Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a globális jelenlegi (2020) autópiac 56%-át tenné ki, míg a 2030-ra becsült 3,800 milliárd dolláros teljes autópiaci értékesítés 41%-át érné. Ez a modell az iparági átlagos 2-4%-os működési árréshez képest 8%-os marzzsal számol a Tesla esetében, feltételezve, hogy a cég képes prémiummal eladni termékeit a versenytársakhoz képest. Azt mindenki döntse el, hogy reális-e ez az árazás, mindenesetre a modellt mellékelem. A kis zöld számokkal lehet játszani.
A modell (szabad cash flow a céghez) fő alapfeltételei:
- WACC: 4,93%, ami 1,85%-os 30 éves amerikai kockázatmentes hozamot, 6,25% kockázati prémiumot, 1-es bétát és 30% tartozás/teljes tőke arányt feltételez. A WACC nem változik a modell ideje alatt, konstans.
- Működési marzs: 8%, ami felette van a szektorra (automotive industry) jellemző 2-4%-nak.
- Működő tőke növekmény: az árbevétel 2%-ával nő.
- Beruházások: évi 3 milliárd dolláros összegről indul, 20 éven át nő az árbevétel növekedés 50%-val. Az értékcsökkenés ezt követi.
- A modell 20 évet ölel fel, a 20. év végén lévő záróérték (terminal value) 20 évnyi további cash flow termelést áraz a 2040-es év becsült szabad cash flow-jával (az értékcsökkenés a terminal value esetén a beruházással egyezik meg). Természetesen minden a jelenre diszkontálva.
- Egyéb tényezők: a Tesla 2020. III. negyedéves mérlege alapján számoltam a kisebbségi tulajdonnal, a nem-működtetett eszközökkel, a nettó hitellel és egyéb értékelési tényezőkkel.
- A kibocsátott Tesla részvények számát 931,8 millió darabra tettem.