A magyar üzemanyagárak ismét a 400 forintos lélektani határt támadják, amire 2014 októbere óta nem volt példa. A benzin és dízel üzemanyag árak az elmúlt hetekben kaptak jelentős lendületet, a forint és a dollárban mért nagykereskedelmi jegyzések egyaránt emelkedtek, ami ritkán fordul elő egyidőben és ami dupla csapást jelent a magyar fogyasztókra. Eközben a magyar üzemanyag fogyasztás ismét csúcsot döntött, az idei első negyedévben 7,7%-os volt az év/év alapú növekedés. Nehéz tehát azt állítani, hogy az üzemanyag termékár drága lenne. Főleg annak a tükrében, hogy az elmúlt 10 év Brent átlagára alatt vagyunk még.
A magyar üzemanyag fogyasztás az első negyedévben 7,7%-kal 816,8 millió literre nőtt a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. 2017-ben 3.469,2 millió liter üzemanyag fogyasztást mért a szövetség saját hálózatán belül, ami 3,3%-kal haladta meg 2016-os adatot. A korábbi csúcs 2009-ben volt, amikor hozzávetőlegesen 3,250 millió litert üzemanyag fogyott. Árulkodó statisztika, hogy csak idén áprilisban 38,9%-kal nőtt az új autó értékesítés az ACEA statisztikái szerint. Márpedig a tapasztalatok azt mutatják, hogy az új autóértékesítés és az üzemanyag fogyasztás között erős a kapcsolat: egy új autóval 3-4-szer több kilométer éves futásteljesítményt érnek el a fogyasztók, mint a gépkocsi állomány átlagával.
Az üzemanyag árak gyors emelkedésében a dollár forinttal szembeni erősödésének és a termékárak felfutásának egyaránt szerepe van. A következő két ábra ezt mutatja: a dollár forint árfolyam az elmúlt hetekben 250-ról 268-ra nőtt, míg a benzin rotterdami árjegyzése 700 dollárról 770 dollárra nőtt.
A 95-ös rotterdami benzin árjegyzése (dollár/tonna) CIF paritáson
A dollár/forint árfolyama
Ezek alapján nehezen állítható, hogy drága lenne az üzemanyag, hiszen dinamikusan nő a fogyasztás, ráadásul 2011 és 2014 között magasabb nominális árak voltak. Ráadásul, ha a Brent típusú kőolaj tíz évi átlagárát nézzük, az 80,7 dollárt tesz ki. Vagyis a mostani 79,5 dolláros ár még mindig egy hajszállal alatta van a legutóbbi idők átlagának.
Üzemanyag árak alakulása Magyarországon
Forrás: Holtankoljak.hu
Egy kis számítás: a mostani dollárárfolyammal és finomítói termék árrésekkel, feltételezve, hogy Magyarország nem változtat a jövedéki adón és az ÁFÁ-n, 100 dolláros olajárnál 460 forintos dízel és 448 forintos benzinár várható. 500 forintos dízelárat 116 dolláros Brent ár mellett érjük el – feltéve, ha többi tényező sem változik időközben.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának