A finomítói marzsok gyengülése a régióban

Pénteken a MOL az elmúlt 6 év leggyengébb januári finomítói marzsáról adott számot. Van okuk a befektetőknek a pánikra vagy a helyzet csak ideiglenes és a finomítók nyeresége visszatér az elmúlt években jól megszokott, magasabb szintekre?

A MOL havi finomítói marzsai igencsak gyengén kezdték az évet: a januári 2,2 dollár/hordó marzshoz hasonló gyenge számot utoljára 2013-ban produkált az olajipari társaság. Az elmúlt évben a finomítói marzsok jellemzően a 4 és 8 dollár/hordó közti sávban mozogtak, általában a szezonálisan erős nyári hónapokban a legerősebbek.

A MOL éves finomítói marzsai (dollár/hordó)
Forrás: MOL Nyrt

A fő „bűnös” a gyakorlatilag összeomló benzin árrések. A grafikonokon jól látszik, hogy a benzin árrése a tavaly év végén összeomlott, és január közepétől nulla alá esett. Gyakorlatilag ma egy hordó benzin olcsóbb, mint egy hordó nyersolaj. Az alacsony kéntartalmú gázolaj és a magas kéntartalmú fűtőolaj esetében nem tapasztaltunk ilyen drasztikus változást. Az előbbi még mindig 15 dollár/hordó közti nyereségtartalom mellett forog, az utóbbi negatív árrése stabilan 5 dollár/hordó körül van. A dízel árrése az elmúlt 3-4 évben egy növekvő trendet mutat és érdekes módon a magas kéntartalmú kőolaj negatív árrése is javult az elmúlt években, részben azért, mert a finomítók jobban igyekeztek megszabadulni ettől a negatív árrésű terméktől, mint amennyire a kereslet csökkent a HSFO iránt.

A rotterdami alacsony kéntartalmú dízel és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami  95-ös oktánszámú benzin és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami magas kéntartalmú (3,5%) fűtőolaj és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A változás nem jó az európai finomítóknak, hiszen hiába nyernek a dízel értékesítésen, ha a finomítói kihozatal 20-25% a most már negatív árrésű benzin és 5-15%-a pedig magas kéntartalmú fűtőolaj. A MOL annyiban szerencsésebb a többieknél, hogy az utóbbi aránya csak 4%-ék köszönhetően főleg a gyengébb képességű INA finomítóknak, míg a benzin esetében az arány valamelyest csökkenthető, ha több nafta kerül a petrolkémiai irányba.

Azt gondolom, hogy ez az alacsony teljes finomítói marzs javulni fog az év vége felé, főleg a masszív dízel kereslet és növekvő árrések miatt, viszont a benzin kálváriája folytatódni fog. Az okok a következőek:

A keresleti oldalon a benzin iránti kereslet látványosan lelassult az Egyesült Államokban, ami a világ benzinkeresletének közel 35%-át adja. Amíg 2014-2016-ban évente 106 és 274 ezer hordó/nap közti mértékben nőtt az USA benzinkereslete (EIA adatai), addig ez a növekedés lényegében nulla volt 2017-2018-as időszakban. A fejlődő piacok egyelőre tovább nőnek, de összességében a dízel iránti kereslet így is nagyobb volt az elmúlt időszakban. 2017-ben a globális benzinkereslet napi 270 ezer hordóval, míg a dízel kereslet 430 ezer hordóval nőtt a Mckinsey szerint, a trend pedig hasonló volt tavaly is. Az IMO2020 standard bevezetése pedig 2020-ban ismét drasztikus dízelkereslet növekedést okozhat.

Több dízelt viszont csak úgy lehet előállítani, ha a benzin kínálata is nő, legalább is rövidtávon, ha technológiai beruházások nem történnek a szektorban. Ennek ráadásul még tovább akadálya, hogy a világ olajkínálata is a könnyebb kőolajok felé mozdult el: 2018-ban az amerikai palaolaj, ami könnyű és alacsony kéntartalmú, termelése 2,1 millió hordó/nap mértékben nőtt. Ezzel szemben a nehéz kőolajat termelő Venezuela exportja zuhant, a szintén nehéz olajat termelő Iránt szankciókkal sújtották az amerikaiak, míg kanadai Alberta csökkentette a kvótákat. Ráadásul, ha az OPEC termelésvágásról dönt, az is jellemzően a nehezebb kőolajfajtákat érinti, mivel jellemzően ezek alacsonyabb áron forognak a piacon. A kínálat ezekből a kőolajféleségekből legalább 2 millió hordó/nap mértékben zuhant az elmúlt időszakban. Könnyen előfordulhat ilyen marzsok mellett, hogy a nehéz, dízelben gazdag kőolajak fognak prémiummal forogni a jövőben a könnyű olajokkal szemben.

A Mckinsey előrejelzése 2015 és 2050 között az olajszármazékokra. Érdekesség, hogy az elmúlt 6-8 évben egyértelműen a dízel tört előre, de a jövőben inkább a vegyipari alapanyag nafta és az LPG játszhatja a legfontosabb szerepet, igaz továbbra is dízelből fogy majd a legtöbb.
Forrás: Mckinsey&Company

Könnyen elképzelhető, hogy ezen hatások eredőjeként a magyar kutakon is 60-80 forintos literenkénti árkülönbséget látunk a kiskereskedelmi árakban a benzin és a dízel között egy év múlva.

Hasonló tartalmak

11:08 | júl. 17.Research Blog

Egy ábra, amely sokat elárul a világkereskedelem alakulásáról

Ma reggel találtam erre a Bloomberg ábrára, amely mutatja, hogy miként alakul a hajózási célú fűtőolaj kereslet Szingapúrban, a legnagyobb ázsiai piacon, ami az egész régióra meghatározó.

12:12 | júl. 5.Research Blog

A globális gázár összeomlás: okok és magyarázatok

Az elmúlt két hónap a fő globális energiapiaci fejlemény a földgázárak zuhanása volt. Annak ellenére, hogy az elemzések többsége szerint a földgáz évtizede jöhet, a gázárak 10 éves mélypontra estek Európában és Ázsiában, de az USA gázárai is mindenkori mélypontjuk közelében vannak. Az árcsökkenés nemcsak a közeli határidős jegyzések, hanem az éves határidős árak esetében is bekövetkezett. Ez...

10:23 | júl. 4.Research Blog

A megtorpanó kereslet mélybe viheti az olaj árát

A globális olajpiacot általában rövidtávon a kínálati hírek, mint a politikai feszültségek, embargók, szankciók és új mezők beállítása, mozgatják. A fókusz azonban az elmúlt két hónapban átterelődött a kereslet oldalra, amire a 2009-es válság óta nem volt példa. Hiába szűkíti kínálatát az OPEC, hiába torpant meg az amerikai palaolaj termelés júniusban, vevők nélkül nem lesz olajár emelkedés....

12:56 | máj. 16.Research Blog

A MOL jövője, a benzin alkonya, olajipari kilátások

Bence Balázs (portfolio.hu) videójában Pletser Tamással, az Erste olaj és gázipari elemzőjével tekinti át az olajipari folyamatokat.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjúl. 22.
Hétfőjúl. 22.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: júl., előző: -7
ny.e.
Halliburton (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.58, várt: 0.30
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: jún., előző: -0.05
Keddjúl. 23.
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: jún., előző: -38%
ny.e.
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 4.32, várt: 4.78
ny.e.
Hasbro (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.48, várt: 0.50
ny.e.
Coca-Cola Co (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.61, várt: 0.62
ny.e.
Biogen (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 5.36, várt: 7.52
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: júl., előző: 0.9%, várt: 0.9%
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: 2.5%, várt: 0.1%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: -7.2, várt: -7.4
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: júl., előző: 3, várt: 5
ism.
Banco Santander (SP)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.13, várt: 0.12
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 1.08, várt: 1.31
ism.
Xerox (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.73, várt: 0.88
z.u.
Texas Instruments (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.42, várt: 1.22
Szerdajúl. 24.
02:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: júl., előző: 49.3
07:30
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.14, várt: 0.26
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: júl., előző: 45, várt: 45.1
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: júl., előző: 55.8, várt: 55.3
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: 47.6, várt: 47.6
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: 53.6, várt: 53.3
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 3.76, várt: 1.91
ny.e.
AT&T (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.99, várt: 0.89
13:00
UPS (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.94, várt: 1.93
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: júl., előző: -1.1%
13:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 2.97, várt: 3.12
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 51.5
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 51.5
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 50.6, várt: 50.9
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: jún., előző: 626, várt: 659
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: -7.8%, várt: 5.3%
ism.
Deutsche Bank (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.08, várt: 0.16
ism.
Daimler (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.89, várt: 1.26
22:15
Ford Motors (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.28, várt: 0.30
z.u.
Tesla (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: -3.74, várt: -0.35
ism.
PayPal (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.54, várt: 0.74
z.u.
Facebook (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.74, várt: 1.88
Csütörtökjúl. 25.
07:00
BASF (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.49, várt: 0.67
07:00
Nokia (FI)
Időszak: 2019 Q2, előző: -0.01, várt: 0.03
07:30
Volkswagen (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 8.97, várt: 7.61
07:30
Telefonica (SP)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.19, várt: 0.19
08:00
Wizz Air (UK)
Időszak: 2020 Q1, előző: 0.39, várt: 0.39
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: júl., előző: 97.4, várt: 97
ny.e.
Valero Energy (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 2.15, várt: 1.43
ny.e.
Newmont Mining (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.27, várt: 0.24
ny.e.
Bristol-Myers Squibb (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.02, várt: 1.07
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: júl., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: júl., előző: 1686
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: -1.3%, várt: 0.8%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: júl., előző: 216
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: júl., előző: 64.7
ism.
Total (FR)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.32, várt: 1.04
z.u.
Starbucks (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.67, várt: 0.72
z.u.
Juniper Networks (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.33, várt: 0.40
z.u.
Intel (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.91, várt: 0.89
ism.
Dow Chemical (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.36, várt: 0.84
ism.
Celgene (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.47, várt: 2.63
z.u.
Alphabet (US)
Időszak: 2019 Q2, várt: 11.15
ism.
Amazon.com (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 3.88, várt: 5.58
ny.e.
Renault (FR)
Időszak: 2019 Q2
13:00
Twitter (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.13, várt: 0.19
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q2, előző: 3.1%, várt: 1.8%
ism.
Allergan (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.13, várt: 4.33
ism.
McDonald's (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.87, várt: 2.05
03:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: jún., előző: 1.1%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX41 707.26+424.80+1.0341 288.1641 792.1210 296.86M
DAX12 261.28+33.43+0.2712 211.6712 340.112 731.87M
ATX2 946.87-7.03-0.242 935.822 971.8256.89M
DJIA27 157.59-65.38-0.2427 145.7827 342.96-
S&P 5002 976.86-18.25-0.612 975.863 006.02-
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF324.98-0.79-0.24324.81326.02
CHFHUF295.05+0.74+0.25293.88295.34
USDHUF289.65+0.74+0.26288.81290.13
EURUSD1.1222-0.0055-0.491.12051.1282
EURCHF1.1018-0.0053-0.481.10141.1083
EURGBP0.8974--0.89570.8998
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
DUNAHOUSE3 800+100+2.703 8003 8200.87M
MOL3 086+56+1.853 0443 1202 431.35M
OTP12 830+180+1.4212 65012 8306 126.28M
CIGPANNONIA360.0-5.0-1.37353.0365.018.81M
GSPARK3 770-30-0.793 7703 77038e
MASTERPLAST718.0-4.0-0.55710.0720.01.5M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBMOLTL35285+50+21.2823630610.71M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.