Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

12:23 | nov. 18.Research Blog

Az SUV-ék és a klímaváltozás: mi van, ha a vásárló nem elektromos autót szeretne

A legutóbbi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) (Forrás: https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/growing-preference-for-suvs-challenges-emissions-reductions-in-passenger-car-mark.html) jelentés egyik legérdekesebb pontja, hogy az elmúlt 9 év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem az SUV-ék (sport utility vehicle) globális robbanása. Ami megdöbbentő, hogy az IEA...

14:23 | nov. 13.Research Blog

Bajban lesz-e 2020-ban a globális finomítói szektor?

Európa finomítói – benne a magyar publikum számára közismert nevek, mint MOL, OMV vagy az OMV Petrom – remek időszakon vannak túl. A kőolajtermék fogyasztás az EU-28-ban 2014 óta ismét nő, megtörve a 2000-es évek eleje óta tartó csökkenő trendet. A finomítói marzsok 2015 közepe óta magasan vannak, a kimagasló 2017-es év után, 2018 és 2019 is remek esztendők voltak. A viharfellegek viszont...

12:53 | nov. 6.Research Blog

Mi lehet 2020-ban a legfontosabb tényező, mely emelheti a kőolaj és a földgáz árát?

Olyan oldalról jöhet hatalmas lökés a globális olaj és gázárakra, amiről elsőre nem gondolnánk, hogy az fontos tényező lenne. Ez nem más, mint az amerikai elnökválasztás kimenetele. Trump demokrata kihívói közül Elizabeth Warren és Bernie Sanders megválasztása ugyanis hatalmas olaj és gázár rallit hozhat világszerte, de az amerikai olajipar a most leginkább esélyes demokrata jelölt, Joe Biden...

11:34 | okt. 25.Research Blog

Globális olajpiac: keresleti oldal és a jövő évi kínálat bővülés

A globális olajpiac továbbra is két kérdés körül forog: mi lesz a keresleti oldallal és mi fog történni a jövő évi kínálati növekedéssel. A kereskedők rövidtávon szűkülő piacot érzékelnek. 2020-ban azonban tovább gyengülhet a kereslet, miközben a kínálat dinamikusan nő – igaz egyre nagyobb azoknak a szakértőknek a száma, melyek szerint ez éppen fordítva lesz, lehetővé téve egy komoly árrobbanást.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtöknov. 21.
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: -37.4%
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: nov., előző: 5.6, várt: 6
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 1683, várt: 1683
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: nov., előző: 225, várt: 218
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: nov., előző: 58
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: nov., előző: 49
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: okt., előző: -0.1%, várt: -0.2%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: -7.6, várt: -7.3
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -2.18%, várt: 2.04%
ism.
Thyssenkrupp (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.27, várt: -0.26
Pénteknov. 22.
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: okt., előző: 0.2%, várt: 0.3%
01:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: nov., előző: 48.4
08:00
GDP (év/év, munkanaphatással igazított) (GE)
Időszak: Q3, előző: 0.5%, várt: 0.5%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: nov., előző: 51.6, várt: 52
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: nov., előző: 42.1, várt: 42.8
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: 45.9, várt: 46.4
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: nov., előző: 52.2, várt: 52.4
10:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: nov., előző: 49.6, várt: 48.8
10:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (UK)
Időszak: nov., előző: 50, várt: 50.1
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 50.6, várt: 51
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 51.3, várt: 51.4
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 50.9
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: nov., előző: 95.7, várt: 95.7
Hétfőnov. 25.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: nov., előző: -9.8
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: nov., előző: 94.6
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: okt., előző: -0.45
ism.
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.58, várt: 0.46
Keddnov. 26.
15:00
S&P/Case-Shiller házárindex (US)
Időszak: szept., előző: 218.14
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: nov., előző: 8
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -0.7%, várt: 0.6%
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 701, várt: 705
16:00
Conference Board fogyasztói bizalmi index (US)
Időszak: nov., előző: 125.9, várt: 126.1
z.u.
Autodesk (US)
Időszak: 2020 Q3, előző: -0.15, várt: 0.72
z.u.
Hewlett-Packard (US)
Időszak: 2019 Q4, előző: 0.56, várt: 0.58
Szerdanov. 27.
02:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: okt., előző: -5.3%
09:00
Munkanélküliségi ráta (HU)
Időszak: okt., előző: 3.5%
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q3, előző: 1.9%, várt: 1.9%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: -1.2%, várt: -0.7%
15:45
Chicagói beszerzési menedzser index (US)
Időszak: nov., előző: 43.2, várt: 47.1
16:00
PCE maginfláció (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 1.66611%, várt: 1.65%
16:00
Függőben lévő lakásértékesítések (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 6.3%
16:00
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 0.3%, várt: 0.3%
16:00
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: okt., előző: 0.2%, várt: 0.3%
16:00
PCE infláció (év/év) (US)
Időszak: okt., előző: 1.3%
20:00
Bézs könyv (US)
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX43 938.90+320.12+0.7343 435.2643 952.4011 010.16M
DAX13 170.59-50.53-0.3813 071.3313 182.222 288.08M
ATX3 156.56+3.38+0.113 129.993 159.2566.24M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF333.60+0.05+0.01333.30333.62
CHFHUF303.19-0.46-0.15303.19303.19
USDHUF301.10-0.11-0.04300.87301.15
EURUSD1.1078+0.0004+0.041.10761.1080
EURCHF1.0969-0.0003-0.031.09691.0974
EURGBP0.8570+0.0002+0.020.85680.8572
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
Appeninn406.0+9.5+2.40391.5412.018.93M
CIGPANNONIA220.0+4.5+2.09216.0227.522.19M
OTP14 150+200+1.4313 85014 1505 508.08M
OPUS303.8-5.2-1.68303.0310.0173.72M
RABA1 085-15-1.361 0851 1004.96M
DUNAHOUSE3 750-40-1.063 7503 7600.84M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.