Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

A finn Neste olajcég naponta követi az Ural típusú kőolajra vonatkozó finomítói marzsokat, melyek kiváló referenciát jelentenek a MOL-nak és a lengyel finomítói cégeknek is.

A Neste finomítói marzs alakulása az elmúlt 6 hónapban (dollár/hordó)

Forrás: Neste Oil, https://www.neste.com/corporate-info/investors/market-data/refining-margins

Jól látható, hogy május közepén a Neste által követett marzsok élesen zuhantak. Nézzük meg, mik voltak a fő okok.

A Neste dízel és benzin árrésének alakulása az elmúlt 6 hónapban (dollár/hordó)

Forrás: Neste Oil, https://www.neste.com/corporate-info/investors/market-data/oil-product-margins

Tisztán látható a fenti ábrán, hogy a marzscsökkenés legjelentősebb oka a dízel árrések összeesése volt. A dízel marzs áprilisban még nagyon erős volt, de májusra ez masszívan lecsökkent. Ennek a következők az okai:

  • Áprilisban a benzinkereslet visszaesése a válságot megelőző szintekhez képest 40-60%-os volt, a dízelé csak 15-20%. Májusban jelentősen nőtt a benzin kereslete a gazdaságok visszanyitásával, ezért a finomítók növelni tudták a kapacitás kihasználtságot. A dízel kereslete csak kismértékben nőtt ehhez képest. Ennek a hatása azonban az lett, hogy a dízel kínálat masszívan nőtt Európában, mivel a benzin mellett arányosan több dízel is a piacra jut. A korábbi dízelhiány megszűnt, sőt inkább túlkínálatossá vált a piac.
  • Az ázsiai finomítók, főleg a kínai termelőegységek rákapcsoltak részben központi nyomásra is. Mivel az olajtermék-kereslet Ázsiában is 10-15%-kal csökkent, jelentős túlkínálat alakult ki finomított termékekből. Ennek hatására Ázsia növelni kezdte a dízel exportot Európa felé.
  • A jet kereslet, mely 90%-kal zuhant áprilisra, továbbra is nyomott. A finomítók a repülőbenzin (jet) molekulákat elsősorban a dízel irányba tudják alakítani, így a korábbi 5-10%-os jet kihozatal jelentős része a dízel mennyiséget növelte.
  • Az olajár masszívan erősödni kezdett az elmúlt hetekben. Áprilisban a Brent átlagár 18,5 dollár volt, míg májusban az átlagár 29 dollárra ugrott hordónként. Ráadásul az OPEC+ megállapodás miatt a nehéz, kénes olaj kínálata leszűkült. Ennek eredménye az lett, hogy az Ural és a Brent közti árkülönbség mínusz 0,7 dollár/hordó értékre esett, vagyis az Ural drágább volt, mint a Brent ár. Erre tavaly április óta nem volt példa, általában a könnyű és alacsony kéntartalmú Brent 1-3 dollárral drágább, mint a közepes szénláncú és magasabb kéntartalmú Ural. A magasabb olajár önmagában is növeli a finomítási költséget, mivel a folyamat során 8-10%-át elégetik a finomítók a betáplált olajnak.

Észak-európai Brent és Ural közti árkülönbség (USD/hordó)


Forrás: PKN Orlen

A kisebb marzsok valószínűleg egy darabig velünk maradnak. A finomítók persze előbb-utóbb reagálnak majd a kapacitáskihasználtságok csökkentésével, és várhatóan az európai olajtermék kereslet is tovább kúszik felfelé. Azonban a mostani szituáció kihozta az évek óta lappangó problémát: Európában napi 2-2,5 millió hordó feles finomítói kapacitás van, ami nehezen állja a versenyt a hatékonyabb ázsiai és közel-keleti vetélytársakkal szemben. A megoldás a kapacitások végleges bezárása lenne, de ez politikailag nehezen keresztülvihető. Erre a legjobb példa a MOL: a cég évekig küzdött a sisaki finomító bezárásáért a horvát állammal. Ha az olajtermék keresleti/kínálati európai piaci helyzete nem javul, akkor a másik INA finomítónak, a Rijekának sincs igazából fényes jövője. A MOL többi egysége szerencsére jobb állapotban van, belső piacra termel, és jelentős petrolkémiával is rendelkezik, így azok túlélési esélyei jobbak. A végleges megoldás az lenne, ha a felesleges spanyol, olasz, francia, görög, és észak-kelet európai finomítókat bezárnák a tulajdonosok. Erre azonban még évekig várni kell.

Hasonló tartalmak

08:56 | jún. 16.Research Blog

Mibe fektessünk: a legkisebb rossz kiválasztása

Az elmúlt napokban sokat töprengtem azon, hogy mi lehet a következő pár év slágerterméke a befektetési piacon. Valószínűleg szelektált módon elsősorban reáleszközt (ingatlant, aranyat, földet és minőségi cégeket/részvényeket) lehet érdemes venni, de az időzítés szerepe fontosabb, mint valaha.

10:13 | máj. 18.Research Blog

Finomítói marzsok: most jött el a várt összeesés?

Az olajfinomítói szektort egyelőre nem sújtotta annyira a járvány okozta válság, mint a termelőket. Ha rápillantunk a finn Neste cég által számított marzsra, akkor látszik, hogy az elmúlt két hét során változott a helyzet:

16:31 | máj. 14.Research Blog

Megszűnt a félelem, hogy elfogynak a kőolajtárolói kapacitások

A globális kőolajpiacon az elmúlt két hétben látványosan csökkent az aggodalom, hogy elfogynak az olajtárolói kapacitások. Még április végén mindenki arról beszélt, hogy néhány héten belül a termelők kénytelenek lesznek erőszakosan lefojtani a termelésüket, mivel nem lesz hol tárolni a kibányászott fekete aranyat. Mára drasztikusan megváltozott a helyzet. Ennek az oka a kereslet látványos...

11:30 | máj. 5.Research Blog

Mikor térhet vissza az olaj kereslete a korábbi szintekre?

A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Péntekjúl. 3.
09:55
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (GE)
Időszak: jún., előző: 45.8, várt: 45.8
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (EMU)
Időszak: jún., előző: 47.3, várt: 47.3
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - végleges (UK)
Időszak: jún., előző: 47, várt: 47
Hétfőjúl. 6.
08:00
Ipari rendelésállomány (év/év) (GE)
Időszak: máj., előző: -36.6%, várt: -26%
09:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (HU)
Időszak: máj., előző: -10.2%, várt: -4%
10:00
Értékesített autók száma (UK)
Időszak: jún., előző: -88.98%
11:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (EMU)
Időszak: máj., előző: -19.6%
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jún., előző: 46.8
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jún., előző: 46.7, várt: 47
16:00
ISM szolgáltatóipari index (US)
Időszak: jún., előző: 45.4, várt: 50
Keddjúl. 7.
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: máj., előző: -25.3%, várt: -21.2%
09:00
Ipari termelés (év/év, igazított) (HU)
Időszak: máj., előző: -36.64%, várt: -23.8%
Szerdajúl. 8.
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: jún., előző: 2.2%, várt: 3%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: júl., előző: -1.8%
Csütörtökjúl. 9.
01:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: -17.7%, várt: -17%
03:30
Fogyasztói árindex (év/év) (CHN)
Időszak: jún., előző: 2.4%, várt: 2.5%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: máj., előző: 3.6
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: máj., előző: -24%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: jún., előző: -52.8%
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: máj., előző: 7.7
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: máj., előző: -561.24
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: júl., előző: 1427
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 19290
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: júl., előző: 43.3
ism.
Delta Airlines (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 2,35, várt: -4,36
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX35 931.52-291.06-0.8035 760.6236 492.207 078.99M
DAX12 508.06-100.40-0.8012 476.1312 649.981 619.92M
ATX2 271.08-17.25-0.752 257.142 296.2237.82M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF353.33+1.89+0.53351.10353.37
CHFHUF332.61+1.80+0.54330.13332.64
USDHUF314.19+1.52+0.48312.25314.45
EURUSD1.1249+0.0010+0.091.12201.1254
EURCHF1.0624-0.0001-0.011.06211.0638
EURGBP0.9015+0.0002+0.020.90010.9028
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
CIGPANNONIA182.0+7.0+4.00170.0182.038.33M
BIF304+4+1.333043040.58M
MTELEKOM385.0+4.5+1.18380.5386.0158.01M
AUTOWALLIS80.0-1.9-2.3279.882.92.87M
RICHTER6 795-100-1.456 7756 935784.65M
OTP10 760-140-1.2810 67010 9804 925.28M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBRCHTL132 626+305+13.612 6262 62618e
EBSPTS51587+59+11.1751360030.82M
EBOTPTS443 446+305+9.713 4363 4460.41M
EBOTPTL55905-178-16.448431 14343.24M
EBOTPTL541 414-200-12.391 3441 60419.66M
EBOTPTL531 926-210-9.831 8862 1363.7M

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.