Ma reggel ipari termelési adatokat tett közzé a KSH az idei tizedik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten 3,1 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. A nyers adatok ennél kedvezőbb, mindössze 0,2 százalékos mérséklődésről...
Ma reggel ipari termelési adatokat tett közzé a KSH az idei tizedik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten 3,1 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. A nyers adatok ennél kedvezőbb, mindössze 0,2 százalékos mérséklődésről tanúskodnak. Havi szinten masszívan emelkedett az ipari kibocsátás a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint 2,0 százalékkal. Ezzel együtt a termelés az év első tíz hónapjában 3,9%-kal kisebb volt, mint 2023 azonos időszakában.
Az adat részleteit jövő héten ismerteti a KSH. A hivatal rövid kommentárja szerint: „2024 októberében a feldolgozóipari alágak többségében bővült a termelés volumene. Ugyanakkor a legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban és a villamos berendezés gyártásában visszaesés következett be, míg a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása nőtt”. A tizedik havi kibocsátásbővülés hátterében egyrészt az Audi szeptember végén megkezdett győri bérgyártása állhat, mely során a VW-csoporthoz tartozó spanyol Cupra összeszerelését vette át részben a nyugat-magyarországi egység. Másrészt a szeptemberi részletes adatokat figyelembe véve a számítógép és elektronikai termékek gyártása terén realizálódhatott egy komolyabb, pozitív elmozdulás havi bázison.
A kilátások ezzel együtt rövid távon korántsem kedvezőek: a német gyártók – egyelőre külhoni – üzembezárásai és megszellőztetett, nagy volumenű leépítései még csak most kezdhetik kifejteni a hatásukat. Az Eurózóna legfontosabb gazdaságainak és a környező országok feldolgozóipari beszerzési menedzserindexei továbbra mutatnak érdemi elmozdulást felfelé. Középtávon lehetünk talán bizakodóak: a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések – főként a járműiparban, valamint az akkumulátorgyártás terén – a kibocsátás érdemi fellendülését eredményezhetik, nagyobb volumenben a jövő év második felétől kezdődően. Sajtóinformációk szerint a termelő fázisba elsőként a BMW debreceni gyára léphet, ahol már megkezdődött a próbagyártás november hónap során. A kapacitásbővítések pozitív növekedési kihatása jelen állás szerint főként 2026-tól jelentkezhet.
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.