Erste Market belépés

Online befektetés belépés

Ha elfelejtetted NetBroker jelszavadat, hívd
ügyfélszolgálatunkat a 06 1 235 5151 telefonszámon.

Még nincsen értékpapírszámlád?
Online számlanyitás
GYIK Panaszkezelés
AGRÁR SAROK

Hatással van az élelmiszerpiacra a fogyásgyógyszer

AGRÁR
AGRÁRFórián ZoltánVezető agrárszakértő2025. július 8.   10:08

Ki ne hallott volna a - már nem is olyan - új slágerről, a fogyásgyógyszerekről. Ez a tudomány frappáns válasza a könnyű fogyás iránti oldhatatlan vágyra. Terjedése elképesztő sebességgel történik. Az előrejelzések szerint az évtized végéig értékben négy, felhasználók számában hat-hétszeres növekedés várható. Hatása az élelmiszerfogyasztásra máris érzékelhető, és jól előre jelezhetően egyre nagyobb lesz. Több élelmiszeripari szektor fog érzékeny piacvesztést elszenvedni. Ilyenek például az alkoholos italok, az édesség és chipsgyártók, de az egészséges életmódot támogató kategóriák profitálnak e szegmens szélesedéséből.

Az agyban lévő GLD-1 receptor, miután aktiválódott, csökkenti a dopamin felszabadulását olyan függőséget okozó anyagokból, mint például az alkohol, az édesség, a chips. A használók a sóvárgás erős csökkenéséről számolnak be.

A GLP-1 felhasználók egyre népesebb nemzetközi tábora már sokkal inkább fogyókúrás felhasználókból, mint kettes típusú cukorbetegekről áll. A nem cukorbeteg GLP-1 használók többsége nem biztosított árat fizet a gyógyszerért. Egy friss amerikai vizsgálat szerint, azok közül, akik egy évnél hosszabb ideig használták a GLP-1 gyógyszert, több mint háromnegyedük azt mondta, hogy a gyógyszert egészségügyi menedzsmentre, és kevesebb, mint egynegyede fogyásra használja. Az újabb használók körében - azoknál, akik az elmúlt 12 hónapban kezdték el használni a drogot - a megoszlás közelebb volt az egyenleteshez, 47 százalékuk fogyás céljából szedte őket. Hamarosan a fogyókúrás felhasználók lesznek többségben.

Mivel a gyártók hatalmas versenyt generálnak az egyre újabb és újabb termékváltozatokkal, az árak várhatóan csökkenni fognak. Megjegyzem azért, hogy a „cuccnak” vannak már ismert mellékhatásai. Ilyenek a hányinger, az emésztési problémák és a székrekedés. Persze a fejlesztések majd próbálják ezeket enyhíteni. Már vannak heti injekciós változatok, ami jelentős javulás a napi injekciókhoz képest, de ez még mindig sok potenciális felhasználót elriaszt. Hatalmas verseny folyik az orális készítmény kifejlesztéséért és kiadásáért. A GLP-1 gyógyszerek abbahagyása utáni visszapattanó súlygyarapodásra vonatkozó kutatások azt mutatják, hogy sok felhasználó a használati időszakához hasonló időkereten belül hízik vissza. Az FDA jelenleg legfeljebb két évre hagyja jóvá a GLP-1 gyógyszerek használatát a fogyás érdekében. A GLP-1 hosszú távú hatása a fogyasztói magatartásra és az élelmiszer- és italiparra még várat magára, de a felhasználók növekvő csoportjának rövid távú hatása már most is jelentős.

A GLD-1 megváltoztatja a fogyasztói magatartást és az étkezési preferenciákat. Ezek a változások kihívásokat és lehetőségeket is jelentenek az élelmiszer-értéklánc számára. Itt vannak mindjárt a piackutatási eredmények Amerikából. A GLD-1 használóinak élelmiszerfogyasztása élesen elmozdult a snackekről az egészséges lehetőségekre, például fehérjékre és friss gyümölcsökre és zöldségekre. A válaszadók azt állították, hogy a különböző snack-kategóriákban az élelmiszerek fogyasztása 40-60 százalékkal csökkent, míg a speciális és egészséges élelmiszerek fogyasztása közel 50 százalékkal nőtt. A fehérjék még ennél is többet, 65 százalékkal, a gyümölcsök és zöldségek pedig közel 80 százalékkal nőttek. E gyógyszerek felhasználói 15-40 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasztanak a placebo csoportokhoz képest. Csökkent az édes, sós, zsíros és alkoholos ételek iránti vágyuk, ami jelentős változásokhoz vezet az étkezési és költési szokásaikban. A legalább egy GLP-1-felhasználóval rendelkező háztartások körülbelül 6 százalékkal kevesebbet költenek élelmiszerekre, a magas jövedelmű háztartások pedig 9 százalékkal kevesebbet. A GLP-1 felhasználók várható növekvő száma miatt ez 2031-ben 60-90 milliárd dolláros potenciális hatással lehet az Egyesült Államok élelmiszer-kiadásaira. A leginkább érintett termékkategóriák közé tartoznak a chips és sós rágcsálnivalók (-11%), az édes pékáruk (-9%) és az üdítőitalok (-7%), ami rövid és középtávon 7,5-8 milliárd dolláros veszteséget jelent ezeken a szegmenseken belül az amerikai piacon.

A piacszűkülés másik oldalán e fogyasztók speciális fogyasztási igényei viszont új piaci lehetőségeket hoznak. A funkcionális élelmiszer-összetevők gyártói például profitálnak ebből a piaci csoportból. Megjelentek a piacon a GLP-barát termékek, kisebb kiszerelések, speciális csomagolások, innovációk, marketing csatornák és eszközök, szolgáltatások specializálódnak erre az ügyfélkörre. A tejtermékek, a sporttáplálkozás és a funkcionális élelmiszerek amerikai gyártói már kihasználják az egészségesebb életmód trendjeit. Termékeik előnyeinek marketingje kifejezetten a GLP-1 felhasználók számára, valamint új funkcionális összetevők kifejlesztése egészségre és táplálkozásra vonatkozó állításokkal segíthet a piac növekedésének megragadásában. A magas rosttartalom vagy a bél számára egészséges baktériumok hangsúlyozása hatékony lehet, különösen a felhasználók körében gyakori emésztési problémák miatt. Természetesen az íz és a megfizethetőség továbbra is kulcsfontosságú minden szegmens számára.

Nem csak a kereskedelem, hanem a vendéglátás is válaszol erre a kihívásra. Vannak olyan bárok, amelyek már alacsonyabb áron, alacsonyabb alkoholtartalommal és kalóriával kínálják a mini GLD-barát koktélokat. A gyártók számára is fontos üzenet, hogy a társadalmi kapcsolatokra, az érzelmi többletre kell a hangsúlyt helyezni a fejlesztésekben és a kommunikációban is, a mennyiség helyett.

A gyógyszerrel történő fogyás rohamos terjedése – egyébként érdekes módon – felgyorsítja az élelmiszerpiac egészséges életmódot támogató irányainak bővülését. E katalizáló hatás átkeretezi az élelmiszerfejlesztéseket az egészségorientáció felé. Ez hatalmas lehetőség az élelmiszer értéklánc számára a rogyadozó „bizalmi cikk” jelleg lábra állításában.

 

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

Erste NetBroker
Kereskedjen közvetlenül
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
Részletek
Erste Netbroker Kereskedjen közvetlenül a magyar, az osztrák, a német és az amerikai piacon Részletek
ELEMZÉS

Tovább menetelhet az UniCredit

Az idei évben jelentős európai felülteljesítés volt eddig...

ELEMZÉS

Visszafogott várakozásokkal veszi kezdetét a gyorsjelentési szezon Amerikában

A héten kezdetét veszi a második negyedéves...

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben