Erste Market belépés

Online befektetés belépés

Ha elfelejtetted NetBroker jelszavadat, hívd
ügyfélszolgálatunkat a 06 1 235 5151 telefonszámon.

Még nincsen értékpapírszámlád?
Online számlanyitás
GYIK Panaszkezelés
ELEMZÉS

Miért szállt el a dízel üzemanyag ára a benzinhez képest?

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOGPletser TamásOlaj- és gázipari elemző2018. november 19.   11:03

A dízel és a benzin üzemanyag áralakulása látványosan elvált egymástól hazánkban az elmúlt három hónap során. Annak ellenére, hogy a dízel esetében több mint 12 forinttal kisebb literenként az adótartam (9,6 forint jövedéki és 2,6 forint ÁFA), a kutakon tapasztalt átlagár eltérés már közel 50 forint a benzin javára. Mi okozza ezt a különbséget és várhatóan miként alakul az árrés a két termék között?

A holtankoljak.hu ábrája szerint az elmúlt három hónapban masszívan elvált egymástól a két fő üzemanyag féle kiskereskedelmi ára az elmúlt hetek során: a dízel ma már literenként 50 forinttal drágább, mint a benzin ára, annak ellenére, hogy literenként több mint 12 forinttal drágább az adótartalom az előbbi üzemanyag termékben.

A főbb üzemanyag típusok kutankénti kiskereskedelmi átlagára (forint/liter)
Forrás: holtankoljak.hu

Az árrés szétnyílása mögött elsősorban a benzin masszív globális túlkínálata áll. Az Egyesült Államok kereslete, mely a világ benzinfogyasztásának közel felét adja, az idén lelassult és az elmúlt évek emelkedése után gyakorlatilag stagnál az USA benzinfelhasználás a magas árak és a piac túltelítettsége miatt. A készletek jelentősen nőttek és meghaladják a sokévi átlagot.

Az USA benzinkészleteinek alakulása
Forrás: Bloomberg, EIA

A benzinnel szemben a dízel kereslete viszont erős a világban, főleg a fejlődő piacok gazdasági növekedése miatt. Amíg a benzint a személyautózásban használják elsősorban, a dízel fogyasztás főleg a szállításhoz, építőiparhoz, infrastrukturális beruházásokhoz köthető. A fogyasztói kereslet lelassult az USA-ban, miközben fejlődő piacok gyorsan nőttek -  mindkét tényező a dízel és benzin közti keresletkülönbség további növekedését okozta.

Az eltérő keresleti görbe mellett volt még egy ok, hogy a két termék ára ennyire eltér egymástól. Ez pedig a kőolaj kínálata. Az USA palaolaj termelés felfutása (könnyű és alacsony kéntartalmú olaj), a venezuelai kőolajtermelés összezuhanása (főleg nehéz és magas kéntartalmú olaj) és az OPEC termelésszűkítése, ami szintén a nehezebb és nagyobb kéntartalmú olajat érintette, azt okozta, hogy a világ kőolaj kínálatában sokkal több lett a könnyű és alacsony kéntartalmú olaj. Egy finomító kihozatalát a technikai adottságok mellett az input kőolaj határozza még. Rövidtávon a finomítók csak az utóbbit tudják befolyásolni, az előbbi, tehát a technológiai konfigurációt, csak hosszú és fáradtságos beruházások révén. Mivel sok könnyű és alacsony kéntartalmú olaj volt a piacon, ebből sok benzin és kevés dízelt lehet gyártani. A kínálat tehát nem tud rövidtávon igazodni a kereslet változásához, vagyis hiába van többlet dízelkereslet és benzin többletkínálat, a világ finomítói ipara csak évek munkájával tud ehhez a változáshoz igazodni, ha nem változik a kőolaj minősége.

A következmény az lett, hogy a benzin árrése nullára esett Észak-Európában októberben, a két termék közti árkülönbség pedig közel 100 dollár/tonnát ért el az utóbbi hetekben a dízel javára. A múltban általában a benzin volt a drágább 50-70 dollár/tonna körüli prémiummal.

A benzin árrése a főbb világpiacokon a nyersolajhoz képest (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, PVM

A benzin-dízel árrés a főbb világpiacokon (dollár/tonna)
Forrás: Bloomberg, Nymex

A legérdekesebb fejlemény, hogy időközben a benzin ára a túlkínálat miatt a legalacsonyabb értéket képviselő fűtőolaj árszintjére esett, amire történelmileg nem volt példa.

A benzin-fűtőolaj árrés alakulása a főbb világpiacokon (dollár/hordó)
Forrás: Bloomberg, Nymex

Na és miként alakul a jövő? Várhatóan a benzin-dízel árrés nem fog jelentősen bezárulni. Egyrészt ha a világgazdaság tovább nő és a fejlődő piacok, különösen a Távol-Kelet és India gazdasága bővül, akkor a dízel keresletnövekedés fennmaradhat. Nyilván az új finomítói beruházások arra irányulnak, hogy maximalizálják a dízel és vele rokon közép-desztillátumok kihozatalát, de ahhoz sok idő kell, hogy érdemben változzon a globális finomítói konfiguráció. A kőolaj kínálat az USA és brazil termelés felfutása miatt még könnyebb lesz, vagyis ilyen irányból még romolhat is a helyzet.

Ezenkívül még egy fontos tényező van, ami a dízel keresletet megnyomhatja: 2020. január 1-étől életbe lép az új hajózási sztenderd, az IMO2020. Ez azt eredményezheti, hogy a napi 3-3,5 millió hordós HSFO (magas kéntartalmú fűtőolaj) kereslet egy része, amit a tengerjáró hajók használnak, a dízel irányába mozdulhat. A becslések szerint ez napi 0,5-1,5 millió hordót tehet ki, ami a közel napi 30 millió hordós globális dízel és közép-desztillátum fogyasztás 1,7-5,2%-kal nőhet, miközben a finomítói kihozatal már most a maximumon van. Nem véletlen, hogy a 2020-as határidős dízel árrések bőven 20 dollár/hordó felett vannak szemben a jelenlegi 18-19 dollárral.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az elektromos és hibrid autózás elterjedése tovább csökkentheti a benzinkeresletet, akkor még csúnyább a kép. Talán csak az segíthet, ha a fejlődő Ázsiában autózni kezdenek a népek, ahogy a Guruló hordó blog ezt helyesen megírta: 

https://gurulohordo.blog.hu/2018/10/26/tenyleg_keves_szemelyauto_van_azsiaban

Ez persze koránt sem biztos, hogy bekövetkezik, mivel sem fizikai hely, sem politikai akarat nincs meg Ázsiában, hogy a személyes autóhasználat tömeges legyen, bár az ázsiai emberek körében is a fogyasztás és az amerikai életstílus dívik, a lehetőségek itt nem teljesen adottak egy új Egyesült Államok kialakítására.

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának

ELEMZÉS

Tovább menetelhet az UniCredit

Az idei évben jelentős európai felülteljesítés volt eddig...

AGRÁR SAROK

Hatással van az élelmiszerpiacra a fogyásgyógyszer

Ki ne hallott volna a - már nem is olyan - új slágerről, a fogyásgyógyszerekről. Ez a tudomány frappáns válasza a könnyű fogyás iránti oldhatatlan...

2025. július 8.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben