• Erste Investment alkalmazások
    Erste Investment alkalmazások

    Befektetések, nem csak az íróasztal mellől!

Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

A finn Neste olajcég naponta követi az Ural típusú kőolajra vonatkozó finomítói marzsokat, melyek kiváló referenciát jelentenek a MOL-nak és a lengyel finomítói cégeknek is.

A Neste finomítói marzs alakulása az elmúlt 6 hónapban (dollár/hordó)

Forrás: Neste Oil, https://www.neste.com/corporate-info/investors/market-data/refining-margins

Jól látható, hogy május közepén a Neste által követett marzsok élesen zuhantak. Nézzük meg, mik voltak a fő okok.

A Neste dízel és benzin árrésének alakulása az elmúlt 6 hónapban (dollár/hordó)

Forrás: Neste Oil, https://www.neste.com/corporate-info/investors/market-data/oil-product-margins

Tisztán látható a fenti ábrán, hogy a marzscsökkenés legjelentősebb oka a dízel árrések összeesése volt. A dízel marzs áprilisban még nagyon erős volt, de májusra ez masszívan lecsökkent. Ennek a következők az okai:

  • Áprilisban a benzinkereslet visszaesése a válságot megelőző szintekhez képest 40-60%-os volt, a dízelé csak 15-20%. Májusban jelentősen nőtt a benzin kereslete a gazdaságok visszanyitásával, ezért a finomítók növelni tudták a kapacitás kihasználtságot. A dízel kereslete csak kismértékben nőtt ehhez képest. Ennek a hatása azonban az lett, hogy a dízel kínálat masszívan nőtt Európában, mivel a benzin mellett arányosan több dízel is a piacra jut. A korábbi dízelhiány megszűnt, sőt inkább túlkínálatossá vált a piac.
  • Az ázsiai finomítók, főleg a kínai termelőegységek rákapcsoltak részben központi nyomásra is. Mivel az olajtermék-kereslet Ázsiában is 10-15%-kal csökkent, jelentős túlkínálat alakult ki finomított termékekből. Ennek hatására Ázsia növelni kezdte a dízel exportot Európa felé.
  • A jet kereslet, mely 90%-kal zuhant áprilisra, továbbra is nyomott. A finomítók a repülőbenzin (jet) molekulákat elsősorban a dízel irányba tudják alakítani, így a korábbi 5-10%-os jet kihozatal jelentős része a dízel mennyiséget növelte.
  • Az olajár masszívan erősödni kezdett az elmúlt hetekben. Áprilisban a Brent átlagár 18,5 dollár volt, míg májusban az átlagár 29 dollárra ugrott hordónként. Ráadásul az OPEC+ megállapodás miatt a nehéz, kénes olaj kínálata leszűkült. Ennek eredménye az lett, hogy az Ural és a Brent közti árkülönbség mínusz 0,7 dollár/hordó értékre esett, vagyis az Ural drágább volt, mint a Brent ár. Erre tavaly április óta nem volt példa, általában a könnyű és alacsony kéntartalmú Brent 1-3 dollárral drágább, mint a közepes szénláncú és magasabb kéntartalmú Ural. A magasabb olajár önmagában is növeli a finomítási költséget, mivel a folyamat során 8-10%-át elégetik a finomítók a betáplált olajnak.

Észak-európai Brent és Ural közti árkülönbség (USD/hordó)


Forrás: PKN Orlen

A kisebb marzsok valószínűleg egy darabig velünk maradnak. A finomítók persze előbb-utóbb reagálnak majd a kapacitáskihasználtságok csökkentésével, és várhatóan az európai olajtermék kereslet is tovább kúszik felfelé. Azonban a mostani szituáció kihozta az évek óta lappangó problémát: Európában napi 2-2,5 millió hordó feles finomítói kapacitás van, ami nehezen állja a versenyt a hatékonyabb ázsiai és közel-keleti vetélytársakkal szemben. A megoldás a kapacitások végleges bezárása lenne, de ez politikailag nehezen keresztülvihető. Erre a legjobb példa a MOL: a cég évekig küzdött a sisaki finomító bezárásáért a horvát állammal. Ha az olajtermék keresleti/kínálati európai piaci helyzete nem javul, akkor a másik INA finomítónak, a Rijekának sincs igazából fényes jövője. A MOL többi egysége szerencsére jobb állapotban van, belső piacra termel, és jelentős petrolkémiával is rendelkezik, így azok túlélési esélyei jobbak. A végleges megoldás az lenne, ha a felesleges spanyol, olasz, francia, görög, és észak-kelet európai finomítókat bezárnák a tulajdonosok. Erre azonban még évekig várni kell.

Hasonló tartalmak

14:02 | jan. 11.Research Blog

Mekkora növekedést áraz a Tesla részvénye?

Gyakran kérdezik tőlünk, hogy vajon mekkora növekedés van beárazva a Tesla részvényeibe, és ez vajon mennyire reális. Egy kis diszkontált cash flow modell alapján a pénteki záróár (880 USD/ részvény) körülbelül azt mutatja, hogy a Tesla 20 éven át legalább évi 21,7%-kal kell, hogy növelje árbevételét, hogy ez az árazás reális legyen. Ekkora növekedés mellett a Tesla értékesítése 2040-re a...

15:00 | jan. 6.Research Blog

Az olajipari részvények a 2021-es év sztárjai lehetnek

A legismertebb hazai befektetési guru, Zsiday Viktor az olajipari részvényeket említette meg, mint a 2021-es év lehetséges sztárbefektetéseit. A helyzetet hasonlóan látom, minden adott ahhoz, hogy az elmúlt két évben teljesen leírt szektor főnixmadárként újra szárnyaljon. 3 érdekes részvényt emelnénk ki ebben az elemzésben, melyek profitálhatnak ebből a trendből.

12:11 | 2020. dec. 2.Research Blog

Változik a stratégia a világ olajiparában – lehetőségek és kihívások

Az integrált olajipari cégek jelentős mértékben változtatták stratégiájukat a klímaváltozás okozta negatív megítélés és a jövőbeli csökkenő fosszilis energiaigény miatt. Az európai cégek, mint a BP, a Royal Dutch Shell vagy az ENI a növelik beruházásaikat a megújuló energia irányába. Ezzel szemben az amerikai vetélytársak, mint az ExxonMobil vagy a Chevron továbbra is az olaj-és...

15:07 | 2020. nov. 24.Research Blog

Az olajrészvények még nem a Covid utáni időszakot árazzák

A globális olaj-és gázipari részvények piacán október vége óta elindult a Mikulás ralli. Az eddig nagyon rosszul szereplő integrált olaj-és gázipar ugyanis az egy hónappal ezelőtti mélypont elérése óta szárnyal. Aki Shellt, ENI-t, OMV-t vagy akár MOL-t vett akkortájt, pár hét alatt masszív hozamot ért el. Talán csak a Biden győzelmének örülő elektromos autó részvények szárnyalása hasonló ehhez...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjan. 18.
03:00
GDP (év/év) (CHN)
Időszak: Q4, előző: 4.9%, várt: 6.2%
03:00
GDP (negyedév/negyedév) (CHN)
Időszak: Q4, előző: 3%, várt: 2.7%
03:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (CHN)
Időszak: dec., előző: 5%, várt: 5.5%
03:00
Ipari termelés (év/év) (CHN)
Időszak: dec., előző: 7%, várt: 6.9%
05:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: nov., előző: 4%
05:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: -3%
15:30
Kereskedési szünnap (USA) (US)
Keddjan. 19.
08:00
Fogyasztói árindex (év/év) - végleges (GE)
Időszak: dec., előző: -0.3%, várt: -0.3%
11:00
ZEW index (GE)
Időszak: jan., előző: -66.5, várt: -68.3
ny.e.
Halliburton (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 0.33, várt: 0.15
12:45
Bank of America (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 0.76, várt: 0.55
13:30
Goldman Sachs (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 7.03, várt: 7.31
22:00
Netflix (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 1.30, várt: 1.36
Szerdajan. 20.
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: dec., előző: -0.5%, várt: -0.4%
08:00
Fogyasztói árindex (év/év) (UK)
Időszak: dec., előző: 0.3%, várt: 0.5%
11:00
Fogyasztói árindex - végleges (EMU)
Időszak: dec., előző: -0.3%, várt: -0.3%
ny.e.
Bank of New York (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 1.52, várt: 0.90
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jan., előző: 16.7%
13:30
Morgan Stanley (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 1.31, várt: 1.29
16:00
NAHB házár index (US)
Időszak: jan., előző: 86, várt: 86
z.u.
Alcoa (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 0.30, várt: 0.11
Csütörtökjan. 21.
00:50
Export (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: -4.2%, várt: 2.4%
00:50
Import (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: -11.1%, várt: -13.9%
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: 8.7%
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: jan., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 1635, várt: 1603
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: jan., előző: 9.1, várt: 11.3
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 5.9%, várt: -2%
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 1.2%, várt: 0.8%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jan., előző: 965, várt: 922.5
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jan., előző: 5271, várt: 5250
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: jan., előző: 38.5
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jan., előző: 43.2
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: jan., előző: -13.9, várt: -15
z.u.
Intel (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 1.21, várt: 1.11
z.u.
IBM (US)
Időszak: 2020 Q4, előző: 5.17, várt: 1.79
Péntekjan. 22.
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: dec., előző: -0.9%, várt: -1.3%
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: jan., előző: 50
08:00
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: dec., előző: 2.4%, várt: 4%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jan., előző: 47, várt: 45
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jan., előző: 58.3, várt: 57.2
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: jan., előző: 46.4, várt: 44.5
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: jan., előző: 55.2, várt: 54.5
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jan., előző: 57.5, várt: 53.3
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jan., előző: 49.4, várt: 45
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 57.1, várt: 56.5
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 55.3
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jan., előző: 54.8, várt: 53.4
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -2.48%, várt: -2.09%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX44 518.28+313.83+0.7143 674.1244 621.774 157.82M
DAX13 831.02+43.29+0.3113 701.7413 833.211 549.16M
ATX2 988.92+40.96+1.392 887.352 991.9879.96M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF360.00-0.09-0.02359.84361.06
CHFHUF334.58-0.45-0.13334.48335.75
USDHUF298.23-0.03-0.01298.11299.21
EURUSD1.2072-0.0007-0.061.20551.2086
EURCHF1.0755-0.0006-0.061.07421.0770
EURGBP0.8897+0.0006+0.070.88840.8924
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
CIGPANNONIA333.0+6.0+1.83327.0333.02.66M
4IG635+8+1.2862863725.62M
OTP13 990+150+1.0813 76014 0001 422.99M
MASTERPLAST2 130.0-110.0-4.912 110.02 240.0254.19M
PANNERGY796.0-20.0-2.45790.0822.074.46M
Appeninn320.0-6.5-1.99319.0326.09.19M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBBUXTS27451+53+13.324344510.18M
EBHENHUBTS58328+37+12.713283402.23M
EBUSDHUFTL35261+23+9.66261261-
EBHENHUBTL61143-42-22.7013414810.66M
EBHENHUBTL60220-47-17.602132200.29M
EBUSDHUFTS40131-26-16.56131131-

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.