a világon a rövid, többségében egy percnél is rövidebb videóival. A Meta erre a saját platformjain elérhető Reels videókkal válaszolt, ami hasonló elven működik, rövid videókat jelenít meg egymás után a felhasználóknak. A lényeg az algoritmuson van. Ha a felhasználót jól kiismerve megfelelő tartalmakat kínál fel a Meta, akkor hosszabbra nyúlik a használati idő, és ez több reklám megjelenítését teszi lehetővé. Ebben pedig nagy segítség a felhasználók adatait könnyedén feldolgozó mesterséges intelligencia.
Az X platform (korábbi nevén Twitter) mikroblog-formátuma hazánkban kevésbé elterjedt, de a világ más tájain, például az USA-ban kifejezetten népszerűnek számít. Ezért aztán a Meta erre is megpróbál saját alternatívát kínálni a Threads alkalmazás képében. Ez 2023-ban indult el, és népszerűsége mára vetekszik az X-ével, a napi aktív felhasználók számában egészen közel került hozzá.
A legolcsóbb Magnificent papír
Ahogy a címben is utaltunk rá, a legjelentősebb technológiai vállalatokból álló Magnificent 7 néven emlegetett csoporton belül a Meta rendelkezik a legalacsonyabb értékeltséggel. A piac egy ideje már óvatos a vállalat komoly költekezései miatt a mesterséges intelligencia területen, főleg, hogy az előző trend, a metaverzum és az arra fordított milliárdok nem térültek meg. Úgy gondoljuk, hogy ezúttal más a helyzet, hiszen az eredmények máris láthatóak.
A Meta P/E rátája az idei évre várt nyereséggel számolva 21,1, ezzel ez a legolcsóbb Magnificent 7 részvény. A csoport átlagát a Tesla elszállt értékeltsége felhúzza, de a medián is 35, tehát több, mint másfélszerese a Metáénak. A következő években sem várható jelentős változás ebben a tekintetben, a Meta nyereségének növekedése alacsonyan tartja az előremutató P/E rátát.
AZ EV/EBITDA mutató szintén relatív alulértékeltséget jelez, de ez alapján már van a Metánál is alacsonyabb értékeltség, mégpedig az Amazon és az Alphabet esetében. Mindenesetre a vállalat még így is az olcsóbb részvények közé tartozik. Ráadásul az eredmény javulása a Metánál gyorsabbnak ígérkezik, így jövőre már megelőzi az Alphabetet az EV/EBITDA terén is.
Forrás: Erste, Bloomberg
Technikai kép
Szeptemberben a Meta megpróbált új történelmi csúcsra emelkedni, de a 796 dolláros szint közelében elfogyott a lendület, és elindult egy korrekció. Ez azóta is folyamatban van, de időközben az RSI indikátor már közel került ahhoz, hogy túladottságot jelezzen. Erre utal az is, hogy a 709 dolláros támaszszintnél megállt a gyengülés. Arra számítunk, hogy hamarosan megindulhat felfelé az árfolyam, és akár ismét közel kerülhet a történelmi csúcsához, 796 dollárhoz. Ehhez először át kell törnie a 740 dolláros szintet, valamint a 20 és 30 napos mozgóátlagot. A jelenlegi ár megfelelő belépési pontnak tűnik, és a célárunk a korábbi csúcs alatt, 795 dollárnál lesz. Az esetleges veszteség minimalizálása érdekében helyezzünk el stop-loss megbízást a 689 dolláros szint alá, 686 dollárhoz. A pozíció hozam-kockázat aránya így megközelíti a 7:2-t.
Forrás: Erste, Bloomberg
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. Jelen dokumentum a rá irányadó jogszabályok alapján marketing közleménynek minősül, nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.
- Az Erste Befektetési Zrt. felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti Bank.
- Az ajánlást az Erste Befektetési Zrt. a kibocsátóval nem közölte.
- Az elemzésben közölt információk forrását az adott grafikon vagy táblázat alatt külön jelezzük.
Az elemzés készítése során használt módszertannal, értékeléssel, valamint a becslés, előrejelzés, célárfolyam készítésekor használt feltételezésekkel kapcsolatos további információkat az Elemzési hirdetményben találhat. Az Elemzési hirdetmény ezen túlmenően magyarázatot ad az ajánlások (Long, Short) jelentésére.
Az ajánlás a következő időtartamra (befektetési időtartam) vonatkozik: Az ajánlás a célárfolyam teljesüléséig, vagy a stop-loss aktiválódásáig érvényes.
Az ajánlás tervezett aktualizálása: Társaságunk az általa korábban kiadott elemzéseket külön nem aktualizálja.. Erre tekintettel, kérjük vegye figyelembe a fent megjelölt befektetési időtartamot, amelyre ajánlásunk vonatkozik.
Kockázati figyelmeztetés: Felhívjuk figyelmét arra, hogy az értékpapírokba történő befektetés különböző kockázatokat hordoz magában, ezért befektetési döntése meghozatala előtt körültekintően értékelje az egyes értékpapírok termékparamétereit! Társaságunknál elérhető termékekről részletes tájékoztatás – mely tartalmazza az adott termékekben rejlő kockázatokat is – a weboldalunkon található Erste Market Dokumentumok – Erste Market anyagokban érthető el. A társaságunk által terjesztett befektetési ajánlások listája a következő helyen érhető el, ugyanitt megtalálhatók az adott instrumentumra esetlegesen adott korábbi ajánlások is.
Összeférhetetlenségi nyilatkozat
A Társaság képviselői és alkalmazottai a törvények által lehetővé tett mértékben a Vállalat értékpapírjaiban pozícióval (vagy a Vállalattal kapcsolatos opciókkal, warrantokkal vagy jogokkal, vagy a Vállalat pénzügyi eszközeiben vagy más értékpapírjaiban érdekeltséggel) rendelkezhetnek. Továbbá a Társaság, annak társult vállalatai, képviselői és alkalmazottai befektetési banki szolgáltatásokat ajánlhatnak fel a Vállalatnak. Társaságunk minden szükséges lépést megtesz az érdekellentétek lehető legteljesebb elkerülése érdekében. E cél megvalósítása érdekében - többek között - ún. kínai falak kerültek felállításra, amelyek elválasztják az üzleti és elemzési területet. A kínai fal tényleges és virtuális korlátok felállítását jelenti az információáramlás korlátozása, adott esetben megtiltása érdekében (például: fizikai elválasztás, informatikai elválasztás). Ezen kívül korlátozzuk és nyomon követjük munkavállalóink saját számlás kereskedését. A befektetési ajánlások tekintetében az összeférhetetlenség megelőzésére és elkerülésére létrehozott belső szervezeti és igazgatási megoldások, valamint információs korlátok leírása az Elemzési hirdetményben található.
Az Erste Befektetési Zrt. folyamatosan nyomon követi az ajánlásban foglalt kibocsátókkal kapcsolatos összeférhetetlenségi eseteket. Az azonosított összeférhetetlenségi esetekről és kezelésükről az alábbiakban tájékozódhat.