Ugrás az oldal tartalmára
GYIK Panaszkezelés
ELEMZÉS

Sorozatosan romlik a Tesla működési eredménye

ÖTLETGYÁR MINI
ÖTLETGYÁR MINIKerekes TamásRészvényelemző2024. február 16.   15:11

Legutóbbi, a Tesla harmadik negyedéves gyorsjelentését taglaló írásunkban elsősorban az egyre zsugorodó működési marzsra koncentráltunk, ami egyre inkább azt...

Legutóbbi, a Tesla harmadik negyedéves gyorsjelentését taglaló írásunkban elsősorban az egyre zsugorodó működési marzsra koncentráltunk, ami egyre inkább azt vetítette előre, hogy az elektromosautó-gyártó nem fog tudni a hagyományos gyártóknál nagyobb profitabilitással járműveket előállítani. A negyedik negyedéves gyorsjelentésből is a korábbihoz hasonló konklúziót lehet levonni, ahogyan az EV-gyártó profittermelő képessége is lassulni látszik. Sorozatban a negyedik negyedévben romlott éves alapon a Tesla működési eredménye.

A 2023-as év utolsó negyedévében a vártnál nagyjából 1.300 darabbal több autót, körülbelül 484 és félezer járművet értékesített, amivel az egész éves eladási szám 1 millió 809 ezerre nőtt. Ez éves szinten 38 százalékos emelkedés, ami jónak mondható, de elmarad az Elon Musk által kitűzött éves 50 százalékos növekedési ütemtől, valamint a 2022-es 40 százalékos növekedési ütemtől is.

November legvégén Musk bejelentette, hogy elkészültek és leszállításra készek a régóta várt Cybertruck-ok, melyek 61 ezer dollártól kezdődő ára nagy csalódást okozott a járműre előzetesen bejelentkező vásárlók számára. A vezérigazgató szerint 2025-re évi 250 ezer darabot tudnak majd az új modellből gyártani, amelyek gyártása Musk elmondása szerint óriási problémákat okozott a Teslának.

Az elektromosautó-gyártók 2023-as jelentéséből kiderült, hogy a BYD átvette a „vezető szerepet” a Teslától, ugyanis a fent említett 1 millió 809 ezernél nagyjából 1,2 millióval több autót adtak el (1,6 millió tisztán elektromos, 1,4 millió plug-in-hibrid). Ehhez hasonló hír volt, hogy októberben a Li autó több járművet értékesített Kínában, mint a Tesla (40 ezer vs. 29 ezer).

Az árcsökkentés terén sem fogta vissza magát az amerikai EV-gyártó, január elején a Model 3 indulóárát közel 6 százalékkal, a Model Y indulóárát közel 3 százalékkal csökkentette a vállalat. Pár nappal később Európából érkezett hasonló hír, miszerint a Model Y két (drágább) változatának árát 5 ezer euróval csökkentették 56 illetve 50 ezer euróra, míg az alapmodell árát körülbelül 2 ezer euróval mérsékelték.

Szintén negatívan érintette a vállalatot, amikor decemberben az Egyesült Államok legfőbb autóbiztonsági szabályozó hatósága megállapította, hogy az Autopilot nevű vezetéstámogató rendszer nem tesz eleget a vezetői hibák megakadályozására, aminek következtében több millió Teslát kellett visszahívni. Januárban pedig Kínában is visszahívásra került a Tesla gyakorlatilag összes autója az önvezető rendszerrel kapcsolatos problémák miatt, amelyek növelik a balesetek kockázatát.

A cég negyedik negyedéves gyorsjelentése nem sikerült túl jól, a 25,17 milliárd dolláros bevétel éves szinten mindössze 3 százalékos növekedést jelent, és elmarad a várt 25,87 milliárdtól. Az egy részvényre jutó nyereség 71 cent volt, ami szintén alulmúlja a 73 centes konszenzust. Az idei évre vonatkozóan a vállalat arra figyelmeztetett, hogy a termelési volumen növekedési üteme jóval alacsonyabb lehet a tavalyinál, így várhatóan nem fogják teljesíteni a 2,19 millió jármű legyártására vonatkozó elemzői várakozást, ami 21%-os növekedést jelentett volna 2023-hoz képest.

A negyedik negyedévben 19,5 százalékkal több járművet adtak el, mint egy évvel korábban, amely, ha azt nézzük, hogy a bevétel mindössze 3 százalékkal nőtt, mutatja, hogy átlagosan mennyivel alacsonyabb áron sikerült / kellett a Teslának értékesítnie autóit. Az autógyártásból származó bruttó marzs ennek következtében 710 bázisponttal 18,8 százalékra esett vissza, miközben a teljes vállalaté 620 bázisponttal 17,6 százalékra.

Forrás: Bloomberg

A működési marzs eközben egy év alatt majdnem a felére, 8,2 százalékra csökkent, ami elsősorban az alacsonyabb eladási árakkal és a nagyobb volumenből adódó, a gyártáshoz és eladáshoz köthető költségek megnövekedésével magyarázható. A cég a negyedik negyedévben 5,9 milliárd dollár értékelési tartalékot oldott fel, ami bizonyos halasztott adókövetelésekre volt félretéve. Ez nem-pénzbeli adókedvezmény formájában lett elkönyvelve. Ezzel együtt a Tesla adózás utáni eredménye 7,93 milliárd dollár volt, míg az egyszeri adókedvezmény nélkül ez kb. 2,03 milliárd dollár lett volna, ami több, mint 43 százalékos visszaesést jelent éves összevetésben.

A Tesla profittermelő képessége 2022 óta csökkenő pályán van, és úgy tűnik, hogy ha nem történik drasztikus változás, akkor ez a trend folytatódik tovább. Ezt a működési eredmény mozgóátlagának negyedik negyedéve történő zsugorodása is mutatja (lásd a fenti ábrán).

A Tesla leginkább abban bízhat, hogy képes lesz növelni kibocsátását, és ezzel egyidejűleg kellően tudja majd csökkenteni az egy autóra jutó költséget amellett, hogy fenntartja, sőt növeli a keresletet. 2023 negyedik negyedévében körülbelül 36 és félezer dollárba került egy autó gyártása a vállalat elmondása szerint, ami körülbelül 3 ezerrel kevesebb, mint az egy évvel korábbi időszakban.

Az autógyártók működési marzsa

Forrás: Bloomberg, Erste

A Tesla 8,2 százalékos negyedik negyedéves működési marzsa átlagosnak tekinthető az autógyártók között. Az elemzői konszenzus szerint a cég éves szinten körülbelül 20 százalékkal fogja növelni eladott autóinak számát 2028-ig, amikor körülbelül 4,3 millió járművet értékesíthetnek. Ugyanezen várakozások szerint a működési marzs addigra ismét 15 százalék fölé emelkedhet. Véleményünk szerint ezen szcenárió inkább az optimista oldalára eshet a skálának, ugyanis ehhez a Teslának sürgősen és drasztikusan le kellene csökkentenie költségeit úgy, hogy egyre közelebb érnek jelenlegi gyártókapacitásaik maximumához, ráadásul az elektromosautó-piacon is komoly versenyre számíthatnak, elsősorban a kínai gyártók részéről.

Forrás: Bloomberg

A Tesla árfolyama már a gyorsjelentés előtt sem teljesített túl jól, a tavaly júliusi 300 dollár körüli árfolyamról január közepére 200 dollár közelébe süllyedt a cég papírjainak értéke. A negyedik negyedéves eredmény közzétételét követően zuhant az árfolyam 194 dollár környékére, ahonnan még tovább esett 175-ig. Az utóbbi napokban sikerült ismét a 194 dolláros ellenállás közelébe emelkedni, majd azt tegnap a 20 napos mozgóátlaggal együtt áttörnie a kurzusnak.

Az autógyártók előremutató P/E és EV/EBITDA mutatói

Forrás: Bloomberg

A Tesla értékeltsége továbbra is messze a legmagasabb az autógyártók között. A 2024-es eredménnyel számolt P/E ráta 61,8 a szektortársak 11,2-es átlagával szemben, míg ugyanez a 2025-ös eredménnyel 46,5 vs 9,8. EV/EBITDA tekintetében is hasonló eredményt kapunk, ahol a 2024-es EBITDA-eredménnyel számolva a Tesla mutatója 34,5 a szektor 6,9-esével szemben, míg ugyanez a 2025-ös EBITDA-eredménnyel 25,0 vs 6,1.

Forrás: Bloomberg, Erste

A magas értékeltséghez magasabb növekedés is tartozik, azonban a többi autógyártó következő három évének átlagos növekedési ütemével (amelyet az elemzői konszenzusokból kapunk meg) összehasonlítva a 2024-es eredményekből számolt P/E rátával, azt kapjuk, hogy a Tesla részvénye magasan túlértékelt ahhoz képest amekkora szinten kellene lennie.

Összességében elmondható, hogy a Tesla továbbra is gyorsan növekedő pályán van szektortársaival szemben, azonban a korábbi évekkel prognosztizálthoz képest lassulás látható a gyártó autóinak eladásában. Még inkább aggasztó, hogy ehhez a növekedéshez is egyre agresszívabb árcsökkentéséket kell eszközölnie a cégnek, miközben gyártási költségeit nem tudja ilyen mértékben csökkenteni. Ennek következtében az utóbbi negyedévekben csökkenő EPS és működési eredmény jellemezte a cég teljesítményét. Ennek ellenére a Tesla egységjövedelméért fizetett részvényár továbbra is nagyon magasan van a szektortársakhoz képest, ami ez előbb felsoroltak ismeretében nem biztos, hogy indokolja a megfizetendő prémiumot.

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.

VIDEÓ

Meglesz TRUMP-nak a NOBEL-BÉKEDÍJ? - Korai még borítékolni, ahogy az olcsó energiaárakat is

Pletser Tamással, olaj-és gázipari elemzőnkkel beszéltük át, mi a reális esélye a háború...

AGRÁR SAROK

Kína és Brazília szövetsége átrendezi az agrárpiacokat (is)

Az elmúlt két évtizedben Kína Brazília legnagyobb mezőgazdasági kereskedelmi partnerévé vált, Brazília teljes mezőgazdasági exportjának...

2025. augusztus 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben