Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

11:59 | dec. 13.Research Blog

Milyen tényezők lesznek 2019-ben meghatározóak az olajpiacon?

A bizonytalanság nem csökken a globális olajpiacon. Mind a keresleti oldalon, mind a kínálati oldalon számos olyan tényező van, amely elmozdíthatja az egyensúlyt, így nem véletlen, hogy 40 és 80 dollár közötti, vagyis nagyon széles sávon belül érkeznek jóslatok a jövő évi olajárra. A piac főleg a kínálati oldalra figyelt 2018-ban, de a keresleti oldal szerepe kezd egyre fontosabb lenni. Mi 60...

12:14 | dec. 6.Research Blog

Mi okozza Szaúd Arábia nehéz helyzetét?

A Financial Timesben találtam egy elgondolkodtató ábrát, ami pontosan mutatja, hogy mi okozza Szaúd-Arábia igencsak kétségbeejtő helyzetét. Az USA nyersolaj importja 2 millió hordóra zuhant, vagyis alig függ most már az USA gazdasága a Közel-Kelettől. Ez kétségbeejtő hír Szaúd-Arábiának, mivel ha egyszer végleg elengedi az Egyesült Államok a világ harmadik legnagyobb olajtermelőjének kezét, az...

11:39 | nov. 22.Research Blog

Szaúd-Arábia politikai csapdában – meglepetést hozhat a bécsi OPEC találkozó?

Az olajpiac kulcskérdése, hogy a soron következő OPEC találkozón sikerül-e ismét megállapodni az olajtermelés csökkentéséről. Hiába egyértelmű ugyanis a helyzet gazdasági értelemben, a világpolitika megváltoztathatja a kimenetelt. Szaúd-Arábia és fiatal uralkodója, Mohammed bin Szalmán (MbS) a Khashoggi gyilkossággal zsákutcába terelte magát és az OPEC-et. Így könnyen lehet, hogy a december...

12:42 | nov. 19.Research Blog

Az USA földgázárai az egekben

A szokatlanul hideg idő és az 5-éves átlaghoz képest alacsony betárolt készletek az USA földgáz áraiban is meglátszanak. A korábbi 3 dollár/MMBTu szintről közel 5 dolláros szintig emelkedett a napokban az árfolyam. Az árakat rövidtávon a tél mozgatja, de a tavaszi hónapokban jó eséllyel visszatérünk a korábbi szintekhez.

Gazdasági naptár

teljes naptár
Hétfődec. 17.
Hétfődec. 17.
11:00
Fogyasztói árindex - végleges (EMU)
Időszak: nov., előző: 2%, várt: 2%
14:30
New York-i feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: dec., előző: 23.3, várt: 20
16:00
NAHB házár index (US)
Időszak: dec., előző: 60, várt: 60
z.u.
Oracle (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.57, várt: 0.78
Kedddec. 18.
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: dec., előző: 102, várt: 101.6
14:00
MNB kamatdöntés (HU)
Időszak: dec., előző: 0.9%, várt: 0.9%
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 1265, várt: 1270
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 1.5%, várt: 0.2%
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: -0.4%, várt: 0.4%
22:15
FedEx (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 3.18, várt: 3.95
Szerdadec. 19.
00:50
Import (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 19.9%, várt: 12%
00:50
Export (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 8.2%, várt: 1.1%
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: nov., előző: 3.3%, várt: 3.1%
10:30
Fogyasztói árindex (év/év) (UK)
Időszak: nov., előző: 2.4%, várt: 2.3%
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: dec., előző: 1.6%
14:30
Folyó fizetési mérleg (milliárd dollár) (US)
Időszak: Q3, előző: -101.46
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 1.36%, várt: -0.38%
20:00
Fed kamatdöntés (US)
Időszak: dec., előző: 2.25%, várt: 2.5%
Csütörtökdec. 20.
07:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: -16.8%
08:30
Folyó fizetési mérleg (millió euró) (HU)
Időszak: Q3, előző: 772.4
09:00
Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) (HU)
Időszak: okt., előző: 10.4%
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: nov., előző: 2.2%, várt: 2%
ny.e.
BlackBerry (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: -0.04, várt: 0.02
13:00
BoE eszközvásárlási cél (milliárd font) (UK)
Időszak: dec., előző: 435, várt: 435
13:00
BoE kamatdöntés (UK)
Időszak: dec., előző: 0.75%, várt: 0.75%
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: dec., előző: 12.9, várt: 15
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 206, várt: 222
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: dec., előző: 1661
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: dec., előző: 56
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: dec., előző: 59.4
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: nov., előző: 0.1%, várt: 0%
22:15
Nike (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 0.46, várt: 0.46
00:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: nov., előző: 1.4%, várt: 0.8%
08:45
GDP (év/év, igazított) (FR)
Időszak: Q3, előző: 1.4%, várt: 1.4%
09:00
Külkereskedelmi mérleg (millió euró) - végleges (HU)
Időszak: okt., előző: 293
10:30
Folyó fizetési mérleg (milliárd font) (UK)
Időszak: Q3, előző: -20.32, várt: -22.2
10:30
GDP (év/év) - végleges (UK)
Időszak: Q3, előző: 1.5%, várt: 1.5%
14:30
GDP (negyedév/negyedév, évesített) - végleges (US)
Időszak: Q3, előző: 3.5%, várt: 3.5%
14:30
Tartós cikkek rendelésállománya (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: -4.3%, várt: 2%
16:00
Személyi jövedelmek (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.5%, várt: 0.3%
16:00
Személyi kiadások (hó/hó) (US)
Időszak: nov., előző: 0.6%, várt: 0.3%
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: dec., előző: -3.9, várt: -4.3
16:00
Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index - végleges (US)
Időszak: dec., előző: 97.5, várt: 97.5
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX40 117.92+76.21+0.1939 711.0240 117.927 488.13MHUF
DAX10 852.80-71.90-0.6610 733.7510 903.392 472.1MEUR
ATX2 901.12-7.41-0.252 881.632 909.6777.05MEUR
DJIA24 101.41-495.97-2.0224 033.7924 431.14-USD
S&P 5002 600.02-50.52-1.912 593.842 635.07-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF323.65+0.12+0.04323.09324.22
CHFHUF287.57+1.56+0.54286.38288.24
USDHUF286.28+1.38+0.48284.42287.58
EURUSD1.1309-0.0001-0.011.12691.1369
EURCHF1.1283-0.0007-0.061.12431.1296
EURGBP0.8984-0.0001-0.010.89620.9006
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
ALTEO690.0+25.0+3.76665.0690.00.77MHUF
DUNAHOUSE3 800+100+2.703 7003 8003.66MHUF
RABA1 250+20+1.631 2051 28013.93MHUF
PANNERGY652.0-16.0-2.40646.0660.018.59MHUF
MASTERPLAST635.0-10.0-1.55625.0635.01.59MHUF
KONZUM226-3-1.3122322724.48MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF
EBCBKTL1220-9-31.0317260.68MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.