IMO2020: a három várt változásból csak egy következett be

Az IMO2020 bevezetésével három piaci hatást vártak a szakértők, amiből egyelőre mindössze egy következett be. Úgy tűnik, a finomítói, kereskedői és tengeri szállítási szektor gyorsabban alkalmazkodott a helyzethez, mint amire várni lehetett. Emellett a 2019-es gazdasági lassulás, s az emiatt bekövetkezett finomított termék és kőolajkereslet csökkenés is feje tetejére állította a piacot.

Az ENSZ által támogatott IMO2020 standard, ami 2020. január 1-étől megtiltja a nemzetközi hajózásban a 0,5%-nál magasabb kéntartalmú üzemanyagok használatát, komoly felfordulást ígért. A 3,0-3,5 millió hordó/nap HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) tengeri üzemanyag kereslet ugyanis fél-egy év alatt átalakul más termékek irányába: elsősorban MGO (tengeri gázolaj), LSFO (alacsony kéntartalmú fűtőolaj), illetve LNG (cseppfolyós földgáz) helyettesítené a légszennyező, magas kéntartalmú (3,5%-os ) fűtőolajat. Egyes, elsősorban nagy méretű és fogyasztású tengeri járművek pedig a füstgáz tisztító berendezések (angolul scrubber) beszerzése mellett döntöttek: az 5-10 millió dolláros beruházás révén továbbra is használhatnak HSFO-t, mivel ezek a berendezések kiszűrik a füstgázből a kén-dioxidot és szilárd kénné alakítják azt. Igaz, ennek a megoldásnak a hátulütője, hogy az ún. nyitott hurok, angolul „open loop” eljárás terjedt el, ami azt jelenti, hogy a füstgázból kiszűrt ként egyszerűen a tengerbe borítják a matrózok. A kén a nyílt tengerekben nem okoz olyan fokú környezetszennyezést, mint a légkörben, emellett a tengerbe borítás (dumping) legalább 50-100 kilométerrel a parttól következhet csak be. Ez ellen a megoldás ellen már most tiltakoznak környezetvédő csoportok. Szóval nem lehet tudni, hogy a mostani felállás meddig marad, várhatóan az ENSZ-en belül működő, globális tengeri hajózásért felelős szervezet, az IMO 5-10 év múlva tovább szigorít a feltételrendszeren.

A JBC Energy várakozása a hajózásban használt HSFO termékkereslet átalakulásával és a füstszűrők (scrubber) részarányával kapcsolatban (millió hordó/nap, illetve százalék)
Forrás: JBC Energy

Már a harmadik negyedévtől kezdve elindultak a változások, mivel a szereplők – a finomítók, a kereskedők és a hajózási szektor - nem akarták az utolsó pillanatra hagyni az alkalmazkodást. A három várt piaci változásból azonban mindössze egy következett be, ami jó mutatja, hogy mennyire komplex az olaj és finomított termék kereslet/kínálati rendszer a világban. A három fő várakozás a következő volt:

  • A növekvő dízel kereslet jelentősen növelni fogja a dízel/nyersolaj árrést – nem történt meg. Az egyik leginkább várt változás, hogy a világ 31-32 millió hordó/napos dízel kereslete tovább nő, mivel legalább 1-1,5 millió hordó/nap extra igény érkezik a tengeri dízelre (MGO) a hajózási szektor felől. Ez a megoldás a legdrágább, viszont a tengeri fuvarozók biztosak lehetnek abban, hogy az ellenőrzött és jó minőségű üzemanyag nem teszi tönkre a járműveik motorját. A lassuló globális gazdasági növekedés és a gyenge dízelkereslet miatt ez a hatás gyakorlatilag nem látszik az árrésekben, a nyárvégi felfutás után a dízel crack ismét a 13-16 dollár/hordó közti árrésen belül van, ami alatta van a korábban várt 20-25 dollár/hordó árrésnek.

Szingapúri dízel/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A HSFO kereslet és az árrés összezuhan – megtörtént. Mivel a hajózási szektor szívta fel a globális HSFO kereslet több mint felét – a másik fele fűtéshez és áramtermeléshez kapcsolódik, elsősorban Ázsiában – ezért várható volt, hogy a HSFO/kőolaj negatív árrés tovább csökken. Nos a HSFO árrése mindenkori minimumra, mínusz 25 dollárra zuhant, amit csak a szeptemberi szaúdi támadás tudott ideiglenesen megtörni. Ennek az volt az oka, hogy a szaúdi olajlétesítmények elleni támadás miatt a HSFO kereslet hirtelen megnőtt, mivel ezzel lehetett pótolni a szaúdi áramtermelő üzemek energiaéllátását. A hatás azonban csak néhány napig tartott, a túlkínálat miatt egyelőre a scrubberrel üzemelő hajósok és az áramtermelők jártak jól, mivel a HSFO majdnem fele annyiba kerül most, mint a nyersolaj.

Szingapúri HSFO/nyersolaj árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

  • A nehéz/magas kéntartalmú – könnyű/alacsony kéntartalmú olajfélék közti árrés nő – nem történt meg. A harmadik várakozás szerint a keresletnek nőnie kell az alacsony, jellemzően könnyű kőolajféleségek iránt, miközben a nehéz kőolajak iránti kereslet változatlan marad, ami az árrés szélesedését okozta volna. Ennek az oka, hogy a világban számos olyan finomító van, mely nem rendelkezik kellő kénmentesítő kapacitással. Ezek a finomítók korábban a HSFO-n keresztül szabadultak meg a kéntől, most azonban ezt nem tehetik meg. Ezért ők csak úgy tudnak megfelelni az új standardoknak - anélkül, hogy drága kénmentesítő üzemekbe fektetnének- hogy alacsony kéntartalmú olajat vesznek. A várt árrés hatás elmaradt elsősorban amiatt, mert a nehéz kőolajak globális kínálata összeomlott: a kieső venezuelai és iráni kőolaj zöme nehéz kőolaj, de az OPEC tagok is a nehéz kőolajak kínálatát csökkentették, amikor a kvótavágásról döntöttek a tagállamok. A hiányzó 5 millió hordó/nap nehéz/magas kéntartalmú kőolaj kínálat miatt a könnyű/nehéz árrés inkább összeszűkült vagy stagnált ahelyett, hogy szétnyílt volna. Érdekesség, hogy a világpiacon van egy nagyon kevés, kb. 3%-nyi alacsony kéntartalmú/nehéz kőolaj is, mint az ausztrál Pyrenees vagy Van Gogh. Ezeknek az árfolyama kilőtt, volt időszak a múlt héten, hogy 15-17 dollárral is drágábbak voltak ezek a különleges kőolajfélék hordónként a Brenthez képest.

Dubai heavy/Brent árrés (USA dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM Oil Associates

A változások jól mutatják, hogy a piacon nem lehet csak egy tényezőre játszani, ha a jövőt szeretnénk megjósolni. Az olaj és termékpiacot rengeteg esemény és faktor befolyásolja, nehéz egyetlen tényezőt kiemelni, ami meghatározó lesz. Az IMO2020 miatt a piac tovább változhat a következő hónapokban, bár én már nem várok az új standardok miatt január elseje után sem drasztikus átalakulásokat.

Hasonló tartalmak

16:32 | jún. 4.Research Blog

Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

10:13 | máj. 18.Research Blog

Finomítói marzsok: most jött el a várt összeesés?

Az olajfinomítói szektort egyelőre nem sújtotta annyira a járvány okozta válság, mint a termelőket. Ha rápillantunk a finn Neste cég által számított marzsra, akkor látszik, hogy az elmúlt két hét során változott a helyzet:

16:31 | máj. 14.Research Blog

Megszűnt a félelem, hogy elfogynak a kőolajtárolói kapacitások

A globális kőolajpiacon az elmúlt két hétben látványosan csökkent az aggodalom, hogy elfogynak az olajtárolói kapacitások. Még április végén mindenki arról beszélt, hogy néhány héten belül a termelők kénytelenek lesznek erőszakosan lefojtani a termelésüket, mivel nem lesz hol tárolni a kibányászott fekete aranyat. Mára drasztikusan megváltozott a helyzet. Ennek az oka a kereslet látványos...

11:30 | máj. 5.Research Blog

Mikor térhet vissza az olaj kereslete a korábbi szintekre?

A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjún. 8.
Hétfőjún. 8.
01:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q1, előző: -3.4%, várt: -2.1%
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.6%, várt: -24.8%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: máj., előző: -727.4
Keddjún. 9.
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 24.4, várt: 14.1
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 17.4, várt: 12
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.7%, várt: -18%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: -48.3%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: máj., előző: 2.4%, várt: 2.3%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: ápr., előző: 301.49, várt: 85
11:00
GDP (év/év, igazított) (EMU)
Időszak: Q1, előző: -3.2%, várt: -3.2%
Szerdajún. 10.
01:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -0.7%, várt: -13.2%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jún., előző: -3.9%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 1.4%, várt: 1.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 0.3%, várt: 0.3%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: jún., előző: 0.25%, várt: 0.25%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: máj., előző: -737.851, várt: -600
Csütörtökjún. 11.
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 1877, várt: 1550
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: máj., előző: 21487
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jún., előző: 37
z.u.
Adobe (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 1.29, várt: 2.34
06:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: ápr., előző: -9.1%
06:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -14.4%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: ápr., előző: -6676, várt: -5500
08:00
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: ápr., előző: -8.2%, várt: -19.3%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: ápr., előző: -12.9%, várt: -29.5%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -6.8%, várt: -6.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: jún., előző: 72.3, várt: 75
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX37 985.66+725.60+1.9537 219.6338 233.1217 968.98M
DAX12 847.68+417.12+3.3612 560.1912 858.797 484.83M
ATX2 485.00+96.09+4.022 392.192 493.04206.38M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF343.92-0.84-0.24343.36344.92
CHFHUF315.62-2.37-0.75315.22318.14
USDHUF304.57+0.41+0.13302.57305.06
EURUSD1.1286-0.0052-0.461.12791.1382
EURCHF1.0863+0.0030+0.281.08261.0915
EURGBP0.8914--0.88890.9006
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
AUTOWALLIS87.8+5.0+6.0480.092.056.01M
MASTERPLAST656.0+30.0+4.79608.0656.024.03M
ANY1 275+35+2.821 2301 27514.8M
MTELEKOM382.0-14.0-3.54379.5388.5557.37M
CIGPANNONIA179.0-4.0-2.19179.0183.06.64M
DUNAHOUSE3 220-60-1.833 1003 3005.78M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBSILVTS004972+183+23.197909720.41M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBWTIOILTL86480-622-129.584804800.94M
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS40700-700-100.00700700-

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.