Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

Gyorsétteremre mindig van időnk

ÖTLETGYÁR MAXI
ÖTLETGYÁR MAXIKerekes TamásRészvényelemző2022. október 26.   18:27
Yum! Brands - long élelmiszeripar
Belépési pont: piaci Kiszállási pont: 127,2 Stop-loss: 103,49

 

Elemző: Kerekes Tamás

A negyvenéves szinten lévő amerikai fogyasztói árindex következtében a lakosság hajlandósága arra, hogy étteremben csillapítsa étvágyát csökken. Az akár frissen, akár előre elkészített ételek otthoni elkészítése, illetve elfogyasztása jelentős költségmegtakarítás lehet az emberek számára. Ebben a környezetben a franchise-ként működő, jellemzően gyorséttermek jobban szoktak szerepelni a tradicionális éttermeknél.

Két jelentősége lehet a nehéz időkben az ilyen jellegű étteremláncoknak, amelyek segíthetik fenntartani bevételeiket és eredményeiket. A franchise működési forma következtében a franchisetulajdonos akkor is bevételhez jut (jogdíj formájában), ha esetleg az éttermi forgalom vagy nyereség csökken. A másik pedig, hogy a standardizált kínálat, és méretgazdaságossági feltételek következtében, valamint a vásárlói kultúra miatti alacsonyabb költségek (nincsen szükség pincérre, drága szakácsokra, bizonyos esetekben beltéri étkezőhelységekre sem) következtében a gyorséttermi étkezések ára jóval elmarad a hagyományos éttermi látogatásokétól.

Az amerikai gazdasággal kapcsolatos kilátások nem teljesen fényesek, könnyen elképzelhető, hogy a közeljövőben nem csak a technikai recesszió, de az amerikai Nemzeti Gazdaságkutató Iroda (NBER) Gazdasági Tanácsadók Tanácsának testülete is kikiáltja a recesszió tényét. Ennek ellenére sem a mi, sem mások várakozása alapján nem lesz óriási munkanélküliség a tengerentúlon, de azért a munkanélküliség növekedésére lehet számítani, amely az olcsóbb termékek irányába nyomhatja a keresletet.

A YUM! franchise-ai

A Yum! két zászlóshajója az itthon is ismert KFC és az inkább az USA-ban ismert Taco Bell. A Kentucky Fried Chicken a jól bevált csirkés szendvicseivel, illetve csirkeszárnyaival az Egyesült Államok egyik legkedveltebb gyorsétterme, a szárnyas húsok tekintetében pedig világszinten piacvezető. A vállalat bevételének 41 százalékáért felel, 145 országban több mint 27 ezer franchise-ként működő egységgel. A Taco Bell jóval nagyobb amerikai fókusszal, elsősorban mexikói ételeket kínál. A Taco Bellben kaphatóak a legolcsóbb gyorsételek, népszerűsége óriási, a Yum! bevételének 36%-át teszi ki, összesen 30 országban, közel 8000 franchise-ként működő üzlettel.

A harmadik jelentős márka a Pizza Hut, amely szűk 19000 franchise szerződéssel rendelkezik szerte a világ 100 országában, ezzel a bevétel 15%-át kitéve. Ezt egészíti ki a nemrégiben akvirált Habit Burger, amely nagyjából 300 üzletet tesz ki az Egyesült Államokban és Kínában.

A Yum! nyereségességének két motorja a Taco Bell és a KFC, előző eredménymarzsa 24% környékén van, míg utóbbié 14% környékén, amely számok jónak mondhatóak a szektorban. A Taco Bell franchise éttermek száma várhatóan idén és jövőre is nagyjából 4-5%-kal fog bővülni, míg ez a KFC-nál idén 3%-ot, jövőre 6%-ot jelent. Összehasonlításképpen jobb marzsa ennél csak a McDonald’s-nak van (jellemzően 28-30% környékén), a Burger Kinget és Tim Horton’s-t üzemeltető Restaurants Brandnek 15% alatt volt, a Wendy’s-nek pedig 10% alatt.

Ami Oroszországot illeti, 1.000 KFC és 50 Pizza Hut éttermet zárt be, illetve egy részét adta el a háborút elindító országban. A cég legutóbbi gyorsjelentése szerint az orosz operáció nélküli bevételbővülés 5%-os volt, az éttermeinek száma pedig 6%-kal nőtt.

Fontos tényező lehet a növekvő energiaárak tekintetében, hogy az Egyesült Államokban ugyan volt drágulás, de messze nem olyan mértékben, mint Európában. Így egy nagyobb amerikai részesedés jó védelmet nyújthat az előttünk álló években. A Yum! bevételének 55% származik az USA-ból, míg ugyanezen mutató a McDonald’s esetében 37%, a Burger King esetében kb 50%, a Wendy’s esetében 93%, a Domino’s esetében 34%.

Yum China spin-off

A Yum! 2016 novemberében leválasztotta a kínai operációját és elindította a Yum China leányvállalatát, hogy az menedzselje az ázsiai piac „egyedi” kondícióit, ezalatt ízlések és szokásokbéli különbséget értve. Ennek folyamataképpen a Yum! részvényesei mind kaptak egy Yum China részvényt 1:1 arányban. A céget az anyavállalat az indulásakor 9 milliárd dollárra értékelte. A lépés nagyszerűnek bizonyult, az addig nehézségekkel küzdő szegmens hirtelen stabil profitot kezdett termelni a keleti országban, amely a mai napig szép nyereséget hoz az amerikai anyavállalatnak. A megegyezés alapján a Yum China bevételének 3%-át utalja „haza”.

Saját részvények visszavásárlása adósságért

A Yum! 2016-tól olcsó adósságot felhalmozva jelentős mértékben vásárolta vissza részvényeit, melynek következtében adósság állománya megnőtt, míg a nagymértékű franchise éttermek arányának következményeképpen eszközállománya lecsökkent.

A Yum 2016 és 2021 között 2,89 milliárd dollár osztalékot fizetett ki, míg visszavásárlás terén csak a 2016-os kínai spin-off előtt 5,45 milliárd dollárnyi részvényt vásárolt vissza. Majd ezt a következő években (2017-2021 között) is folytatta összesen 6,95 milliárd dollár értékű sajátrészvény felvásárlásával. Ez 2016 és 2021 között összesen 15,29 milliárd dollár értékű juttatás volt a részvényesek irányába, úgy, hogy ezen idő alatt a cég nyeresége „mindössze” 6,59 milliárd dollár volt. Ennek következménye a 2021 végére felgyülemlett negatív Tőke (Equity) a cég mérlegében.

A modell relatíve népszerű a gyorséttermek és a franchise márkák között, főleg a 2010-es években tudott sikeres lenni ezen tevékenység, amikor is nagyon alacsony kamatok mellett lehetett finanszírozni a saját részvényvásárlásokat, amellyel a magasabb tulajdonhányad következtében nagyobb részesedést érnek el a vállalat nyereségéből.

A vállalat adósságállománya (kb. 11,8 milliárd dollár) ebből kifolyólag elsőre ijesztőnek tűnhet (az EBITDA ötszöröse), azonban fontos tudni, hogy ezeknek a nem mellesleg fix kamatozású kötvényeknek a lejárta a lenti ábra alapján oszlik majd el az elkövetkező években, ami a cég EBITDA-ját figyelembe véve várhatóan nem fog gondot jelenteni. Az ábrához kiegészítve: az éves EBITDA 2023-ban 2,5 milliárd dollár körül alakulhat, amely 2026-ra már 3,2 milliárdra nőhet, amely elég még a 2026-os év kimagasló kifizetésére is.

1. ábra: forrás: Bloomberg

Értékeltsége

2. ábra: A Yum! Brands egyéves előremutató P/E rátájának alakulása; forrás: Bloomberg

A Yum! értékeltsége előremutató P/E alapon jelentősen lecsökkent az idei évben, 28-ról nagyjából 21-es értékre. Ilyen alacsonyan 2016 legvége óta nem volt a vállalat értékeltsége (a koronavírus betörésének körülbelül két hónapját nem számítva).

A szektortársakkal szemben nem különösebben kiemelkedő a Yum! Brands értékeltsége. 2023-as forward P/E alapon a cég 21,3-s értékeltsége szinte pontosan megegyezik a szektortársainak átlagával.

3. ábra: forrás: Bloomberg

Technikai kép

4. ábra: forrás: Bloomberg, Erste

Az árfolyam az idei év eleje óta egy széles, nem túl meredek, de csökkenő trendcsatornában tartózkodik. Jelenleg éppen a 20-30 napos mozgóátlagokat törte át a papír, most a 200 napos mozgóátlag lehet fókuszban. A 103,97-es, illetve a 2021 februári 101,18 dolláros támaszok erősnek tűnnek. Az MACD indikátor vételi jelzést adott.

Összegzés

A nehéz kilátással bíró, recessziós félelmektől megtépázott részvénypiacon a Yum! Brands egyike lehet azon papíroknak, amely kellő biztonságot, valamelyest hosszabb távon pedig szép fejlődési potenciált rejthetnek magukban. A franchisetulajdonos portfóliója közkedvelt, kellően diverzifikált a különböző kultúrák és étkezési szokások között, valamint biztonságos, szektortársai között jó marzzsal működik, azaz egy ilyen volatilis környezetben kisebb kockázattal bír. Ebből kifolyólag a jobb azonos jellegű részvények közé tartozik, amely mostanra kellő mértékben vonzó lett értékeltségi alapon, hogy érdemes legyen vásárolni belőle. A vállalat november másodikán jelent, amely fontos iránymutató lehet az elkövetkező időszakra, melyben már többen is azt várják, hogy mikor érkezik el a recesszió.

A Yum! szép ütemben növeli éttermeinek számát, melyek látogatottsága stabil maradhat, enyhe recesszió esetén is (amely alatt azt értjük, hogy nem nő meg jelentős mértékben a munkanélküliség). A cégre stabil növekedés vár, mely középhosszú távon vonzóvá teszi a részvényt, értékeltsége könnyen közelíthet a korábbi szintekhez. A 2023-es pénzügyi év konszenzusos nyeresége (5,32 dollár részvényenként) a 127,28 dolláros áprilisi lokális csúcsponthoz képest 23,8-as P/E mutatót eredményezne.

A célár így 127,2 dollár, míg stop-loss-t a támaszszint alatt 103,49-nél lehet érdemes elhelyezni. Ez a jelenlegi árfolyam mellett közel 2:1-es hozam-kockázat arányt eredményezhet.

Erste NetBroker
Állampapírok
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
Részletek
Erste Netbroker Állampapírok a biztonságos befektetések kedvelőinek. Részletek
Jelen marketingközleménnyel kapcsolatos információk

A jelen marketingközleményben foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. - 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26., tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002, tőzsdetagság: Budapesti Értéktőzsde és Deutsche Börse (Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal.

A közleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A közleményben foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges.

A közlemény kiadása időpontjában érvényes. További részletek: www.ersteinvestment.hu, ügyletek előtti tájékoztatásról szóló Hirdetményben.

A jelen marketingközleményben foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! Kérjük, tanulmányozza a részletes közleményhez kapcsolódó feltételeket weboldalunkon!

  • Az Erste Befektetési Zrt. felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti Bank.
  • Az ajánlást az Erste Befektetési Zrt. a kibocsátóval nem közölte.
  • Az elemzésben közölt információk forrását az adott grafikon vagy táblázat alatt külön jelezzük.

Az elemzés készítése során használt módszertannal, értékeléssel, valamint a becslés, előrejelzés, célárfolyam készítésekor használt feltételezésekkel kapcsolatos további információkat az Elemzési hirdetményben találhat. Az Elemzési hirdetmény ezen túlmenően magyarázatot ad az ajánlások (Long, Short) jelentésére.

Az ajánlás a következő időtartamra (befektetési időtartam) vonatkozik: Az ajánlás a célárfolyam teljesüléséig, vagy a stop-loss aktiválódásáig érvényes.

Az ajánlás tervezett aktualizálása: Társaságunk az általa korábban kiadott elemzéseket külön nem aktualizálja. Amennyiben olyan tényező merül fel, amely a korábban kiadott elemzés módosítását indokolja, új elemzést bocsátunk ki. Erre tekintettel, kérjük vegye figyelembe a fent megjelölt befektetési időtartamot, amelyre ajánlásunk vonatkozik.

Kockázati figyelmeztetés: Felhívjuk figyelmét arra, hogy az értékpapírokba történő befektetés különböző kockázatokat hordoz magában, ezért befektetési döntése meghozatala előtt körültekintően értékelje az egyes értékpapírok termékparamétereit! Társaságunknál elérhető termékekről részletes tájékoztatás – mely tartalmazza az adott termékekben rejlő kockázatokat is – a weboldalunkon található Általános Terméktájékoztató anyagokban érthető el. A társaságunk által terjesztett befektetési ajánlások listája a következő helyen érhető el, ugyanitt megtalálhatók az adott instrumentumra esetlegesen adott korábbi ajánlások is.

Összeférhetetlenségi nyilatkozat

Társaságunk minden szükséges lépést megtesz az érdekellentétek lehető legteljesebb elkerülése érdekében. E cél megvalósítása érdekében - többek között - ún. kínai falak kerültek felállításra, amelyek elválasztják az üzleti és elemzési területet. A kínai fal tényleges és virtuális korlátok felállítását jelenti az információáramlás korlátozása, adott esetben megtiltása érdekében (például: fizikai elválasztás, informatikai elválasztás). Ezen kívül korlátozzuk és nyomon követjük munkavállalóink saját számlás kereskedését. A befektetési ajánlások tekintetében az összeférhetetlenség megelőzésére és elkerülésére létrehozott belső szervezeti és igazgatási megoldások, valamint információs korlátok leírása az Elemzési hirdetményben található.

Az Erste Befektetési Zrt. folyamatosan nyomon követi az ajánlásban foglalt kibocsátókkal kapcsolatos összeférhetetlenségi eseteket. Az azonosított összeférhetetlenségi esetekről a honlapunkról tájékozódhat.

SZTORI

Hol késik a Fed kamatvágás?

Ahogy ezt az ErsteMarket hasábjain is megírtuk*, Jerome Powell Fed elnök kedden az elmúlt hónapoknál megszokotthoz képest szigorúbb hangnemet...

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésének eredménye 50...

Mekkorát szól a szója?
AGRÁR SAROK

Mekkorát szól a szója?

Miközben a megváltó növényeket keresgetjük - amelyek ismét meglendítik a növénytermesztés szekerét - rendre megfeledkezünk arról, hogy másoknak is...

2024. április 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben