A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.
Az áprilisi hónap hozta a legnagyobb sokkot a világ olajpiacára, amit jól mutat, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a világ olajkereslete 29 millió hordó/nappal zuhanhatott ebben a hónapban. Az első tapasztalatok is azt mutatják, hogy április végétől egy lassú emelkedés kezdődött a fogyasztásban. A világ nagyvárosai lassan ismét kezdenek valódi életet mutatni, sőt Kína egyes városaiban még nagyobb közúti forgalmat regisztráltak, mint korábban, a járvány előtt.
A Nemzetközi Energiaügynökség becslése a negyedéves kereslet változásról (év/év alapon, millió hordó/nap)
Forrás: Nemzetközi Energiaügynökség
Nagyon érdekes, hogy miként alakul az egyes olajtermékek fogyasztása. A legnagyobb csapást a korábbi sztártermék, a repülőüzemanyag (jet) kapta, amelynek a kereslete 70-90%-kal is visszaesett. Még április végén is alig harmada repült a menetrendszerinti járatoknak az egy évvel korábbi számhoz képest. A benzin szintén hatalmas csapást kapott, a kereslet 40-60%-a tűnt el. Az USA-ban a korábbi napi 9 millió hordó benzinfogyasztás például 5,1 millió hordóra zuhant áprilisban.
Az USA benzinfogyasztásának alakulása (ezer hordó/nap)
Forrás: Bloomberg
A dízel ezzel szemben jól tartotta magát, a visszaesés 10-20% között alakult. A dízel szükséges az áruforgalomban, kell a mezőgazdasági munkákhoz, és persze be kell fejezni az építkezéseket is, melyeket korábban elkezdtek a cégek. A dízel mellett meglepő módon a petrolkémia kereslete is alig esett vissza: egyrészt a csomagolás és higiéniai termékek iránti igény erősnek bizonyult, ami ellensúlyozta a kieső autógyártás és ipari keresletet.
A piac nagyon megosztott azzal kapcsolatban, hogy a kereslet mikor állhat vissza a korábbi szintre. Az IEA például azt várja, hogy év végére 2,9 millió hordó/nappal kisebb kereslet lehet, mint 2019 végén. Szerintük 2021-ben azonban elérhetjük a 2019 év végi keresleti számokat. Ezzel szemben például a Royal Dutch Shell sokkal pesszimistább. Nem elég, hogy 60 év után először vágták meg az osztalékot 32 eurócentre a korábbi év 94 eurócentes értékéről, de Jessica Uhl pénzügyi igazgató szerint a mostani járvány alapjaiban változtatja meg a keresletet és az olajfogyasztást, és ebből a sokkból soha nem épül fel a világ. Vagyis tavaly láttuk a globális olajkereslet mindenkori csúcsát.
A jövő nagyrészt két dologtól függ: egyrészt a döntéshozók páratlan lehetőséget kaptak az áru-és emberszállítás átformálására, másrészt a félelem sokáig velünk maradhat a vírus miatt, ami visszafoghatja a mozgást, igaz, másik oldalról előtérbe hozhatja az egyéni közlekedési lehetőségeket, melynek nagyobb az arányos üzemanyag igénye. Úgy gondolom, hogy év végéig biztosan nem érjük el a korábbi fogyasztási szinteket, de viszonylag gyorsan tudunk egy 90-95 millió hordó/nap sávig emelkedni. Nem szabad elfelejteni, hogy rengeteg lefojtott kereslet törhet elő hirtelen: Kínában is tömegek látogatták meg a Nagy Falat a karantén feloldásával. Másrészt sokan megízlelik az otthoni munka, a home office ízét, aminek biztosan lesz a jövőben is fékező hatása. Ezzel együtt 2-3 év múlva elérhetjük a korábbi globális 100 millió hordó/nap olajfogyasztási mértéket. Abban nem hiszek, hogy most volt az olaj iránti kereslet csúcsa. Sajnos még nem tart ott a technológia, hogy az olajigényt kiiktassuk a gazdasági növekedésből, így amig van tere bővülni az emberi jólétnek, addig (sajnos) a fosszilis kereslet is nőni fog.