Az olajárak és a járműipar: kéz a kézben

A kőolajpiac mindig árgus szemmel követte a járműipar alakulását, mivel az új személygépkocsi eladások száma általában jól lekövette az olajkereslet alakulását. Vagyis aki új autót vagy nehézgépjárművet vett, az általában használta is, mégpedig az átlaghoz képest lényegesen többet. A járműgyártás dinamikája már tavaly is megtorpant, idén pedig még rosszabb a helyzet, ami az olajkeresletre nem vetít túl optimista képet előre.

Az USA és Kína közti kereskedelmi háború, és az emiatt is részben kialakuló globális autóipari recesszió az egyik fő félelem az olajpiacon. Az OICA (Organization of Motor Vehicle Manufacturers) adatai szerint már 2018-ban is 1,1%-kal visszaesett a világ járműgyártása, amire csak 3 alkalommal került sor az elmúlt 20 évben (Forrás: http://www.oica.net/category/production-statistics/2018-statistics/). A tavalyi 95,7 millió darab elkészült jármű közel 1 millióval van alatta a 2017-es értéknek.

A helyzet idén még rosszabb. Egyedül Japánból érkezett pozitív szám (a termelés növekedése +3% az év első öt hónapjában), az Egyesült Államokban enyhe 2%-os volt a visszaesés júliusig, míg Kínában, Indiában és Németországban kétszámjegyű volt a zuhanás. Különösen Németország (-12%) és Kína (-13%) szembeötlő, mivel ezeken a piacokon 2009 óta nem volt ilyen drasztikus csökkenés.

A gépjárműgyártásnak van az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb értéklánca a Földön, ezért központi szerepe van a világgazdaságban.

A járműgyártás gyengesége a globális ipari termelés visszaesésének fő oka 2018 év közepe óta. Az olaj iránti keresletnövekedés egyik fő forrása a növekvő járműflotta, ráadásul maga a járműgyártási tevékenység is alapvetően energia és alapanyag igényes, tehát az olajkeresletre jelenleg ez is csökkentőleg hat. Az iparág jelentősen hozzájárul a középosztály életszínvonalához és egy adott ország exportjához, a marketing és az autóeladások pedig növelik az üzemanyagok iránti keresletet.

Az olajkereslet valószínűtlen, hogy egy ilyen helyzetben érdemben emelkedni tud. Ha nem sikerül megállítani a járműtermelés és az értékesítések visszaesését, akkor az olajkereslet sem tud bővülni. Ez az egyik oka, hogy 2018-ben már alig láttunk növekedést a kőolaj felhasználásban. A kép 2019. első felében tovább romlott, így egyelőre csak a remény maradt, hogy az év fennmaradó részében megfordul a trend.

Hasonló tartalmak

16:32 | jún. 4.Research Blog

Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

10:13 | máj. 18.Research Blog

Finomítói marzsok: most jött el a várt összeesés?

Az olajfinomítói szektort egyelőre nem sújtotta annyira a járvány okozta válság, mint a termelőket. Ha rápillantunk a finn Neste cég által számított marzsra, akkor látszik, hogy az elmúlt két hét során változott a helyzet:

16:31 | máj. 14.Research Blog

Megszűnt a félelem, hogy elfogynak a kőolajtárolói kapacitások

A globális kőolajpiacon az elmúlt két hétben látványosan csökkent az aggodalom, hogy elfogynak az olajtárolói kapacitások. Még április végén mindenki arról beszélt, hogy néhány héten belül a termelők kénytelenek lesznek erőszakosan lefojtani a termelésüket, mivel nem lesz hol tárolni a kibányászott fekete aranyat. Mára drasztikusan megváltozott a helyzet. Ennek az oka a kereslet látványos...

11:30 | máj. 5.Research Blog

Mikor térhet vissza az olaj kereslete a korábbi szintekre?

A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjún. 8.
Hétfőjún. 8.
01:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q1, előző: -3.4%, várt: -2.1%
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.6%, várt: -24.8%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: máj., előző: -727.4
Keddjún. 9.
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 24.4, várt: 14.1
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 17.4, várt: 12
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.7%, várt: -18%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: -48.3%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: máj., előző: 2.4%, várt: 2.3%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: ápr., előző: 301.49, várt: 85
11:00
GDP (év/év, igazított) (EMU)
Időszak: Q1, előző: -3.2%, várt: -3.2%
Szerdajún. 10.
01:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -0.7%, várt: -13.2%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jún., előző: -3.9%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 1.4%, várt: 1.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 0.3%, várt: 0.3%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: jún., előző: 0.25%, várt: 0.25%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: máj., előző: -737.851, várt: -600
Csütörtökjún. 11.
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 1877, várt: 1550
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: máj., előző: 21487
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jún., előző: 37
z.u.
Adobe (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 1.29, várt: 2.34
06:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: ápr., előző: -9.1%
06:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -14.4%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: ápr., előző: -6676, várt: -5500
08:00
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: ápr., előző: -8.2%, várt: -19.3%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: ápr., előző: -12.9%, várt: -29.5%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -6.8%, várt: -6.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: jún., előző: 72.3, várt: 75
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX37 985.66+725.60+1.9537 219.6338 233.1217 968.98M
DAX12 847.68+417.12+3.3612 560.1912 858.797 484.83M
ATX2 485.00+96.09+4.022 392.192 493.04206.38M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF343.92-0.84-0.24343.36344.92
CHFHUF315.62-2.37-0.75315.22318.14
USDHUF304.57+0.41+0.13302.57305.06
EURUSD1.1286-0.0052-0.461.12791.1382
EURCHF1.0863+0.0030+0.281.08261.0915
EURGBP0.8914--0.88890.9006
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
AUTOWALLIS87.8+5.0+6.0480.092.056.01M
MASTERPLAST656.0+30.0+4.79608.0656.024.03M
ANY1 275+35+2.821 2301 27514.8M
MTELEKOM382.0-14.0-3.54379.5388.5557.37M
CIGPANNONIA179.0-4.0-2.19179.0183.06.64M
DUNAHOUSE3 220-60-1.833 1003 3005.78M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBSILVTS004972+183+23.197909720.41M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBWTIOILTL86480-622-129.584804800.94M
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS40700-700-100.00700700-

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.