Ugrás az oldal tartalmára
GYIK Panaszkezelés
AGRÁR SAROK

Mi folyik itt Brüsszelben?

AGRÁR
AGRÁRFórián ZoltánVezető agrárszakértő2025. július 21.   16:13

Az Európai Bizottság reformterve a Közös Agrárpolitika (KAP) gyökeres átalakítására irányul. A mögötte meghúzódó célokat nehéz meglátni, de sokkal inkább tűnnek politikaiaknak, mint versenyképességet javítóknak. A brüsszeli vízfej egyre inkább tagállamok feletti. Ezt bizonyítja, hogy a Bizottság teljesen szembe megy a tagállamok agrárpolitikai elképzeléseivel. Úgy tűnik, a Bizottság elnöke egyre nagyobb hatalomra tesz szert, miközben a tagállamok, a bizottságok felé szűrt információk jutnak. Elszigetelik egymásról a testületeket, központosítják a hivatalnoki kart. A most kezdődő tárgyalási időszakban sosem látott keménységű vitákra számítok. A tét – sok egyéb mellett - a KAP forrásainak önállósága, az egyes pillér leépülése, a problémák nemzeti hatáskörbe taszítása. Azt is nyugodtan ki merem jelenteni, hogy legalább egy átmeneti évvel fog kezdődni a közvetkező pénzügyi-kifizetési ciklus is.

A világ legnagyobb hivatalában, Brüsszelben minden szabályozva van. Így a félidős felülvizsgálatok után a Bizottság előáll a következő ciklusra vonatkozó költségvetési tervével. Így történt ez a múlt héten is. Ennek fontos fejezete a KAP finanszírozása, így fel kellett fedni a kártyáikat. Azóta fokozott a hangulat a tárgyalótermekben és tüntetésektől hangosak utcák. A Bizottság elképzelései ugyanis kiverték a biztosítékot csaknem minden tagállamban.

A tervek:

  1. A Bizottság javasolja a KAP és a kohéziós alapok összevonását, valamint a KAP költségvetésének 300 milliárd euróra történő csökkentését, több nemzeti ellenőrzés és kevesebb uniós feltétel mellett. Ez a 2021–2027-es időszakhoz képest 22,5 százalékos csökkenést jelent. Bár a közvetlen kifizetések továbbra is prioritást élveznének, az általános csökkentés és a közös európai keret gyengülése komoly aggodalmakat váltott ki az ágazaton belül.
  2. A legjelentősebb változás a KAP integrálása egy új "egységes alapba", amely magában foglalná a regionális kohéziós alapokat is, gyakorlatilag véget vetve a jelenlegi kétpilléres struktúrának (közvetlen kifizetések és vidékfejlesztés). Ezen új modell szerint a tagállamok közvetlenül a nemzeti és regionális partnerségi terveken keresztül kezelnék a mezőgazdasági alapokat, a finanszírozás mérhető célkitűzésekhez és teljesítményalapú eredményekhez kapcsolódna. A gyakorlatban Brüsszel visszalépne a közös uniós feltételek előírásától, és nagyobb felelősséget hárítana a nemzeti hatóságokra. Az említett egységes alap mellet egy Versenyképességi alap is létrehozásra kerülne, ami a pályázati rendszerhez hasonlóan működne. A két alap közötti munkamegosztás döntő a mezőgazdaságunk jövőjét illetően. Mint ahogy az is, hogy a jogállamisági kérdésekre hivatkozva egyáltalán kapunk-e támogatást.
  3. A Bizottság szerint a cél az adminisztráció egyszerűsítése, a hatékonyság javítása és az országok autonómiájának növelése.
  4. A Copa-Cogeca, a mezőgazdasági termelőket és az agrárszövetkezeteket képviselő fő európai szervezet elítélte a Bizottság javaslatát, mint "a KAP eddigi legrosszabb reformját". A szervezet arra figyelmeztet, hogy ez az európai agrárpolitika közös jellegének lebontását jelenti, és hogy mind a költségvetési megszorítások, mind a nemzeti irányítás felé való elmozdulás veszélyezteti az EU élelmezésbiztonságát és területi kohézióját.
  5. Durva degresszió:
  • 100 ezer eurós üzemenkénti plafon;
  • mintegy 800 hektár fölött nincs területalapú támogatás;
  • 20 és 50 ezer hektár támogatás esetén 25,
  • 50 és 75 ezer euró jövedelemtámogatás között 50 százalékos csökkentés,
  • 75 és 100 ezer euró között a levonás 75 százalék.
  • Eszerint úgy 160 hektár felett már súlyos elvonások lesznek.
  1. A kedvezményezettek a fiatal gazdák, családi gazdaságok, női termelők, a természeti károkkal sújtott területek, anövénytermesztést és az állattenyésztést kombinálók vannak. A nyugdíjasok nem kapnának jövedelempótló támogatást.
  2. Az Európai Bizottság a termelőknek egy reprezentatív referencia-időszakban mezőgazdasági tevékenységből származó jövedelme alapján juttatna területalapú támogatást.

 

Mi lesz ebből?

  • Ahhoz az elmúlt két évtizedben már hozzászoktunk, hogy ilyenkor a Bizottság jó magasra teszi a lécet, hogy aztán a céljait még elérve engedni tudjon a tagállamoknak. A kemény és hosszú viták során a Bizottság engedni fog, de nagyon nem mindegy, melyik területen. Vízióm szerint, a közös és alapból nem fog engedni, míg a jövedelempótlóvá alakulást simán el fogja halasztani. Ez számunkra azt jelenti, hogy az agrárpénzek is elvonhatókká válhatnak.
  • A Közös Agrárpolitika évtizedek óta reform alatt áll. Ennek során egyre nagyobb adminisztráció és egyre zsugorodó költségvetési arány jellemzi. A valamikori, alapítás utáni 80 százalékról ma 30 százalék alá mérséklődött az aránya az EU költségvetésében. A mostani tervek azonban a vég kezdetét jelentik. Ez már nem fazonírozás, ez kisebbítő plasztikai műtét.
  • Az elképzelés a terület alapú támogatás felől a jövedelem alapú felé mozdul el.
  • Azzal, hogy a kedvezményezettek között a természeti károkkal sújtott területek megnevezés szerepel, a klímaváltozás csapásaival vert területek reménykedhetnek. DE MI LESZ A DEFINÍCIÓ?
  • Ugyanilyen ingovány a referencia-időszak. Pláne esetünkben, hiszen nálunk egyedi kedvezményeken alapuló kedvezményrendszer működik (őstermelők, őstermelők családi gazdasága, stb.)
  • Azzal, hogy nem tisztázott, hogy mi lesz az új egységes alapból és mi a versenyképességi alapból finanszírozva, a keretcsökkenés valójában még nem értelmezhető.
  • A támogatási plafont most is működik, csak 1000 hektár felett. 1200 hektár felett pedig csak kivételes feltételek mellett adunk támogatást.
  • A nyugdíjasok kizárása igen gyors generációváltást fog előidézni.
  • Ha az elvonásokkal érintettek körét a KSH adatok alapján fürkésszük, akkor szám szerint nem sok érintettet találunk, de ezek súlyukat tekintve a kibocsátás mintegy felét képviselik. Kérdés: Mi itt a cél, mert a versenyképesség az nem.
  • A lényeg: ez egy következetes, az előzetes anyagokkal összehangban lévő tervezet, amely ilyen formában biztos, hogy nem fog megvalósulni. A kompromisszum, amely évek múlva kialakul, azonban már nem ez a KAP lesz. Fel kell készülni arra, hogy a támogatásoknak jóval kisebb szerepük lesz az agrárium fejlesztésében.

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

Erste NetBroker
Kereskedjen közvetlenül
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
Részletek
Erste Netbroker Kereskedjen közvetlenül a magyar, az osztrák, a német és az amerikai piacon Részletek
AGRÁR SAROK

Kína és Brazília szövetsége átrendezi az agrárpiacokat (is)

Az elmúlt két évtizedben Kína Brazília legnagyobb mezőgazdasági kereskedelmi partnerévé vált, Brazília teljes mezőgazdasági exportjának...

2025. augusztus 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben