Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

11:28 | febr. 20.Research Blog

Jobban függnek gázügyben az oroszok Európától, mint fordítva

Pletser Tamás, olaj-, és gázipari szakértőnk friss blogbejegyzése a G7.hu-ról.

11:08 | febr. 15.Research Blog

Miért nem hajlandó az emberiség megfékezni a klímaváltozást?

Pletser Tamás, olaj-, és gázipari szakértőnk friss blogbejegyzése a Pénz Beszél blogról.

16:32 | febr. 5.Research Blog

A finomítói marzsok gyengülése a régióban

Pénteken a MOL az elmúlt 6 év leggyengébb januári finomítói marzsáról adott számot. Van okuk a befektetőknek a pánikra vagy a helyzet csak ideiglenes és a finomítók nyeresége visszatér az elmúlt években jól megszokott, magasabb szintekre?

11:19 | jan. 29.Research Blog

A venezuelai végjáték és az olajárak

Venezulában felpörögtek az események az elmúlt hetekben. Az Egyesült Államok nyíltan Juan Guaido mögé állt. Trump elnök szankciókkal fenyegette meg a szerintük törvénytelen szocialista kormányzatot. A katonság egyelőre kiáll a vezető, Nicolas Maduro mellett. A két fél és a mögöttük felsorakozott nemzetközi erők küzdelme kiszámíthatatlan helyzetet teremthet a világ legnagyobb olajtartalékán ülő...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőfebr. 25.
Hétfőfebr. 25.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: feb., előző: -12.1
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: jan., előző: 0.27
Keddfebr. 26.
07:00
BASF (GE)
Időszak: 2018 Q4, előző: 1.62, várt: 0.64
12:00
Home Depot (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: 1.63, várt: 2.16
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: feb., előző: 0.9%, várt: 0.9%
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 3.2%, várt: -0.4%
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 1322, várt: 1290
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 4.5%, várt: -2.9%
15:00
S&P/Case-Shiller házárindex (US)
Időszak: dec., előző: 213.66
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: feb., előző: -2, várt: 8
16:00
Conference Board fogyasztói bizalmi index (US)
Időszak: feb., előző: 120.2, várt: 124.2
Szerdafebr. 27.
07:30
Bayer (GE)
Időszak: 2018 Q4, előző: 0.74, várt: 0.89
09:00
Munkanélküliségi ráta (HU)
Időszak: jan., előző: 3.6%
11:00
Fogyasztói bizalom - végleges (EMU)
Időszak: feb., előző: -7.4
ny.e.
Office Depot (US)
Időszak: 2018 Q4, előző: 0.08, várt: 0.08
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: feb., előző: 3.6%
16:00
Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) (US)
Időszak: jan., előző: -9.5%
16:00
Ipari rendelésállomány (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: -0.6%, várt: 1.4%
16:00
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 1.2%
z.u.
Hewlett-Packard (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.48, várt: 0.52
Csütörtökfebr. 28.
00:50
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (JP)
Időszak: jan., előző: 1.3%, várt: 1.5%
00:50
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: jan., előző: -1.9%, várt: 1.3%
00:50
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: jan., előző: -0.1%, várt: -2.5%
02:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (CHN)
Időszak: feb., előző: 49.5, várt: 49.5
02:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (CHN)
Időszak: feb., előző: 54.7, várt: 54.5
08:45
GDP (év/év, igazított) (FR)
Időszak: Q4, előző: 0.9%
09:00
Termelői árindex (év/év) (HU)
Időszak: jan., előző: 4.7%
14:00
Fogyasztói árindex (év/év) - előzetes (GE)
Időszak: feb., előző: 1.4%
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 1725
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q4, előző: 3.4%, várt: 2.5%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: feb., előző: 216
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: feb., előző: 59.6
15:45
Chicagói beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 56.7, várt: 58
22:05
Autodesk (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: -0.52, várt: 0.42
00:30
Munkanélküliségi ráta (JP)
Időszak: jan., előző: 2.4%, várt: 2.4%
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: feb., előző: 48.5
02:45
Caixin feldolgozóipari beszerzési menedzser index (CHN)
Időszak: feb., előző: 48.3, várt: 48.7
ny.e.
OTP (HU)
Időszak: 2018 Q4, előző: 227.05, várt: 250.56
09:00
GDP (év/év, nyers) - végleges (HU)
Időszak: Q4, előző: 5%
09:00
Beszerzési menedzser index (HU)
Időszak: feb., előző: 54
09:55
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - végleges (GE)
Időszak: feb., előző: 47.6
09:55
Munkanélküliek számának változása (ezer fő) (GE)
Időszak: feb., előző: -2, várt: -5
09:55
Munkanélküliségi ráta (GE)
Időszak: feb., előző: 5%, várt: 5%
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - végleges (EMU)
Időszak: feb., előző: 49.2
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (UK)
Időszak: feb., előző: 52.8, várt: 52.2
11:00
Munkanélküliségi ráta (EMU)
Időszak: jan., előző: 7.9%, várt: 7.9%
11:00
Fogyasztói árindex (év/év) (EMU)
Időszak: feb., előző: 1.4%, várt: 1.5%
14:30
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: jan., előző: 0.2%, várt: 0.3%
14:30
PCE infláció (év/év) (US)
Időszak: dec., előző: 1.8%, várt: 1.7%
14:30
PCE maginfláció (év/év) (US)
Időszak: dec., előző: 1.9, várt: 1.9%
14:30
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: dec., előző: 0.4%, várt: 0.3%
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: feb., előző: 53.7
16:00
ISM feldolgozóipari index (US)
Időszak: feb., előző: 56.6, várt: 56
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: feb., előző: 95.5, várt: 96
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX40 799.97+78.49+0.1940 526.8740 877.037 611.47MHUF
DAX11 468.79+45.51+0.4011 420.7411 504.712 019.36MEUR
ATX3 028.76+0.54+0.023 020.063 052.9080.51MEUR
DJIA26 030.83+180.20+0.7025 906.2726 052.90-USD
S&P 5002 792.46+17.58+0.632 779.112 794.20-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF317.79+0.21+0.07317.25318.10
CHFHUF280.35+0.47+0.17279.52280.48
USDHUF280.40+0.16+0.06279.60281.02
EURUSD1.1344--1.13201.1357
EURCHF1.1339-0.0008-0.071.13321.1355
EURGBP0.8690+0.0007+0.080.86780.8728
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
RICHTER5 590+90+1.645 4855 6001 707.23MHUF
OTP11 780+70+0.6011 62011 7803 567.47MHUF
Appeninn540.0+3.0+0.56534.0542.019.44MHUF
KONZUM224-6-2.6122322951.05MHUF
MASTERPLAST665.0-15.0-2.21665.0670.00.2MHUF
MTELEKOM463.0-5.5-1.17460.5467.5173.01MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBRCHTL15600+100+20.004926001.44MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.