Trump elnök és az autógyárak: kinek tesz jót a politikai enyhítés?

Trump elnök újabb kampányígéretét valósítja meg és eltörli még az Obama adminisztráció idején megszabott 2026-os célkitűzést, mely a személygépjárművek esetében átlagosan 47 mérföldes út megtételét tűzte ki célul 1 gallon (4.2 liter) üzemanyag felhasználásával (mpg). Ez azt jelenti, hogy maradhat a korábbi 37 mpg-os cél. A különbség napi félmillió hordó olajfogyasztást jelent az Egyesült Államokban. A kérdés, hogy az ilyen adminisztratív célkitűzések valóban hatékonyak-e. A véleményem szerint nem, valójában a fogyasztói akarat és a technológia dönt inkább. Az elektromos mobilitásnál pedig szükség lehet egy technológiai áttörésre.

Az enyhébb szabályok jelentős megkönnyebbülést okoznak a hazai autógyártók körében, mivel ilyen gyorsan szinte biztosan nem tudnának megfelelni az 2026-os új szabályozásnak. Az amerikai autógyártók visszaesnének a versenyben a tengerentúli, főleg koreai-japán gépjárművekkel szemben, melyek lényegesen kevesebb fogyasztanak főleg a hibrid meghajtásnak és a kisebb SUV/CUV (SUV=sport utility vehicle, CUV= crossover utility vehicle) aránynak köszönhetően. Az olajiparnak is jó hír ez, hiszen hosszabb ideig fennmaradhat az olajkereslet Egyesült Államokban. A becslések szerint a két szabvány közti különbség akár napi félmillió hordó különbséget is jelenthet a kőolaj felhasználásban. A fogyasztók és a környezetvédők viszont vesztesek lesznek, a lazább üzemanyag fogyasztási standard akár összességében 500 milliárd dollárral több kiadás jelent ezt 2029-ig az amerikai autósoknak. Az Obama kabinet még korábban kiszámította, hogy nemzetgazdasági szinten nettó 98 milliárd dollár megtakarításról beszélünk, amiben olyan tételek is benne vannak, mint az autópályákon elhunytak száma vagy a kisebb fogyasztás miatti alacsonyabb környezetszennyezés.

A kérdés persze, hogy valóban lehet-e befolyásolni piacot ilyen adminisztratív intézkedésekkel. Véleményem szerint nem, a piac sokkal inkább a technológiai fejlődéstől és a fogyasztói akarattól függ, mint az adminisztráció elképzeléseitől. Az amerikai autógyártókat sem az adminisztráció fogja igazából rávenni a hatékonyabb gépjárművek kifejlesztésére, hanem a fogyasztói akarat.

Ez pontosan igaz az elektromos gépjárműre vagy a fosszilis energiahordozókról való átállásra is. Mindkét terület iránt rendkívüli fogyasztói érdeklődés van, csak technológilag még nem vagyunk ott, hogy versenyképes terméket állítsunk elő. Az elektromos autónál ez azt jelenti, hogy árban (előállítási költségben), hatótávolságban és töltési időben és költségben versenyképes legyen az autó a belsőégésű motorral felépített járművel szemben.

Az utóbbi évek látványos elektromos autó termékár csökkenése a Li-ion akkumulátor költségek zuhanása miatt következett be. A szakértői becslések szerint 100 dollár/kwh költségszint alatt beszélhetünk versenyképes e-mobilitásról. Jelenleg 190 dollár/kwh-nál tartunk, sőt a Tesla új megagyára még ennél is olcsóbban fog termelni. Az elemzők extrapolarizáció segítségével, a korábbi trend felrajzolásával 2022-re teszik a versenyképes elektromos autó megjelenését.

A bökkenő csak annyi, hogy ilyen előrejelzést felelősségteljesen nem lehet adni. Ha megnézzük, hogy miért csökkent a technológia költsége, akkor még érdekesebb tényeket találunk: a Li-ion cellák előállításához rengeteg energia szükséges, főleg a katód és az anód kiégetéséhez. Az utóbbi időszakban lényegesen nagyobb kemencék építésével és ezek jobb kapacitáskihasználtságával lehetett csökkenteni a költségeket. Csakhogy ez nem mehet a végtelenségig és már most is ennek a méretgazdasági okok miatti hatékonyságjavulásnak a végén vagyunk.

A lítium-ion akkumulátorok árcsökkenése - a kérdés, hogy a korábbi ártrend extrapolárása valóban hiteles módszer-e?
Forrás: Bloomberg New Finance.

Tartok tőle, hogy technológiai áttörés nélkül igazából nem kapunk versenyképes terméket. Pedig nemcsak az adminisztráció szeretné ezt, hanem az amerikai fogyasztók milliói is, akik tisztább és olcsóbb mobilitást kívánnak. Egyelőre azonban marad a kőolaj és a belsőégésű motor, ami a kőolaj globális piacán is folyamatos árnyomást hoz, főleg a közepes jövedelmű fejlődő országoknak köszönhetően.

Hasonló tartalmak

12:03 | okt. 15.Research Blog

Miként alakul az üzemanyagár a dollár/forint és az olajár függvényében?

A 100 dolláros üzemanyagár a mostani forint/dollár kurzus mellett 440 forintos benzinárat és 466 forintos dízel üzemanyagárat jelent minden más feltételt (adó, kiskereskedelmi és nagykereskedelmi haszonrés, üzemanyag/nyersolaj árrés) azonosnak véve.

13:49 | okt. 3.Research Blog

A közép-kelet-európai finomítói árrések zuhannak a magasabb nyersolajárak miatt

A legfrissebb számok azt mutatták, hogy a kedvező nyári európai finomítói környezetet jóval gyengébb szeptember követte. A rövid távú nyersolaj áremelkedés a közép-kelet-európai finomító ágazatot negatívan érinti, mivel nő a finomítás költsége és a magas termékárak fékezhetik a fogyasztói keresletet, így a finomítói és petrolkémiai marzsok is visszaeshetnek. A szektor hosszú távú kilátásai...

15:01 | szept. 27.Research Blog

Antero Resources: vételi szinteken az árfolyam

A három legnagyobb független USA palagáztermeléssel foglalkozó cég, az Antero Resources (AR US), a Cabot Oil&Gas (COG US) és az EQT (EQT US) részvényárfolyamai igencsak gyenge teljesítményt mutattak az elmúlt években. A fundamentumok azonban egyáltalán nem ezt a pesszimista képet mutatják. A piac aggódik az alacsony jövőbeli gázárak miatt, de ahogy az Antero példáján is bemutattom, az igazi...

12:08 | szept. 25.Research Blog

Az energiaszektor ismét bekerülhet a befektetői rivaldafénybe

Az energiaszektor az elmúlt években nem tartozott a befektetők kedvencei közé. A FAANG és technológia elvitte az érdeklődést. Az emelkedő olaj és gázárak azonban könnyen átértékelődéshez vezethetnek a hozamra éhes közönség körében.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőokt. 22.
Hétfőokt. 22.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: okt., előző: -8.3
ny.e.
Hasbro (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 2.09, várt: 2.24
12:45
Halliburton (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.42, várt: 0.49
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: szept., előző: 0.18, várt: 0.25
ism.
Ryanair (IR)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.76, várt: 0.71
Keddokt. 23.
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: szept., előző: 3.1%, várt: 3%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: szept., előző: 2.8%
ny.e.
McDonald's (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.76, várt: 2.00
ny.e.
Biogen (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 5.92, várt: 6.78
12:30
Xerox (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.81, várt: 0.78
13:30
Verizon Communications (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.98, várt: 1.19
13:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.87, várt: 2.85
13:30
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 3.24, várt: 4.32
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: okt., előző: 29, várt: 24
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: okt., előző: -2.9, várt: -3
22:01
Texas Instruments (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.31, várt: 1.53
z.u.
Juniper Networks (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.43, várt: 0.45
Szerdaokt. 24.
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: okt., előző: 52.5
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: okt., előző: 55.9, várt: 55.5
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: okt., előző: 53.7, várt: 53.4
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: okt., előző: 53.2, várt: 53
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: okt., előző: 54.7, várt: 54.5
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 3.09, várt: 3.51
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: okt., előző: -7.1%
13:00
AT&T (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.60, várt: 0.94
13:00
UPS (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.45, várt: 1.82
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: okt., előző: 53.5, várt: 54
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: okt., előző: 53.9
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: okt., előző: 55.6, várt: 55.5
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: szept., előző: 629, várt: 630
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: szept., előző: 3.5%, várt: 0.2%
ism.
Deutsche Bank (GE)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.35, várt: 0.24
22:09
Microsoft (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.79, várt: 0.96
22:15
Ford Motors (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.45, várt: 0.28
z.u.
Advanced Micro Devices (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.07, várt: 0.12
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2018 Q4, előző: 0.90, várt: 1.20
Csütörtökokt. 25.
07:00
Nokia (FI)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.05, várt: 0.06
07:30
Daimler (GE)
Időszak: 2018 Q3, előző: 2.38, várt: 2.08
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: okt., előző: 103.7, várt: 103.3
ny.e.
Valero Energy (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.91, várt: 1.96
ny.e.
ConocoPhillips (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.16, várt: 1.21
ny.e.
Newmont Mining (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.34, várt: 0.19
ny.e.
Celgene (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.33, várt: 2.23
ny.e.
Bristol-Myers Squibb (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.71, várt: 0.91
12:45
Merck (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.12, várt: 1.13
13:00
Twitter (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: -0.02, várt: 0.14
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: okt., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: szept., előző: 4.4%, várt: -1%
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: okt., előző: 1640
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: okt., előző: 210
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: okt., előző: 60.8
16:00
Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) (US)
Időszak: szept., előző: -2.5%
20:00
Bézs könyv (US)
22:01
Amazon.com (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.52, várt: 3.11
z.u.
Intel (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.83, várt: 1.15
z.u.
Alphabet (US)
Időszak: 2018 Q3, várt: 10.45
07:00
BASF (GE)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.30, várt: 1.44
08:00
Total (FR)
Időszak: 2018 Q3, előző: 0.89, várt: 1.20
13:00
Moody's (US)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.45, várt: 1.78
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q3, előző: 4.2%, várt: 3.3%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: okt., előző: 99, várt: 99
ism.
Linde (GE)
Időszak: 2018 Q3, előző: 1.48, várt: 2.29
03:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: szept., előző: 9.2%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX37 154.78-330.23-0.8837 008.2437 495.748 234.52MHUF
DAX11 551.39-37.82-0.3311 498.6911 617.284 528.26MEUR
ATX3 232.16-29.62-0.913 213.813 268.86107.1MEUR
DJIA25 439.53+60.08+0.2425 350.0225 608.71-USD
S&P 5002 767.53-1.25-0.052 760.272 797.77-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF323.00-0.48-0.15322.69323.85
CHFHUF282.49-1.04-0.37282.18284.11
USDHUF280.67-1.86-0.66280.11283.05
EURUSD1.1515+0.0061+0.531.14361.1534
EURCHF1.1468+0.0065+0.571.13941.1492
EURGBP0.8809--0.87770.8832
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
GSPARK3 470+50+1.463 4203 4705.86MHUF
OTP10 350+50+0.4910 20010 3506 528.8MHUF
ZWACK16 550+50+0.3016 50016 5501.14MHUF
KONZUM259-19-6.67252274219.24MHUF
OPUS473.5-28.5-5.68471.0505.0200.51MHUF
TAKARÉK615.0-25.0-3.91594.0643.029.34MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBBUXTS19154+28+22.221281700.47MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.