• Erste Investment webinárium
    Erste Investment webinárium

    Visszatekintés és eltérő víziók:
    mit hoz a jövő?

Az olajárak és a járműipar: kéz a kézben

A kőolajpiac mindig árgus szemmel követte a járműipar alakulását, mivel az új személygépkocsi eladások száma általában jól lekövette az olajkereslet alakulását. Vagyis aki új autót vagy nehézgépjárművet vett, az általában használta is, mégpedig az átlaghoz képest lényegesen többet. A járműgyártás dinamikája már tavaly is megtorpant, idén pedig még rosszabb a helyzet, ami az olajkeresletre nem vetít túl optimista képet előre.

Az USA és Kína közti kereskedelmi háború, és az emiatt is részben kialakuló globális autóipari recesszió az egyik fő félelem az olajpiacon. Az OICA (Organization of Motor Vehicle Manufacturers) adatai szerint már 2018-ban is 1,1%-kal visszaesett a világ járműgyártása, amire csak 3 alkalommal került sor az elmúlt 20 évben (Forrás: http://www.oica.net/category/production-statistics/2018-statistics/). A tavalyi 95,7 millió darab elkészült jármű közel 1 millióval van alatta a 2017-es értéknek.

A helyzet idén még rosszabb. Egyedül Japánból érkezett pozitív szám (a termelés növekedése +3% az év első öt hónapjában), az Egyesült Államokban enyhe 2%-os volt a visszaesés júliusig, míg Kínában, Indiában és Németországban kétszámjegyű volt a zuhanás. Különösen Németország (-12%) és Kína (-13%) szembeötlő, mivel ezeken a piacokon 2009 óta nem volt ilyen drasztikus csökkenés.

A gépjárműgyártásnak van az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb értéklánca a Földön, ezért központi szerepe van a világgazdaságban.

A járműgyártás gyengesége a globális ipari termelés visszaesésének fő oka 2018 év közepe óta. Az olaj iránti keresletnövekedés egyik fő forrása a növekvő járműflotta, ráadásul maga a járműgyártási tevékenység is alapvetően energia és alapanyag igényes, tehát az olajkeresletre jelenleg ez is csökkentőleg hat. Az iparág jelentősen hozzájárul a középosztály életszínvonalához és egy adott ország exportjához, a marketing és az autóeladások pedig növelik az üzemanyagok iránti keresletet.

Az olajkereslet valószínűtlen, hogy egy ilyen helyzetben érdemben emelkedni tud. Ha nem sikerül megállítani a járműtermelés és az értékesítések visszaesését, akkor az olajkereslet sem tud bővülni. Ez az egyik oka, hogy 2018-ben már alig láttunk növekedést a kőolaj felhasználásban. A kép 2019. első felében tovább romlott, így egyelőre csak a remény maradt, hogy az év fennmaradó részében megfordul a trend.

Hasonló tartalmak

15:04 | jan. 27.Research Blog

Új lufi indul: szárnyalnak a hidrogéngazdaság részvényei

A hidrogén lehet az új olaj, legalább is ha hihetünk a befektetői fantáziának. A hidrogéngazdaság, ami már most is egy 120 milliárd dolláros globális üzlet, 600-1000 milliárd dollárra nőhet a következő évtizedek során.

14:02 | jan. 11.Research Blog

Mekkora növekedést áraz a Tesla részvénye?

Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a...

15:00 | jan. 6.Research Blog

Az olajipari részvények a 2021-es év sztárjai lehetnek

A legismertebb hazai befektetési guru, Zsiday Viktor az olajipari részvényeket említette meg, mint a 2021-es év lehetséges sztárbefektetéseit. A helyzetet hasonlóan látom, minden adott ahhoz, hogy az elmúlt két évben teljesen leírt szektor főnixmadárként újra szárnyaljon. 3 érdekes részvényt emelnénk ki ebben az elemzésben, melyek profitálhatnak ebből a trendből.

12:11 | 2020. dec. 2.Research Blog

Változik a stratégia a világ olajiparában – lehetőségek és kihívások

Az integrált olajipari cégek jelentős mértékben változtatták stratégiájukat a klímaváltozás okozta negatív megítélés és a jövőbeli csökkenő fosszilis energiaigény miatt. Az európai cégek, mint a BP, a Royal Dutch Shell vagy az ENI a növelik beruházásaikat a megújuló energia irányába. Ezzel szemben az amerikai vetélytársak, mint az ExxonMobil vagy a Chevron továbbra is az olaj-és...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Keddmárc. 2.
00:30
Munkanélküliségi ráta (JP)
Időszak: jan., előző: 3%, várt: 3%
08:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: 5.8%, várt: 1.7%
09:00
Termelői árindex (év/év) (HU)
Időszak: jan., előző: 6.8%
09:00
GDP (év/év, nyers) - végleges (HU)
Időszak: Q4, előző: -3.7%, várt: -3.7%
09:55
Munkanélküliek számának változása (ezer fő) (GE)
Időszak: feb., előző: -41, várt: -10
09:55
Munkanélküliségi ráta (GE)
Időszak: feb., előző: 6%, várt: 6%
11:00
Fogyasztói árindex (év/év) (EMU)
Időszak: feb., előző: 0.9%, várt: 0.9%
Szerdamárc. 3.
01:30
GDP (év/év) (AU)
Időszak: Q4, előző: -3.8%, várt: -1.9%
02:45
Caixin kompozit beszerzési menedzser index (CHN)
Időszak: feb., előző: 52.2
08:30
Fiat Chrysler Automotives (IT)
Időszak: 2020 Q4
09:55
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (GE)
Időszak: feb., előző: 45.9, várt: 45.9
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (EMU)
Időszak: feb., előző: 44.7, várt: 44.7
10:00
GDP (év/év, igazított) (IT)
Időszak: Q4, előző: -6.618%, várt: -6.6%
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (UK)
Időszak: feb., előző: 49.7, várt: 49.7
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: feb., előző: -11.4%
14:15
ADP foglalkoztatottság változása (ezer/hó) (US)
Időszak: feb., előző: 174.2, várt: 200
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 58.9, várt: 58.9
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 58.8
16:00
ISM szolgáltatóipari index (US)
Időszak: feb., előző: 58.7, várt: 58.7
Csütörtökmárc. 4.
07:00
Lufthansa (GE)
Időszak: 2020 Q4, előző: 0.11, várt: -2.07
09:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (HU)
Időszak: jan., előző: -4%, várt: -2.45%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - végleges (HU)
Időszak: dec., előző: 309.9
10:00
Értékesített autók száma (UK)
Időszak: feb., előző: -39.5%
11:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (EMU)
Időszak: jan., előző: 0.6%, várt: -1.2%
11:00
Munkanélküliségi ráta (EMU)
Időszak: jan., előző: 8.3%, várt: 8.3%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 730, várt: 755
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 4419, várt: 4300
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: feb., előző: 47.3
16:00
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: jan., előző: 3.4%, várt: 3.4%
16:00
Ipari rendelésállomány (hó/hó) (US)
Időszak: jan., előző: 1.1%, várt: 2.1%
Péntekmárc. 5.
ny.e.
OTP (HU)
Időszak: 2020 Q4, előző: 422.34, várt: 293.80
08:00
Ipari rendelésállomány (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: 6.7%, várt: 1.9%
09:00
Ipari termelés (év/év, igazított) (HU)
Időszak: jan., előző: 1.12%, várt: -3.5%
14:30
Aktivitási ráta (US)
Időszak: feb., előző: 61.4%, várt: 61.4%
14:30
Külkereskedelmi mérleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: jan., előző: -66.613, várt: -67.45
14:30
Munkanélküliségi ráta (US)
Időszak: feb., előző: 6.3%, várt: 6.3%
14:30
Tisztított munkanélküliségi ráta (US)
Időszak: feb., előző: 11.1%
14:30
Magánszektor foglalkoztatottak változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: 6, várt: 197
14:30
Nem-mezőgazdasági foglalkoztatottak változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: 49, várt: 188
14:30
Foglalkoztatottság változása (ezer fő) (US)
Időszak: feb., előző: -10, várt: 15
14:30
Átlagos órabérek (US)
Időszak: feb., előző: 5.4%, várt: 5.3%
Hétfőmárc. 8.
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: jan., előző: -1%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: feb., előző: 198.8
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX44 429.09-281.16-0.6344 429.0944 993.9810 124.4M
DAX14 048.23+35.41+0.2513 961.6214 101.792 221.01M
ATX3 085.27+8.34+0.273 062.523 095.646.76M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF364.04+0.15+0.04363.29364.77
CHFHUF329.75-0.90-0.27328.94331.38
USDHUF301.60-0.43-0.14301.51303.79
EURUSD1.2074+0.0025+0.211.19941.2074
EURCHF1.1047+0.0021+0.191.10051.1055
EURGBP0.8653--0.86380.8667
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
MASTERPLAST2 300.0+20.0+0.882 260.02 320.018M
ALTEO1 175.0+5.0+0.431 175.01 215.016.97M
GSPARK3 900+10+0.263 8303 90028.04M
Appeninn305.0-8.0-2.56300.0314.519.75M
4IG641-12-1.8464065335.21M
OTP13 680-240-1.7213 66013 9505 630.22M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBWTIOILTS821 916+264+15.981 7972 1704.27M
EBDAITL14743+88+13.4468174352e
EBWTIOILTS747 956+938+13.377 9567 956-
EBDAITS02115-81-41.331111690.99M
EBUSDHUFTS4075-32-29.917575-
EBOTPTL641 699-228-11.831 6381 90832.87M

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.