Hidrogén üzemanyagcellás nehézgépek tesztelését kezdte meg a Volvo két leányvállalata: a Volvo Trucks a hidrogénes kamionokat, a Volvo CE a hasonló elven működő motorral szerelt dömpereket kezdi hadrendbe állítani. A cél a zéró emissziós szállítás, ám továbbra is kérdés, hogy az akkumulátoros vagy a hidrogénes technológia lesz-e a nyerő.
Ezer kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel a Volvo Trucks hidrogén üzemanyagcellás kamionja – az eszköz tesztelésének megkezdéséről a cég közleményt adott ki. A kamiont kevesebb mint 15 perc alatt lehet feltankolni teljesen, az össztömeg meghaladhatja a 65 tonnát és a két üzemanyagcella 300 kW energiát állít elő. A hidrogén alapú áramtermelést hasznosítja a svéd járműgyártó másik leánycégének a Volvo CE-nek a nemrég bejelentett új dömpere is, amelynek szintén a tesztje kezdődött el: itt négy órán át működtetik a motorok a HX04-re elkeresztelt monstrumot. A kamionokhoz az üzemanyagcellákat a Volvo Group és a Daimler Truck AG vegyesvállalata, a Cellcentric szállítja majd, amely Európa egyik legnagyobb, kifejezetten nehézgépjárművekhez kifejlesztett üzemanyagcella-gyártó üzemét építi fel.
A hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautók különösen alkalmasak lesznek a hosszú távú, nagy tömeg szállítását igénylő energiaigényes feladatokra – mondta Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke. A cég közleményében sem titkolja: a technológia még új, és számtalan előnye mellett alkalmazása még kihívásokkal teli. Az egyik legnagyobb kérdés a zöld hidrogén előállítása (a hidrogént elektrolízissel lehet előállítani vízből, ám az ehhez szükséges áram forrása ma még nem feltétlenül zöld – nap, vagy szélenergia bázisú). Hasonló problémát jelent a hidrogén-tankolási infrastruktúra hiánya is. Roger Alm mindenesetre azt mondta: a cég arra számít, hogy a zöld hidrogén kínálata jelentősen növekedni fog a következő néhány évben, mivel a technológia számos iparágban segítheti a Co2-kibocsátás csökkentését.
A közúti szállítások zöldítése jelentős kihívás elé állítja a gyártókat: a Nemzetközi Energiaügynökség a 2021-es jelentésében is azt írta "fejlett technológiákra van szükség a nagy teljesítményű töltéshez és/vagy nagyméretű akkumulátorokhoz". A piacon a verseny éles, a Volvo a Teslával és a Daimler Truckkal versenyez, utóbbival egyrészt osztozik a hidrogén üzemanyagcellás technika létrehozásán, másrészt mindkét cég egyaránt fejleszt akkumulátoros-elektromos járműveket is.
Martin Daum, a Daimler Truck igazgatótanácsának elnöke a CNBC-nek nyilatkozva korábban azzal indokolta, hogy a cég nem választott a két technológia közül, mert mindkettőnek megvan a maga helye. „Általánosságban azt lehet mondani: ha városi szállítást célozzuk, ahol kisebb mennyiségű energiára van szükségünk, és egy parkolóhelyen fel lehet tölteni éjszaka az utókat, akkor biztosan jó megoldás az akkumulátorokkal szerelt elektromos teherautók használata. De abban a pillanatban, amikor úton vagy, amikor Stockholmból Barcelonába mész... véleményem szerint valami olyasmire van szükséged, amit jobban tudsz szállítani, és ahol jobban tudsz tankolni, és ez végső soron a H2." – mondta. Szerinte túl kockázatos lenne a vállalatának, ha most egyetlen technológia mellett tenné le a voksát, hiszen a kérdés még nem dőlt el.
Forrás: https://www.cnbc.com
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: Getty Images
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.