Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Mi lesz veled járműipar?

SZTORI
SZTORINagy JánosMakrogazdasági elemző2021. október 14.   09:37

A járvány egyik legnagyobb vesztese a járműipar: a feldolgozóipari alágazatok közül ez szenvedte el a legnagyobb visszaesést. Idén és jövőre még az alkatrészhiány lesz meghatározó, közép- és hosszútávon azonban a kereslet alakulása érdekes. Márpedig miközben a fejlett világ kereslete évek óta stagnál, előretekintve az autómegosztás és az önvezető járművek megjelenése is csökkentheti az igényeket.

Bár általánosan a szolgáltatások uralják a bruttó hazai termék számottevő részét, a fejlett és fejlődő országokban továbbra is jelentős a súlya az ipari termelésnek, azon belül is elsősorban a feldolgozóipari alágaknak. A járvány következtében Kína termelése körülbelül másfél hónapra leállt, miközben a keresleti oldal is gyorsan összezuhant, majd dominóként dőltek ki a termelési lánc további elemei is.

A legnagyobb visszaesést minden kétséget kizáróan a – hazánk számára is rendkívül fontos – járműipar szenvedte, amely a leginkább keresletérzékeny az alágak közül. Az autóipar szerepe azért is kiemelt, mert számos más alág, például a fémipar, gépipar, gumiipar kibocsátását (így a hazai feldolgozóipar közel felét) is befolyásolhatja a teljesítménye. Ezenfelül például Magyarországon az újautók vásárlásának közel fele lízingcégekhez köthető, azaz praktikusan vállalati konjunktúraindikátor. Bár a kereslet 2020 második felétől a vártnál nagyobb ütemben tért vissza, még mindig messze van a korábbi 2018-as, 2019-es csúcsévektől. Adódik a kérdés: merre tovább?

A leginkább elgondolkodtató információ a historikus adatok alapján rajzolódik ki: a fejlett világ járművek iránti kereslete gyakorlatilag évtizedek óta stagnál, szignifikáns bővülés nem mutatható ki. Emellett Kínában is már korábban megállt a kereslet növekedése. Potenciál egyrészt a nagy népességű, fejlődő és alacsony állománnyal (egy főre eső járművel) rendelkező országokban lehet, mint például India vagy Brazília. Másrészt, ha a szabályozók kikényszerítik az alternatív meghajtású járművek elterjedését, mellyel tömeges flottacserék mehetnek végbe. Utóbbira több jel is mutatkozik már Európában és a tengerentúlon egyaránt. Ugyanakkor az autó-megosztási (car-sharing) és az önvezető technológiák (self-driving) széles körben történő elterjedése inkább a kereslet lassulását vetítik előre közép- és hosszútávon.

Újautó-regisztrációk a főbb régiókban (millió db)

 

Forrás: Carsalesbase

A termelés tekintetében évek óta zajló folyamat gyorsulhat fel a járvány eredményeként: a gyártók a korábban tapasztaltnál is gyorsabban adaptálhatják a humán munkaerőt helyettesítő technológiákat: automatizáció, digitalizáció, robotizáció, melyek által mérsékelhető többek között a bérfeszültség, illetve hatékonyabbá tehető az előállítás.

Az ellátási láncok átrendeződése – amit a járvány egyik legfontosabb következményeként jósoltak – egyelőre még várat magára, tömeges üzemáthelyezésekről még korántsem beszélhetünk az eddig eltelt másfél év alapján, a költségelőny, mint versenyképességi merőszám továbbra is döntő szempont. Ez a kérdés akkor kerülhet előtérbe, ha a távol-keleti országok bérszínvonala komolyabb emelkedésbe kezd: Kína ebben a tekintetben határozott felzárkózást mutat, de a legtöbb még szóba jövő távol-keleti gazdaság továbbra is le van maradva a kelet-európai, valamint a legfejlettebb dél-amerikai országokhoz képest.

Idén és jövőre az alkatrészhiány és a nyersanyagárak emelkedése keserítheti elsősorban szintén az autógyártók életét, ugyanakkor közép- és hosszútávon inkább a keresleti átmenet lesz meghatározó. E tekintetben a két lényeges kérdés fogalmazódhat meg. Az egyik, hogy az alacsony állománnyal rendelkező fejlődő országok mikor jutnak el abba a fejlettségi szakaszba, amikor érdemben megindulhat a járművek iránti kereslet. A másik pedig, hogy milyen sebességgel mehet végbe az egyre inkább fókuszba kerülő „zöldátmenet”.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben