Az olajárak és a járműipar: kéz a kézben
Az USA és Kína közti kereskedelmi háború, és az emiatt is részben kialakuló globális autóipari recesszió az egyik fő félelem az olajpiacon. Az OICA (Organization of Motor Vehicle Manufacturers) adatai szerint már 2018-ban is 1,1%-kal visszaesett a világ járműgyártása, amire csak 3 alkalommal került sor az elmúlt 20 évben (Forrás: http://www.oica.net/category/production-statistics/2018-statistics/). A tavalyi 95,7 millió darab elkészült jármű közel 1 millióval van alatta a 2017-es értéknek.
A helyzet idén még rosszabb. Egyedül Japánból érkezett pozitív szám (a termelés növekedése +3% az év első öt hónapjában), az Egyesült Államokban enyhe 2%-os volt a visszaesés júliusig, míg Kínában, Indiában és Németországban kétszámjegyű volt a zuhanás. Különösen Németország (-12%) és Kína (-13%) szembeötlő, mivel ezeken a piacokon 2009 óta nem volt ilyen drasztikus csökkenés.
A gépjárműgyártásnak van az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb értéklánca a Földön, ezért központi szerepe van a világgazdaságban.
A járműgyártás gyengesége a globális ipari termelés visszaesésének fő oka 2018 év közepe óta. Az olaj iránti keresletnövekedés egyik fő forrása a növekvő járműflotta, ráadásul maga a járműgyártási tevékenység is alapvetően energia és alapanyag igényes, tehát az olajkeresletre jelenleg ez is csökkentőleg hat. Az iparág jelentősen hozzájárul a középosztály életszínvonalához és egy adott ország exportjához, a marketing és az autóeladások pedig növelik az üzemanyagok iránti keresletet.
Az olajkereslet valószínűtlen, hogy egy ilyen helyzetben érdemben emelkedni tud. Ha nem sikerül megállítani a járműtermelés és az értékesítések visszaesését, akkor az olajkereslet sem tud bővülni. Ez az egyik oka, hogy 2018-ben már alig láttunk növekedést a kőolaj felhasználásban. A kép 2019. első felében tovább romlott, így egyelőre csak a remény maradt, hogy az év fennmaradó részében megfordul a trend.
Hasonló tartalmak
Új lufi indul: szárnyalnak a hidrogéngazdaság részvényei
A hidrogén lehet az új olaj, legalább is ha hihetünk a befektetői fantáziának. A hidrogéngazdaság, ami már most is egy 120 milliárd dolláros globális üzlet, 600-1000 milliárd dollárra nőhet a következő évtizedek során.
Mekkora növekedést áraz a Tesla részvénye?
Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a...
Az olajipari részvények a 2021-es év sztárjai lehetnek
A legismertebb hazai befektetési guru, Zsiday Viktor az olajipari részvényeket említette meg, mint a 2021-es év lehetséges sztárbefektetéseit. A helyzetet hasonlóan látom, minden adott ahhoz, hogy az elmúlt két évben teljesen leírt szektor főnixmadárként újra szárnyaljon. 3 érdekes részvényt emelnénk ki ebben az elemzésben, melyek profitálhatnak ebből a trendből.
Változik a stratégia a világ olajiparában – lehetőségek és kihívások
Az integrált olajipari cégek jelentős mértékben változtatták stratégiájukat a klímaváltozás okozta negatív megítélés és a jövőbeli csökkenő fosszilis energiaigény miatt. Az európai cégek, mint a BP, a Royal Dutch Shell vagy az ENI a növelik beruházásaikat a megújuló energia irányába. Ezzel szemben az amerikai vetélytársak, mint az ExxonMobil vagy a Chevron továbbra is az olaj-és...