Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

Hasonló tartalmak

11:33 | ápr. 8.Research Blog

Miért a nagy olajcégek lehetnek a megújuló forradalom győztesei?

Nem, nem azért amiért az ember elsőre gondolná. A Goldman Sachs olajelemzője, Michele della Segna, egy sokkal életszerűbb magyarázatot ad, amivel magam is egyetértek. Az olajcégek ugyanis nem a megújuló projekteken fognak sokat keresni – ezt főleg PR és részvényesi okból teszik, nem a hatalmas kecsegetőtő megtérülés miatt - hanem pont a tradicionális olaj –ég gázbizniszen.

15:23 | ápr. 4.Research Blog

Miért emelkedik ennyire a kőolaj ára?

A kőolaj árfolyama kitört a korábbi ársávból, a WTI bőven 60 dollár fölé emelkedett. Mi okozta ezt a masszív emelkedést? Az OPEC politikája, a venezuelai válság és a bízakodásra okot adó kínai-amerikai tárgyalások mellett a fő ok szerintem az, hogy nyilvánvalóvá vált, az amerikai palaolaj termelő szektorban lévő problémák megakasztják az Egyesült Államok kőolajtermelésének gyors felfutását. A...

14:04 | márc. 12.Research Blog

Norvég szuverén alap: megvegyük-e, amit ők eladnak?

Az 1 trillió, azaz 1000 milliárd dollárt kezelő norvég állami befektetési alap salamoni döntést hozott. Egy évi gondolkodás után módosították az eredeti felvetést, és az alap kizárólag olaj –és gázkitermeléssel foglalkozó vállalati részvények eladása mellett döntött. Eredetileg ugyanis az összes integrált olaj és gázipari részvényt el akarták adni a norvégok, de az alap részvényportfoliójának...

11:49 | márc. 7.Research Blog

Vajon meddig nőhet az USA palaolaj termelése?

Az elmúlt napokban nagyon érdekes cikk jelent meg a Wall Street Journal hasábjain, ami arról szól, hogy a túl sűrűn megfúrt palaolaj kutak esetében a termelés visszaesése következhet be, mivel a közeli kutak egymás elől „szívják ki” a szomszédos rétegekből a szénhidrogéneket, így az új, közeli fúrások hatékonysága messze elmarad a korábbiaktól. A szülő –gyerek (angolul parent-child) probléma...

Gazdasági naptár

teljes naptár
Csütörtökápr. 18.
02:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (JP)
Időszak: ápr., előző: 49.2
08:00
Termelői árindex (év/év) (GE)
Időszak: márc., előző: 2.6%, várt: 2.7%
09:30
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: ápr., előző: 55.4, várt: 55
09:30
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (GE)
Időszak: ápr., előző: 44.1, várt: 45
10:00
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: 53.3, várt: 53.1
10:00
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: 47.5, várt: 48
10:30
Kiskereskedelmi forgalom (év/év) (UK)
Időszak: márc., előző: 4%, várt: 4.5%
12:59
Philip Morris International (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.00, várt: 1.00
13:30
American Express (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.86, várt: 1.99
14:30
Friss munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: ápr., előző: 192, várt: 205
14:30
Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) (US)
Időszak: ápr., előző: 1653, várt: 1722
14:30
Philadelphiai Fed index (US)
Időszak: ápr., előző: 13.7, várt: 11
14:30
Kiskereskedelmi forgalom (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -0.2%, várt: 1%
15:45
Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 55.3, várt: 55
15:45
Beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 54.6
15:45
Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (US)
Időszak: ápr., előző: 52.4, várt: 52.8
15:45
Bloomberg fogyasztói elégedettség (US)
Időszak: ápr., előző: 59.8
15:45
Bloomberg gazdasági várakozások (US)
Időszak: ápr., előző: 47.5
16:00
Üzleti raktárkészlet állomány (US)
Időszak: feb., előző: 0.8%, várt: 0.3%
16:00
Leading indicators kompozit mutató (US)
Időszak: márc., előző: 0.2%, várt: 0.4%
Péntekápr. 19.
01:30
Fogyasztói árindex (év/év) (JP)
Időszak: márc., előző: 0.2%, várt: 0.5%
14:30
Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 1291, várt: 1300
14:30
Megkezdett lakásépítések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -8.7%, várt: 5.7%
14:30
Kiadott építési engedélyek (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: -2%, várt: 0.7%
Hétfőápr. 22.
ny.e.
Halliburton (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.41, várt: 0.22
14:30
Chicagói Fed index (US)
Időszak: márc., előző: -0.29
16:00
Használtlakás értékesítések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 11.76%, várt: -3.36%
Keddápr. 23.
00:00
Fogyasztói bizalmi index (HU)
Időszak: ápr., előző: -10.7
08:00
Gépipari rendelésállomány (év/év) (JP)
Időszak: márc., előző: -28.5%
ny.e.
Hasbro (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.10, várt: -0.11
ny.e.
Lockheed Martin (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 4.02, várt: 4.34
ny.e.
Coca-Cola Co (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.47, várt: 0.46
13:00
Twitter (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.08, várt: 0.15
13:30
Verizon Communications (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.17, várt: 1.17
16:00
Richmondi Fed feldolgozóipari index (US)
Időszak: ápr., előző: 10, várt: 10
16:00
Fogyasztói bizalom - előzetes (EMU)
Időszak: ápr., előző: -7.2, várt: -7
16:00
Újlakás értékesítések (ezer/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 667, várt: 650
16:00
Újlakás építések (hó/hó) (US)
Időszak: márc., előző: 4.9%, várt: -2.6%
22:15
eBay (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.40, várt: 0.62
ism.
Texas Instruments (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.29, várt: 1.13
Szerdaápr. 24.
03:30
Fogyasztói árindex (év/év) (AU)
Időszak: Q1, előző: 1.8%, várt: 1.5%
10:00
IFO üzleti hangulatindex (GE)
Időszak: ápr., előző: 99.6, várt: 99.9
ny.e.
Biogen (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 5.61, várt: 6.84
ny.e.
Boeing (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 4.17, várt: 3.26
ny.e.
Moody's (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.92, várt: 1.93
13:00
AT&T (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.83, várt: 0.86
13:00
Jelzáloghitel igénylések (US)
Időszak: ápr., előző: -3.5%
13:30
Caterpillar (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 2.82, várt: 2.82
ism.
SAP (GE)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.67, várt: 0.83
ism.
Heineken (NL)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.45
22:09
Microsoft (US)
Időszak: 2019 Q3, előző: 0.90, várt: 1.00
z.u.
Tesla (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: -3.95, várt: -0.90
z.u.
Visa (US)
Időszak: 2019 Q2, előző: 1.20, várt: 1.24
z.u.
PayPal (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 0.52, várt: 0.68
z.u.
Facebook (US)
Időszak: 2019 Q1, előző: 1.69, várt: 1.63
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
BUX42 802.76-201.75-0.4742 610.4443 041.356 863.05MHUF
DAX12 212.62+59.55+0.4912 100.0012 243.633 891.39MEUR
ATX3 301.02+8.68+0.263 249.293 304.8086.61MEUR
DJIA26 561.22+111.68+0.4226 444.5326 602.42-USD
S&P 5002 905.22+4.77+0.162 891.902 908.40-USD
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max. 
EURHUF319.94+0.82+0.26319.25320.36
CHFHUF280.59+0.50+0.18279.74281.80
USDHUF284.85+2.28+0.81282.48285.05
EURUSD1.1234-0.0063-0.561.12271.1304
EURCHF1.1409-0.0006-0.051.13671.1421
EURGBP0.8646-0.0012-0.140.86380.8667
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
WABERERS1 580+30+1.941 5501 5851.83MHUF
DUNAHOUSE4 360+60+1.404 2604 3600.74MHUF
PANNERGY708.0+6.0+0.85698.0708.014.68MHUF
ANY1 340-25-1.831 3401 365365.32MHUF
RICHTER5 700-95-1.645 6555 7901 666.3MHUF
CIGPANNONIA430.0-7.0-1.60426.0436.013.64MHUF
MegnevezésUtolsó árVált.Vált.%Napi min.Napi max.ForgalomDeviza 
EBGBPHUFTL0628+28+80.000.15MHUF
EBCBKTL0556+10+20.4137eHUF
EBDAXTS582 602+431+19.9497.77MHUF
EBEURTRYTL0135-44-104.7640eHUF
EBHENHUBTL467-9-56.256111.62MHUF
EBHENHUBTS3045-22-31.887.59MHUF

Saját watchlist létrehozásához be kell jelentkeznie.
Ha nincs még fiókja, regisztráljon most.