A finomítói marzsok gyengülése a régióban

Pénteken a MOL az elmúlt 6 év leggyengébb januári finomítói marzsáról adott számot. Van okuk a befektetőknek a pánikra vagy a helyzet csak ideiglenes és a finomítók nyeresége visszatér az elmúlt években jól megszokott, magasabb szintekre?

A MOL havi finomítói marzsai igencsak gyengén kezdték az évet: a januári 2,2 dollár/hordó marzshoz hasonló gyenge számot utoljára 2013-ban produkált az olajipari társaság. Az elmúlt évben a finomítói marzsok jellemzően a 4 és 8 dollár/hordó közti sávban mozogtak, általában a szezonálisan erős nyári hónapokban a legerősebbek.

A MOL éves finomítói marzsai (dollár/hordó)
Forrás: MOL Nyrt

A fő „bűnös” a gyakorlatilag összeomló benzin árrések. A grafikonokon jól látszik, hogy a benzin árrése a tavaly év végén összeomlott, és január közepétől nulla alá esett. Gyakorlatilag ma egy hordó benzin olcsóbb, mint egy hordó nyersolaj. Az alacsony kéntartalmú gázolaj és a magas kéntartalmú fűtőolaj esetében nem tapasztaltunk ilyen drasztikus változást. Az előbbi még mindig 15 dollár/hordó közti nyereségtartalom mellett forog, az utóbbi negatív árrése stabilan 5 dollár/hordó körül van. A dízel árrése az elmúlt 3-4 évben egy növekvő trendet mutat és érdekes módon a magas kéntartalmú kőolaj negatív árrése is javult az elmúlt években, részben azért, mert a finomítók jobban igyekeztek megszabadulni ettől a negatív árrésű terméktől, mint amennyire a kereslet csökkent a HSFO iránt.

A rotterdami alacsony kéntartalmú dízel és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami  95-ös oktánszámú benzin és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A rotterdami magas kéntartalmú (3,5%) fűtőolaj és északi-tengeri Brent típusú kőolaj közti árkülönbség (dollár/hordó, elmúlt 5 év)
Forrás: Bloomberg

A változás nem jó az európai finomítóknak, hiszen hiába nyernek a dízel értékesítésen, ha a finomítói kihozatal 20-25% a most már negatív árrésű benzin és 5-15%-a pedig magas kéntartalmú fűtőolaj. A MOL annyiban szerencsésebb a többieknél, hogy az utóbbi aránya csak 4%-ék köszönhetően főleg a gyengébb képességű INA finomítóknak, míg a benzin esetében az arány valamelyest csökkenthető, ha több nafta kerül a petrolkémiai irányba.

Azt gondolom, hogy ez az alacsony teljes finomítói marzs javulni fog az év vége felé, főleg a masszív dízel kereslet és növekvő árrések miatt, viszont a benzin kálváriája folytatódni fog. Az okok a következőek:

A keresleti oldalon a benzin iránti kereslet látványosan lelassult az Egyesült Államokban, ami a világ benzinkeresletének közel 35%-át adja. Amíg 2014-2016-ban évente 106 és 274 ezer hordó/nap közti mértékben nőtt az USA benzinkereslete (EIA adatai), addig ez a növekedés lényegében nulla volt 2017-2018-as időszakban. A fejlődő piacok egyelőre tovább nőnek, de összességében a dízel iránti kereslet így is nagyobb volt az elmúlt időszakban. 2017-ben a globális benzinkereslet napi 270 ezer hordóval, míg a dízel kereslet 430 ezer hordóval nőtt a Mckinsey szerint, a trend pedig hasonló volt tavaly is. Az IMO2020 standard bevezetése pedig 2020-ban ismét drasztikus dízelkereslet növekedést okozhat.

Több dízelt viszont csak úgy lehet előállítani, ha a benzin kínálata is nő, legalább is rövidtávon, ha technológiai beruházások nem történnek a szektorban. Ennek ráadásul még tovább akadálya, hogy a világ olajkínálata is a könnyebb kőolajok felé mozdult el: 2018-ban az amerikai palaolaj, ami könnyű és alacsony kéntartalmú, termelése 2,1 millió hordó/nap mértékben nőtt. Ezzel szemben a nehéz kőolajat termelő Venezuela exportja zuhant, a szintén nehéz olajat termelő Iránt szankciókkal sújtották az amerikaiak, míg kanadai Alberta csökkentette a kvótákat. Ráadásul, ha az OPEC termelésvágásról dönt, az is jellemzően a nehezebb kőolajfajtákat érinti, mivel jellemzően ezek alacsonyabb áron forognak a piacon. A kínálat ezekből a kőolajféleségekből legalább 2 millió hordó/nap mértékben zuhant az elmúlt időszakban. Könnyen előfordulhat ilyen marzsok mellett, hogy a nehéz, dízelben gazdag kőolajak fognak prémiummal forogni a jövőben a könnyű olajokkal szemben.

A Mckinsey előrejelzése 2015 és 2050 között az olajszármazékokra. Érdekesség, hogy az elmúlt 6-8 évben egyértelműen a dízel tört előre, de a jövőben inkább a vegyipari alapanyag nafta és az LPG játszhatja a legfontosabb szerepet, igaz továbbra is dízelből fogy majd a legtöbb.
Forrás: Mckinsey&Company

Könnyen elképzelhető, hogy ezen hatások eredőjeként a magyar kutakon is 60-80 forintos literenkénti árkülönbséget látunk a kiskereskedelmi árakban a benzin és a dízel között egy év múlva.

Hasonló tartalmak

11:33 | ápr. 8.Research Blog

Miért a nagy olajcégek lehetnek a megújuló forradalom győztesei?

Nem, nem azért amiért az ember elsőre gondolná. A Goldman Sachs olajelemzője, Michele della Segna, egy sokkal életszerűbb magyarázatot ad, amivel magam is egyetértek. Az olajcégek ugyanis nem a megújuló projekteken fognak sokat keresni – ezt főleg PR és részvényesi okból teszik, nem a hatalmas kecsegetőtő megtérülés miatt - hanem pont a tradicionális olaj –ég gázbizniszen.

15:23 | ápr. 4.Research Blog

Miért emelkedik ennyire a kőolaj ára?

A kőolaj árfolyama kitört a korábbi ársávból, a WTI bőven 60 dollár fölé emelkedett. Mi okozta ezt a masszív emelkedést? Az OPEC politikája, a venezuelai válság és a bízakodásra okot adó kínai-amerikai tárgyalások mellett a fő ok szerintem az, hogy nyilvánvalóvá vált, az amerikai palaolaj termelő szektorban lévő problémák megakasztják az Egyesült Államok kőolajtermelésének gyors felfutását. A...

14:04 | márc. 12.Research Blog

Norvég szuverén alap: megvegyük-e, amit ők eladnak?

Az 1 trillió, azaz 1000 milliárd dollárt kezelő norvég állami befektetési alap salamoni döntést hozott. Egy évi gondolkodás után módosították az eredeti felvetést, és az alap kizárólag olaj –és gázkitermeléssel foglalkozó vállalati részvények eladása mellett döntött. Eredetileg ugyanis az összes integrált olaj és gázipari részvényt el akarták adni a norvégok, de az alap részvényportfoliójának...

11:49 | márc. 7.Research Blog

Vajon meddig nőhet az USA palaolaj termelése?

Az elmúlt napokban nagyon érdekes cikk jelent meg a Wall Street Journal hasábjain, ami arról szól, hogy a túl sűrűn megfúrt palaolaj kutak esetében a termelés visszaesése következhet be, mivel a közeli kutak egymás elől „szívják ki” a szomszédos rétegekből a szénhidrogéneket, így az új, közeli fúrások hatékonysága messze elmarad a korábbiaktól. A szülő –gyerek (angolul parent-child) probléma...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtökápr. 18.
02:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: ápr., előző: 49.2
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: márc., előző: 2.6%, várt: 2.7%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: ápr., előző: 55.4, várt: 55
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: ápr., előző: 44.1, várt: 45
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: 53.3, várt: 53.1
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: 47.5, várt: 48
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: márc., előző: 4%, várt: 4.5%
12:59
Philip Morris International (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.00, várt: 1.00
13:30
American Express (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.86, várt: 1.99
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: ápr., előző: 192, várt: 205
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: ápr., előző: 1653, várt: 1722
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: ápr., előző: 13.7, várt: 11
14:30
Kiskereskedelmi forgalom (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -0.2%, várt: 1%
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 55.3, várt: 55
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 54.6
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 52.4, várt: 52.8
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: ápr., előző: 59.8
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: ápr., előző: 47.5
16:00
Üzleti raktárkészlet állomány (US)
Időszak: feb., előző: 0.8%, várt: 0.3%
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: márc., előző: 0.2%, várt: 0.4%
Péntekápr. 19.
01:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: márc., előző: 0.2%, várt: 0.5%
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 1291, várt: 1300
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -8.7%, várt: 5.7%
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -2%, várt: 0.7%
Hétfőápr. 22.
ny.e.
Halliburton (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.41, várt: 0.22
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: márc., előző: -0.29
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 11.76%, várt: -3.36%
Keddápr. 23.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: ápr., előző: -10.7
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: márc., előző: -28.5%
ny.e.
Hasbro (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.10, várt: -0.11
ny.e.
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 4.02, várt: 4.34
ny.e.
Coca-Cola Co (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.47, várt: 0.46
13:00
Twitter (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.08, várt: 0.15
13:30
Verizon Communications (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.17, várt: 1.17
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: ápr., előző: 10, várt: 10
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: -7.2, várt: -7
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 667, várt: 650
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 4.9%, várt: -2.6%
22:15
eBay (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.40, várt: 0.62
ism.
Texas Instruments (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.29, várt: 1.13
Szerdaápr. 24.
03:30
Fogyasztói árindex (év/év) (AU)
Időszak: Q1, előző: 1.8%, várt: 1.5%
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: ápr., előző: 99.6, várt: 99.9
ny.e.
Biogen (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 5.61, várt: 6.84
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 4.17, várt: 3.26
ny.e.
Moody's (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.92, várt: 1.93
13:00
AT&T (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.83, várt: 0.86
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: ápr., előző: -3.5%
13:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 2.82, várt: 2.82
ism.
SAP (GE)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.67, várt: 0.83
ism.
Heineken (NL)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.45
22:09
Microsoft (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.90, várt: 1.00
z.u.
Tesla (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: -3.95, várt: -0.90
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.20, várt: 1.24
z.u.
PayPal (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.52, várt: 0.68
z.u.
Facebook (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.69, várt: 1.63
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX42 802.76-201.75-0.4742 610.4443 041.356 863.05MHUF
DAX12 212.62+59.55+0.4912 100.0012 243.633 891.39MEUR
ATX3 301.02+8.68+0.263 249.293 304.8086.61MEUR
DJIA26 561.22+111.68+0.4226 444.5326 602.42-USD
S&P 5002 905.22+4.77+0.162 891.902 908.40-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF319.91+0.80+0.25319.25320.36
CHFHUF280.59+0.50+0.18279.74281.80
USDHUF284.85+2.26+0.80282.48285.05
EURUSD1.1233-0.0064-0.571.12271.1304
EURCHF1.1407-0.0008-0.071.13671.1421
EURGBP0.8649-0.0011-0.130.86380.8667
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
WABERERS1 580+30+1.941 5501 5851.83MHUF
DUNAHOUSE4 360+60+1.404 2604 3600.74MHUF
PANNERGY708.0+6.0+0.85698.0708.014.68MHUF
ANY1 340-25-1.831 3401 365365.32MHUF
RICHTER5 700-95-1.645 6555 7901 666.3MHUF
CIGPANNONIA430.0-7.0-1.60426.0436.013.64MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTL467-9-56.256111.62MHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.