A finomítói marzsok gyengülése a régióban

Pénteken a MOL az elmúlt 6 év leggyengébb januári finomítói marzsáról adott számot. Van okuk a befektetőknek a pánikra vagy a helyzet csak ideiglenes és a finomítók nyeresége visszatér az elmúlt években jól megszokott, magasabb szintekre?

A MOL havi finomítói marzsai igencsak gyengén kezdték az évet: a januári 2,2 dollár/hordó marzshoz hasonló gyenge számot utoljára 2013-ban produkált az olajipari társaság. Az elmúlt évben a finomítói marzsok jellemzően a 4 és 8 dollár/hordó közti sávban mozogtak, általában a szezonálisan erős nyári hónapokban a legerősebbek.

A MOL éves finomítói marzsai (dollár/hordó)
Forrás: MOL Nyrt

A fő „bűnös” a gyakorlatilag összeomló benzin árrések. A grafikonokon jól látszik, hogy a benzin árrése a tavaly év végén összeomlott, és január közepétől nulla alá esett. Gyakorlatilag ma egy hordó benzin olcsóbb, mint egy hordó nyersolaj. Az alacsony kéntartalmú gázolaj és a magas kéntartalmú fűtőolaj esetében nem tapasztaltunk ilyen drasztikus változást. Az előbbi még mindig 15 dollár/hordó közti nyereségtartalom mellett forog, az utóbbi negatív árrése stabilan 5 dollár/hordó körül van. A dízel árrése az elmúlt 3-4 évben egy növekvő trendet mutat és érdekes módon a magas kéntartalmú kőolaj negatív árrése is javult az elmúlt években, részben azért, mert a finomítók jobban igyekeztek megszabadulni ettől a negatív árrésű terméktől, mint amennyire a kereslet csökkent a HSFO iránt.

A rotterdami alacsony kéntartalmú dízel és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami  95-ös oktánszámú benzin és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami magas kéntartalmú (3,5%) fűtőolaj és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A változás nem jó az európai finomítóknak, hiszen hiába nyernek a dízel értékesítésen, ha a finomítói kihozatal 20-25% a most már negatív árrésű benzin és 5-15%-a pedig magas kéntartalmú fűtőolaj. A MOL annyiban szerencsésebb a többieknél, hogy az utóbbi aránya csak 4%-ék köszönhetően főleg a gyengébb képességű INA finomítóknak, míg a benzin esetében az arány valamelyest csökkenthető, ha több nafta kerül a petrolkémiai irányba.

Azt gondolom, hogy ez az alacsony teljes finomítói marzs javulni fog az év vége felé, főleg a masszív dízel kereslet és növekvő árrések miatt, viszont a benzin kálváriája folytatódni fog. Az okok a következőek:

A keresleti oldalon a benzin iránti kereslet látványosan lelassult az Egyesült Államokban, ami a világ benzinkeresletének közel 35%-át adja. Amíg 2014-2016-ban évente 106 és 274 ezer hordó/nap közti mértékben nőtt az USA benzinkereslete (EIA adatai), addig ez a növekedés lényegében nulla volt 2017-2018-as időszakban. A fejlődő piacok egyelőre tovább nőnek, de összességében a dízel iránti kereslet így is nagyobb volt az elmúlt időszakban. 2017-ben a globális benzinkereslet napi 270 ezer hordóval, míg a dízel kereslet 430 ezer hordóval nőtt a Mckinsey szerint, a trend pedig hasonló volt tavaly is. Az IMO2020 standard bevezetése pedig 2020-ban ismét drasztikus dízelkereslet növekedést okozhat.

Több dízelt viszont csak úgy lehet előállítani, ha a benzin kínálata is nő, legalább is rövidtávon, ha technológiai beruházások nem történnek a szektorban. Ennek ráadásul még tovább akadálya, hogy a világ olajkínálata is a könnyebb kőolajok felé mozdult el: 2018-ban az amerikai palaolaj, ami könnyű és alacsony kéntartalmú, termelése 2,1 millió hordó/nap mértékben nőtt. Ezzel szemben a nehéz kőolajat termelő Venezuela exportja zuhant, a szintén nehéz olajat termelő Iránt szankciókkal sújtották az amerikaiak, míg kanadai Alberta csökkentette a kvótákat. Ráadásul, ha az OPEC termelésvágásról dönt, az is jellemzően a nehezebb kőolajfajtákat érinti, mivel jellemzően ezek alacsonyabb áron forognak a piacon. A kínálat ezekből a kőolajféleségekből legalább 2 millió hordó/nap mértékben zuhant az elmúlt időszakban. Könnyen előfordulhat ilyen marzsok mellett, hogy a nehéz, dízelben gazdag kőolajak fognak prémiummal forogni a jövőben a könnyű olajokkal szemben.

A Mckinsey előrejelzése 2015 és 2050 között az olajszármazékokra. Érdekesség, hogy az elmúlt 6-8 évben egyértelműen a dízel tört előre, de a jövőben inkább a vegyipari alapanyag nafta és az LPG játszhatja a legfontosabb szerepet, igaz továbbra is dízelből fogy majd a legtöbb.
Forrás: Mckinsey&Company

Könnyen elképzelhető, hogy ezen hatások eredőjeként a magyar kutakon is 60-80 forintos literenkénti árkülönbséget látunk a kiskereskedelmi árakban a benzin és a dízel között egy év múlva.

Hasonló tartalmak

15:08 | jún. 17.Research Blog

Miért lesz 80 dollár a második félévben az új egyensúlyi olajár?

Ha a globális olajpiacot nézem, számomra a 80 dolláros olajár szint tűnik annak, ami az új egyensúlyi pont lehet az év második felében, ami azt jelenti, hogy rövidtávon tovább erősödhet a kőolaj ára. A kockázatok inkább felfelé kitörés irányába mutatnak, egy gyors gazdasági kilábalás ismét a 2008-ban tapasztalt robbanást okozhatja az árakban, bár ennek az esélye egyelőre alacsony, mivel az...

12:39 | jún. 7.Research Blog

A sietős energiaátalakítás olajválságot okozhat

Az elmúlt héten több nagy nemzetközi olajipari céget ért hatalmas pofon. Egyrészt a részvényesi oldalról érkező aktivitás felrázta az Exxon igazgatóságát, hogy másként és hatékonyabban kell a jövőben dolgozniuk, másrészt a környezetvédők arattak jelentős győzelmet a holland bíróságon a Royal Dutch Shell felett. Az esetek áttételesen az olaj árára is komoly hatással lehetnek: ha a nemzetközi...

14:28 | máj. 27.Research Blog

A felrobbanó nyersanyagárak okozhatják a megújuló szektor szárnyalásának végét?

A megújuló energia szektor volt a tavalyi év legjobban teljesítő részvénytőzsdei területe. Ez a szárnyalás néhány hónapja megállt, de az emelkedés jelentős részét megtartották a papírok. Nagyon úgy tűnik, hogy a vágtázó nyersanyag árak és a hiányzó alapanyag kínálat okozhatja ennek a buboréknak a kipukkanását a magasabb infláción és a nagyobb anyagköltségeken keresztül. Kerülném ezeket a...

18:09 | máj. 19.Research Blog

Az új energia szektor részvényeit a növekvő inflációs kilátások fékezik

Az új energia szektor, mely tavaly március óta hatalmasat emelkedett, az elmúlt hónapokban látványosan stagnálni kezdett. Ez valószínűleg a növekvő inflációs félelmeknek és az emelkedő hosszú lejáratú kamatoknak köszönhető. Mivel az infláció a következő hónapokban várhatóan további lendületet vesz, mi nem szállnánk be egyelőre ebbe a szektorba.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Keddjún. 22.
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: 120.8%
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: jún., előző: 0.6%, várt: 0.9%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: jún., előző: -5.1, várt: -3.1
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: jún., előző: 18, várt: 18
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -2.7%, várt: -2.2%
Szerdajún. 23.
02:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: jún., előző: 53
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jún., előző: 52.8, várt: 55.7
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: jún., előző: 64.4, várt: 63
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: jún., előző: 55.2, várt: 58
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jún., előző: 62.9, várt: 62.8
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: jún., előző: 65.6, várt: 64
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jún., előző: 4.2%
14:30
Folyó fizetési mérleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: Q1, előző: -188.48, várt: -206.15
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jún., előző: 62.1, várt: 61.5
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jún., előző: 68.7
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: jún., előző: 70.4, várt: 70
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: máj., előző: 863, várt: 866.5
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -5.9%, várt: 0.4%
Csütörtökjún. 24.
09:00
GDP (év/év, igazított) (SP)
Időszak: Q1, előző: -4.3%, várt: -4.3%
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: jún., előző: 99.2, várt: 100.7
13:00
BoE kamatdöntés (UK)
Időszak: jún., előző: 0.1%, várt: 0.1%
13:00
BoE eszközvásárlási cél (milliárd font) (UK)
Időszak: jún., előző: 875, várt: 875
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 412, várt: 380
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 3518, várt: 3460
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - végleges (US)
Időszak: Q1, előző: 6.4%, várt: 6.4%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -1.3%, várt: 2.7%
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jún., előző: 56.2
z.u.
Nike (US)
Időszak: 2021 Q4, előző: -0.51, várt: 0.50
ism.
BlackBerry (US)
Időszak: 2022 Q1, előző: -0.06, várt: -0.04
z.u.
FedEx (US)
Időszak: 2021 Q4, előző: 2.54, várt: 4.99
Péntekjún. 25.
14:30
PCE maginfláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 3.0624%, várt: 3.4%
14:30
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -13.1%, várt: -2.5%
14:30
PCE infláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 3.6%, várt: 3.9%
14:30
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: 0.5%, várt: 0.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: jún., előző: 86.4, várt: 86.5
03:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: máj., előző: 57%
Hétfőjún. 28.
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX48 187.39-192.23-0.4048 029.0848 597.747 515.82MHUF
DAX15 648.93+45.69+0.2915 518.3115 652.751 808.18MEUR
ATX3 454.09+4.72+0.143 440.143 467.0650.37MEUR
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF350.35-2.78-0.79350.34356.39
CHFHUF319.55-3.66-1.13319.55325.76
USDHUF293.27-3.03-1.02293.17299.90
EURUSD1.1948+0.0032+0.271.18821.1953
EURCHF1.0964+0.0024+0.221.09371.0967
EURGBP0.8563+0.0011+0.130.85480.8581
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
MOL2 378+38+1.622 3502 3882 231.2MHUF
ALTEO1 320.0+15.0+1.151 300.01 320.03.19MHUF
ANY1 465+10+0.691 4351 47065.01MHUF
CIGPANNONIA321.0-9.5-2.87321.0335.011.97MHUF
OPUS247.0-3.5-1.40246.0252.027.07MHUF
RICHTER8 205-95-1.148 1808 3701 162.38MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBBMWTL11831+139+20.09831831-HUF
EBDAITL15758+119+18.62758758-HUF
EBVWTL142 850+348+13.912 8502 850-HUF
EBDAITS07304-94-23.6227630451eHUF
EBWTIOILTS77816-242-22.877039923.6MHUF
EBVWTS111 052-274-20.669671 05280eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.