Januárban az előzetes adatok szerint csökkent az USA benzinfogyasztása, amire 2013 óta nem volt példa, sőt az elmúlt két évben inkább rekordgyorsaságú fogyasztásnövekedés volt az olcsó árak miatt. A hír kedvezőtlen lehet az USA finomítói szektorára, melyet adott esetben a Trump adópolitikája is sújthat. Itt az ideje shortolni?
Az Egyesült Államokban a világ legnagyobb benzinfogyasztója. A becslések szerint 2016-ban 9,29 millió hordó/nap fogyasztást ért el az ország, ami 130 ezer hordó/nap (+1,5%) emelkedést jelent, a világ fogyasztásának 40%-a. Az USA a motorizáció bajnokaként meghatározó erőt jelent a globális finomítói marzsokra. Az USA fogyasztása a kőolaj ár esése után 2015-ben és 2016-ban is erőteljesen nőtt. Ez a trend azonban idén megtörni látszik, legalább is az előzetes január adatok 5% körüli esést mutatnak, amit nehéz a hideg időjárással magyarázni, mivel januárban rekord meleg volt az Egyesült Államokban.
A lenti ábra az EIA adatait mutatja 2016. novemberéig a benzinfogyasztás alakulásáról.
Az USA benzinfogyasztásának változása (év/év)
Forrás: EIA, Bloomberg
Látszik, hogy az USA fogyasztása csak recesszió és kőolaj robbanás idején tudott csökkenni. Most viszont egyértelműen nincs recesszió: az olaj tartósan 55 dollár körül van, a munkanélküliség 5% alatti és az IMF is 2,2%-os GDP növekedést vár 2017-re. Akkor vajon miért esik a fogyasztás? A magyarázat talán az, hogy az olcsóbb árak miatti keresletnövekedés kifulladóban van. A legjobban egyébként ez a következő ábrán érthető tetten, ami a megtett mérföldeket mutatja meg. Adatok sajnos itt is csak november végéig vannak, de az már az őszi hónapokban látszik, hogy az erőteljes korábbi növekedés lassult.
USA levezetett mérföldek nagysága (ezer milliárd mérföld)
Forrás: Bloomberg
Az olcsó árak ugyanis eltűnőben vannak. Az USA-ban, ahol az alacsony adók miatt az üzemanyag árakban hamar megjelenik a magasabb nyersanyagár, az elmúlt hónapokban jelentősen ugrás volt. Ez pedig elkedvetleníti az autósokat és a felesleges utak elhagyását okozza. Ez pedig hozzájárul a benzinfogyasztás eséséhez. A magasabb árak ráadásul elgondolkodhatják az új autó vásárlókat, hogy mennyire benzinfaló SUV legyen a kiválasztott jármű. A benzinkészletek szintje ráadásul szintén magas, csak az idén február 10-ig 23,6 millió hordóval nőtt a benzinkészlet nagysága. Ez általában 10 millió hordó alatt marad ebben a periódusban.
A jelenség leginkább az USA finomítói cégeit sújthatja. A legnagyobbak, mint a Valero (VLO US), Marathon Petroleum (MPC US) vagy a Phillips 66 (PSX US) árfolyamai a többéves csúcsai közelében van. Ezt mutatja a szektor legnagyobb ETF-je, CRAK US áralakulása is. Ha Trump terve az új importvámmal (border tax) sikerülnek, azt további veszteséget okozhat a szektornak, mivel a magasabb árak miatt tovább eshet a kereslet. A cégek a kapacitáskihasználtság csökkentésével reagálhatnak, különben egyre kisebb marzsokkal néznek szembe, ami a nyereségességüket nagyobb mértékben sújthatja.
Pletser Tamás
EMEA Olaj-, és Gázipar Elemző, Erste Befektetési Zrt.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának