Ugrás az oldal tartalmára
GYIK Panaszkezelés
ELEMZÉS

Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOGPletser TamásOlaj- és gázipari elemző2019. november 18.   12:23

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA szerint ezek a gépjárművek elterjedése jelentette a 2010 és 2018 közötti, személygépkocsikhoz kötödő, napi 3,3 millió hordó olajkeresletnövekedés szinte teljes egészét. Az SUV-ék további terjedése gyakorlatilag teljesen redukálhatja az elektromos autók olajkereslet csökkentő hatását, ami alááshatja a klímavédelmi elképzeléseket is. Miközben a sajtó elsősorban az elektromos autó térnyeréséről beszél, olajkeresleti oldalon az SUV-ék és az önvezetők autó térnyerése legalább ilyen fontos tényezők.

Az SUV-ék a velük hasonló méretű kompakt gépjárművekhez képest 25%-kal több üzemanyagot fogyasztanak. A fogyasztói választás az elmúlt 9 évben egyértelműen ebbe az irányba mutatott: az SUV-ék száma globálisan is 35 millióról 200 millióra nőtt, vagyis minden 7. autó ma már ebbe a kategóriába esik bele globálisan. Hiába javult a motorok hatékonysága, ezek a gépjárművek testesebbek és nagyobb homlokfelülettel rendelkeznek, ami magasabb fogyasztást okoz. A vásárlók (az egyébként hamis) jobb biztonságágérzet, vezetési élmény és kényelmesebb beszállás miatt döntenek az SUV-ék mellett nem beszélve a presztízs jelentette előnyökről. Az európai autógyártók is sikeresen beszálltak az USA-ból jövő trendbe és egyre kisebb alvázakra is építenek SUV-nak megfelelő, magasított járműveket. Az SUV-ék ráadásul a cégek fejőstehenei lettek: messze a legmagasabb marzs ebből a kategóriából származik, így gyakorlatilag ezek az autók eladásai tartják el az személygépgyártó vállalatokat. Még olyan cégek is, mint a Fiat Chrysler, mely most szeretne a PSA csoportba beolvadni, az ikonikus Fiat 500-as gyártásának leállításáról döntött az Egyesült Államokban idén szeptemberben. Az Európában forgalomba helyezett gépjárművek súlya és utcai felülete drasztikusan megnőtt az elmúlt évtizedek során: egy VW Golf I (1974-1983 között gyártott) és Golf VII (2013-tól gyártott) esetében a súly 750 kg-ról 1,205 kg-ra nőtt, míg az utcai felület 6nm-ről 7,7 nm-re emelkedett. De a többi gyártónál is hasonló a tendencia, miközben az SUV növelték a termékpaletta átlagsúlyát.

Európai autóregisztrációk alakulása járműtípusonként
Forrás: The International Council on clean transportation

Ez persze klímavédelmi szempontból katasztrófális. Az IEA szerint ha a trend folytatódik, az SUV-ék gyakoribb használata akár további napi 2 millió hordó/nap olajkereslet növekedést okozhat, ami 150 millió elektromos autó megtakarításait ellensúlyozhatja. Az SUV-ék okozta emissziónövekedés az elmúlt 10 évben a második legnagyobb CO2 forrás volt az elektromos áramtermelés után. Az SUV-ék elektrifikálása ráadásul nem egyszerű feladat: mivel nagy tömegű és nagy légellenállású járművekről van szó, jóval nagyobb akkupackra van szükség, mint egy kompakt személygépjárműnél. A klímavédelem szembekerült a fogyasztói preferenciákkal és a gépjárműgyártók érdekeivel.

A CO2 emisszió változás az egyes energetikai szektorokban 2010-2018 között
Forrás: IEA

Egyébként a jövőben várhatóan nem csak az elektromos autónak lesz hatása az olajkeresletre. A nagyon optimista Bloomberg BNEF becslése szerint az elektromos autó, mely jelenleg 352 ezer hordó/nap olajkeresletet ellensúlyoz, 2040-re akár napi 6,4 millió hordó olajkereslet zuhanást okozhat. Másik oldalról viszont, ha elterjed az önvezető autó, az is okozhat akár napi 2,5-3 millió hordó olajkereslet csökkenést. Az érdekesség egyébként, hogy 20-25%-os elterjedség ebből a technológiából elegendő ehhez, mivel a humán irányítású járművek is kénytelenek lesznek igazodni a szabályokat precízen betartó, lassabb gyorsulást és kevesebb fékezést igénylő járművekhez. Így a megtakarítás zöme náluk keletkezik, nem is az önvezető járműveknél. Vezetni unalmasabb lesz, de legalább kevesebb üzemanyag lesz szükséges, hogy eljussunk két pont között.

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának

SZTORI

Sérülékeny az orosz olajipar, rémálommá válhat a háború folytatása az ukrán csapások miatt

Az elmúlt két hétben, az alaszkai Putyin–Trump...

AGRÁR SAROK

Kína és Brazília szövetsége átrendezi az agrárpiacokat (is)

Az elmúlt két évtizedben Kína Brazília legnagyobb mezőgazdasági kereskedelmi partnerévé vált, Brazília teljes mezőgazdasági exportjának...

2025. augusztus 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben