Az energetika világát talán egyetlen kérdés sem izgatja annyira, mint az, hogy az elektromos áram tárolásában mikor lehet forradalmi áttörés.
A hatékony áramtárolás és az energia gyors ki –és betáplálása lehetővé tenné, hogy a villamos áram átvegye a kőolaj felhasználás egyik utolsó megmaradt bástyáját, a mobilitást és az áramtermelésben is elhárítaná az akadályt a megújulók további növekedése előtt, ráadásul megtakaríthatná a drága hálózati kiépítést. Megoldások már most is léteznek: ezek egy része nem éppen környezetbarát (pl. szivattyús energia tároló) vagy nem kompakt (lítium-ion alapú akkumulátorok). És egyik sem olcsó annyira, hogy felvegye a versenyt a szénhidrogénekkel vagy segítse a meglévő nem-szénhidrogén alapú technológiák gyorsabb elterjedését.
Az elektromos autó felfutásának tekintetében az egyik legoptimistább előrejelzés, a Bloomberg New Energy Finance 2030-ra becsül kb. 100 millió elektromos meghajtású gépjárművet, ami bár soknak tűnik, de még mindig elenyésző a mostani 1,2 milliárd és a 2035-re becsült 2 milliárd járműhöz képest. A legoptimistább előrejelzések (Mckinsey) 2030-ra teszik a globális olajkereslet csúcsát, de más házak (OPEC, IEA) még 20-30 évnyi növekvő olajfogyasztást becsülnek a világban. Vagyis a szakértők sem hiszik, hogy itt gyors változás lehet, mint amit mondjuk az IT területén tapasztaltunk.
Az elektromos gépjárművek száma. 2022-re lehet az elektromos autó költsége azonos a belső égésű motorral rendelkező gépkocsikkal. Forrása: Bloomberg New Energy Finance.
Ezek az előrejelzések általában abból indulnak ki, hogy a meglévő technológiák a beruházások, innováció és gyártósor növelés révén mérethatékonyabbá válnak, ami jelentős költségcsökkentés jelent. Nyilván nem számolnak viszont azzal, hogy új, forradalmi technológiák jöhetnek, amelyek egy teljesen más felállást jelentenek. A világban pedig minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy hatalmas robbanás jöjjön ezen a téren: az elektromos autózás iránt erős a vágy, nagy a „hype”, olcsó pénz pedig halmokban áll a partvonalon, hogy bármilyen épeszű megoldást korlátlanul finanszírozzon.
A világ a mostani lítium-ion megoldásban látja a sikert, de az általam ismert mérnöki vélemények szerint lassan kimerül a műszaki hatékonyságjavulás lehetősége. Emiatt várható, hogy valami más megoldás hozza a forradalmi áttörést. Ha ez bekövetkezik, akkor a változás sebessége óriási lesz. Ma ugyanis áramot termelni egyre olcsóbb megújuló erőforrásokból, amelyek ráadásul a politikai függetlenséget is elhozhatják. Emiatt nehéz reálisan kezelni bármilyen előrejelzést, ami 2-3 évnél hosszabb időtávra szól. Csodavárás folyik, egyelőre csoda nélkül, de egyre több a bíztató jel.
Minden az akkumulátorokról szól. Az akkumulátorok egy-harmadát adják az elektromos autók költségeinek. Ahogy az akkumulátor költsége esik, a kereslet az elektromos autó iránt nő. Forrása: Bloomberg New Energy Finance.
Pletser Tamás
EMEA Olaj –és Gázipar Elemző, Erste Befektetési Zrt.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának