Az olajárak és a járműipar: kéz a kézben

A kőolajpiac mindig árgus szemmel követte a járműipar alakulását, mivel az új személygépkocsi eladások száma általában jól lekövette az olajkereslet alakulását. Vagyis aki új autót vagy nehézgépjárművet vett, az általában használta is, mégpedig az átlaghoz képest lényegesen többet. A járműgyártás dinamikája már tavaly is megtorpant, idén pedig még rosszabb a helyzet, ami az olajkeresletre nem vetít túl optimista képet előre.

Az USA és Kína közti kereskedelmi háború, és az emiatt is részben kialakuló globális autóipari recesszió az egyik fő félelem az olajpiacon. Az OICA (Organization of Motor Vehicle Manufacturers) adatai szerint már 2018-ban is 1,1%-kal visszaesett a világ járműgyártása, amire csak 3 alkalommal került sor az elmúlt 20 évben (Forrás: http://www.oica.net/category/production-statistics/2018-statistics/). A tavalyi 95,7 millió darab elkészült jármű közel 1 millióval van alatta a 2017-es értéknek.

A helyzet idén még rosszabb. Egyedül Japánból érkezett pozitív szám (a termelés növekedése +3% az év első öt hónapjában), az Egyesült Államokban enyhe 2%-os volt a visszaesés júliusig, míg Kínában, Indiában és Németországban kétszámjegyű volt a zuhanás. Különösen Németország (-12%) és Kína (-13%) szembeötlő, mivel ezeken a piacokon 2009 óta nem volt ilyen drasztikus csökkenés.

A gépjárműgyártásnak van az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb értéklánca a Földön, ezért központi szerepe van a világgazdaságban.

A járműgyártás gyengesége a globális ipari termelés visszaesésének fő oka 2018 év közepe óta. Az olaj iránti keresletnövekedés egyik fő forrása a növekvő járműflotta, ráadásul maga a járműgyártási tevékenység is alapvetően energia és alapanyag igényes, tehát az olajkeresletre jelenleg ez is csökkentőleg hat. Az iparág jelentősen hozzájárul a középosztály életszínvonalához és egy adott ország exportjához, a marketing és az autóeladások pedig növelik az üzemanyagok iránti keresletet.

Az olajkereslet valószínűtlen, hogy egy ilyen helyzetben érdemben emelkedni tud. Ha nem sikerül megállítani a járműtermelés és az értékesítések visszaesését, akkor az olajkereslet sem tud bővülni. Ez az egyik oka, hogy 2018-ben már alig láttunk növekedést a kőolaj felhasználásban. A kép 2019. első felében tovább romlott, így egyelőre csak a remény maradt, hogy az év fennmaradó részében megfordul a trend.

Hasonló tartalmak

12:23 | nov. 18.Research Blog

Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA...

14:23 | nov. 13.Research Blog

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont...

12:53 | nov. 6.Research Blog

Mi lehet 2020-ban a legfontosabb tényező, mely emelheti a kőolaj és a földgáz árát?

Olyan oldalról jöhet hatalmas lökés a globális olaj és gázárakra, amiről elsőre nem gondolnánk, hogy az fontos tényező lenne. Ez nem más, mint az amerikai elnökválasztás kimenetele. Trump demokrata kihívói közül Elizabeth Warren és Bernie Sanders megválasztása ugyanis hatalmas olaj és gázár rallit hozhat világszerte, de az amerikai olajipar a most leginkább esélyes demokrata jelölt, Joe Biden...

11:34 | okt. 25.Research Blog

Globális olajpiac: keresleti oldal és a jövő évi kínálat bővülés

A globális olajpiac továbbra is két kérdés körül forog: mi lesz a keresleti oldallal és mi fog történni a jövő évi kínálati növekedéssel. A kereskedők rövidtávon szűkülő piacot érzékelnek. 2020-ban azonban tovább gyengülhet a kereslet, miközben a kínálat dinamikusan nő – igaz egyre nagyobb azoknak a szakértőknek a száma, melyek szerint ez éppen fordítva lesz, lehetővé téve egy komoly árrobbanást.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtöknov. 21.
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: -37.4%
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: nov., előző: 5.6, várt: 6
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 1683, várt: 1683
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 225, várt: 218
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: nov., előző: 58
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: nov., előző: 49
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: okt., előző: -0.1%, várt: -0.2%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: -7.6, várt: -7.3
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -2.18%, várt: 2.04%
ism.
Thyssenkrupp (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.27, várt: -0.26
Pénteknov. 22.
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: 0.2%, várt: 0.3%
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: nov., előző: 48.4
08:00
GDP (év/év, munkanaphatással igazított) (GE)
Időszak: Q3, előző: 0.5%, várt: 0.5%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: nov., előző: 51.6, várt: 52
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: nov., előző: 42.1, várt: 42.8
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: 45.9, várt: 46.4
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: 52.2, várt: 52.4
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: nov., előző: 49.6, várt: 48.8
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: nov., előző: 50, várt: 50.1
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 50.6, várt: 51
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 51.3, várt: 51.4
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 50.9
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: nov., előző: 95.7, várt: 95.7
Hétfőnov. 25.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: nov., előző: -9.8
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: nov., előző: 94.6
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: okt., előző: -0.45
ism.
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.58, várt: 0.46
Keddnov. 26.
15:00
S&P/Case-Shiller házárindex (US)
Időszak: szept., előző: 218.14
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: nov., előző: 8
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -0.7%, várt: 0.6%
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 701, várt: 705
16:00
Conference Board fogyasztói bizalmi index (US)
Időszak: nov., előző: 125.9, várt: 126.1
z.u.
Autodesk (US)
Időszak: 2020 Q3, előző: -0.15, várt: 0.72
z.u.
Hewlett-Packard (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.56, várt: 0.58
Szerdanov. 27.
02:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: okt., előző: -5.3%
09:00
Munkanélküliségi ráta (HU)
Időszak: okt., előző: 3.5%
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q3, előző: 1.9%, várt: 1.9%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -1.2%, várt: -0.7%
15:45
Chicagói beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 43.2, várt: 47.1
16:00
PCE maginfláció (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 1.66611%, várt: 1.65%
16:00
Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 6.3%
16:00
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 0.3%, várt: 0.3%
16:00
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 0.2%, várt: 0.3%
16:00
PCE infláció (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 1.3%
20:00
Bézs könyv (US)
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX43 938.90+320.12+0.7343 435.2643 952.4011 010.16M
DAX13 170.59-50.53-0.3813 071.3313 182.222 288.08M
ATX3 156.56+3.38+0.113 129.993 159.2566.24M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF333.56+0.01-333.30333.60
CHFHUF303.19-0.46-0.15303.19303.19
USDHUF301.04-0.17-0.06300.87301.14
EURUSD1.1079+0.0006+0.051.10761.1080
EURCHF1.0973+0.0001+0.011.09701.0974
EURGBP0.8572+0.0003+0.040.85680.8572
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
Appeninn406.0+9.5+2.40391.5412.018.93M
CIGPANNONIA220.0+4.5+2.09216.0227.522.19M
OTP14 150+200+1.4313 85014 1505 508.08M
OPUS303.8-5.2-1.68303.0310.0173.72M
RABA1 085-15-1.361 0851 1004.96M
DUNAHOUSE3 750-40-1.063 7503 7600.84M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.