• Erste Investment webinárium
    Erste Investment webinárium

    Visszatekintés és eltérő víziók:
    mit hoz a jövő?

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont gyűlekeznek – hamarosan vége lehet ennek a ciklusnak is.

A közel 20 éves olaj és gázelemzői karrierem során eddig három komoly felfelé lendülő finomítói ciklust láttam. Ebből az első kettőt 3-5 boldog év után hasonló hosszúságú kiábrándulás követett. Olvasva erről az iparágról és látva hosszú évek statisztikáit, jogosan feltételezhető, hogy ez a mostani harmadik ciklus is dugába dől valamikor. A jelek ráadásul sokasodnak, hogy a 2015 óta tartó finomítói fellendülés elérte a csúcsát, ahonnan az út valószínűleg lefelé vezet.

Európai finomítói marzsok (Rotterdam Brent Cracking és Ural Med Complex) – USD/bbl 1997-től
Forrás: Refinitiv, Erste gyűjtés.

Egyrészt érdemes megnézni, hogy miként alakult a finomítói termékek iránti kereslet. Az EU-28 fogyasztás valahol 2000 körül érte el a csúcsát, azóta lefelé csökkent a kereslet, főleg amiatt, mert a motorok hatékonyabbak lettek, miközben a használat csak  kismértékben nőtt. 2014 óta azonban fellendülő ciklusban vagyunk részben az alacsonyabb kőolajárak, részben az EU keleti fele miatt, ahol nagyot nőtt a fogyasztás (Magyarországon 2014 és 2018 között a motorbenzin és dízel üzemanyagok forgalma 22,6%-kal nőtt a NAV statisztikái szerint, idén az első kilenc hónapban további 5,6%-os növekedés volt). Nyilván lesz egy pont, amikor Közép-Kelet Európa is telítődni fog, és akkor visszatérhetünk a normálisnak tekinthető, csökkenő trendre, különösen annak fényében, hogy az elektrifikáció a személygépkocsik vagy a buszok esetében küszöbön áll.

Az EU-28 finomított termék fogyasztása 1990 óta (millió tonna olaj ekvivalensben)
Forrás: Eurostat

A másik fő tényező, hogy a globális finomítói kínálat drasztikusan nő. A bécsi JBC elemzéseit figyelem, az ő határozott álláspontjuk, hogy 2019-ban napi 2 millió hordót megközelíthető új finomítói kapacitás lép be a világpiacra, majd 2020-ban is közel 1,5 millió hordó/nap kapacitásbővülés lehet. Olyan óriások kerülnek átadásra, mint a kuvatit Al-Zour I 2020 közepén (410 ezer hordó/nap), a szaúdi Jizan (2019 októbere, 400 ezer hordó/nap) vagy a kínai Hengli Petroleum 400 ezer hordó/napos projektje, ami már idén elkezdte működését. Egy finomítónak 3-6 hónap szükséges, hogy a termelés megindulásától kezdve elérje a névleges kapacitást. Ezek a számok bőven meghaladják az idénre várt 1,0 és a jövőre várt 1,2 millió hordó/nap kőolaj kereslet növekedést, amit az IEA publikál és ami egyébként a piac szerint nagyon optimista.

Globális finomítói kapacitás bővülés (ezer hordó/nap)
Forrás: JBC Energy

A ciklikusság normális egyébként az iparágban. Arról van szó, hogy amikor jól megy a szekér, a beruházóknak van pénzük, a növekvő keresletre alapozva új egységeket építenek. Ez a finomításban 1-4 év közti időt jelent az egységtől függően, ami a döntés és az új üzem beléptetése között eltelik. Azonban ha hirtelen lelassul a kereslet bővülése, akkor kialakul egy túlkínálatos helyzet, ami a marzsok gyors szűkűlését hozza. Erre a finomítók rövid távon a kapacitáskihasználtság rontásával, hosszabb távon a gyengébb egységek bezárásával reagálnak, ha ez politikailag keresztül vihető. Európában 2014-ig cirka 2 millió hordó/nap feles finomítói kapacitás volt. Az elmúlt években közel 1 millió hordó/nappal nőtt a kereslet, a kínálat pedig csak kismértékben bővült például a 214 ezer hordó/nap török Star finomítónak köszönhetően. Igaz ez utóbbi kihozatalának csak 60-65%-a üzemanyag, a többi vegyipari alapanyagként kerül ki az üzemből. Tehát Európa már most is némileg túlkínálatos a teljes kőolaj termék spektrumra vetítve, ami ha visszatér a csökkenő pályára a felhasználás, ismét súlyosbodhat.

A piac egyelőre optimista, különösen az IMO2020 fényében, ami betiltja a magas kéntartalmú olajtermékek tengeri használatát. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy az IMO nem hat a teljes termékkeresletre, csak átalakítja azt, kedvezve ezzel a magas kompexitású egységeknek, akik várhatóan olcsóbban vehetnek nehéz kőolajat és magasabb dízel árrést érhetnek el. A hajózásban használt HSFO egyébként 3,5 millió hordó/nap mennyiséget ér el, ebből a tisztítótornyoknak (scrubber) miatt úgy 1 millió hordó/nap kereslet meg is marad, míg a maradék 2,5 millió hordó kereslet vagy LSFO (alacsony kéntartalmú fűtőolaj) vagy MGO (hajózási gázolaj) irányba változik. Az előzetes becslések szerint a világ finomítói ipar meg fog felelni a kihívásnak, sőt az utóbbi hónapok gyengébb globális kőolaj kereslete tulajdonképpen kényelmes többletet is jelenhet.

Az mindenesetre aggasztó jel, hogy a lassuló idei keresletnövekedés és az új egységeknek köszönhetően a távol-keleti finomítói marzsok 2008 óta a legalacsonyabb értékükre estek, főleg a gyenge dízel árréseknek köszönhetően. Elképzelhető, hogy az új közel-keleti egységek a gyenge crackek miatt inkább Európa felé adnak el dízelt, leverve az itteni, egyébként egészsége 15 dollár/hordós árréseket. Nő az esélye annak, hogy 2020-ban rosszabb marzsokat látunk idehaza is, főleg ha a régió keresletnövekedése is megtorpan a globális finomítói túlkínálat mellett.

Szingapúr Dubai complex margin alakulása (USD/hordó)
Forrás: Bloomberg

Hasonló tartalmak

15:04 | jan. 27.Research Blog

Új lufi indul: szárnyalnak a hidrogéngazdaság részvényei

A hidrogén lehet az új olaj, legalább is ha hihetünk a befektetői fantáziának. A hidrogéngazdaság, ami már most is egy 120 milliárd dolláros globális üzlet, 600-1000 milliárd dollárra nőhet a következő évtizedek során.

14:02 | jan. 11.Research Blog

Mekkora növekedést áraz a Tesla részvénye?

Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a...

15:00 | jan. 6.Research Blog

Az olajipari részvények a 2021-es év sztárjai lehetnek

A legismertebb hazai befektetési guru, Zsiday Viktor az olajipari részvényeket említette meg, mint a 2021-es év lehetséges sztárbefektetéseit. A helyzetet hasonlóan látom, minden adott ahhoz, hogy az elmúlt két évben teljesen leírt szektor főnixmadárként újra szárnyaljon. 3 érdekes részvényt emelnénk ki ebben az elemzésben, melyek profitálhatnak ebből a trendből.

12:11 | 2020. dec. 2.Research Blog

Változik a stratégia a világ olajiparában – lehetőségek és kihívások

Az integrált olajipari cégek jelentős mértékben változtatták stratégiájukat a klímaváltozás okozta negatív megítélés és a jövőbeli csökkenő fosszilis energiaigény miatt. Az európai cégek, mint a BP, a Royal Dutch Shell vagy az ENI a növelik beruházásaikat a megújuló energia irányába. Ezzel szemben az amerikai vetélytársak, mint az ExxonMobil vagy a Chevron továbbra is az olaj-és...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Keddmárc. 2.
00:30
Munkanélküliségi ráta (JP)
Időszak: jan., előző: 3%, várt: 3%
08:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: 5.8%, várt: 1.7%
09:00
Termelői árindex (év/év) (HU)
Időszak: jan., előző: 6.8%
09:00
GDP (év/év, nyers) - végleges (HU)
Időszak: Q4, előző: -3.7%, várt: -3.7%
09:55
Munkanélküliek számának változása (ezer fő) (GE)
Időszak: feb., előző: -41, várt: -10
09:55
Munkanélküliségi ráta (GE)
Időszak: feb., előző: 6%, várt: 6%
11:00
Fogyasztói árindex (év/év) (EMU)
Időszak: feb., előző: 0.9%, várt: 0.9%
Szerdamárc. 3.
01:30
GDP (év/év) (AU)
Időszak: Q4, előző: -3.8%, várt: -1.9%
02:45
Caixin kompozit beszerzési menedzser index (CHN)
Időszak: feb., előző: 52.2
08:30
Fiat Chrysler Automotives (IT)
Időszak: 2020 Q4
09:55
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (GE)
Időszak: feb., előző: 45.9, várt: 45.9
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (EMU)
Időszak: feb., előző: 44.7, várt: 44.7
10:00
GDP (év/év, igazított) (IT)
Időszak: Q4, előző: -6.618%, várt: -6.6%
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (UK)
Időszak: feb., előző: 49.7, várt: 49.7
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: feb., előző: -11.4%
14:15
ADP foglalkoztatottság változása (ezer/hó) (US)
Időszak: feb., előző: 174.2, várt: 200
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 58.9, várt: 58.9
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 58.8
16:00
ISM szolgáltatóipari index (US)
Időszak: feb., előző: 58.7, várt: 58.7
Csütörtökmárc. 4.
07:00
Lufthansa (GE)
Időszak: 2020 Q4, előző: 0.11, várt: -2.07
09:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (HU)
Időszak: jan., előző: -4%, várt: -2.45%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - végleges (HU)
Időszak: dec., előző: 309.9
10:00
Értékesített autók száma (UK)
Időszak: feb., előző: -39.5%
11:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (EMU)
Időszak: jan., előző: 0.6%, várt: -1.2%
11:00
Munkanélküliségi ráta (EMU)
Időszak: jan., előző: 8.3%, várt: 8.3%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 730, várt: 755
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 4419, várt: 4300
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: feb., előző: 47.3
16:00
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: jan., előző: 3.4%, várt: 3.4%
16:00
Ipari rendelésállomány (hó/hó) (US)
Időszak: jan., előző: 1.1%, várt: 2.1%
Péntekmárc. 5.
ny.e.
OTP (HU)
Időszak: 2020 Q4, előző: 422.34, várt: 293.80
08:00
Ipari rendelésállomány (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: 6.7%, várt: 1.9%
09:00
Ipari termelés (év/év, igazított) (HU)
Időszak: jan., előző: 1.12%, várt: -3.5%
14:30
Aktivitási ráta (US)
Időszak: feb., előző: 61.4%, várt: 61.4%
14:30
Külkereskedelmi mérleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: jan., előző: -66.613, várt: -67.45
14:30
Munkanélküliségi ráta (US)
Időszak: feb., előző: 6.3%, várt: 6.3%
14:30
Tisztított munkanélküliségi ráta (US)
Időszak: feb., előző: 11.1%
14:30
Magánszektor foglalkoztatottak változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: 6, várt: 197
14:30
Nem-mezőgazdasági foglalkoztatottak változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: 49, várt: 188
14:30
Foglalkoztatottság változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: -10, várt: 15
14:30
Átlagos órabérek (US)
Időszak: feb., előző: 5.4%, várt: 5.3%
Hétfőmárc. 8.
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: -1%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: feb., előző: 198.8
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX44 569.06-141.19-0.3244 453.3744 993.989 237.73M
DAX14 061.40+48.58+0.3513 961.6214 101.792 003.87M
ATX3 089.42+12.49+0.413 062.523 095.646.1M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF363.97+0.08+0.02363.29364.77
CHFHUF329.75-0.83-0.25328.94331.38
USDHUF302.38+0.44+0.15301.84303.79
EURUSD1.2061+0.0012+0.101.19941.2061
EURCHF1.1038+0.0012+0.111.10051.1055
EURGBP0.8649-0.0004-0.050.86380.8667
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
MASTERPLAST2 320.0+40.0+1.752 260.02 320.015.98M
PANNERGY820.0+6.0+0.74818.0820.01.21M
MOL2 286+16+0.702 2542 3142 539.73M
BIF269-6-2.182682690.54M
OPUS245.0-4.0-1.61245.0249.016.86M
Appeninn308.0-5.0-1.60300.0314.519.63M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBWTIOILTS821 916+264+15.981 7972 1704.27M
EBOTPTS381 981+240+13.791 7311 9813.36M
EBDAITL14743+88+13.4468174352e
EBDAITS02115-81-41.331111690.99M
EBUSDHUFTS4075-32-29.917575-
EBOTPTL641 677-250-12.971 6381 90832.74M

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.