Ugrás az oldal tartalmára
GYIK Panaszkezelés
ELEMZÉS

Véget érhet a Nike szenvedése?

ÖTLETGYÁR MINI
ÖTLETGYÁR MINIPéntek ÁdámRészvényelemző2024. május 13.   15:29

Nehéz éveken van túl a világ legjelentősebb sportruházati és sportszergyártó vállalata, a Nike. A koronavírus utáni felpattanás óta a 2011 őszén elért 180 dolláros árfolyam az elmúlt kettő és fél évben lefeleződött. A visszaesést nem...

Nehéz éveken van túl a világ legjelentősebb sportruházati és sportszergyártó vállalata, a Nike. A koronavírus utáni felpattanás óta a 2011 őszén elért 180 dolláros árfolyam az elmúlt kettő és fél évben lefeleződött. A visszaesést nem lehet egy konkrét okra visszavezetni, valójában több kedvezőtlen tényező együttállásával magyarázható. 

A magas infláció hatására a sportszerek és sportruházati cikkek iránti kereslet csökkenni kezdett, ami a Nike prémium árazású termékei esetén is érzékelhető volt.

Kína, mely a 2010-es években még a Nike termékeinek dinamikusan növekvő felvevőpiaca volt, és 2021-ben a bevételek több, mint 18%-át adta, hirtelen behúzta a kéziféket, és a gyenge lakossági fogyasztás hatására a vállalat eladásai is csökkenni kezdtek az országban.

A versenytársak közül az Amerikában népszerű On Holdings és a Hoka márka mögött álló Deckers innovatívabbnak bizonyult az utóbbi években, aminek következtében a Nike részesedése csökkent a sportcipők piacán.

Vannak biztató jelek

Az elmúlt 1-2 évben látott gyengélkedés után Kína gazdasága elkezdett biztató jeleket küldeni. Az ipari termelés az év első hónapjaiban erősödött, és a beszerzési menedzser indexek is a gazdasági aktivitás élénkülését jelzik, miközben az ország vezetése számos intézkedéssel próbálja felpörgetni a növekedést. A lakosság továbbra is visszafogott a költések tekintetében, de az általános gazdasági helyzet javulásával várhatóan ez is változni fog, ami segítheti a Nike bevételének növekedését.

Az innovációs versenyben való lemaradását a Nike is felismerte, és jelenleg ennek a megfordításán dolgozik. Heidi O'Neill, a vállalat fogyasztói, termék- és márkaosztályának elnöke azt ígérte, hogy az új termékek, amelyeket a Nike a nyári olimpiai játékok előtt mutat be, egy többéves innovációs ciklus részei, amelyek gyökeres változást hoznak a termékportfólióban, és új piacokon is megjelenhet a vállalat. Ráadásul az idei olimpiára minden eddiginél nagyobb marketingkampánnyal készülnek, hogy növeljék a márkára irányuló figyelmet.

Javuló nyereségesség

A világ legnagyobb sportruházat-kiskereskedője a legutóbbi, a február 29-én zárult pénzügyi negyedévében 12,4 milliárd dolláros bevételt ért el, ami némileg magasabb a 12,3 milliáros konszenzusnál, amit a vártnál jobb észak-amerikai és kínai eladások támogattak.

Bár az éves szinten minimális, 1% alatti bevételnövekedés ellenére a Nike eredménye meglepetést okozott, ugyanis a 97 centes részvényenkénti profit 34%-kal meghaladta az elemzői várakozásokat.

A vállalat tavaly decemberben jelentette be, hogy költségcsökkentésbe kezd, melynek segítségével a következő három évben összesen 2 milliárd dollárt takaríthat meg létszámleépítés, fokozott automatizálás és a termékportfólió egyszerűsítése révén. Ez hozzájárulhat ahhoz, hogy a bevétel lassabb növekedése ellenére javulhat a vállalat nyereségessége.

A Nike a május végéig tartó 2024-es üzleti évében 51,7 milliárd dolláros árbevételt és 3,7 dollár részvényenkénti nyereséget érhet el a várakozások szerint. Előbbi nem egészen 1%-os, utóbbi majdnem 15%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A júniusban kezdődő 2025-ös üzleti évben már a bevétel is valamivel nagyobb mértékben, 1,6%-kal növekedhet, ezt szintén megelőzi a profit várt 7%-os emelkedése.

Értékeltség

A szektor hasonló vállalataival összevetve a Nike értékeltsége nagyjából középen helyezkedik el, vannak olcsóbb és drágább papírok is. Az összehasonlítást megnehezíti, hogy a pénzügyi év több cég esetében is eltér a naptári évtől. A Nike 2024-es pénzügyi éve május végéig tart, a Deckers, az Under Armour és a VF Corp esetén március végéig, a Lululemonnál pedig január végéig, tehát ez a négy vállalat már a 2025-ös pénzügyi évben jár, így az alábbi táblázatban szereplő adatokat is ezek ismeretében kell számításba venni. A többi vállalat pénzügyi éve nem tér el a naptári évtől.

Az egyértelműen megfigyelhető, hogy a kisebb versenytársak a Nike-nál alacsonyabb értékeltséggel rendelkeznek, azonban a két legnagyobb méretű vállalat, a Lululemon és az Adidas hasonló P/E rátán forog. Az EV/EBITDA mutató alapján azonban a Nike ezeknél is drágábbnak tűnik. A magasabb értékeltségre a Nike világszerte ismert brandje és a cég versenytársaknál jelentősen nagyobb mérete szolgálhat magyarázattal.

Forrás: Erste, Bloomberg

Technikai kép

Az amerikai részvénypiaccal együtt a Nike is jelentős emelkedésbe kezdett tavaly októberben. A 90 dollár alatti lokális minimumról 125 dollár közelébe emelkedett az árfolyam az év végére. Azt követően azonban negatív trendben mozgott az árfolyam, és idén áprilisban már ismét 90 dollár alatt járt a Nike. A 88,7 dolláros szint azonban erős támasznak bizonyult, és az árfolyam felpattant a túladottságból. Az MACD indikátor vételi jelzést adott, de a 95,5 dolláros szintről lefordult az árfolyam. Most a 20 és a 30 napos mozgóátlaggal küzd a Nike. Ha ezeket sikerül áttörni, akkor a 200 napos mozgóátlag is célba vehető. Ám az odáig vezető út sem mentes a nehézségektől, a 95,5 és a 97,8 dolláros szint is ellenállást jelenthet.

Forrás: Erste, Bloomberg

Összefoglalva: A Nike nincs könnyű helyzetben, a kedvezőtlen gazdasági környezet és a versenytársak térnyerése miatt veszített régi fényéből. Bár a vállalat vezetői bizakodóan látják a jövőt, az ígéreteknél többet akar a piac. Az idei sportesemények, a labdarúgó EB és az olimpia lehetőséget adnak a Nike-nak arra, hogy megpróbálja magára irányítani a figyelmet és visszanyerni a vásárlók és a befektetők bizalmát.

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.

Az Erste Befektetési Zrt. év végi időszakra vonatkozó fontosabb határidői és tudnivalói

Az Erste Befektetési Zrt. év végi időszakra vonatkozó fontosabb határidői és tudnivalói

SZTORI

Tájékoztatásul közöljük az Erste Befektetési Zrt. 2025. év végi időszakra vonatkozó fontosabb...

Adobe: Mégsem gyűri olyan gyorsan maga alá az AI hajsza?

Adobe: Mégsem gyűri olyan gyorsan maga alá az AI hajsza?

ELEMZÉS

Mindenki használja, vagy legalább hallott már minimum egy...

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben