Erste kommentár Tegnap nagy csalódást keltett a Tesla azzal, hogy semmit sem mondott a várva-várt új, megfizethetőbb modellről, egy kisebb Tesláról. Ez azért kellemetlen, mert a kínai gyártók már ott toporognak az...
Tegnap nagy csalódást keltett a Tesla azzal, hogy semmit sem mondott a várva-várt új, megfizethetőbb modellről, egy kisebb Tesláról. Ez azért kellemetlen, mert a kínai gyártók már ott toporognak az ajtóban. Igaz, egyelőre még inkább csak a kínai piacon. Nem csak arról van szó, hogy a BYD Seagull nevű kisautója 10.000 dollár alatti (kínai piaci) árral törhet be az év végén a piacra 300 km-es hatótávval, hanem arról is, hogy más gyártók is egyre-másra jelennek meg olcsóbb kisautókkal, egyelőre persze még csak a kínai piacon. Ráadásul annyira célegyenesben van a lítiumion-akkumulátorok helyett a nátriumion-akkumulátor, hogy az Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC) a Volkswagennel kooperációban előállította az első nátriumionos akkumulátorral működő kiskocsit Sehol E10X néven. A gépkocsi – így nem véletlenül – hasonlít egy picit a Volkswagen e-up!-ra. A nátriumion-akkumulátor a jelenlegi 120-160 Wh/kg energiasűrűségével elmarad a lítiumion-akkumulátorok 260-270 Wh/kg értékétől, de például kb. duplája a hagyományos ólom akkumulátorokénak. Viszont az egekbe emelkedő lítium árakkal szemben a közönséges konyhasó alkotóelemét képező nátrium olcsóbban és nagy mennyiségben található a Földön. Sőt, állítólag egy ilyen gépkocsit gyorsabban is lehet tölteni és szélesebb hőmérséklet tartományokban is jól működik. Pl. a lítiumos technológia nem szereti a hideget! Az új kiskocsi 19,7 és 31,4 KWh akkuval van szerelve, s a hivatalos hatótávolság rendre 200 és 302 km. Igaz, ezek csak 60 lőerős és csak 120 km/h végsebességgel bíró járgányok, viszont cserébe 6 és 12 ezer dollár közötti áruk van Kínában (2-4 millió forint). Még valami. Ugyan sokan versenyben vannak a nátriumos technológiát illetően, lásd a BYD (2023 végére jöhet az ilyen akku) vagy éppen a Magyarországon gyárat építeni tervező CATL, de most a befutó, aki ehhez a járgányhoz gyártja az akksit, a Hina Battery. A korábbi verziók – még nem nátriumos – értékesítései különben nem voltak magasak, hiszen 30-40 ezer darabra rúgtak évente, a 2021-es indulást követően. Mindenesetre megjelent egy erős új irány az iparágban, ami – talán –a visszaeső kereslettel összhangban elhozza az olcsóbb elektromos autók korát. Na, hát ezért esett a Tesla arra a hírre, hogy se híre, se hamva az olcsóbb és kisebb autónak. Hiszen egyre inkább veszélybe kerül a legnagyobb elektromosautó-gyártó státusza. S váljuk meg, egyre nyilvánvalóbbnak tűnik, hogy az EV piacra a belépési korlát sokkal kisebb, mint a hagyományos robbanómotoros gépjárművek piacára. A verseny pedig éppen ezért is egyre inkább fokozódik.
Negatív a hangulat a mai kereskedésben a tegnapi amerikai lecsorgás után és a várható kamatpálya fényében. A DAX és a BUX is enyhén csökken a délelőtti órákban.
Fél százalék körüli csökkenések jellemezték tegnap Európát. A DAX 0,4%-ot, az Euro Stoxx50 0,5%-ot csökkent, kivételt a 0,5%-ot emelkedő FTSE100 jelentett. A szektorok többsége csökkent, főleg a közmű és az ingatlancégek szerepeltek gyengén az emelkedő hozamok miatt.
A tengerentúlon az S&P500 0,5%-ot, a Nasdaq 0,7%-ot csökkent, míg a Dow stagnált. Az USA-ban is a közmű és az ingatlancégek voltak a leggyengébbek.
Ma reggel Ázsiában csak kisebb mínuszok voltak láthatók. A Nikkei 0,1%-ot, a CSI300 0,2%-ot, a Hang Seng viszont már 0,8%-ot csökkent.
Nem hozta meg a várt, reménykeltő hatását Elon Musk tegnapi Mesterterv bemutatója. A Tesla vezérigazgatójától elsősorban azt várták, hogy az autóikhoz köthető tervekkel, víziókkal álljon elő, azonban Musk leginkább a fenntartható energiáról beszélt és bejelentette, hogy óriási potenciál van a hőszivattyúkban, így szeretné, ha a Tesla beszállna az iparágba. A befektetők egy olyan Tesla modell bejelentését szerették volna hallani, melynek árazása a kevésbé tehetős réteg számára is elérhetővé teszi az elektromos autókat, és amit korábban már belengetett Musk is, egészen pontosan, hogy 25 ezer dollárba kerülő elektromos autót fog gyártani a Tesla. Ezen kívül a cég gyártóüzemet létesít Mexikóban, és letették egy lítium finomító alapkövét Texasban, de a gyártással és a kitermeléssel kapcsolatban egyik esetében sem osztottak meg további részleteket.
Nagyszerű előrejelzést tett közzé a Salesforce a tegnap piaczárás után megjelent 2023-as évi negyedik negyedéves gyorsjelentésében. A cég éves alapon 14%-kal 8,38 milliárd dollárra növelte bevételét, ezzel felülmúlva a 8 milliárdos Bloomberg-konszenzust, míg EPS terén duplázva 1,68 dollárra növelte profitját, jelentősen felülmúlva az 1,36 dolláros várakozást. A vállalat iránymutatást is közzétett, melyben 7,12-7,14 dolláros részvényenkénti profitot vár a 2024-es pénzügyi évben, ezzel 23%-kal felülmúlva a szakértők előrejelzését. Mindezek mellett pedig egy 20 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási programot is bejelentettek, ami a jelenlegi piaci kapitalizáció kb. 12%-át teszi ki. A Salesforce papírjai nagyjából 15%-ot emelkedtek a zárás óta.
A Nio árfolyama 6%-ot esett az amerikai tőzsdén, majd Hongkongban 13 százalékot, miután a kínai elektromosautó-gyártó közzétette a tavalyi negyedik negyedévre vonatkozó gyorsjelentését. A vállalat 2,3 milliárd dollár bevétel mellett 43 cent egy részvényre jutó veszteségről adott számot, ami alulmúlta az elemzők által várt 2,5 milliárdos bevételt és 28 centes negatív eredményt.
Szerdán a dollár gyengülésével párhuzamosan tudott tovább erősödni a forint. 378-ról indulva 373-ig jutott a magyar deviza az euró ellenében. A jegybank monetáris szigorának fenntartása komoly támasza lehet a forintnak, kedvező külső folyamatokkal párosulva rövidtávon lehet tere a további erősödésnek. Ma reggel is 373-374 körül zajlik a kereskedés.
A nemzetközi devizapiacon szerdán a dollár gyengüléséről szólt a kereskedés, nagyjából egy százalékkal értékelődött le az amerikai deviza. A folyamatosan kijövő német részadatok már jelezték, hogy a vártnál magasabb lehet a headline index. Ez aztán délután be is bizonyosodott: a csökkenés helyett a januári szinten maradt az év/év mutató. Ma a valutaövezeti inflációra figyelünk, az eddigi adatok kellemetlen meglepetést körvonalaznak, ami tovább erősítheti a kamatvárakozásokat. Csütörtök reggel fordul a kocka: 1,068-ről indulva jelenleg 1,063 körül forog az EURUSD árfolyama.
A WTI határidős jegyzése ma reggel 77,3 dollár közelében mozgott, a Brent pedig 84 dollárba került hordónként. A kínai kereslet fellendülésével kapcsolatos remények és a Fed további szigorításával kapcsolatos aggodalmak mozgatják az árakat továbbra is. Az olajárak tegnap közel 1%-kal emelkedtek a pozitív kínai gazdasági adatok hatására, emellett a Chevron Corp és a Saudi Aramco vezetői is optimistán nyilatkoztak a kínai keresletről. Az amerikai feldolgozóipar viszont februárban már a negyedik hónapja mutatott visszaesést, ami fokozza a kereslet lassulása miatti aggodalmakat, miközben az USA olajkészletei folyamatosan emelkednek.
Nem változott sokat tegnap az arany árfolyama, ma reggel 1.837 dollárt kellett fizetni egy unciáért a nemesfémből. A dollár közel egy százalékot romlott az euróval szemben, ami segítette az aranyat, hogy a szigorú üzeneteket közlő jegybankári nyilatkozatok ellenére szinten maradjon. A kínai nyitás következtében egyre jobban nő a kereslet az arany iránt, ami szintén segíti az árfolyam szinten tartását.
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek:Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.