Nem csak szócsatákat vív a magyar kormánnyal a Ryanair, a cég panaszt tett az Európai Bizottságnál a különadó ügyében. Michael O'leary, a cég vezérigazgatója bejelentette azt is: a társaság csökkenteni fogja járatai számát is, ami – szerinte – a magyar turisztikai iparág számára is káros lesz.
Már panaszt tettünk az Európai Bizottságnak a magyar kormány különadója miatt – mondta Michael O'leary a Ryanair vezérigazgatója az Euronewsnak nyilatkozva. A légitársaság az extraprofitadó elnevezést nehezményezve minden fronton támadja a légiközlekedést terhelő magyar adót, amelynek alanyai nem is maguk a légitársaságok, hanem a földi kiszolgáló cégek, akikkel kapcsolatban állnak. Ráadásul az adó nem is a profitot terheli, hanem az utasforgalmat.
Más légitársaságok a bevezetett terhet egyszerűen beépítették az áraikba. A legnagyobb konkurens, WizzAir az áremelésre július elsejétől kerít sort, hangsúlyozva, hogy egyrészt a költségek növekedése jelenik meg az új tarifákban, másrészt azokat a kereslet és a kínálat befolyásolja. A többiek a témában nem is nagyon nyilatkoztak, igaz a magyar piacon leginkább ez a két cég a meghatározó. A Ryanair az első negyedévben a legnagyobb légitársasággá vált Budapesten, miután mind az utasok számában, mind pedig a repült útvonalakat tekintve megelőzte a WizzAirt. A fapadosok a magyar főváros légikikötőjének mintegy kétharmadát adják, ennek túlnyomó részén osztozik a két cég.
A Ryanair a különadó megjelenésének pillanatában kemény ellenállást kezdett tanúsítani, ennek jeleként minden július 1. után érvényes jegy esetében utólag beszedték a különadót a már megvásárolt jegyeknél is, az utasokat pedig arra bíztatják, hogy írjanak tiltakozó levelet a teher kapcsán a magyar kormánynak. A cég vezérigazgatója Michael O'leary pedig szívesen állt rendelkezésére a magyar sajtónak, többször idiótának, hazugnak nevezve az intézkedést bejelentő Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert. A kormányzat válasza egyértelmű volt: Varga Judit igazságügyi miniszter rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelet el (hivatalosan a cég eljárásaival szemben érkező nagyszámú panasz miatt), amely 2 milliárd forintos bírsággal is végződhet. Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter pedig arra bíztatta a magyar utazóközönséget, hogy inkább a konkurens WizzAirt válasszák – és persze bocsánatkérést követeltek a Ryanair vezérétől. O'leary erre fel most az Euronewsnak nyilatkozva hasonlította a két magyar minisztert Dumb és Dumberhez, mondván ők is olyanok mit a Jim Carrey film főszereplői, „ha azt hiszik, hogy az emberek majd boldogan kifizetik a különadót és egyik napról a másikra egy drágább légitársaságot választanak”. Azt is mondta, hogy a Ryanair nem vonul ki Magyarországról, de csökkenteni fogja járatai számát Magyarországon. „Azzal, hogy a Ryanair és a Wizzair is ritkítja a járatsűrűséget és a jegyek drágulnak, Magyarország veszít a vonzerejéből, így kevesebb turista fog érkezni.” – jelezte előre.
A Ryanair vezér érvei szerint a légiipart azért nem érdemes most új adókkal terhelni, mert éppen, hogy kilábalnak a válságból, miközben masszívan veszteségesek. A Ryanair 350, a WizzAir 650 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt pénzügyi évben, az utasszám ugyan emelkedett, de még nem éri el a Covid előtti szintet, miközben a cégeknek az emelkedő üzemanyagköltségek mellett veszteséget okozott a slotok megtartásának költsége is: emiatt sokszor szinte üresen is repültek a gépek. A járvány előtti 80 százalékos gépkihasználtságot még mindig nem érték el a társaságok, a Ryanair 97 millió utasról számolt be a márciusban zárult pénzügyi évben, ami messze elmarad a járvány előtti közel 150 milliós rekordtól (igaz: az idén már 165 milliót terveznek). A Wizz 27 milliós utasszáma is több mint a duplája a 10 milliós megelőző évinél – de még bőven elmarad a korábbiaktól. A társaságok tőzsdei mélyrepülésben vannak: a Wizz január óta több mint 55, a Ryanair több mint 30 százalékot veszített az értékéből.
O'leary az interjúban mindenesetre bizakodónak tűnt a idei kilátásait tekintve, mondván két év vírus után egész Európa elindul nyaralni. Ugyanakkor a légitársaságok helyzetét nehezíti a munkaerőhiány: a személyzet a repülőterekről és a légiirányításból is hiányzik, és a Ryanair vezér szerint a konkurens légitársaságoktól is (de tőlük nem). Emiatt járattörlések és késések is várhatóak – mondta.
A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.
Címlapkép: Getty Images
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.