Ugrás az oldal tartalmára
GYIK Panaszkezelés
ELEMZÉS

Hamarosan érkeznek a repülő autók - vajon megéri beszállni?

ÖTLETGYÁR MINI
ÖTLETGYÁR MINIPéntek ÁdámRészvényelemző2025. július 1.   15:12

A repülő autók régóta foglalkoztatják az emberiség fantáziáját. A sci-fikben már évtizedek óta szerepelnek, de a valós életben a közelmúltig váratott magára a megjelenésük. Az elmúlt években azonban felpörögtek az események ezen a területen is. Az elektromos autók egyre nagyobb tért hódítanak, igaz, jelenleg csak a földön. Ugyanakkor több ígéretes vállalat is foglalkozik az úgynevezett eVTOL (electric vertical take-off and landing), azaz függőleges fel- és leszállásra képes elektromos járművek fejlesztésével.

A cél hosszabb távon a légiközlekedés forradalmasítása. Egyelőre a technológiai korlátok miatt a városi és regionális közlekedésben játszhatnak szerepet elsőként, mivel az elektromos meghajtáshoz a jelenleginél nagyobb teljesítményű akkumulátorokra lenne szükség a hosszabb távok leküzdése érdekében.

Az elektromos repülőgépek egy része távirányítással vagy pilótával is vezérelhető, de vannak önvezetőnek tervezett járművek, melyeknél csak minimális emberi beavatkozás szükséges a működéshez.

A vezérlés módján túl a felhasználás célja szerint is különböző elképzelések mentén fejlesztik az egyes vállaltok az elektromos repülő járműveiket. Az úgynevezett légitaxik többsége a pilótán kívül csak négy utasnak biztosítana helyet, tehát ezek a jelenlegi taxiknak jelenthetnek konkurenciát idővel. A légibuszok ennek a többszörösét, legfeljebb néhány tucat utast szállíthatnak majd, így ezek a városi tömegközlekedés és a repülőtéri transzferek alternatívái lehetnek idővel.

A polgári felhasználás mellett katonai célokat is szolgálhatnak az eVTOL-ok, melyek a kisebb drónokhoz hasonlóan az elektromos meghajtás miatt sokkal halkabbak, így nehezebben észrevehetőek a hagyományos meghajtású járművekhez képest. Emellett nincs szükség felszállópályára, szinte bármilyen sík felület alkalmas lehet a fel-és leszállásra, ami a bevetésüket egyszerűbbé teszi. Nemrég Donald Trump elnöki rendeletbe foglalta az elektromos légi járművek fejlesztésének ösztönzését annak érdekében, hogy csökkentse az Egyesült Államok függőségét a külföldi, például kínai gyártóktól. Ez komoly lehetőséget jelent a szektor amerikai vállalatai számára.

Az elemzők gyors növekedést jósolnak az eVTOL szektornak. 2030-ra optimista becslések szerint a 20-30 milliárd dollárt is meghaladhatja a piac mérete, 2040-re pedig akár ezer milliárd dollárra nőhet a jelenlegi 1-2 milliárdról.

Melyik cégekre érdemes odafigyelni?

Archer Aviation: Amerikai startup, a függőleges fel- és leszállásra képes elektromos járművek (eVTOL) fejlesztésével foglalkozik.

Egyik legjelentősebb befektetője a Stellantins csoport, mely az előző években összesen 300 millió dollárral támogatta a vállalat fejlődését. Tavaly újabb megállapodást kötöttek, melynek keretében a Stellantis közel 400 millió dolláros befektetést vállalt 2030-ig az Archer új, évente 650 jármű gyártását lehető tévő üzemének működtetése érdekében. Cserébe a Stellantis Archer-részvényekre lesz jogosult.

 A vállalat emellett együttműködik a United Airlines-szal, céljuk a robotaxi szolgáltatás indítása az amerikai nagyvárosokban, ami a repülőtéri transzfert rövidítené le jelentősen.

Mivel az Archer Aviation egyelőre csak a járművek tesztelésénél tart, veszteségesen működik, csak minimális, 12 millió dolláros bevételt érhet el idén. A következő években azonban ez várhatóan dinamikusan fog növekedni. 2029-re 1,2 milliárd dolláros árbevételre számítanak az elemzők, és ebben az évben lehet először nyereséges a vállalat.

Ezidáig az Archer Aviation az Egyesült Államokon kívül három országban tervezi bevezetni a járműveit. Az Egyesült Arab Emírségekben az Abu Dhabi Aviation-nel, Etiópiában az Ethiopian Airlines-szal, Indonéziában pedig a PT. IKN-nel kötött partnerséget.

Emellett az Archert választották a 2028-as Los Angeles-i olimpiai hivatalos légitaxi-szolgáltatójává, ami jelentős reklámértékkel bír.

Joby Aviation: A kizárólag eVTOL járművek fejlesztésével foglalkozó vállalatok legnagyobbja, 7 milliárd dolláros piaci kapitalizációval.

Az Archerhez hasonlóan a vállalat legfőbb partnerei közé szintén egy autógyártó és egy légitársaság, a Toyota és a Delta Air Lines tartozik, mellettük az Uberrel működnek még együtt, utóbbi nem meglepő módon a légitaxi szolgáltatásban érdekelt.

A Joby az Egyesült Arab Emírségekkel kötött megállapodás értelmében már 2026-ban elindíthatja légitaxi szolgáltatását a közel-keleti országban.

A fő rivális Archerhez hasonlóan egyelőre minimális bevétellel rendelkezik és veszteségesen működik. Az áttörés a riválishoz képest egy évvel később, 2030-ban jöhet az elemzői várakozások szerint, ekkor már profitot termelhet a vállalat.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás-fejlesztés fázisa alatt a kiadások magasak, a bevétel pedig elenyésző. Emiatt ezek a cégek időről időre új részvényeket bocsátanak ki a költségeik fedezése érdekében, ami által „hígul” a meglévő részvények értéke. Az engedélyezési folyamatok könnyen elhúzódhatnak, és az esetleges negatív hírek a szabályozással vagy a járművek működésével kapcsolatban akár jelentős esést eredményezhetnek az árfolyamban. Tehát a dinamikus növekedési kilátások mellett a kockázatok is magasak.

A kisebb cégek mellett a nagy repülőgépgyártókat sem hagyta hidegen az új technológia. A Boeing a Wisk Aero nevű leányvállalatán keresztül fejleszt pilóta nélkül üzemelő eVTOL repülőgépeket. A cég emellett teherszállító légi járművekkel is kísérletezik, melyek szintén önvezetőek és nagyobb teherbírásúak lesznek a tervek szerint.

Az Airbus szintén fogalakozott elektromos légitaxik fejlesztésével, azonban a vállalat tavaly bejelentette, hogy egyelőre felhagy ezzel. A vezérigazgató arra hivatkozott, hogy kulcsfontosságú technológiák nem állnak készen, főként az akkumulátortechnológia jelenlegi fejlettsége jelent akadályt.

Erste NetBroker
Kereskedjen közvetlenül
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
Részletek
Erste Netbroker Kereskedjen közvetlenül a magyar, az osztrák, a német és az amerikai piacon Részletek

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.

SZTORI

Sérülékeny az orosz olajipar, rémálommá válhat a háború folytatása az ukrán csapások miatt

Az elmúlt két hétben, az alaszkai Putyin–Trump...

AGRÁR SAROK

Kína és Brazília szövetsége átrendezi az agrárpiacokat (is)

Az elmúlt két évtizedben Kína Brazília legnagyobb mezőgazdasági kereskedelmi partnerévé vált, Brazília teljes mezőgazdasági exportjának...

2025. augusztus 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben