Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

11:08 | júl. 17.Research Blog

Egy ábra, amely sokat elárul a világkereskedelem alakulásáról

Ma reggel találtam erre a Bloomberg ábrára, amely mutatja, hogy miként alakul a hajózási célú fűtőolaj kereslet Szingapúrban, a legnagyobb ázsiai piacon, ami az egész régióra meghatározó.

12:12 | júl. 5.Research Blog

A globális gázár összeomlás: okok és magyarázatok

Az elmúlt két hónap a fő globális energiapiaci fejlemény a földgázárak zuhanása volt. Annak ellenére, hogy az elemzések többsége szerint a földgáz évtizede jöhet, a gázárak 10 éves mélypontra estek Európában és Ázsiában, de az USA gázárai is mindenkori mélypontjuk közelében vannak. Az árcsökkenés nemcsak a közeli határidős jegyzések, hanem az éves határidős árak esetében is bekövetkezett. Ez...

10:23 | júl. 4.Research Blog

A megtorpanó kereslet mélybe viheti az olaj árát

A globális olajpiacot általában rövidtávon a kínálati hírek, mint a politikai feszültségek, embargók, szankciók és új mezők beállítása, mozgatják. A fókusz azonban az elmúlt két hónapban átterelődött a kereslet oldalra, amire a 2009-es válság óta nem volt példa. Hiába szűkíti kínálatát az OPEC, hiába torpant meg az amerikai palaolaj termelés júniusban, vevők nélkül nem lesz olajár emelkedés....

12:56 | máj. 16.Research Blog

A MOL jövője, a benzin alkonya, olajipari kilátások

Bence Balázs (portfolio.hu) videójában Pletser Tamással, az Erste olaj és gázipari elemzőjével tekinti át az olajipari folyamatokat.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjúl. 22.
Hétfőjúl. 22.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: júl., előző: -7
ny.e.
Halliburton (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.58, várt: 0.30
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: jún., előző: -0.05
Keddjúl. 23.
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: jún., előző: -38%
ny.e.
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 4.32, várt: 4.78
ny.e.
Hasbro (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.48, várt: 0.50
ny.e.
Coca-Cola Co (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.61, várt: 0.62
ny.e.
Biogen (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 5.36, várt: 7.52
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: júl., előző: 0.9%, várt: 0.9%
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: 2.5%, várt: 0.1%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: -7.2, várt: -7.4
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: júl., előző: 3, várt: 5
ism.
Banco Santander (SP)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.13, várt: 0.12
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 1.08, várt: 1.31
ism.
Xerox (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.73, várt: 0.88
z.u.
Texas Instruments (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.42, várt: 1.22
Szerdajúl. 24.
02:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: júl., előző: 49.3
07:30
Metro (GE)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.14, várt: 0.26
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: júl., előző: 45, várt: 45.1
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: júl., előző: 55.8, várt: 55.3
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: 47.6, várt: 47.6
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: júl., előző: 53.6, várt: 53.3
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 3.76, várt: 1.91
ny.e.
AT&T (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.99, várt: 0.89
13:00
UPS (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.94, várt: 1.93
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: júl., előző: -1.1%
13:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 2.97, várt: 3.12
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 51.5
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 51.5
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: júl., előző: 50.6, várt: 50.9
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: jún., előző: 626, várt: 659
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: -7.8%, várt: 5.3%
ism.
Deutsche Bank (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.08, várt: 0.16
ism.
Daimler (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.89, várt: 1.26
22:15
Ford Motors (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.28, várt: 0.30
z.u.
Tesla (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: -3.74, várt: -0.35
ism.
PayPal (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.54, várt: 0.74
z.u.
Facebook (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.74, várt: 1.88
Csütörtökjúl. 25.
07:00
BASF (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.49, várt: 0.67
07:00
Nokia (FI)
Időszak: 2019 Q2, előző: -0.01, várt: 0.03
07:30
Volkswagen (GE)
Időszak: 2019 Q2, előző: 8.97, várt: 7.61
07:30
Telefonica (SP)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.19, várt: 0.19
08:00
Wizz Air (UK)
Időszak: 2020 Q1, előző: 0.39, várt: 0.39
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: júl., előző: 97.4, várt: 97
ny.e.
Valero Energy (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 2.15, várt: 1.43
ny.e.
Newmont Mining (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.27, várt: 0.24
ny.e.
Bristol-Myers Squibb (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.02, várt: 1.07
13:45
Európai Központi Bank kamatdöntés (EMU)
Időszak: júl., előző: 0%, várt: 0%
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: júl., előző: 1686
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: jún., előző: -1.3%, várt: 0.8%
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: júl., előző: 216
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: júl., előző: 64.7
ism.
Total (FR)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.32, várt: 1.04
z.u.
Starbucks (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.67, várt: 0.72
z.u.
Juniper Networks (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.33, várt: 0.40
z.u.
Intel (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.91, várt: 0.89
ism.
Dow Chemical (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.36, várt: 0.84
ism.
Celgene (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.47, várt: 2.63
z.u.
Alphabet (US)
Időszak: 2019 Q2, várt: 11.15
ism.
Amazon.com (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 3.88, várt: 5.58
ny.e.
Renault (FR)
Időszak: 2019 Q2
13:00
Twitter (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.13, várt: 0.19
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - előzetes (US)
Időszak: Q2, előző: 3.1%, várt: 1.8%
ism.
Allergan (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.13, várt: 4.33
ism.
McDonald's (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.87, várt: 2.05
03:30
Ipari vállalatok profittömege (CHN)
Időszak: jún., előző: 1.1%
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX41 707.26+424.80+1.0341 288.1641 792.1210 296.86M
DAX12 261.28+33.43+0.2712 211.6712 340.112 731.87M
ATX2 946.87-7.03-0.242 935.822 971.8256.89M
DJIA27 157.59-65.38-0.2427 145.7827 342.96-
S&P 5002 976.86-18.25-0.612 975.863 006.02-
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF324.98-0.79-0.24324.81326.02
CHFHUF295.05+0.74+0.25293.88295.34
USDHUF289.65+0.74+0.26288.81290.13
EURUSD1.1222-0.0055-0.491.12051.1282
EURCHF1.1018-0.0053-0.481.10141.1083
EURGBP0.8974--0.89570.8998
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
DUNAHOUSE3 800+100+2.703 8003 8200.87M
MOL3 086+56+1.853 0443 1202 431.35M
OTP12 830+180+1.4212 65012 8306 126.28M
CIGPANNONIA360.0-5.0-1.37353.0365.018.81M
GSPARK3 770-30-0.793 7703 77038e
MASTERPLAST718.0-4.0-0.55710.0720.01.5M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBMOLTL35285+50+21.2823630610.71M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBVWTS06586-195-30.0557775376eHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.