Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

16:32 | jún. 4.Research Blog

Mitől gyengültek ekkorát a finomítói árrések Európában májusban?

A rendkívül erős április után a válság májusban utolérte a finomítói szektort is Európában. A MOL áprilisi 9,1 dollár/hordó marzsa májusra 0,4 dollár/hordó szintre esett. A csökkenés főleg a magasabb olajáraknak és az eddig sztártermék, a dízel túlkínálatának köszönhető. Sajnos a rövidtávú kilátások sem kedvezőek, de az év második felében lehet némi enyhülés.

10:13 | máj. 18.Research Blog

Finomítói marzsok: most jött el a várt összeesés?

Az olajfinomítói szektort egyelőre nem sújtotta annyira a járvány okozta válság, mint a termelőket. Ha rápillantunk a finn Neste cég által számított marzsra, akkor látszik, hogy az elmúlt két hét során változott a helyzet:

16:31 | máj. 14.Research Blog

Megszűnt a félelem, hogy elfogynak a kőolajtárolói kapacitások

A globális kőolajpiacon az elmúlt két hétben látványosan csökkent az aggodalom, hogy elfogynak az olajtárolói kapacitások. Még április végén mindenki arról beszélt, hogy néhány héten belül a termelők kénytelenek lesznek erőszakosan lefojtani a termelésüket, mivel nem lesz hol tárolni a kibányászott fekete aranyat. Mára drasztikusan megváltozott a helyzet. Ennek az oka a kereslet látványos...

11:30 | máj. 5.Research Blog

Mikor térhet vissza az olaj kereslete a korábbi szintekre?

A világ 100 millió hordó/nap olajat fogyasztott a koronavírus járvány előtt. Vajon mikor érjük el ismét el ezt a szintet? A legoptimistábbak szerint az év végére, mások szerint 1-2 év múlva, míg a legpesszimistábbak szerint soha. Nézzük végig, milyen a helyzet most.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfőjún. 8.
Hétfőjún. 8.
01:50
GDP (évesített negyedév/negyedév) (JP)
Időszak: Q1, előző: -3.4%, várt: -2.1%
08:00
Ipari termelés (év/év) (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.6%, várt: -24.8%
11:00
Államháztartási egyenleg (év eleje óta, milliárd Ft) (HU)
Időszak: máj., előző: -727.4
Keddjún. 9.
08:00
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 24.4, várt: 14.1
08:00
Külkereskedelmi mérleg (milliárd euró) (GE)
Időszak: ápr., előző: 17.4, várt: 12
08:00
Külkereskedelmi egyenleg (GE)
Időszak: ápr., előző: -11.7%, várt: -18%
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: máj., előző: -48.3%
09:00
Fogyasztói árindex (év/év) (HU)
Időszak: máj., előző: 2.4%, várt: 2.3%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - előzetes (HU)
Időszak: ápr., előző: 301.49, várt: 85
11:00
GDP (év/év, igazított) (EMU)
Időszak: Q1, előző: -3.2%, várt: -3.2%
Szerdajún. 10.
01:50
Magánszektor gépipari rendelésállománya (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -0.7%, várt: -13.2%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: jún., előző: -3.9%
14:30
Maginfláció (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 1.4%, várt: 1.3%
14:30
Fogyasztói árindex (év/év) (US)
Időszak: máj., előző: 0.3%, várt: 0.3%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: jún., előző: 0.25%, várt: 0.25%
20:00
Költségvetési egyenleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: máj., előző: -737.851, várt: -600
Csütörtökjún. 11.
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: jún., előző: 1877, várt: 1550
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: máj., előző: 21487
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: jún., előző: 37
z.u.
Adobe (US)
Időszak: 2020 Q2, előző: 1.29, várt: 2.34
06:30
Ipari termelés (hó/hó) (JP)
Időszak: ápr., előző: -9.1%
06:30
Ipari termelés (év/év) (JP)
Időszak: ápr., előző: -14.4%
08:00
Külkereskedelmi mérleg (millió font) (UK)
Időszak: ápr., előző: -6676, várt: -5500
08:00
Ipari termelés (év/év) (UK)
Időszak: ápr., előző: -8.2%, várt: -19.3%
11:00
Ipari termelés (év/év) (EMU)
Időszak: ápr., előző: -12.9%, várt: -29.5%
14:30
Import árindex (hó/hó) (US)
Időszak: máj., előző: -6.8%, várt: -6.4%
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - előzetes (US)
Időszak: jún., előző: 72.3, várt: 75
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX37 985.66+725.60+1.9537 219.6338 233.1217 968.98M
DAX12 847.68+417.12+3.3612 560.1912 858.797 484.83M
ATX2 485.00+96.09+4.022 392.192 493.04206.38M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF343.92-0.84-0.24343.36344.92
CHFHUF315.62-2.37-0.75315.22318.14
USDHUF304.57+0.41+0.13302.57305.06
EURUSD1.1286-0.0052-0.461.12791.1382
EURCHF1.0863+0.0030+0.281.08261.0915
EURGBP0.8914--0.88890.9006
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
AUTOWALLIS87.8+5.0+6.0480.092.056.01M
MASTERPLAST656.0+30.0+4.79608.0656.024.03M
ANY1 275+35+2.821 2301 27514.8M
MTELEKOM382.0-14.0-3.54379.5388.5557.37M
CIGPANNONIA179.0-4.0-2.19179.0183.06.64M
DUNAHOUSE3 220-60-1.833 1003 3005.78M
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBSILVTS004972+183+23.197909720.41M
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBWTIOILTL86480-622-129.584804800.94M
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBOTPTS40700-700-100.00700700-

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.