• Erste Investment alkalmazások
    Erste Investment alkalmazások

    Befektetések, nem csak az íróasztal mellől!

IMO2020: a három várt változásból csak egy következett be

Az IMO2020 bevezetésével három piaci hatást vártak a szakértők, amiből egyelőre mindössze egy következett be. Úgy tűnik, a finomítói, kereskedői és tengeri szállítási szektor gyorsabban alkalmazkodott a helyzethez, mint amire várni lehetett. Emellett a 2019-es gazdasági lassulás, s az emiatt bekövetkezett finomított termék és kőolajkereslet csökkenés is feje tetejére állította a piacot.

Az ENSZ által támogatott IMO2020 standard, ami 2020. január 1-étől megtiltja a nemzetközi hajózásban a 0,5%-nál magasabb kéntartalmú üzemanyagok használatát, komoly felfordulást ígért. A 3,0-3,5 millió hordó/nap HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) tengeri üzemanyag kereslet ugyanis fél-egy év alatt átalakul más termékek irányába: elsősorban MGO (tengeri gázolaj), LSFO (alacsony kéntartalmú fűtőolaj), illetve LNG (cseppfolyós földgáz) helyettesítené a légszennyező, magas kéntartalmú (3,5%-os ) fűtőolajat. Egyes, elsősorban nagy méretű és fogyasztású tengeri járművek pedig a füstgáz tisztító berendezések (angolul scrubber) beszerzése mellett döntöttek: az 5-10 millió dolláros beruházás révén továbbra is használhatnak HSFO-t, mivel ezek a berendezések kiszűrik a füstgázből a kén-dioxidot és szilárd kénné alakítják azt. Igaz, ennek a megoldásnak a hátulütője, hogy az ún. nyitott hurok, angolul „open loop” eljárás terjedt el, ami azt jelenti, hogy a füstgázból kiszűrt ként egyszerűen a tengerbe borítják a matrózok. A kén a nyílt tengerekben nem okoz olyan fokú környezetszennyezést, mint a légkörben, emellett a tengerbe borítás (dumping) legalább 50-100 kilométerrel a parttól következhet csak be. Ez ellen a megoldás ellen már most tiltakoznak környezetvédő csoportok. Szóval nem lehet tudni, hogy a mostani felállás meddig marad, várhatóan az ENSZ-en belül működő, globális tengeri hajózásért felelős szervezet, az IMO 5-10 év múlva tovább szigorít a feltételrendszeren.

A JBC Energy várakozása a hajózásban használt HSFO termékkereslet átalakulásával és a füstszűrők (scrubber) részarányával kapcsolatban (millió hordó/nap, illetve százalék)
Forrás: JBC Energy

Már a harmadik negyedévtől kezdve elindultak a változások, mivel a szereplők – a finomítók, a kereskedők és a hajózási szektor - nem akarták az utolsó pillanatra hagyni az alkalmazkodást. A három várt piaci változásból azonban mindössze egy következett be, ami jó mutatja, hogy mennyire komplex az olaj és finomított termék kereslet/kínálati rendszer a világban. A három fő várakozás a következő volt:

  • A növekvő dízel kereslet jelentősen növelni fogja a dízel/nyersolaj árrést – nem történt meg. Az egyik leginkább várt változás, hogy a világ 31-32 millió hordó/napos dízel kereslete tovább nő, mivel legalább 1-1,5 millió hordó/nap extra igény érkezik a tengeri dízelre (MGO) a hajózási szektor felől. Ez a megoldás a legdrágább, viszont a tengeri fuvarozók biztosak lehetnek abban, hogy az ellenőrzött és jó minőségű üzemanyag nem teszi tönkre a járműveik motorját. A lassuló globális gazdasági növekedés és a gyenge dízelkereslet miatt ez a hatás gyakorlatilag nem látszik az árrésekben, a nyárvégi felfutás után a dízel crack ismét a 13-16 dollár/hordó közti árrésen belül van, ami alatta van a korábban várt 20-25 dollár/hordó árrésnek.

Szingapúri dízel/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A HSFO kereslet és az árrés összezuhan – megtörtént. Mivel a hajózási szektor szívta fel a globális HSFO kereslet több mint felét – a másik fele fűtéshez és áramtermeléshez kapcsolódik, elsősorban Ázsiában – ezért várható volt, hogy a HSFO/kőolaj negatív árrés tovább csökken. Nos a HSFO árrése mindenkori minimumra, mínusz 25 dollárra zuhant, amit csak a szeptemberi szaúdi támadás tudott ideiglenesen megtörni. Ennek az volt az oka, hogy a szaúdi olajlétesítmények elleni támadás miatt a HSFO kereslet hirtelen megnőtt, mivel ezzel lehetett pótolni a szaúdi áramtermelő üzemek energiaéllátását. A hatás azonban csak néhány napig tartott, a túlkínálat miatt egyelőre a scrubberrel üzemelő hajósok és az áramtermelők jártak jól, mivel a HSFO majdnem fele annyiba kerül most, mint a nyersolaj.

Szingapúri HSFO/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A nehéz/magas kéntartalmú – könnyű/alacsony kéntartalmú olajfélék közti árrés nő – nem történt meg. A harmadik várakozás szerint a keresletnek nőnie kell az alacsony, jellemzően könnyű kőolajféleségek iránt, miközben a nehéz kőolajak iránti kereslet változatlan marad, ami az árrés szélesedését okozta volna. Ennek az oka, hogy a világban számos olyan finomító van, mely nem rendelkezik kellő kénmentesítő kapacitással. Ezek a finomítók korábban a HSFO-n keresztül szabadultak meg a kéntől, most azonban ezt nem tehetik meg. Ezért ők csak úgy tudnak megfelelni az új standardoknak - anélkül, hogy drága kénmentesítő üzemekbe fektetnének- hogy alacsony kéntartalmú olajat vesznek. A várt árrés hatás elmaradt elsősorban amiatt, mert a nehéz kőolajak globális kínálata összeomlott: a kieső venezuelai és iráni kőolaj zöme nehéz kőolaj, de az OPEC tagok is a nehéz kőolajak kínálatát csökkentették, amikor a kvótavágásról döntöttek a tagállamok. A hiányzó 5 millió hordó/nap nehéz/magas kéntartalmú kőolaj kínálat miatt a könnyű/nehéz árrés inkább összeszűkült vagy stagnált ahelyett, hogy szétnyílt volna. Érdekesség, hogy a világpiacon van egy nagyon kevés, kb. 3%-nyi alacsony kéntartalmú/nehéz kőolaj is, mint az ausztrál Pyrenees vagy Van Gogh. Ezeknek az árfolyama kilőtt, volt időszak a múlt héten, hogy 15-17 dollárral is drágábbak voltak ezek a különleges kőolajfélék hordónként a Brenthez képest.

Dubai heavy/Brent árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

A változások jól mutatják, hogy a piacon nem lehet csak egy tényezőre játszani, ha a jövőt szeretnénk megjósolni. Az olaj és termékpiacot rengeteg esemény és faktor befolyásolja, nehéz egyetlen tényezőt kiemelni, ami meghatározó lesz. Az IMO2020 miatt a piac tovább változhat a következő hónapokban, bár én már nem várok az új standardok miatt január elseje után sem drasztikus átalakulásokat.

Hasonló tartalmak

14:02 | jan. 11.Research Blog

Mekkora növekedést áraz a Tesla részvénye?

Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a...

15:00 | jan. 6.Research Blog

Az olajipari részvények a 2021-es év sztárjai lehetnek

A legismertebb hazai befektetési guru, Zsiday Viktor az olajipari részvényeket említette meg, mint a 2021-es év lehetséges sztárbefektetéseit. A helyzetet hasonlóan látom, minden adott ahhoz, hogy az elmúlt két évben teljesen leírt szektor főnixmadárként újra szárnyaljon. 3 érdekes részvényt emelnénk ki ebben az elemzésben, melyek profitálhatnak ebből a trendből.

12:11 | 2020. dec. 2.Research Blog

Változik a stratégia a világ olajiparában – lehetőségek és kihívások

Az integrált olajipari cégek jelentős mértékben változtatták stratégiájukat a klímaváltozás okozta negatív megítélés és a jövőbeli csökkenő fosszilis energiaigény miatt. Az európai cégek, mint a BP, a Royal Dutch Shell vagy az ENI a növelik beruházásaikat a megújuló energia irányába. Ezzel szemben az amerikai vetélytársak, mint az ExxonMobil vagy a Chevron továbbra is az olaj-és...

15:07 | 2020. nov. 24.Research Blog

Az olajrészvények még nem a Covid utáni időszakot árazzák

A globális olaj-és gázipari részvények piacán október vége óta elindult a Mikulás ralli. Az eddig nagyon rosszul szereplő integrált olaj-és gázipar ugyanis az egy hónappal ezelőtti mélypont elérése óta szárnyal. Aki Shellt, ENI-t, OMV-t vagy akár MOL-t vett akkortájt, pár hét alatt masszív hozamot ért el. Talán csak a Biden győzelmének örülő elektromos autó részvények szárnyalása hasonló ehhez...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Péntekjan. 22.
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: -0,9%, várt: -1,3%
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: jan., előző: 50
08:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: dec., előző: 2,1%, várt: 4%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jan., előző: 47, várt: 45
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jan., előző: 58,3, várt: 57,2
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: jan., előző: 46,4, várt: 44,5
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: jan., előző: 55,2, várt: 54,4
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jan., előző: 49,4, várt: 45
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jan., előző: 57,5, várt: 53,6
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 54,8, várt: 53,4
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 55,3
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 57,1, várt: 56,5
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -2,48%, várt: -1,94%
Hétfőjan. 25.
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: jan., előző: 92,1, várt: 91,3
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: dec., előző: 0,27
Keddjan. 26.
08:00
Munkanélküli segélykérelmek számának változása (UK)
Időszak: dec., előző: 64,3
08:00
Átlagbérek változása 3 hónap (UK)
Időszak: nov., előző: 2,7%, várt: 3%
08:00
ILO munkanélküliségi ráta (UK)
Időszak: nov., előző: 4,9%, várt: 5,1%
ny.e.
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2020 Q4
12:30
Xerox (US)
Időszak: 2020 Q4
13:00
American Express (US)
Időszak: 2020 Q4
13:00
Verizon Communications (US)
Időszak: 2020 Q4
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: jan., előző: 0,6%, várt: 0,6%
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: jan., előző: 19
16:00
Conference Board fogyasztói bizalmi index (US)
Időszak: jan., előző: 88,6, várt: 89,1
z.u.
Starbucks (US)
Időszak: 2021 Q1
z.u.
Texas Instruments (US)
Időszak: 2020 Q4
z.u.
Microsoft (US)
Időszak: 2021 Q2
ism.
General Electric (US)
Időszak: 2020 Q4
z.u.
Advanced Micro Devices (US)
Időszak: 2020 Q4
Szerdajan. 27.
01:30
Fogyasztói árindex (év/év) (AU)
Időszak: Q4, előző: 0,7%, várt: 0,7%
02:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: dec., előző: 15,5%
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2020 Q4
13:00
AT&T (US)
Időszak: 2020 Q4
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jan., előző: -1,9%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 1%, várt: 1%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: jan., előző: 0,25%, várt: 0,25%
z.u.
Facebook (US)
Időszak: 2020 Q4
z.u.
Tesla (US)
Időszak: 2020 Q4
z.u.
Apple (US)
Időszak: 2021 Q1
Csütörtökjan. 28.
00:50
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: 0,6%, várt: -0,5%
08:00
Wizz Air (UK)
Időszak: 2021 Q3
09:00
Munkanélküliségi ráta (HU)
Időszak: dec., előző: 4,4%, várt: 4,5%
11:00
Fogyasztói bizalom - végleges (EMU)
Időszak: jan., előző: -15,5
ny.e.
Mastercard (US)
Időszak: 2020 Q4
ny.e.
McDonald's (US)
Időszak: 2020 Q4
ny.e.
Valero Energy (US)
Időszak: 2020 Q4
ny.e.
Dow Chemical (US)
Időszak: 2020 Q4
14:00
Fogyasztói árindex (év/év) - előzetes (GE)
Időszak: jan., előző: -0,3%, várt: 0,6%
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jan., előző: 5054
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jan., előző: 900, várt: 875
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q4, előző: 33,4%, várt: 4,4%
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jan., előző: 43,7
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 841, várt: 851,5
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -11%, várt: 1,3%
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: dec., előző: 0,6%, várt: 0,2%
z.u.
Juniper Networks (US)
Időszak: 2020 Q4
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2021 Q1
00:30
Munkanélküliségi ráta (JP)
Időszak: dec., előző: 2,9%, várt: 3%
00:50
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: dec., előző: -0,5%, várt: -1,5%
00:50
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: -3,9%, várt: -3,2%
ny.e.
SAP (GE)
Időszak: 2020 Q4
ny.e.
Banco Bilbao (SP)
Időszak: 2020 Q4
07:30
GDP (év/év, igazított) (FR)
Időszak: Q4, előző: -3,9%, várt: -7,7%
08:00
GDP (év/év, munkanaphatással igazított) (GE)
Időszak: Q4, előző: -4%, várt: -4%
09:00
GDP (év/év, igazított) (SP)
Időszak: Q4, előző: -9%, várt: -10,7%
09:00
Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) (HU)
Időszak: nov., előző: 8,8%, várt: 7,2%
09:55
Munkanélküliek számának változása (ezer fő) (GE)
Időszak: jan., előző: -37, várt: 8,5
09:55
Munkanélküliségi ráta (GE)
Időszak: jan., előző: 6,1%, várt: 6,1%
ny.e.
Eli Lilly (US)
Időszak: 2020 Q4
ny.e.
Chevron (US)
Időszak: 2020 Q4
12:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2020 Q4
14:30
PCE infláció (év/év) (US)
Időszak: dec., előző: 1,1%, várt: 1,2%
14:30
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -0,4%, várt: -0,5%
14:30
PCE maginfláció (év/év) (US)
Időszak: dec., előző: 1,37866%, várt: 1,3%
14:30
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -1,1%, várt: 0,2%
15:45
Chicagói beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 58,7, várt: 58
16:00
Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) (US)
Időszak: dec., előző: 16%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: jan., előző: 79,2, várt: 79,2
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX43 630.22-620.21-1.4043 501.3944 313.6510 858.1M
DAX13 873.97-32.70-0.2413 744.2613 897.734 341.21M
ATX3 002.26-21.95-0.732 977.523 024.11125.44M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF357.34+0.44+0.12356.63357.85
CHFHUF331.70+0.30+0.09330.99332.22
USDHUF293.71+0.40+0.14292.70294.28
EURUSD1.2171+0.0007+0.061.21521.2189
EURCHF1.0779+0.0009+0.081.07641.0785
EURGBP0.8895+0.0036+0.410.88590.8918
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
ALTEO1 170.0+10.0+0.861 140.01 175.09.43M
ANY1 350+10+0.751 3351 35024.69M
RICHTER8 160+50+0.628 0258 2102 567.23M
MASTERPLAST2 310.0-70.0-2.942 300.02 460.0563.23M
BIF284-8-2.742842920.41M
CIGPANNONIA322.0-8.0-2.42321.0331.013.14M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBBUXTS24270+79+41.362242862.15M
EBBUXTS28664+105+18.786146640.97M
EBOTPTS382 155+329+18.021 9152 15516.01M
EBVWTS091 220-328-21.191 2201 5610.94M
EBVWTS05577-115-16.624167893.43M
EBOTPTL632 128-275-11.442 0852 31372.13M

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.