Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Értelmetlen érzelmek – A szentiment és a fundamentumok közt tátongó szakadék

SZTORI
SZTORIKiss DomokosTermékfejlesztő2024. február 9.   16:07

Lassan, de biztosan túl vagyunk a vállalati jelentési szezon legaktívabb periódusán. Az AI narratíva továbbra is dominál, aminek köszönhetően a trend szempontjából legelőnyösebben pozicionált vállalatok elképesztő mértékű árfolyamemelkedésen vannak túl legfrissebb számaik közlését követően. Elég csak a Super Micro Computer (SMCI) elmúlt egy hónapos menetelésére gondolni, ami duplájára növelte a vállalat piaci kapitalizációját (a tavalyi triplázás után!) vagy a Palantir február 5-e és 8-a között látott 47%-os szárnyalására. A szentiment egyértelműen kedvez ezeknek a papíroknak, annak ellenére, hogy a fundamentumok már/még nem feltétlenül indokolják a stratoszférába tartó értékeltségeket.

Természetesen nincs garancia arra, hogy ez a szárnyalás holnap vagy az azt követő napon folytatódni fog, a piac könnyen korrigálhatja jelentős árfolyameséssel ezeket a mozgásokat, de egyelőre a fenti példák esetében ez még nem történt meg. A cikk apropóját azonban nem a fent említett, „agyonvett” részvények adják, hanem a PayPal minap közzétett negyedik negyedéves beszámolója. Némi kontextust érdemes adni a témának a könnyebb megértés érdekében.

A PayPal a legnagyobb online fizetési megoldásokat nyújtó vállalat. A 2010-es években az e-commerce boom azonban jelentős mennyiségű versenytársat hozott a piacra, mára pedig vérre megy a verseny a szolgáltatók közt, főleg az USA-ban. Innen ered a PayPal-lel szemben fennálló elsődleges negatív tézis. Ez röviden annyi, hogy a masszív verseny miatt folyamatosan erodálódnak a vállalat marzsai, ahogy egyre kompetitívebb árazást kell alkalmazni a sokszor agilisebb, jobb techonlógiával rendelkező versenytársakkal szemben. A játék vége pedig az, hogy a nulláig kergetik egymás marzsait a szolgáltatók. A lenti ábrán látható, hogy 2022 harmadik negyedév óta 51%-ról egészen 45,4%-ig estek a PayPal tranzakciós marzsai 2023 harmadik negyedévére, ami alapján jogosnak nevezhető az aggodalom (lenti ábrán pirossal kiemelve). Azért kiemelten fontos ez az adatsor, mert a tranzakciós marzs mutatja meg, hogy fő tevékenységén, tehát az online fizetések feldolgozásán milyen haszonkulcsa van a PayPal-nek.

 


Forrás: PayPal Investor Update (PYPL Q4-23 Investor Update (q4cdn.com))

Mindemellett a PayPal egy cash flow gyár, 10% körüli növekedést tud felmutatni árbevétel tekintetében, a teljes fizetési volumen (TPV – Total Payment Volume) aktuálisan 15%-kal nő évesített szinten és bár osztalékot nem fizet, jelentős mennyiségű saját részvényt vásárol megtermelt free cash flow-jából évről évre. Ennek ellenére a PayPal mutatószámok tekintetében kifejezetten olcsónak mondható. P/E, P/S és P/B alapon is alacsonyabban van árazva legtöbb versenytársánál.

 


Forrás: Bloomberg; alphaspread.com

A másik fontos körülmény, amivel megérkezünk a PayPal jelenébe, hogy 2023 végén szinte a teljes menedzsment távozott, az új CEO, Alex Chriss az Intuit-ot vezette sikerre a megelőző ~19 évben. A feladat nem kisebb, mint a feljebb vázolt tézist cáfolni és a profitábilis növekedés útjára visszaterelni a vállalatot.

Chriss kifejezetten optimista hangot ütött meg az elmúlt hónapokban, január elején még azt sem átallotta mondani, hogy a PayPal „sokkolni fogja a világot”. Ez az online fizetési megoldások piacán különösen furcsán ható szóválasztás. Napokkal ezt követően közzétételre került egy „innovációs bemutató”, ami ugyan sok pozitív üzenetet hordozott, de olyan megoldásokat mutatott be, melyek az Adyen vagy a Stripe eszköztárában évek óta szerepelnek. A közvélemény nem érezte sokkolva magát, a felpumpált várakozások az esemény előtt vélhetően nem segítettek a megítélésben. A puding próbája azonban az evés, a bejelentett változások eredményessége idővel fog megmutatkozni, ahogy haladunk a 2024-es üzleti évben.

A PayPal hasonlóan felfokozott várakozások mellett tette közzé február 7-én negyedik negyedéves jelentését. Ne feledjük, a piac ki van hegyezve a tranzakciós marzsok erodálódására és Alex Chriss korábbi optimista hangvétele miatt jó előrejelzésre számít, a többi szinte sallang. A számok pedig magukért beszélnek. Árbevétel és eredmény sorokon is magabiztosan felülteljesített a vállalat éves szinten az elemzői konszenzushoz és saját várakozásaihoz képest is. A TPV változatlanul 15%-os növekedést produkál, miközben a kiadásokban fegyelem mutatkozik. Ráadásul a bejelentett leépítések még nem fejtették ki hatásukat, ahogy értelemszerűen a korábban bejelentett innovációs megoldások remélt pozitív eredménye sem mutatkozik még meg. Végül, de nem utolsó sorban növekedésről számol be a tranzakciós marzsok tekintetében a vállalat, 40 bázisponttal 45,4%-ról 45,8%-ra emelkedik! A fundamentumok úgy tűnik nem csak erősek, de javulnak is. Az árfolyam plusz 10%-ba ugrik.

Aztán érkezik a feketeleves. 2024 első negyedévére visszaeső, 5% körüli EPS és 6,5% árbevétel növekedés várakozás a cég részéről, ami meglehetősen konzervatív. Az elemzői konszenzus 7% körüli növekedést vár bevétel soron, EPS tekintetében pedig 8,5%-os növekedést várna el. 2024-re „legalább” 5 milliárd saját részvény vásárlás. Lehet, hogy több, lehet, hogy nem. Az ehhez szükséges free cash flow-t gyakorlatilag önmagában megtermeli a PayPal. Hogy a vállalat mérlegében szereplő maradék körülbelül 9,1 milliárd dollár cash kapcsán mi a terv, arról nem szól a fáma. Az árfolyam néhány perc leforgása alatt mínusz 3%-ra zuhan vissza a kezdeti lelkesedést követően.

Aztán érkezett az „earnings call”, ahol lehetőség nyílt kicsit kifejteni, amit a beszámolóban nem sikerült, hangsúlyozni az elért eredményeket (mint a fordulat a tranzakciós marzsokban) és meggyőző, határozott válaszokat adni az elemzői kérdésekre. Ehelyett óvatos, bizonytalan megnyilvánulások érkeztek, a kérdésekre adott válaszok is hasonlóak voltak, éles kontrasztban a korábbi hónapok magabiztos kommunikációjával. Az árfolyam -8%-ban zárta az afterhours kereskedési szakaszt

 

A piacot nem lehet hibáztatni, amiért egy erős negyedévet így „jutalmaz”, hiszen a bizonytalanság az egyik legrosszabb dolog, amit érezni lehet egy vállalat kilátásai kapcsán. A dilemma pedig adott: A szentimentet figyelembe véve bottal sem nyúlni a PayPal részvényeihez vagy a papíron lévő számok alapján vételi lehetőségnek tekinteni a 2017-es szinteken tartózkodó árfolyamot. Ha véletlenül részvényesek vagyunk, akkor még nehezebb a helyzet, hiszen ki kell találnunk, mennyi időt adunk még annak, hogy a szentiment újra a PayPal oldalára álljon. A negyedévek viszont ketyegnek, az alternatíva költség pedig makacs dolog.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

SZTORI

Hol késik a Fed kamatvágás?

Ahogy ezt az ErsteMarket hasábjain is megírtuk*, Jerome Powell Fed elnök kedden az elmúlt hónapoknál megszokotthoz képest szigorúbb hangnemet...

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésének eredménye 50...

Mekkorát szól a szója?
AGRÁR SAROK

Mekkorát szól a szója?

Miközben a megváltó növényeket keresgetjük - amelyek ismét meglendítik a növénytermesztés szekerét - rendre megfeledkezünk arról, hogy másoknak is...

2024. április 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben