Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA szerint ezek a gépjárművek elterjedése jelentette a 2010 és 2018 közötti, személygépkocsikhoz kötödő, napi 3,3 millió hordó olajkeresletnövekedés szinte teljes egészét. Az SUV-ék további terjedése gyakorlatilag teljesen redukálhatja az elektromos autók olajkereslet csökkentő hatását, ami alááshatja a klímavédelmi elképzeléseket is. Miközben a sajtó elsősorban az elektromos autó térnyeréséről beszél, olajkeresleti oldalon az SUV-ék és az önvezetők autó térnyerése legalább ilyen fontos tényezők.

Az SUV-ék a velük hasonló méretű kompakt gépjárművekhez képest 25%-kal több üzemanyagot fogyasztanak. A fogyasztói választás az elmúlt 9 évben egyértelműen ebbe az irányba mutatott: az SUV-ék száma globálisan is 35 millióról 200 millióra nőtt, vagyis minden 7. autó ma már ebbe a kategóriába esik bele globálisan. Hiába javult a motorok hatékonysága, ezek a gépjárművek testesebbek és nagyobb homlokfelülettel rendelkeznek, ami magasabb fogyasztást okoz. A vásárlók (az egyébként hamis) jobb biztonságágérzet, vezetési élmény és kényelmesebb beszállás miatt döntenek az SUV-ék mellett nem beszélve a presztízs jelentette előnyökről. Az európai autógyártók is sikeresen beszálltak az USA-ból jövő trendbe és egyre kisebb alvázakra is építenek SUV-nak megfelelő, magasított járműveket. Az SUV-ék ráadásul a cégek fejőstehenei lettek: messze a legmagasabb marzs ebből a kategóriából származik, így gyakorlatilag ezek az autók eladásai tartják el az személygépgyártó vállalatokat. Még olyan cégek is, mint a Fiat Chrysler, mely most szeretne a PSA csoportba beolvadni, az ikonikus Fiat 500-as gyártásának leállításáról döntött az Egyesült Államokban idén szeptemberben. Az Európában forgalomba helyezett gépjárművek súlya és utcai felülete drasztikusan megnőtt az elmúlt évtizedek során: egy VW Golf I (1974-1983 között gyártott) és Golf VII (2013-tól gyártott) esetében a súly 750 kg-ról 1,205 kg-ra nőtt, míg az utcai felület 6nm-ről 7,7 nm-re emelkedett. De a többi gyártónál is hasonló a tendencia, miközben az SUV növelték a termékpaletta átlagsúlyát.

Európai autóregisztrációk alakulása járműtípusonként
Forrás: The International Council on clean transportation

Ez persze klímavédelmi szempontból katasztrófális. Az IEA szerint ha a trend folytatódik, az SUV-ék gyakoribb használata akár további napi 2 millió hordó/nap olajkereslet növekedést okozhat, ami 150 millió elektromos autó megtakarításait ellensúlyozhatja. Az SUV-ék okozta emissziónövekedés az elmúlt 10 évben a második legnagyobb CO2 forrás volt az elektromos áramtermelés után. Az SUV-ék elektrifikálása ráadásul nem egyszerű feladat: mivel nagy tömegű és nagy légellenállású járművekről van szó, jóval nagyobb akkupackra van szükség, mint egy kompakt személygépjárműnél. A klímavédelem szembekerült a fogyasztói preferenciákkal és a gépjárműgyártók érdekeivel.

A CO2 emisszió változás az egyes energetikai szektorokban 2010-2018 között
Forrás: IEA

Egyébként a jövőben várhatóan nem csak az elektromos autónak lesz hatása az olajkeresletre. A nagyon optimista Bloomberg BNEF becslése szerint az elektromos autó, mely jelenleg 352 ezer hordó/nap olajkeresletet ellensúlyoz, 2040-re akár napi 6,4 millió hordó olajkereslet zuhanást okozhat. Másik oldalról viszont, ha elterjed az önvezető autó, az is okozhat akár napi 2,5-3 millió hordó olajkereslet csökkenést. Az érdekesség egyébként, hogy 20-25%-os elterjedség ebből a technológiából elegendő ehhez, mivel a humán irányítású járművek is kénytelenek lesznek igazodni a szabályokat precízen betartó, lassabb gyorsulást és kevesebb fékezést igénylő járművekhez. Így a megtakarítás zöme náluk keletkezik, nem is az önvezető járműveknél. Vezetni unalmasabb lesz, de legalább kevesebb üzemanyag lesz szükséges, hogy eljussunk két pont között.

Hasonló tartalmak

13:04 | dec. 3.Research Blog

OPEC ülés: ez a kvótacsökkentés lesz a végső?

Az OPEC tagállamok csütörtökön és pénteken ülnek össze ismét, immár 177. alkalommal Bécsben. A kérdés, hogy sikerül-e összehozni Szaúd-Arábiának még egyszer a kőolaj termelés összehangolt csökkentését és akár tovább szorítani az OPEC össztermelési kvótáját? Az előjelek sok szempontból kedvezőtlenek, de egy adu ász lehet a szaúdiak kezében: elképzelhető, hogy ez a termelésvágás lesz az utolsó,...

11:54 | dec. 2.Research Blog

Aramco IPO: a héten lezárul a világ legnagyobb kibocsátása

Az Aramco elsődleges kibocsátása (IPO) a végéhez közeledik. Már most látható, hogy a tranzakció sikerrel zárul. Az egyéni befektetőknek felajánlott részvényeket a múlt héten már lejegyezték, míg az intézményi befektetőknek felajánlott 1%-nyi Aramco részvényre is érkezett már annyi vételi ajánlat, hogy december 4-én valóban lezárható a jegyzés. A világ legnagyobb IPO-jával december 11-én...

16:00 | nov. 27.Research Blog

IMO2020: a három várt változásból csak egy következett be

Az IMO2020 bevezetésével három piaci hatást vártak a szakértők, amiből egyelőre mindössze egy következett be. Úgy tűnik, a finomítói, kereskedői és tengeri szállítási szektor gyorsabban alkalmazkodott a helyzethez, mint amire várni lehetett. Emellett a 2019-es gazdasági lassulás, s az emiatt bekövetkezett finomított termék és kőolajkereslet csökkenés is feje tetejére állította a piacot.

14:23 | nov. 13.Research Blog

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfődec. 9.
00:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q3, előző: 0.2%, várt: 0.6%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: okt., előző: 21.2, várt: 19.1
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: okt., előző: 1.5%, várt: -0.2%
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: okt., előző: 25.5, várt: 20
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: okt., előző: 538.9, várt: 240
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: nov., előző: -575.4
ism.
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.58, várt: 0.46
Kedddec. 10.
02:30
Fogyasztói árindex (év/év) (CHN)
Időszak: nov., előző: 3.8%, várt: 4.4%
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: -37.4%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: nov., előző: 2.9%, várt: 3.4%
10:30
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: okt., előző: -3360, várt: -2600
10:30
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: okt., előző: -1.4%, várt: -1.2%
11:00
ZEW index (EMU)
Időszak: dec., előző: -1
11:00
ZEW index (GE)
Időszak: dec., előző: -24.7, várt: -22
Szerdadec. 11.
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: dec., előző: -9.2%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: nov., előző: 2.3%, várt: 2.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: nov., előző: 1.8%, várt: 2%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: dec., előző: 1.75%, várt: 1.75%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: nov., előző: -134.468
Csütörtökdec. 12.
00:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: 5.1%, várt: -1.7%
08:00
Fogyasztói árindex (év/év) - végleges (GE)
Időszak: nov., előző: 1.1%, várt: 1.1%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: okt., előző: -1.7%, várt: -2.3%
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: dec., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 203, várt: 215
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 1693
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: dec., előző: 61.7
ism.
Adobe (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: 1.38, várt: 2.26
z.u.
Oracle (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 0.64, várt: 0.88
Péntekdec. 13.
00:50
Tankan üzleti hangulat index (JP)
Időszak: Q4, előző: 5, várt: 3
00:50
Tankan üzleti hangulat index előremutató (JP)
Időszak: Q4, előző: 2, várt: 4
05:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: -7.4%
05:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: okt., előző: -4.2%
14:30
Kiskereskedelmi forgalom (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.3%, várt: 0.4%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: -3%
16:00
Üzleti raktárkészlet állomány (US)
Időszak: okt., előző: 0%, várt: 0.2%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX44 207.50+25.43+0.0644 013.1044 289.536 122.99M
DAX13 166.25+111.45+0.8513 055.9813 171.212 856.29M
ATX3 143.98+30.26+0.973 109.493 150.9060.62M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF330.93-0.22-0.07330.87331.05
CHFHUF302.08+0.48+0.16302.08302.08
USDHUF299.27-0.12-0.04299.12299.47
EURUSD1.1058-0.0001-0.011.10551.1061
EURCHF1.0952+0.0001+0.011.09471.0955
EURGBP0.8412-0.0009-0.110.84100.8419
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
TAKARÉK578.0+38.0+7.04554.0600.040.5M
OPUS325.0+14.0+4.50313.0326.0360.86M
RABA1 200+20+1.691 1701 20021.11M
GSPARK5 000-80-1.575 0005 10012.19M
RICHTER5 830-65-1.105 8155 9301 506.86M
ZWACK17 400-50-0.2917 40017 6000.99M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS30453-249-35.474534531.71M
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.