Az Airbus jól meglepte a piacokat egy profit- és gyártáscsökkentési kilátással. Az okok az ellátási láncban keresendők. Ami az elmúlt hetekben kritikussá vált, az a repülőgépmotorok szállítása. Az Airbus beszállítói, az RTX Corp. (Pratt &...
Az Airbus jól meglepte a piacokat egy profit- és gyártáscsökkentési kilátással. Az okok az ellátási láncban keresendők. Ami az elmúlt hetekben kritikussá vált, az a repülőgépmotorok szállítása. Az Airbus beszállítói, az RTX Corp. (Pratt & Whitney), illetve a GE és a Safran közös leányvállalata, a CFM International nem hajlandó elég motort szállítani, ugyanis az új turbinák értékesítése veszteséget termel számukra. S inkább kifizetik a büntetést (kötbért), ami a Citi elemzője szerint akár az 5 millió dollárt is elérheti gépenként. (Egy A320 ára cirka 100 millió dollár.) De nem csak ezzel van baj. A légitársaságok jelentős gépfelújítási programban vannak, s így megnövekedett a kereslet az enteriőr részek iránt is, így ebből is ellátási problémák vannak. Nyilván az utóbbi probléma idővel meg fog oldódni. Viszont az előbbi igazándiból szerződésmódosításokkal, áremeléssel oldható meg, vagy pedig azzal, ha a motorgyártók olcsóbb beszerzési források felé fordulnak. Ezek közül inkább az első látszik valószínűbbnek. Mindeközben a Bloomberg légiközlekedés elemzője – meglepetésre – még arról írt, hogy az ülőhely kapacitások növekednek az idei második félévben, ami nyomást gyakorolhat a jegyárakra, s így a légitársaságok profitjára is. A két hír között némi ellentmondás látszik feszülni, s a nagy inflációs löket utáni különböző árhullámzások egy idő után valószínűleg ebben az iparágban is újra kialakítják az egyensúlyi árakat, megszüntetve a most látható különböző hullámokat.
Ha ezek az ellátási feszültségek igazak, akkor az kedvező például az osztrák FACC cég számára, amely részben enteriőr megoldásokat szállít a Boeing és az Airbus számára is.
A FACC árfolyama
Forrás: Bloomberg
A fenti leírásból jól látszik, hogy az ellátási problémák ebben az esteben inkább árazási problémák, s a felek közötti vitákra vezethetők vissza, legalábbis a repülőgépmotorok esetében. Mindenesetre azért érdemes megnézni, hogy a globális ellátási lánc nyomás index (Global Supply Chain Pressure Index, GSCPI) hogy áll.
A GSCPI index
Forrás: FED Bank of New York
Vagyis jól látszik, hogy alapvetően nincsek problémák a globális ellátási láncban. Sőt, az átlagosnál továbbra is kedvezőbbek a kereskedelmi feltételek.
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának