Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Applikációk szoríthatják ki az autókereskedőket?

SZTORI
SZTORI2022. október 18.   09:17

Franciaországba is beteszi a lábát a Whim, amely néhány év alatt vált az egyik legnépszerűbb jármű-megosztó applikációjává. A Helsinkiben 2016-ban indult szolgáltató már tíz országban van jelen és tulajdonképpen nem csinál mást, mint egyetlen applikációban kínálja fel az összes utazási lehetőséget a közösségi közlekedéstől, a taxikon és a bérelt autókon, motorokon át a kölcsönözhető biciklikig vagy rollerekig. A cél, hogy a lehető leggyorsabb és legkényelmesebb közlekedést kínálják a felhasználóknak, ezzel valódi alternatívát kínálva a saját autó megvásárlásának.

A modern városlakó már hozzászokott ahhoz, hogy különböző applikációkon nézze meg, hogyan juthat el A-ból B-be. Budapesten a BKK és a MÁV, négy taxitársaság, három- autó és egy elektromos robogó-, két bicikli-, és három e-roller-megosztó cég szolgáltatásai érhetőek el, így a döntés is nehéz. A vonat vagy a busz lesz a leggyorsabb, esetleg a taxi? Melyik szolgáltatónál van a legközelebbi jármű? Az applikációk közötti váltás sokszor időigényes és nehéz. A finn MaaS Global ezeket a szolgáltatásokat gyűjti össze egyetlen alkalmazásban. A startup Whim elnevezés applikációja már Európa és Ázsia több mint 10 városában elérhető (hozzánk legközelebb Bécsben), a felhasználók taxikhoz, buszokhoz, kerékpárokhoz, e-robogókhoz és bérelt autókhoz férhetnek hozzá – ráadásul van havi bérletes konstrukció is. A MaaS Global immáron 74 millió dollárnyi tőkét gyűjtött össze, befektetői között a „helyi” – finn és balti államokra szakosodott – társaságok mellett olyan cégek szerepelnek, mint a Bp Ventures, a Mitsubishi Corporation, a Toyota Financial Services vagy a spanyol Ferrovial.

A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint a közlekedés felelős a globális, energiával összefüggő CO2-kibocsátás 24 százalékáért, ezek nagy részét a személyautók teszik ki. Ha a városlakókat rá lehetne venni arra, hogy az autójuk kulcsát egy többféle szállítási módot adó lehetőségre cseréljék le, máris sokat tettünk a környezet védelméért.

A Whim érvei a saját tulajdonú autókkal szemben egyszerűek: egy autó fenntartása átlagosan évente 10 ezer euróba kerül (ez egy amerikai kutatás adata), miközben az átlagos gépkocsi naponta 23 órát parkol, és átlagosan mintegy 10 kilómétert megy. Mindez rengeteg helyet foglal: Európában a városi közterületek átlagosan 70 százalékát autók foglalják el.

Az embereket mégis nehéz lebeszélni arról, hogy kocsit vegyenek.  „Az autó a mobilitás szabadságát képviseli” – mondta a CNN Businessnek Sampo Hietanen, a MaaS Global alapítója és a cég elnök-vezérigazgatója, aki szerint még ha egy városlakó alig használja is a kocsiját, akkor is „szabadságbiztosításként” áll a ház előtt.

Azért, hogy ezzel az érzéssel versenyezni lehessen a Whim az online bérelhető autókat és a taxikat kínálja fel alternatívaként, de Hietanen szerint a felhasználók általában a tömegközlekedést vagy a mikromobilitást (kerékpárokat vagy e-robogókat) választják inkább.

A felhasználók többféle szolgáltatási szint közül választhatnak: lehet adott út költségeit kifizetni, de van 30 napos bérlet is, amely 62 euróba (mai árfolyamon 27 ezer forint) kerül Helsinkiben – ahol az alkalmazás a legelterjedtebb. Ebben a korlátlan tömegközlekedés és rövid távokra a taxizás is benne van, de további 55 euróért autóbérlés is van.

Helsinkiben jól kidolgozott alternatívái léteznek az autóvezetésnek, ám ez nem mindenütt áll rendelkezésre. Ha egy városban nem áll rendelkezésre megfelelő tömegközlekedési hálózat, nincsenek bérautók, vagy taxik, akkor nehéz lesz meggyőzni az embereket, hogy hagyják otthon a kocsikulcsot - mondja Maria Kamargianni, a London University College közlekedési és energiaügyi docense. Szerinte az olyan alkalmazások, mint a Whim az első lépést jelentik abban, hogy a városlakók az autók tulajdonlása helyett alternatív megoldásokat válasszanak, és a piac a lehetőségek bővülésével csak tovább növekedhet.  A MarketsandMarkets kutatócég előrejelzése szerint a mobilitási szolgáltatások globális piaca a 2020-as 4,7 milliárd dollárról 2030-ra 70,4 milliárd dollárra nő. A 2016-ban indult Whim az egyik legelső ilyen applikáció, de vannak már többen is: a Citymapper 2019-ben jelent meg Londonban, a Moovit pedig tavaly indított el all-in-one mobilalkalmazást Izraelben.

Az üzletnek azonban a járvány nem tett jót. A MaaS Global elnök-vezérigazgatója szerint ma kevesebb ember utazik, a bevételek alacsonyabbak a vártnál, ami megakasztotta a cég terjeszkedését. A Helsingin Sanomat finn lap nemrégiben arról számolt be, hogy a cég 50 millió eurót költött kudarcot vallott terjeszkedési projektekre. Hietanen elmondása szerint a pénzt több közlekedési szolgáltató integrálására, több országban a piaci készenlét megteremtésére, valamint az alkalmazás alapját képező komplex technológia fejlesztésére fordították. Mindenesetre némi jó hír a befektetőknek, hogy a cég nem állt le: a legutóbbi bejelentése szerint 2023-ban megjelennek Franciaországban is, az indulást a 2023-as franciaországi rögbi-világbajnokságra időzítve.

Bár az iparág gyerekcipőben jár, Hietanen bízik benne, hogy lesz kereslet. A Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) legutóbbi jelentése szerint a mobilitási szolgáltatások létfontosságúak lesznek a világ növekvő népességének és a gyors ütemű urbanizáció szükségleteinek kielégítésében. Az elnök-vezérigazgató szerint mindenesetre az esélyek jók: egy Helsinkiben a vállalat felmérése szerint a felhasználók 12 százaléka mondta azt, hogy a Whim késztette őket arra, hogy lemondjanak autóikról.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

PODCAST

A kőolaj árrobbanása méri majd, hogy mennyire fáj a gazdaságnak az izraeli-iráni válság

Úgy tűnik, hogy az árupiaci szereplők nem tartanak egy széleskörű háború kirobbanásától Izrael és Irán között. Az viszont határozottan érződik,...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben