Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA szerint ezek a gépjárművek elterjedése jelentette a 2010 és 2018 közötti, személygépkocsikhoz kötödő, napi 3,3 millió hordó olajkeresletnövekedés szinte teljes egészét. Az SUV-ék további terjedése gyakorlatilag teljesen redukálhatja az elektromos autók olajkereslet csökkentő hatását, ami alááshatja a klímavédelmi elképzeléseket is. Miközben a sajtó elsősorban az elektromos autó térnyeréséről beszél, olajkeresleti oldalon az SUV-ék és az önvezetők autó térnyerése legalább ilyen fontos tényezők.

Az SUV-ék a velük hasonló méretű kompakt gépjárművekhez képest 25%-kal több üzemanyagot fogyasztanak. A fogyasztói választás az elmúlt 9 évben egyértelműen ebbe az irányba mutatott: az SUV-ék száma globálisan is 35 millióról 200 millióra nőtt, vagyis minden 7. autó ma már ebbe a kategóriába esik bele globálisan. Hiába javult a motorok hatékonysága, ezek a gépjárművek testesebbek és nagyobb homlokfelülettel rendelkeznek, ami magasabb fogyasztást okoz. A vásárlók (az egyébként hamis) jobb biztonságágérzet, vezetési élmény és kényelmesebb beszállás miatt döntenek az SUV-ék mellett nem beszélve a presztízs jelentette előnyökről. Az európai autógyártók is sikeresen beszálltak az USA-ból jövő trendbe és egyre kisebb alvázakra is építenek SUV-nak megfelelő, magasított járműveket. Az SUV-ék ráadásul a cégek fejőstehenei lettek: messze a legmagasabb marzs ebből a kategóriából származik, így gyakorlatilag ezek az autók eladásai tartják el az személygépgyártó vállalatokat. Még olyan cégek is, mint a Fiat Chrysler, mely most szeretne a PSA csoportba beolvadni, az ikonikus Fiat 500-as gyártásának leállításáról döntött az Egyesült Államokban idén szeptemberben. Az Európában forgalomba helyezett gépjárművek súlya és utcai felülete drasztikusan megnőtt az elmúlt évtizedek során: egy VW Golf I (1974-1983 között gyártott) és Golf VII (2013-tól gyártott) esetében a súly 750 kg-ról 1,205 kg-ra nőtt, míg az utcai felület 6nm-ről 7,7 nm-re emelkedett. De a többi gyártónál is hasonló a tendencia, miközben az SUV növelték a termékpaletta átlagsúlyát.

Európai autóregisztrációk alakulása járműtípusonként
Forrás: The International Council on clean transportation

Ez persze klímavédelmi szempontból katasztrófális. Az IEA szerint ha a trend folytatódik, az SUV-ék gyakoribb használata akár további napi 2 millió hordó/nap olajkereslet növekedést okozhat, ami 150 millió elektromos autó megtakarításait ellensúlyozhatja. Az SUV-ék okozta emissziónövekedés az elmúlt 10 évben a második legnagyobb CO2 forrás volt az elektromos áramtermelés után. Az SUV-ék elektrifikálása ráadásul nem egyszerű feladat: mivel nagy tömegű és nagy légellenállású járművekről van szó, jóval nagyobb akkupackra van szükség, mint egy kompakt személygépjárműnél. A klímavédelem szembekerült a fogyasztói preferenciákkal és a gépjárműgyártók érdekeivel.

A CO2 emisszió változás az egyes energetikai szektorokban 2010-2018 között
Forrás: IEA

Egyébként a jövőben várhatóan nem csak az elektromos autónak lesz hatása az olajkeresletre. A nagyon optimista Bloomberg BNEF becslése szerint az elektromos autó, mely jelenleg 352 ezer hordó/nap olajkeresletet ellensúlyoz, 2040-re akár napi 6,4 millió hordó olajkereslet zuhanást okozhat. Másik oldalról viszont, ha elterjed az önvezető autó, az is okozhat akár napi 2,5-3 millió hordó olajkereslet csökkenést. Az érdekesség egyébként, hogy 20-25%-os elterjedség ebből a technológiából elegendő ehhez, mivel a humán irányítású járművek is kénytelenek lesznek igazodni a szabályokat precízen betartó, lassabb gyorsulást és kevesebb fékezést igénylő járművekhez. Így a megtakarítás zöme náluk keletkezik, nem is az önvezető járműveknél. Vezetni unalmasabb lesz, de legalább kevesebb üzemanyag lesz szükséges, hogy eljussunk két pont között.

Hasonló tartalmak

16:32 | jún. 4.Research Blog

Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

10:13 | máj. 18.Research Blog

Finomítói marzsok: most jött el a várt összeesés?

Az olajfinomítói szektort egyelőre nem sújtotta annyira a járvány okozta válság, mint a termelőket. Ha rápillantunk a finn Neste cég által számított marzsra, akkor látszik, hogy az elmúlt két hét során változott a helyzet:

16:31 | máj. 14.Research Blog

Megszűnt a félelem, hogy elfogynak a kőolajtárolói kapacitások

A globális kőolajpiacon az elmúlt két hétben látványosan csökkent az aggodalom, hogy elfogynak az olajtárolói kapacitások. Még április végén mindenki arról beszélt, hogy néhány héten belül a termelők kénytelenek lesznek erőszakosan lefojtani a termelésüket, mivel nem lesz hol tárolni a kibányászott fekete aranyat. Mára drasztikusan megváltozott a helyzet. Ennek az oka a kereslet látványos...

11:30 | máj. 5.Research Blog

Mikor térhet vissza az olaj kereslete a korábbi szintekre?

A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjún. 8.
Hétfőjún. 8.
01:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q1, előző: -3.4%, várt: -2.1%
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.6%, várt: -24.8%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: máj., előző: -727.4
Keddjún. 9.
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 24.4, várt: 14.1
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 17.4, várt: 12
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.7%, várt: -18%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: -48.3%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: máj., előző: 2.4%, várt: 2.3%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: ápr., előző: 301.49, várt: 85
11:00
GDP (év/év, igazított) (EMU)
Időszak: Q1, előző: -3.2%, várt: -3.2%
Szerdajún. 10.
01:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -0.7%, várt: -13.2%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jún., előző: -3.9%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 1.4%, várt: 1.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 0.3%, várt: 0.3%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: jún., előző: 0.25%, várt: 0.25%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: máj., előző: -737.851, várt: -600
Csütörtökjún. 11.
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 1877, várt: 1550
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: máj., előző: 21487
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jún., előző: 37
z.u.
Adobe (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 1.29, várt: 2.34
06:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: ápr., előző: -9.1%
06:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -14.4%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: ápr., előző: -6676, várt: -5500
08:00
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: ápr., előző: -8.2%, várt: -19.3%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: ápr., előző: -12.9%, várt: -29.5%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -6.8%, várt: -6.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: jún., előző: 72.3, várt: 75
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX37 985.66+725.60+1.9537 219.6338 233.1217 968.98M
DAX12 847.68+417.12+3.3612 560.1912 858.797 484.83M
ATX2 485.00+96.09+4.022 392.192 493.04206.38M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF343.92-0.84-0.24343.36344.92
CHFHUF315.62-2.37-0.75315.22318.14
USDHUF304.57+0.41+0.13302.57305.06
EURUSD1.1286-0.0052-0.461.12791.1382
EURCHF1.0863+0.0030+0.281.08261.0915
EURGBP0.8914--0.88890.9006
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
AUTOWALLIS87.8+5.0+6.0480.092.056.01M
MASTERPLAST656.0+30.0+4.79608.0656.024.03M
ANY1 275+35+2.821 2301 27514.8M
MTELEKOM382.0-14.0-3.54379.5388.5557.37M
CIGPANNONIA179.0-4.0-2.19179.0183.06.64M
DUNAHOUSE3 220-60-1.833 1003 3005.78M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBSILVTS004972+183+23.197909720.41M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBWTIOILTL86480-622-129.584804800.94M
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS40700-700-100.00700700-

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.