IMO2020: a három várt változásból csak egy következett be

Az IMO2020 bevezetésével három piaci hatást vártak a szakértők, amiből egyelőre mindössze egy következett be. Úgy tűnik, a finomítói, kereskedői és tengeri szállítási szektor gyorsabban alkalmazkodott a helyzethez, mint amire várni lehetett. Emellett a 2019-es gazdasági lassulás, s az emiatt bekövetkezett finomított termék és kőolajkereslet csökkenés is feje tetejére állította a piacot.

Az ENSZ által támogatott IMO2020 standard, ami 2020. január 1-étől megtiltja a nemzetközi hajózásban a 0,5%-nál magasabb kéntartalmú üzemanyagok használatát, komoly felfordulást ígért. A 3,0-3,5 millió hordó/nap HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) tengeri üzemanyag kereslet ugyanis fél-egy év alatt átalakul más termékek irányába: elsősorban MGO (tengeri gázolaj), LSFO (alacsony kéntartalmú fűtőolaj), illetve LNG (cseppfolyós földgáz) helyettesítené a légszennyező, magas kéntartalmú (3,5%-os ) fűtőolajat. Egyes, elsősorban nagy méretű és fogyasztású tengeri járművek pedig a füstgáz tisztító berendezések (angolul scrubber) beszerzése mellett döntöttek: az 5-10 millió dolláros beruházás révén továbbra is használhatnak HSFO-t, mivel ezek a berendezések kiszűrik a füstgázből a kén-dioxidot és szilárd kénné alakítják azt. Igaz, ennek a megoldásnak a hátulütője, hogy az ún. nyitott hurok, angolul „open loop” eljárás terjedt el, ami azt jelenti, hogy a füstgázból kiszűrt ként egyszerűen a tengerbe borítják a matrózok. A kén a nyílt tengerekben nem okoz olyan fokú környezetszennyezést, mint a légkörben, emellett a tengerbe borítás (dumping) legalább 50-100 kilométerrel a parttól következhet csak be. Ez ellen a megoldás ellen már most tiltakoznak környezetvédő csoportok. Szóval nem lehet tudni, hogy a mostani felállás meddig marad, várhatóan az ENSZ-en belül működő, globális tengeri hajózásért felelős szervezet, az IMO 5-10 év múlva tovább szigorít a feltételrendszeren.

A JBC Energy várakozása a hajózásban használt HSFO termékkereslet átalakulásával és a füstszűrők (scrubber) részarányával kapcsolatban (millió hordó/nap, illetve százalék)
Forrás: JBC Energy

Már a harmadik negyedévtől kezdve elindultak a változások, mivel a szereplők – a finomítók, a kereskedők és a hajózási szektor - nem akarták az utolsó pillanatra hagyni az alkalmazkodást. A három várt piaci változásból azonban mindössze egy következett be, ami jó mutatja, hogy mennyire komplex az olaj és finomított termék kereslet/kínálati rendszer a világban. A három fő várakozás a következő volt:

  • A növekvő dízel kereslet jelentősen növelni fogja a dízel/nyersolaj árrést – nem történt meg. Az egyik leginkább várt változás, hogy a világ 31-32 millió hordó/napos dízel kereslete tovább nő, mivel legalább 1-1,5 millió hordó/nap extra igény érkezik a tengeri dízelre (MGO) a hajózási szektor felől. Ez a megoldás a legdrágább, viszont a tengeri fuvarozók biztosak lehetnek abban, hogy az ellenőrzött és jó minőségű üzemanyag nem teszi tönkre a járműveik motorját. A lassuló globális gazdasági növekedés és a gyenge dízelkereslet miatt ez a hatás gyakorlatilag nem látszik az árrésekben, a nyárvégi felfutás után a dízel crack ismét a 13-16 dollár/hordó közti árrésen belül van, ami alatta van a korábban várt 20-25 dollár/hordó árrésnek.

Szingapúri dízel/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A HSFO kereslet és az árrés összezuhan – megtörtént. Mivel a hajózási szektor szívta fel a globális HSFO kereslet több mint felét – a másik fele fűtéshez és áramtermeléshez kapcsolódik, elsősorban Ázsiában – ezért várható volt, hogy a HSFO/kőolaj negatív árrés tovább csökken. Nos a HSFO árrése mindenkori minimumra, mínusz 25 dollárra zuhant, amit csak a szeptemberi szaúdi támadás tudott ideiglenesen megtörni. Ennek az volt az oka, hogy a szaúdi olajlétesítmények elleni támadás miatt a HSFO kereslet hirtelen megnőtt, mivel ezzel lehetett pótolni a szaúdi áramtermelő üzemek energiaéllátását. A hatás azonban csak néhány napig tartott, a túlkínálat miatt egyelőre a scrubberrel üzemelő hajósok és az áramtermelők jártak jól, mivel a HSFO majdnem fele annyiba kerül most, mint a nyersolaj.

Szingapúri HSFO/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A nehéz/magas kéntartalmú – könnyű/alacsony kéntartalmú olajfélék közti árrés nő – nem történt meg. A harmadik várakozás szerint a keresletnek nőnie kell az alacsony, jellemzően könnyű kőolajféleségek iránt, miközben a nehéz kőolajak iránti kereslet változatlan marad, ami az árrés szélesedését okozta volna. Ennek az oka, hogy a világban számos olyan finomító van, mely nem rendelkezik kellő kénmentesítő kapacitással. Ezek a finomítók korábban a HSFO-n keresztül szabadultak meg a kéntől, most azonban ezt nem tehetik meg. Ezért ők csak úgy tudnak megfelelni az új standardoknak - anélkül, hogy drága kénmentesítő üzemekbe fektetnének- hogy alacsony kéntartalmú olajat vesznek. A várt árrés hatás elmaradt elsősorban amiatt, mert a nehéz kőolajak globális kínálata összeomlott: a kieső venezuelai és iráni kőolaj zöme nehéz kőolaj, de az OPEC tagok is a nehéz kőolajak kínálatát csökkentették, amikor a kvótavágásról döntöttek a tagállamok. A hiányzó 5 millió hordó/nap nehéz/magas kéntartalmú kőolaj kínálat miatt a könnyű/nehéz árrés inkább összeszűkült vagy stagnált ahelyett, hogy szétnyílt volna. Érdekesség, hogy a világpiacon van egy nagyon kevés, kb. 3%-nyi alacsony kéntartalmú/nehéz kőolaj is, mint az ausztrál Pyrenees vagy Van Gogh. Ezeknek az árfolyama kilőtt, volt időszak a múlt héten, hogy 15-17 dollárral is drágábbak voltak ezek a különleges kőolajfélék hordónként a Brenthez képest.

Dubai heavy/Brent árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

A változások jól mutatják, hogy a piacon nem lehet csak egy tényezőre játszani, ha a jövőt szeretnénk megjósolni. Az olaj és termékpiacot rengeteg esemény és faktor befolyásolja, nehéz egyetlen tényezőt kiemelni, ami meghatározó lesz. Az IMO2020 miatt a piac tovább változhat a következő hónapokban, bár én már nem várok az új standardok miatt január elseje után sem drasztikus átalakulásokat.

Hasonló tartalmak

13:04 | dec. 3.Research Blog

OPEC ülés: ez a kvótacsökkentés lesz a végső?

Az OPEC tagállamok csütörtökön és pénteken ülnek össze ismét, immár 177. alkalommal Bécsben. A kérdés, hogy sikerül-e összehozni Szaúd-Arábiának még egyszer a kőolaj termelés összehangolt csökkentését és akár tovább szorítani az OPEC össztermelési kvótáját? Az előjelek sok szempontból kedvezőtlenek, de egy adu ász lehet a szaúdiak kezében: elképzelhető, hogy ez a termelésvágás lesz az utolsó,...

11:54 | dec. 2.Research Blog

Aramco IPO: a héten lezárul a világ legnagyobb kibocsátása

Az Aramco elsődleges kibocsátása (IPO) a végéhez közeledik. Már most látható, hogy a tranzakció sikerrel zárul. Az egyéni befektetőknek felajánlott részvényeket a múlt héten már lejegyezték, míg az intézményi befektetőknek felajánlott 1%-nyi Aramco részvényre is érkezett már annyi vételi ajánlat, hogy december 4-én valóban lezárható a jegyzés. A világ legnagyobb IPO-jával december 11-én...

12:23 | nov. 18.Research Blog

Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA...

14:23 | nov. 13.Research Blog

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfődec. 9.
00:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q3, előző: 0.2%, várt: 0.6%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: okt., előző: 21.2, várt: 19.1
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: okt., előző: 1.5%, várt: -0.2%
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: okt., előző: 25.5, várt: 20
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: okt., előző: 538.9, várt: 240
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: nov., előző: -575.4
ism.
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.58, várt: 0.46
Kedddec. 10.
02:30
Fogyasztói árindex (év/év) (CHN)
Időszak: nov., előző: 3.8%, várt: 4.4%
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: -37.4%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: nov., előző: 2.9%, várt: 3.4%
10:30
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: okt., előző: -3360, várt: -2600
10:30
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: okt., előző: -1.4%, várt: -1.2%
11:00
ZEW index (EMU)
Időszak: dec., előző: -1
11:00
ZEW index (GE)
Időszak: dec., előző: -24.7, várt: -22
Szerdadec. 11.
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: dec., előző: -9.2%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: nov., előző: 2.3%, várt: 2.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: nov., előző: 1.8%, várt: 2%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: dec., előző: 1.75%, várt: 1.75%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: nov., előző: -134.468
Csütörtökdec. 12.
00:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: 5.1%, várt: -1.7%
08:00
Fogyasztói árindex (év/év) - végleges (GE)
Időszak: nov., előző: 1.1%, várt: 1.1%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: okt., előző: -1.7%, várt: -2.3%
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: dec., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 203, várt: 215
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 1693
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: dec., előző: 61.7
ism.
Adobe (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: 1.38, várt: 2.26
z.u.
Oracle (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 0.64, várt: 0.88
Péntekdec. 13.
00:50
Tankan üzleti hangulat index (JP)
Időszak: Q4, előző: 5, várt: 3
00:50
Tankan üzleti hangulat index előremutató (JP)
Időszak: Q4, előző: 2, várt: 4
05:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: -7.4%
05:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: okt., előző: -4.2%
14:30
Kiskereskedelmi forgalom (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.3%, várt: 0.4%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: -3%
16:00
Üzleti raktárkészlet állomány (US)
Időszak: okt., előző: 0%, várt: 0.2%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX44 207.50+25.43+0.0644 013.1044 289.536 122.99M
DAX13 166.25+111.45+0.8513 055.9813 171.212 856.29M
ATX3 143.98+30.26+0.973 109.493 150.9060.62M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF330.88-0.27-0.08330.83331.05
CHFHUF302.08+0.48+0.16302.08302.08
USDHUF299.23-0.16-0.05299.12299.47
EURUSD1.1056-0.0003-0.031.10551.1061
EURCHF1.0952+0.0001+0.011.09471.0955
EURGBP0.8412-0.0009-0.110.84100.8419
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
TAKARÉK578.0+38.0+7.04554.0600.040.5M
OPUS325.0+14.0+4.50313.0326.0360.86M
RABA1 200+20+1.691 1701 20021.11M
GSPARK5 000-80-1.575 0005 10012.19M
RICHTER5 830-65-1.105 8155 9301 506.86M
ZWACK17 400-50-0.2917 40017 6000.99M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS30453-249-35.474534531.71M
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.