Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Azt hiszem, ideje inni még egy kávét!

SZTORI
SZTORIFórián ZoltánVezető agrárszakértő2022. szeptember 29.   17:11

Most, a fogyasztói társadalom alkonyán, a fogyasztói tudatosság kikényszerített javulásának idején egy olyan globális függőség, mint a kávézás, különösen érdekes megvilágításba kerül. Azon talán már nem csodálkozunk, hogy az árak felfelé törnek. Történjen bármi, a kávé minden piaci igényhez alkalmazkodik és fogyasztása töretlenül növekszik. Mutatok pár aktuális trendet, mint a vajas kávé, új elkészítési módokat, és persze jönnek a szokásos előrejelzések is.

Töretlen népszerűség
Miközben idén a globális kávépiac értékét 434 milliárd dollárra taksálják, 2030-ra ennek csaknem duplájára is nőhet. Mindez egy masszív, 7,6 százalékos éves átlagos növekedési ütem mellett. A növekedés általános marad, minden térségben, korosztályban. A telítődés ismeretlen e termékek piacán. A széles körű elterjedtség, a fokozott innovativitás, a függőség miatti kiszámíthatóság alapjain a kávépiac perspektíváihoz nehéz bármit is hasonlítani.

A kávé nem csak a világ legnépszerűbb itala, hanem tőzsdei cikk is. Október elsejei világnapja jó alkalom arra, hogy miközben Ön kihörpinti egyik mai adagját, megnézzük, mekkora rést ütött a koronavírus a kávépiacon. Nem arról írok, hogy mennyire finom, mennyit igyon, elszíneződik-e a foga, vagy hogyan nevezzük divatosan (latte, macchiato, cold brew), és békén hagyom a cibetmacskákat és a thai elefántokat is. Sokkal inkább a mezőgazdasági termékláncról, annak kilátásokról lesz szó. Tanulságos. Azért persze hozok pár érdekes statisztikai adatot és innovációt is.



2020 nem csak, mint szám érdekes, hanem az emberiség egyik nagy történelmi fordulópontjaként fog kerülni a történelemkönyvekbe. Életünk átalakulásában a világjárvány, majd a háború, az energiaválság, a megváltozott klíma mellett nem tűnik fontosnak az, hogy évtizedes csökkenés után ismét lendületesen nő a kávé ára, és hogy a melegedő klíma mégis termelők tömegeit sodorta a tönk szélére.

Csúcskísérlet előtt
A Nemzetközi Kávé Szervezet (ICO) ármutatója szerint a 2011-es történelmi csúcs óta, egészen 2020-ig trendszerűen csökkentek a kávéárak. A Covid aztán egy időre például ellehetetlenítette a világ második legnagyobb (de robustában a legnagyobb) Vietnám exportját, miközben Brazíliában gyors egymásutánban a fagy és az aszály pusztította a termést. Ekkor jött el a fordulat ideje.

 

Forrás:ICO

Azon magam is meglepődtem, hogy két kávéfajta tőzsdei ára és a magyar fogyasztói kávéár milyen hasonló mozgást mutat. Mégiscsak szép dolog ez a piaci verseny! Azt gondolná az ember, hogy egy alapanyag tőzsdei ármozgása és egy csomagolt termék kiskereskedelmi ára között csak laza az összefüggés. Pedig láthatóan nem. Azért azt hozzá kell tenni, hogy a honi kiskereskedelmi árak a forint árfolyama és a fokozott hangulat miatt a nemzetközi piac korrekcióit most éppen nem követik. Lefelé ez mindig nehézkes. Ilyenkor a profit ugyanis sokkal nagyobb ütemben növekszik, mint ellenkező irányban.

A Covid ugye a kávé árát is az egekbe tolta, amit az orosz-ukrán háború miatti logisztikai akadályok és a világ vezető gyártója, Brazília kibocsátásának csökkenése támasztott még jobban alá. Érdekesség, hogy a keresleti oldalon a világ egyik legnagyobb kávéfogyasztója, Oroszország elleni szankciók a becslések szerint egymillió zsákkal csökkentik a kávéfogyasztás növekedését 2022/2023-ban.

A mostani korrekciós szakaszt úgy kell felfognunk, mint felkészülést a további, tartós emelkedésre. Ezt úgy kell érteni, hogy 2025-ig akár meg is duplázódhat a jelenlegi ár.

 

Robusta és Arabica kávé tőzsdei árai Chicagóban, USC/font
Forrás:ft.com

 

Forrás: KSH

A kávé egysége a 60 kilogrammos zsák. A világ kávétermelése 2022/23-ban az előrejelzések szerint 7,8 millió zsákkal nő, és visszapattan 175,0 millióra, leginkább Brazíliának köszönhetően. A globális fogyasztás várhatóan 1,8 millió zsákkal 167,0 millióra emelkedik. A legnagyobb növekedést az Európai Unióban, az Egyesült Államokban, Japánban és Brazíliában várják. A brazil és az indonéz kivitel bővülésének köszönhetően a világpiaci forgalom szintén emelkedik. A zárkészletek szintje várhatóan 2,1 millió zsákkal 34,7-re emelkednek.

Bár a termelés meghaladja a fogyasztást, az árak emelkedése tartósnak tűnik. Miért? Mert a globális felmelegedés miatt azzal rémisztgetik az emberiséget, hogy hamarosan kihal a növény. Az olyan riasztó nevű betegségek is tizedelik, mint a kávérozsdagomba, vagy a kávészú.
A világpiaci forgalom - szintén a brazilok által vezetve - tovább emelkedik. A világ kávébab termelésének több mint 80 százaléka fordul meg a világpiacon, ami a második legnagyobb forgalmú áruvá teszi a világon a kávét (a kőolaj után). A világon naponta 2,25 milliárd csésze kávét fogyasztanak el. A legnagyobb fogyasztók a finnek. Ott az egy főre jutó fogyasztás 12 kilogramm évente. Érdekes adat, hogy a kávéfogyasztók fele édesítőszerrel issza.

 

Kávépiaci érdekességek címszavakban

1. Van már laborkávé is. A kávétermelés ugyanis a növekvő kereslet miatt erdőirtásokkal jár. Ezt a gordiuszi csomót vágták át a tudósok, akik sejtkultúrából neveltek kávét. Ez fenntartható…? Mindenesetre az EU-ban már a novel food engedélyezési utat járja a termék.

2. Európa a globális kávéfogyasztás harmadát adja. Itt a fairtrade származás egyre fontosabb a fogyasztók számára. Ugyanúgy, mint az egészségtudatosság, aminek okán funkcionális összetevőket adnak a kávéhoz.

3. Állítólag erősíti a koffein hatását, ha a kávéhoz egy kanál vajat adunk. Egyfajta divat, de az is lehet, hogy hamarosan általános elterjed.

4. A kávézás élményét egyre többen azzal fokozzák, hogy elutaznak a termőhelyekre.

5. A hidegfőzőtt, a csepegtetett, a dalgona (felvert), a koji penésszel érlelt kávé is egyre több kávézóban kerül fel a kínálatba. Ahogy az egyre változatosabb keverékek is.

6. Aki nem ül be, az pedig a dobozos és palackozott változatok egyre szélesebb palettájáról választhat.

Itthon is elképesztő a penetráció
Mielőtt levonnánk a következtetéseket és a szokásos előrejelzéseket is közreadnánk, nézzünk szét a magyar kávépiacon! Náluk a felnőtt lakosság 85 százaléka fogyaszt kávét, ami egy főre vetítve közel 3 kilogramm évente. E téren a csúcs a ’80-as évek elején volt, amikor 3 kilogramm fölött járt az adat. Most is növekvő szakaszban vagyunk, így arra számítunk, hogy hamarosan elérjük a korábbi csúcsot. Eközben egyre erősödő tendencia a magas minőség felé fordulás, ami egyben a piac értékbeli növekedését is táplálja. Az őrölt kávé szegmens felől egyre inkább a kapszulás, párnás és a szemes kávék irányába mozdul el a kereslet. Eközben továbbra is az őrölt és az instant adja a piac gerincét.

Az Erste Agrár Kompetencia Központ következtetései, előrejelzése:

  • Egy globálisan fogyasztott termékről beszélünk, amely több mint 400 milliárd dolláros iparágat hozott létre. A kávé a víz után a második leggyakrabban, legnagyobb mennyiségben fogyasztott italféle. Egyébként a kávéfogyasztás kétharmadát az arabica kávéfajta adja, amely jóval kevésbé ellenálló a betegségeknek, mint a robusta, íze viszont lágyabb, aromásabb.
  • A kávépiac erejét mutatja, hogy a világjárvány árnyékában is csak rövid ideig ingott meg a növekedés. A fogyasztók erősen függenek e terméktől, recesszió idején sem csökkentik fogyasztásukat.
  • A klímaváltozás komoly veszélybe sodorta a kávétermelést. Ez a félelem annak ellenére emeli az árakat, hogy a kínálattal nincs gond, bár az ellátási lánc gyengeségeire a pandémia azért rámutatott. A termelés növekedésében egyébként az egyre enyhébb telek fontos szerepet játszanak. Ez azt is magával hozza, hogy Európában is megjelennek a kávé (és kakaó) ültetvények.
  • A kávéfogyasztás kultúrája egyre gyorsuló javulást mutat. Nem csak maga az ital, hanem a fogyasztás helye, eszközei, sőt ékszerek, kiegészítők, s még sorolhatnám, hogy milyen irányban fejlődik ez a kultúra. A fejlődés itthon hasonló a bor és a pálinkakultúráéhoz. A minőségi felértékelődés a pandémia alatt sem állt meg, így a hazai kávépiac, kávékultúra fejlődése töretlen. A hazai fogyasztói szokások a reggeli élénkítés felől egyre inkább az élménykávézás felé tolódnak el.
  • Talán nem lepődünk meg azon, hogy a kávékülönlegességek, ízesített kávéitalok vásárlása népszerűbbek a nők, mint a férfiak körében, és a hölgyek szívesebben készítik és fogyasztják. Átlagosan napi két kávét iszunk. Akik ennél többet isznak, többségükben férfiak.
  • Ami az árkilátásokat illeti: a kávé tőzsdei cikk; jól tárolható, felhalmozható. Így az árak messze nem csak a keresleti-kínálati viszonyok mentén alakulnak. Az árak terén az előttünk álló hónapokban nem számítunk trendfordulóra a nemzetközi kávépiacon.

A cikk első alkalommal az AgroFórum nyomtatott számában jelent meg 2022.09.23-án.

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Erste NetBroker
Állampapírok
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
Részletek
Erste Netbroker Állampapírok a biztonságos befektetések kedvelőinek. Részletek
Visszatért a növekedés
SZTORI

Visszatért a növekedés

Közzétette a KSH ma reggel az idei első negyedéves GDP-re vonatkozó...

Manipulatív gabonaárak
AGRÁR SAROK

Manipulatív gabonaárak

Hát persze, hogy manipulálják, hiszen tőzsdei tömegcikkekről van szó. Ott pedig minden hírt arra használnak, hogy hullámokat gerjesszenek, mert az...

2024. április 30.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben