Trump elnök és az autógyárak: kinek tesz jót a politikai enyhítés?

Trump elnök újabb kampányígéretét valósítja meg és eltörli még az Obama adminisztráció idején megszabott 2026-os célkitűzést, mely a személygépjárművek esetében átlagosan 47 mérföldes út megtételét tűzte ki célul 1 gallon (4.2 liter) üzemanyag felhasználásával (mpg). Ez azt jelenti, hogy maradhat a korábbi 37 mpg-os cél. A különbség napi félmillió hordó olajfogyasztást jelent az Egyesült Államokban. A kérdés, hogy az ilyen adminisztratív célkitűzések valóban hatékonyak-e. A véleményem szerint nem, valójában a fogyasztói akarat és a technológia dönt inkább. Az elektromos mobilitásnál pedig szükség lehet egy technológiai áttörésre.

Az enyhébb szabályok jelentős megkönnyebbülést okoznak a hazai autógyártók körében, mivel ilyen gyorsan szinte biztosan nem tudnának megfelelni az 2026-os új szabályozásnak. Az amerikai autógyártók visszaesnének a versenyben a tengerentúli, főleg koreai-japán gépjárművekkel szemben, melyek lényegesen kevesebb fogyasztanak főleg a hibrid meghajtásnak és a kisebb SUV/CUV (SUV=sport utility vehicle, CUV= crossover utility vehicle) aránynak köszönhetően. Az olajiparnak is jó hír ez, hiszen hosszabb ideig fennmaradhat az olajkereslet Egyesült Államokban. A becslések szerint a két szabvány közti különbség akár napi félmillió hordó különbséget is jelenthet a kőolaj felhasználásban. A fogyasztók és a környezetvédők viszont vesztesek lesznek, a lazább üzemanyag fogyasztási standard akár összességében 500 milliárd dollárral több kiadás jelent ezt 2029-ig az amerikai autósoknak. Az Obama kabinet még korábban kiszámította, hogy nemzetgazdasági szinten nettó 98 milliárd dollár megtakarításról beszélünk, amiben olyan tételek is benne vannak, mint az autópályákon elhunytak száma vagy a kisebb fogyasztás miatti alacsonyabb környezetszennyezés.

A kérdés persze, hogy valóban lehet-e befolyásolni piacot ilyen adminisztratív intézkedésekkel. Véleményem szerint nem, a piac sokkal inkább a technológiai fejlődéstől és a fogyasztói akarattól függ, mint az adminisztráció elképzeléseitől. Az amerikai autógyártókat sem az adminisztráció fogja igazából rávenni a hatékonyabb gépjárművek kifejlesztésére, hanem a fogyasztói akarat.

Ez pontosan igaz az elektromos gépjárműre vagy a fosszilis energiahordozókról való átállásra is. Mindkét terület iránt rendkívüli fogyasztói érdeklődés van, csak technológilag még nem vagyunk ott, hogy versenyképes terméket állítsunk elő. Az elektromos autónál ez azt jelenti, hogy árban (előállítási költségben), hatótávolságban és töltési időben és költségben versenyképes legyen az autó a belsőégésű motorral felépített járművel szemben.

Az utóbbi évek látványos elektromos autó termékár csökkenése a Li-ion akkumulátor költségek zuhanása miatt következett be. A szakértői becslések szerint 100 dollár/kwh költségszint alatt beszélhetünk versenyképes e-mobilitásról. Jelenleg 190 dollár/kwh-nál tartunk, sőt a Tesla új megagyára még ennél is olcsóbban fog termelni. Az elemzők extrapolarizáció segítségével, a korábbi trend felrajzolásával 2022-re teszik a versenyképes elektromos autó megjelenését.

A bökkenő csak annyi, hogy ilyen előrejelzést felelősségteljesen nem lehet adni. Ha megnézzük, hogy miért csökkent a technológia költsége, akkor még érdekesebb tényeket találunk: a Li-ion cellák előállításához rengeteg energia szükséges, főleg a katód és az anód kiégetéséhez. Az utóbbi időszakban lényegesen nagyobb kemencék építésével és ezek jobb kapacitáskihasználtságával lehetett csökkenteni a költségeket. Csakhogy ez nem mehet a végtelenségig és már most is ennek a méretgazdasági okok miatti hatékonyságjavulásnak a végén vagyunk.

A lítium-ion akkumulátorok árcsökkenése - a kérdés, hogy a korábbi ártrend extrapolárása valóban hiteles módszer-e?
Forrás: Bloomberg New Finance.

Tartok tőle, hogy technológiai áttörés nélkül igazából nem kapunk versenyképes terméket. Pedig nemcsak az adminisztráció szeretné ezt, hanem az amerikai fogyasztók milliói is, akik tisztább és olcsóbb mobilitást kívánnak. Egyelőre azonban marad a kőolaj és a belsőégésű motor, ami a kőolaj globális piacán is folyamatos árnyomást hoz, főleg a közepes jövedelmű fejlődő országoknak köszönhetően.

Hasonló tartalmak

11:59 | dec. 13.Research Blog

Milyen tényezők lesznek 2019-ben meghatározóak az olajpiacon?

A bizonytalanság nem csökken a globális olajpiacon. Mind a keresleti oldalon, mind a kínálati oldalon számos olyan tényező van, amely elmozdíthatja az egyensúlyt, így nem véletlen, hogy 40 és 80 dollár közötti, vagyis nagyon széles sávon belül érkeznek jóslatok a jövő évi olajárra. A piac főleg a kínálati oldalra figyelt 2018-ban, de a keresleti oldal szerepe kezd egyre fontosabb lenni. Mi 60...

12:14 | dec. 6.Research Blog

Mi okozza Szaúd Arábia nehéz helyzetét?

A Financial Timesben találtam egy elgondolkodtató ábrát, ami pontosan mutatja, hogy mi okozza Szaúd-Arábia igencsak kétségbeejtő helyzetét. Az USA nyersolaj importja 2 millió hordóra zuhant, vagyis alig függ most már az USA gazdasága a Közel-Kelettől. Ez kétségbeejtő hír Szaúd-Arábiának, mivel ha egyszer végleg elengedi az Egyesült Államok a világ harmadik legnagyobb olajtermelőjének kezét, az...

11:39 | nov. 22.Research Blog

Szaúd-Arábia politikai csapdában – meglepetést hozhat a bécsi OPEC találkozó?

Az olajpiac kulcskérdése, hogy a soron következő OPEC találkozón sikerül-e ismét megállapodni az olajtermelés csökkentéséről. Hiába egyértelmű ugyanis a helyzet gazdasági értelemben, a világpolitika megváltoztathatja a kimenetelt. Szaúd-Arábia és fiatal uralkodója, Mohammed bin Szalmán (MbS) a Khashoggi gyilkossággal zsákutcába terelte magát és az OPEC-et. Így könnyen lehet, hogy a december...

12:42 | nov. 19.Research Blog

Az USA földgázárai az egekben

A szokatlanul hideg idő és az 5-éves átlaghoz képest alacsony betárolt készletek az USA földgáz áraiban is meglátszanak. A korábbi 3 dollár/MMBTu szintről közel 5 dolláros szintig emelkedett a napokban az árfolyam. Az árakat rövidtávon a tél mozgatja, de a tavaszi hónapokban jó eséllyel visszatérünk a korábbi szintekhez.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Szerdadec. 19.
00:50
Import (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 19.9%, várt: 11.8%
00:50
Export (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 8.2%, várt: 1.2%
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: nov., előző: 3.3%, várt: 3.1%
10:30
Fogyasztói árindex (év/év) (UK)
Időszak: nov., előző: 2.4%, várt: 2.3%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: dec., előző: 1.6%
14:30
Folyó fizetési mérleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: Q3, előző: -101.22, várt: -125
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 1.36%, várt: -0.38%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: dec., előző: 2.25%, várt: 2.5%
Csütörtökdec. 20.
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: -16.8%
08:30
Folyó fizetési mérleg (millió euró) (HU)
Időszak: Q3, előző: 772.4, várt: 171.1
09:00
Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) (HU)
Időszak: okt., előző: 10.4%, várt: 10.2%
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: nov., előző: 2.2%, várt: 2%
ny.e.
BlackBerry (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: -0.04, várt: 0.02
13:00
BoE kamatdöntés (UK)
Időszak: dec., előző: 0.75%, várt: 0.75%
13:00
BoE eszközvásárlási cél (milliárd font) (UK)
Időszak: dec., előző: 435, várt: 435
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: dec., előző: 12.9, várt: 15
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 1661, várt: 1663.1
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 206, várt: 215
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: dec., előző: 59.4
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: dec., előző: 56
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: nov., előző: 0.1%, várt: 0%
22:15
Nike (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.46, várt: 0.46
Péntekdec. 21.
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 1.4%, várt: 0.8%
08:45
GDP (év/év, igazított) (FR)
Időszak: Q3, előző: 1.4%, várt: 1.4%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - végleges (HU)
Időszak: okt., előző: 293
10:30
GDP (év/év) - végleges (UK)
Időszak: Q3, előző: 1.5%, várt: 1.5%
10:30
Folyó fizetési mérleg (milliárd font) (UK)
Időszak: Q3, előző: -20.32, várt: -22
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - végleges (US)
Időszak: Q3, előző: 3.5%, várt: 3.5%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: -4.3%, várt: 1.6%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: dec., előző: -3.9, várt: -4.3
16:00
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.5%, várt: 0.3%
16:00
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.6%, várt: 0.3%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: dec., előző: 97.5, várt: 97.5
Hétfődec. 24.
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: nov., előző: 0.24
Kedddec. 25.
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX39 909.63+434.02+1.1039 070.6539 909.6312 080.07MHUF
DAX10 773.72+32.83+0.3110 749.5510 831.442 238.92MEUR
ATX2 829.67-59.00-2.042 793.632 888.67114.3MEUR
DJIA23 844.90+169.26+0.7123 668.8623 919.93-USD
S&P 5002 563.72+17.56+0.692 544.912 572.12-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF322.44+0.23+0.07322.13322.92
CHFHUF284.40-1.34-0.47284.25285.67
USDHUF282.13-1.49-0.53281.74283.46
EURUSD1.1427+0.0065+0.571.13691.1440
EURCHF1.1333+0.0052+0.461.12821.1344
EURGBP0.9034+0.0049+0.550.89810.9040
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
WABERERS2 380+80+3.482 2002 3805.68MHUF
MOL3 162+104+3.403 0503 1622 548.17MHUF
DUNAHOUSE3 800+60+1.603 8003 8001.14MHUF
TAKARÉK660.0-19.0-2.80640.0675.036.41MHUF
MTELEKOM436.0-5.0-1.13436.0444.5292.19MHUF
CIGPANNONIA414.5-4.0-0.96410.5417.07.89MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.