Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

MOL: olajcégből kiskereskedő?

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOG2016. november 18.   11:45

A MOL stratégiai elképzeléseket adott közre a múlt héten, melyből a legérdekesebb és mindenképpen a legelőremutatóbb fejlemény az volt, hogy a cég egyre inkább kiskereskedelmi vállalattá akar válni a 2000 töltőállomásának felhasználásával csökkentve a hagyományos üzletágak, a kutatás-termelés és a feldolgozás-kereskedelem részesedését.

A cég – szerintem nagyon helyesen – azt gondolja, hogy a mobilitás megváltozásával nem a kőolaj finomítás a jövő üzlete. Az elektromos vagy más alternatív hajtások elterjedése ugyanis drasztikusan csökkentheti a fosszilis üzemanyagok iránti keresletet, mely ma a finomítók kihozatalának két-harmadát jelenti. Helyette inkább a kőolaj finomításra épülő petrolkémiára és a kiskereskedelemre kíván a vállalat erőforrásokat allokálni. Érdekes, hogy a fő rivális OMV-t is megkérdeztem a kérdésről, akik továbbra is a kutatás-termelés dominanciáját tartják, a profit a „well-head”-nél, vagyis a kútfejnél van. Ez volt eddig az elmúlt 150 évben, amióta olajipar létezik, viszont ennek a feltétele az volt, hogy az olaj iránti kereslet töretlen legyen és az olajcégeket odaengedjék a legjobb erőforrásokhoz. Ezek a feltételek korántsem adottak a jövőben.

Az új stratégiának az lesz a kulcspontja, hogy sikerül-e egy ilyen mentalitást meghonosítani a cégnél. A MOL már bizonyította, hogy tud olajat finomítani és petrolkémiában is egyedül fel tud építeni és üzemeltetni egységeket. Ez utóbbi igencsak lényeges, hiszen a lengyel vetélytárs például a Basell-lel közösen fejlesztett petrolkémiát, ami így nagyon gyorsan épült ki, viszont a továbblépéshez szükséges a partner támogatása. A stratégia ezen részének sikerében nekem nincsenek is kételyeim: a cég operatív vezetése kiváló és a hőn áhított új technológiákat (polyol) is sikerül megszereznie a vállalatnak. A kérdés inkább az, hogy az utazók igényeit kielégítő kiskereskedelem (Fresh Corner) sikeres lesz-e. Eltalálni az autósok ízlésének, pénztárcájának megfelelő kávé és ételkínálatot és ehhez felépíteni a megfelelő kiszolgáló létesítményeket ugyanis teljesen más hozzáállást és tudást igényel, mint megszervezni a kőolaj finomítást vagy a dízel logisztikát.

A kihívás azért is lényeges, mert a teljes EBITDA 20%-a már most is a kiskereskedelemből származik, ennek az aránya pedig tovább nő. Arról nem is szólva, hogy a kiskereskedelmi cégek nyereség alapú értékelése a ciklikus vállalatok 2-3-szorosa. Az első tapasztalatok mindenesetre biztatóak: az új Fresh Corner kutak dizájnja lényegesen szebb a többieknél, a kávé friss (bár engem, mint kifinomult kávéfogyasztót annyira nem győzött meg, de lehet, hogy ebben én a kivétel vagyok, mint a szabály), a szendvicsek szintúgy. És remélhetőleg tiszta, belülről elérhető és fűtött mellékhelyiség is várja az utazókat. Nekem ezek tűnnek a legfontosabb szempontoknak, meg persze tudatosítani a vásárlókban, hogy a mi kínálatunk is van olyan jó, mint az osztrák vagy holland konkurrenciáé.

Pletser Tamás
Budapest, 2016. november 10.

WEBINÁRIUM

Gazdasági körkép és várakozások

2024. április 12. - Beszélgetés Zsiday Viktorral a Hold Alapkezelő Zrt. közgazdászával és Bencze Lajossal, az Erste World vezetőjével.

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben