Trump elnök és az autógyárak: kinek tesz jót a politikai enyhítés?

Trump elnök újabb kampányígéretét valósítja meg és eltörli még az Obama adminisztráció idején megszabott 2026-os célkitűzést, mely a személygépjárművek esetében átlagosan 47 mérföldes út megtételét tűzte ki célul 1 gallon (4.2 liter) üzemanyag felhasználásával (mpg). Ez azt jelenti, hogy maradhat a korábbi 37 mpg-os cél. A különbség napi félmillió hordó olajfogyasztást jelent az Egyesült Államokban. A kérdés, hogy az ilyen adminisztratív célkitűzések valóban hatékonyak-e. A véleményem szerint nem, valójában a fogyasztói akarat és a technológia dönt inkább. Az elektromos mobilitásnál pedig szükség lehet egy technológiai áttörésre.

Az enyhébb szabályok jelentős megkönnyebbülést okoznak a hazai autógyártók körében, mivel ilyen gyorsan szinte biztosan nem tudnának megfelelni az 2026-os új szabályozásnak. Az amerikai autógyártók visszaesnének a versenyben a tengerentúli, főleg koreai-japán gépjárművekkel szemben, melyek lényegesen kevesebb fogyasztanak főleg a hibrid meghajtásnak és a kisebb SUV/CUV (SUV=sport utility vehicle, CUV= crossover utility vehicle) aránynak köszönhetően. Az olajiparnak is jó hír ez, hiszen hosszabb ideig fennmaradhat az olajkereslet Egyesült Államokban. A becslések szerint a két szabvány közti különbség akár napi félmillió hordó különbséget is jelenthet a kőolaj felhasználásban. A fogyasztók és a környezetvédők viszont vesztesek lesznek, a lazább üzemanyag fogyasztási standard akár összességében 500 milliárd dollárral több kiadás jelent ezt 2029-ig az amerikai autósoknak. Az Obama kabinet még korábban kiszámította, hogy nemzetgazdasági szinten nettó 98 milliárd dollár megtakarításról beszélünk, amiben olyan tételek is benne vannak, mint az autópályákon elhunytak száma vagy a kisebb fogyasztás miatti alacsonyabb környezetszennyezés.

A kérdés persze, hogy valóban lehet-e befolyásolni piacot ilyen adminisztratív intézkedésekkel. Véleményem szerint nem, a piac sokkal inkább a technológiai fejlődéstől és a fogyasztói akarattól függ, mint az adminisztráció elképzeléseitől. Az amerikai autógyártókat sem az adminisztráció fogja igazából rávenni a hatékonyabb gépjárművek kifejlesztésére, hanem a fogyasztói akarat.

Ez pontosan igaz az elektromos gépjárműre vagy a fosszilis energiahordozókról való átállásra is. Mindkét terület iránt rendkívüli fogyasztói érdeklődés van, csak technológilag még nem vagyunk ott, hogy versenyképes terméket állítsunk elő. Az elektromos autónál ez azt jelenti, hogy árban (előállítási költségben), hatótávolságban és töltési időben és költségben versenyképes legyen az autó a belsőégésű motorral felépített járművel szemben.

Az utóbbi évek látványos elektromos autó termékár csökkenése a Li-ion akkumulátor költségek zuhanása miatt következett be. A szakértői becslések szerint 100 dollár/kwh költségszint alatt beszélhetünk versenyképes e-mobilitásról. Jelenleg 190 dollár/kwh-nál tartunk, sőt a Tesla új megagyára még ennél is olcsóbban fog termelni. Az elemzők extrapolarizáció segítségével, a korábbi trend felrajzolásával 2022-re teszik a versenyképes elektromos autó megjelenését.

A bökkenő csak annyi, hogy ilyen előrejelzést felelősségteljesen nem lehet adni. Ha megnézzük, hogy miért csökkent a technológia költsége, akkor még érdekesebb tényeket találunk: a Li-ion cellák előállításához rengeteg energia szükséges, főleg a katód és az anód kiégetéséhez. Az utóbbi időszakban lényegesen nagyobb kemencék építésével és ezek jobb kapacitáskihasználtságával lehetett csökkenteni a költségeket. Csakhogy ez nem mehet a végtelenségig és már most is ennek a méretgazdasági okok miatti hatékonyságjavulásnak a végén vagyunk.

A lítium-ion akkumulátorok árcsökkenése - a kérdés, hogy a korábbi ártrend extrapolárása valóban hiteles módszer-e?
Forrás: Bloomberg New Finance.

Tartok tőle, hogy technológiai áttörés nélkül igazából nem kapunk versenyképes terméket. Pedig nemcsak az adminisztráció szeretné ezt, hanem az amerikai fogyasztók milliói is, akik tisztább és olcsóbb mobilitást kívánnak. Egyelőre azonban marad a kőolaj és a belsőégésű motor, ami a kőolaj globális piacán is folyamatos árnyomást hoz, főleg a közepes jövedelmű fejlődő országoknak köszönhetően.

Hasonló tartalmak

11:23 | aug. 13.Research Blog

Az IEA szerint a IV. negyedév kőolaj kínálati piaca kihívásokkal teli

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a globális olajpiac a IV. negyedévben kínálati oldalról tele lesz kihívásokkal (a kulcsszó angolul a „challenging”). Ennek fő oka, hogy november elején életbe lépnek az Irán elleni USA szankciók második köre, ami az olajexport dollár elszámolását tiltja meg. Ennek hatására akár 1,5 millió hordóval is eshet az iráni olajexport.

12:14 | aug. 7.Research Blog

Irán es Törökország: két gyenge láncszem

A globális olajpiac egyik kevésbé figyelmet keltő témája két közel-keleti, fejlődő piaci ország kálváriája. Irán vagy Törökország gazdasági összeomlása az egyik legnagyobb durranás lehet a világban a következő 12 hónapban és messze túlmutató hatásai lehetnek.

11:25 | aug. 6.Research Blog

Az USA kőolajtermelése csökkent májusban – vajon mi áll ennek a hátterében?

Az USA energiahivatalának (EIA) havi statisztikái ellentmondtak a heti becsléseknek, ami különösen szembeötlő volt az idei májusi USA olajtermelésre vonatkozóan. A múlt héten publikált havi statisztikák szerint ugyanis napi 30 ezer hordóval kisebb termelés volt idén májusban, mint a megelőző hónapban, míg a korábban közzétett heti statisztikák szerint április eleje és május vége között 244...

12:54 | júl. 23.Research Blog

A réz ára mutatja, hogy közeledik a recesszió?

Az olajpiacon egyre több szó esik a várható globális GDP lassulásról, ami már a a következő negyedévekben is jelentősen lelassíthatja az olajfelhasználás növekedését. Az USA és Kína közti kereskedelmi háború, ami egyelőre nem mutat enyhülést, és főleg Kína lassulása, a negyedik éve tartó olajkereslet szárnyalását is súlyosan érintheti. Ebből a szempontból különösen érdekes a réz...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtökaug. 16.
01:50
Import (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 2.6%, várt: 14.2%
01:50
Export (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 6.7%, várt: 6.3%
07:30
Henkel (GE)
Időszak: 2018 Q2, előző: 1.55, várt: 1.61
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: júl., előző: 2.9%, várt: 2.9%
12:00
Wal-Mart Stores (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.08, várt: 1.22
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -0.7%, várt: 1.4%
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -12.3%, várt: 7.4%
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: aug., előző: 25.7, várt: 22
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: júl., előző: 1292, várt: 1310
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: aug., előző: 1755, várt: 1740
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: aug., előző: 213, várt: 215
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: aug., előző: 59.3
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: aug., előző: 53.5
22:20
Nvidia (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.93, várt: 1.85
Péntekaug. 17.
11:00
Fogyasztói árindex - végleges (EMU)
Időszak: júl., előző: 2.1%, várt: 2.1%
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: júl., előző: 0.5%, várt: 0.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: aug., előző: 97.9, várt: 98
Hétfőaug. 20.
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: júl., előző: 3%
Keddaug. 21.
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: júl., előző: 13%
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: aug., előző: 0.9%
Szerdaaug. 22.
09:00
Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) (HU)
Időszak: jún., előző: 10.9%
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: júl., előző: -0.55%, várt: 1.3%
20:00
Fed jegyzőkönyv (US)
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX35 826.14-180.06-0.5035 705.0336 253.0210 019.73MHUF
DAX12 128.90-229.97-1.8612 120.6512 428.562 986.09MEUR
ATX3 287.28-11.17-0.343 272.493 310.6893.95MEUR
DJIA25 164.26-135.66-0.5424 965.7725 235.37-USD
S&P 5002 818.44-21.52-0.762 802.492 827.95-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF324.32-0.03-0.01324.28324.95
CHFHUF287.10-0.55-0.19287.03288.32
USDHUF285.10-0.81-0.28284.89286.31
EURUSD1.1377+0.0033+0.291.13381.1383
EURCHF1.1296+0.0023+0.201.12651.1299
EURGBP0.8946+0.0006+0.070.89330.8949
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
RICHTER5 180+120+2.375 0255 1801 682.57MHUF
DUNAHOUSE3 900+40+1.043 8403 9001.48MHUF
RABA1 335+10+0.751 3001 3406.73MHUF
Appeninn595.0-12.0-1.98585.0600.023.25MHUF
OTP9 855-195-1.949 83010 1306 031.55MHUF
WABERERS2 650-20-0.752 6502 72013.5MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBWTIOILTS703 176+916+40.532 5623 19924.75MHUF
EBWTIOILTS733 342+922+38.102 7263 3427.27MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBDAITL0270-76-52.05701171.41MHUF
EBDAXTL891 204-804-40.041 2042 15747.92MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.