A téma aktualitását a nyári pihenés, a világpiaci trendforduló és a kávéfogyasztási szokások átalakulása egyaránt adja. Akkor igazán stílusos, ha most főz egy kávét, és azt kavargatva olvassa ezt a cikket. Nem arról írok, hogy mennyire finom, mennyit igyon, elszíneződik-e a foga, vagy hogyan nevezzük divatosan (latte, macchiato, cold brew), és békén hagyom a cibetmacskákat és a thai elefántokat is. Sokkal inkább a mezőgazdasági termékláncról, annak kilátásairól lesz szó. Tanulságos.
Kezdjük néhány elgondolkodtató érdekességgel!
- A kávé nem csak a világ legnépszerűbb itala, hanem tőzsdei cikk is. Annak fényében, hogy elemzések sora temeti évek óta a kávécserjéket a klímaváltozás okán, igen érdekes fordulat a termelés új csúcsra emelkedése. A hangulat szárnyán felhajtott árak most korrekciós szakaszba értek. Ezt úgy kell értelmezni, hogy közelednek a jó beszállási pontok. Ahhoz, hogy ezt mennyire tudjuk elkapni, fontosak az ehhez hasonló piaci elemzések. Visszatekintve korábbi elemzéseimre - amiket Ön is olvashatott a szaksajtóban - büszke vagyok arra, hogy árelemzéseim valóra váltak.
- Az elmúlt két évben a kávé ára 90 százalékkal emelkedett. Ha a chicagói árakra tekintünk, a korrekció jól érzékelhető. (1 ábra) Oka a termelés felfutása. Az ICO (a Nemzetközi Kávészervezet) adatai szerint, a globális kávétermelés 2025/26-ban 4,3 millió zsákkal (1zsák =60 kg) több lesz, mint előző évben, ezzel rekord mennyiségű lesz (178,7 millió zsák). Ez alapvetően annak köszönhető, hogy a vietnámi és az indonéz termelés fellendült, és Etiópiában is rekord mennyiség termett. A globális fogyasztást 169,4 millió zsákra prognosztizálják. A fizetőképességi változásokat elsősorban a gyengébb minőséget képviselő robusta felé való kereslet-elmozdulásban érhetjük tetten. Az ábrán jól látszik, hogy árának emelkedése jóval gyorsabb volt az arabicáénál.
- Miközben a termőterületek nem változtak érdemben, a magasabb áraknak köszönhetően a növény több inputanyagot kapott, így nőttek a hozamok. Az emelkedő árak visszafogták a kereslet növekedését, ami egyébként egy végtelen történetnek tűnt az elmúlt évtizedek során. Ma már a kép sokkal színesebb. A fiatal generációk fogyasztói szokásai egészen mások, mint az előzőeké. De erről majd később.
- A mostani áresés viszont élénkítőleg hat a keresletre, ami mérsékelni fogja az árcsökkenést. A dolog pikantériája, hogy a kávébab árának változása feltűnően lassan jut el a fogyasztóhoz (már ami a csökkenést illeti!). Csaknem egy évig tart, mire a fogyasztói árak lereagálják. Így kell pénzt keresni. Az ütemezésben van a pénz az Ön terméke esetében is.
Robusta és Arabica kávé tőzsdei árai Chicagóban, USC/font
Forrás: ft.com
- A jelenlegi fogyasztók elképesztően elkötelezettek a kávé iránt. A kávéfogyasztók több mint fele szívesebben válik meg mobiltelefonjától egy hónapra, minthogy kávé nélkül maradjon.
- A kávé világital. Egy főre vetítve az átlagos kávéfogyasztás 3,1 csésze naponta. A kávéfogyasztók mintegy 80 százaléka otthon főzi; közel 35 százalékuk részesíti előnyben a feketekávékat. Világszerte a nők 66, a férfiak 62 százaléka iszik kávét naponta. A fogyasztók kétharmada ad a kávéhoz valami kiegészítőt (édesítőt, tejet stb.). 125 millió ember megélhetése függ a kávétól.
- A világ kávétermelésének mintegy kétharmadát az arabica, harmadát a robusta alkotja. Korábban ez az arány még nagyobb különbséget mutatott, de az elmúlt évek piaci válságai az olcsóbb robusta felé tolták el a kereslet szerkezetét.
- Míg világszinten a fogyasztás éves átlagban 2 százalék körül bővül, addig egyedül Kínában 20 százalék feletti az ütem.
- Tavaly óta a kávébab a világ második legnagyobb mennyiségű világpiaci terméke (a kőolaj után). A kávé a bolygó legnépszerűbb itala. A globális mérleg 2022-ben és 2023-ban negatívba fordult. (2. ábra) Erre épült fel az árhullám. De jól látszik, hogy a magas árak a hozamok és az export növelésére sarkallták a termelőket. A készletek emelkednek.
- Európa adja a globális kávéfogyasztás harmadát. Ezzel a világ legnagyobb kávépiaca. Az ázsiai és csendes-óceáni térség áll a második helyen 24 százalékos piaci részesedéssel, ezt követi Latin-Amerika és Észak-Amerika, 19-19 százalékos aránnyal.
- Az európai piacot néhány nagy multinacionális pörkölő és őrlő cég uralja. Nevezetesen a Nestlé (Svájc), a JDE Peet's (Hollandia), a Melitta (Németország), a Lavazza (Olaszország), valamint a Starbucks (Egyesült Államok) és a Strauss Kávé (Izrael). A világ 10 legnagyobb pörkölője készíti a világpiac igényének körülbelül 35 százalékát.
- A világ első számú kávéfogyasztója Finnország. Minden emberre átlagosan négy csésze jut naponta (12 kg/év!). A normál kávéfogyasztók azonban naponta nyolc-kilenc csészével isznak, a fanatikusok pedig akár 30 csészét is megisznak egy nap alatt. A kávézás olyannyira része a finn kultúrának, hogy munkavégzés közben napi legalább kétszer kötelező kávészüneteket ír elő a törvény.
- Mögötte alig lemaradva Norvégia, Dánia, Izland, Hollandia, Svédország sorakozik, ahol ugyanúgy a hideg időjárás csiszolta fényesre a kávékultúrát. A listán szereplő országok mindegyike egyedi kávékultúrával rendelkezik. Kialakították saját stílusukat és gyakran saját kávéitalaikat, hogy tükrözzék országuk örökségét és hangulatát.
- Kávét 70 országban termelnek. Legtöbbjük forró égövi ország, és közel van az Egyenlítőhöz. A kávébabot termesztők közül csak 50 exportálja azt a világ más részeire.
- A legnagyobb termelő és exportőr Brazília. Mögötte Vietnám, Kolumbia, Indonézia és Etiópia áll.
- A kávé világnapja október elseje.
- A kávézacc fontos nitrogénforrás. Piaca 10 év múlva 23,3 milliárd dollárosra fog duzzadni. Éves átlagos növekedése 5,1 százalék.
- A kávépörkölő iparág a tavaly 430-ról 2032-re 700 milliárd dollárra nő.
- A világ legnagyobb arabica termelője az amerikai székhelyű, de Kolumbiában termelő Green Coffee Company, amely 13,5 millió kávécserjén termel.
Friss kávétrendek a világból
- Kávékoncentrátum: Annál gyorsabban nem juthat kávéhoz, mint felhígít egy tömény kávét, amelyből már igen széles a választék a tengerentúli boltokban.
- Hideg kávé: Ezt az évet a klasszikus jeges kávétól a prémium minőségű hideg főzeten át a divatos gyorshűtött kávéig a hideg kávé fogja uralni. Köszi, globális felmelegedés!
- Hideghab: A hideg kávéval kézen fogva fog tarolni.
- Fehérjekávé: kávéval kevert protein-shake.
- Étel tetejű tejeskávé: A kávé tetejére valamilyen desszert kerül.
Drágulunk még, drágám!
Ha a nemzetközi piacról haza érkezünk, mindig elkerekedik a szemünk. Hogy lehet ekkora áremelkedéseket lenyomni a torkunkon? Hát, simán. Nincs ez másképp a kávé esetében sem. Mind a kiskereskedelmi, mind a vendéglátóhelyi árak araszolnak felfelé. Júniusban előbbi 30, utóbbi 10 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.
Forrás: KSH
Sosem feledjük, a pandémia súlyos csapást mért a kávézókra és éttermekre, aminek a kiskereskedelem forgalma látta hasznát. A helyzet azóta megváltozott, de a forgalom csak részben terelődött vissza a vendéglátásba. A közel 20 ezer tonnás piac legfontosabb tendenciája a kapszulás változatok hódítása. Ez nem csak gazdaságosabb a kisebb adagok miatt, hanem a fejlett technológia javít az élményen is. A kapszulák kisebb töltőtömege miatt a folyamat együtt jár a kávépiac mennyiségi zsugorodásával is. A jelenlegi fogyasztás egy főre vetítve 2,6-2,7 kilogramm évente. A 3,0 kilogrammos szint felett is jártunk már a ’80-as évek elején. Ennek szerkezete azonban már egészen más, mint akkor volt. Értékben viszont tovább emelkedik a piac.
A képlethez hozzá tartozik a gazdaságosság is. A kapszulás otthoni gépek elterjedése nálunk még messze el van maradva a nyugati országokétól (bár aránya már felette van a háztartások harmadának). E téren még jelentős piacbővülés várható. Bár az őrölt és szemes kávék piacán továbbra is az arabica a legjellemzőbb fajta, a kapszulák nyújtotta kényelem mindent visz. Az innovációs tér is ide tevődött át, ami hosszú távon is zsugorodásra ítéli a hagyományos termékek piacát. Az őrölt kávéké a hazai piac mintegy harmada.
Ahogy szélesedik az italtípusok kínálata, úgy válik egyre izgalmasabbá a kávépiac innovációs potenciálja is. A jegeskávé erre a legjobb példa. Az NIQ adatai szerint piacuk tavaly csaknem ötödével tudott mennyiségben és értékben is tovább bővülni. Az ízesített italok piaca ennek dupláját tudja felmutatni. Ahogy növekszik az eladási helyek száma, úgy fokozódik a verseny. A márkák csaknem 90 százalékban kezükben tartják e piacot, ami szinte egyedülálló az élelmiszerpiacon. Mentes és funkcionális, egészségtudatos, széles az innovációs tárház. Egyébként a jegeskávék fele fémdobozban, ötöde rétegelt dobozban, a maradék pohárban és palackban kerül a fogyasztó kezébe.
Erste előrejelzések
- Az arabica legnagyobb termelői Brazília és Kolumbia, míg robustából Vietnám és Indonézia a meghatározó termelő. Mivel a világ igen sok részén folyik termelése, a kávé körül mindig van miért aggódni. A kávé jól tárolható és felhalmozható, ideális befektetői játszótér. Különösen amiatt, mert a kereslet iránta megállíthatatlanul emelkedik még akkor is, ha magas ára miatt vannak jelei (mint nálunk is) a kereslet megtorpanásának. Ehhez azonban az is hozzátartozik, hogy rohamosan terjednek a kapszulás változatok, és ezek kisebb töltőtömege miatt is zsugorodik a piac. Értékben mérve az előttünk álló években átlagosan 5 százalékkal bővül a kávé világpiaca.
- A klímaváltozás hatását nem szabad alábecsülni, de végveszélyről nem beszélhetünk, amit a termelés felfutása mindennél jobban alátámaszt. Ezen kívül mindkét fajtát tizedeli a kávérozsdagomba és a kávészú. Van tehát tere a hangulatkeltésnek. Ez azt is magával hozza, hogy Európában is megjelennek a kávé (és kakaó) ültetvények. A termelés növekedésében egyébként az egyre enyhébb telek fontos szerepet játszanak.
- A kávéfogyasztás kultúrája egyre gyorsuló javulást mutat. Nem csak maga az ital, hanem a fogyasztás helye, eszközei, sőt ékszerek, kiegészítők, s még sorolhatnám, hogy milyen irányban fejlődik ez a kultúra. A fejlődés itthon hasonló a bor és a pálinkakultúráéhoz. A minőségi felértékelődés a pandémia alatt sem állt meg, így a hazai kávépiac, kávékultúra fejlődése töretlen. A hazai fogyasztói szokások a reggeli élénkítés felől egyre inkább az élménykávézás felé tolódnak el. Az jó, ha gyorsan, kényelmesen készül a kávé, hiszen több idő jut a fogyasztás rituáléjára. Abból főleg a hölgy fogyasztók, nem engednek.
- Talán nem lepődünk meg azon, hogy a kávékülönlegességek, ízesített kávéitalok vásárlása népszerűbbek a nők, mint a férfiak körében, és a hölgyek szívesebben készítik és fogyasztják. Átlagosan napi két kávét iszunk. Akik ennél többet isznak, többségükben férfiak.
- Ami az árkilátásokat illeti: a kávé tőzsdei cikk; jól tárolható, felhalmozható. Így az árak messze nem csak a keresleti-kínálati viszonyok mentén alakulnak. Az árak terén a csökkenés folytatódására számítok az előttünk álló hónapokban, amit – várhatóan az év második felében – az alacsonyabb árak miatt élénkülő kereslet lassítani fog.
- A fenntarthatóság zászlaja alatt a kávépiacon is folynak labormunkák. Finn kutatók már 2021-ben elkészítették az első sejtkultúrából nevelt kávét, ami olyan mintha, de fenntarthatóbb. A fairtrade és a bio vonalak erősödése a kávépiacokon arra mutat, hogy ha a fogyasztó megkapja az ízélményt, a laborkávé is gyors fogyasztásbővülést mutathat.
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: Shutterstock Inc.
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.