A Brent-WTI árkülönbség ismét 7 dollár közelében van, amire tavaly december óta nem került sor. Az USA nyersolaj termelése továbbra is emelkedik, miközben az év végéig nem épül annyi infrastruktúra – kőolajvezeték és vasúti pálya -, hogy ezt a növekvő mennyiségű kőolaj elszállítható legyen a világpiacra és az Öböl menti finomítókba. Emiatt a spread további növekedése várható, ami nem túl jó hír a WTI bullok számára.
A Brent-WTI árkülönbség a következő ábrán jól láthatóan ismét 7 dollár közelébe nőtt, amire korábban csak egyszer, tavaly decemberben került sor. Ráadásul az iparági fejlemények miatt jó eséllyel akár kettő számjegyű különbség is lehet a jövőben, ami megrendítheti a WTI emelkedésre játszó spekulánsokat.
WTI-Brent árkülönbség
Forrás: Bloomberg
A különbség még látványosabb a WTI Midland árak esetében. A WTI Midland az ún. wellhead (kútfej) ár a texasi Permian mezőn, amelyet még inkább sújt a vezetékrendszer és a vasúthálózat hiánya, hiszen itt van az amerikai olajtermelés legnagyobb felfutása. A WTI-Midland árkülönbség, mely jelenleg 13 dollár körül van, rekord mértékű. Ez mindössze kétszer fordult elő korábban hasonló okok (termelés felfutása, nem elegendő infrastruktúra). Ez rossz hír a Permian mezőn dolgozó termelőknek, mivel hiába fedezték a WTI piacon az árkockázatot, egészen más (jóval alacsonyabb) árakkal szembesülnek.
WTI, WTI Midland és a Brent áralakulása
Forrás: Financial Times
Az USA nyersolaj termelése - főleg a Permian mező felfutása miatt – már napi 10,7 millió hordót ér el, ebből a texasi mező közel 3,5 millió hordóval részesedik a májusi adatok szerint. Érdemes ebből a szempontból megnézni az EIA legfrissebb jelentését: https://www.eia.gov/petroleum/drilling/pdf/permian.pdf
Új olajvezeték kapacitás 2019-ben kerül csak átadásra a Permian mező és a tengerpart között. Gyakorlatilag 2018 végéig a szállítási infrastruktúra változatlan marad, ami a WTI Midland és a cuishingi WTI árakat alacsonyan tarthatja a világpiaci és tengeri Brenthez képest. A fenti térkép a Financial Times-ban jelent meg pár napja és nagyon jól mutatja, hogy bár rohamléptekben épül ki Cushing és a Mexikói Öböl felé az új vezetékrendszerek a Permian mező felől, ezek nem tudnak lépést tartani a termelés intenzív növekedésével.
Olajvezetékek a tengerpart felé
Forrás: Financial Times, https://www.ft.com/content/c758f11c-530d-11e8-b24e-cad6aa67e23e
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának