Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Felszállhatnak-e végre az idén a légitársaságok részvényei?

BEFEKTETÉS
BEFEKTETÉS2022. április 19.   10:40

A hosszú hétvégék és az ünnepek a turisztikai ipar legfontosabb napjait jelentik: mindenki ilyenkor utazik. Az idén ráadásul sokkal többen, mint az elmúlt, járvánnyal terhelt években. Az amerikai gyorsjelentési szezon most indult el, és a Delta Air Lines máris a várakozásokat felülmúló első negyedévi eredményről számolt be, mivel a magasabb viteldíjak ellensúlyozták az üzemanyagköltségek növekedését. Ennek hatására a teljes iparág részvényei ralizni kezdtek.

A Delta azt mondta, hogy az utasok lenyelték az áremelkedést, a jegyek viszont tovább drágulhatnak, az orosz-ukrán háború miatt ugyanis elszabadultak az üzemanyagárak. Két tényező viszont a részvényesek pártján áll. Az egyik, hogy a piacon konszolidációs folyamatok kezdődtek el, egymással szövetségre lépnek légicégek, vagy felvásárolják egymást – írja az Investors.com. Ez a tendencia pedig csökkentheti a versenyt, növelheti a nyereséget, ami végső soron kedvez a részvényeseknek.
A másik a covid-19 járvány csillapodása, ami visszahozhatja végre a békeidők forgalmát. Nem az idén persze - a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) várakozásai szerint 2024-ben éri csak el az utasok száma a 4 milliárdot (egy utasnak számítva a több ágazatra kiterjedő átszállásos utakat), ami meghaladja a járvány előtti szintet.

A kormányokon múlik sok minden

Az biztos, hogy a forgalom növekedése nem a potenciális utasokon múlik. „Az emberek utazni akarnak, ezen az omikron sem változtatott” – mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója. A szövetség viszont ennek ellenére az idén még csak a 2019-es légiforgalom 83 százalékára számított legutóbbi elemzésében.

Az iparág felépülésének a tempója főleg a kormányokon és a bevezetett korlátozásokon múlik. A légicégek legalább annyit szeretnének elérni, hogy minden utazási korlátozást oldjanak fel a WHO által elfogadott vakcinákkal teljes körűen beoltottak számára, se teszteléssel, se karanténnal ne vegzálják az ilyen utasokat. A be nem oltott utazókat pedig teszteljék le, és ha negatív az eredmény, akkor ne zárják őket karanténba. Illetve általánosságban azt, hogy ismerjék el végre: egy utazó sem jelent nagyobb veszélyt a közösségre, mint egy helyi lakos, aki ugyanúgy lehet covidos, mint a külföldi. Ennek persze elég nehéz érvényt szerezni, ha a világ valamelyik pontján felbukkan egy új variáns. Az alfa - eredetileg brit -, a delta (indiai) és az omikron (dél-afrikai) variációk megjelenésére azonnali zárlattal reagáltak a kormányok.

A régiók eltérő ütemben lábalnak ki

Az már látszik, hogy az ázsiai-csendes-óceáni térség le fog maradni a légiforgalom felépülésében, mert ott mindig is nagyon durvák voltak a járványügyi szigorítások. Az Egyesült Államokban viszont nagyrészt visszatértek a normális mederbe a dolgok, így ott már 2023-ra visszatérhet a járvány előtti forgalom, és Európa is a gyorsabban kilábaló térségek között lesz.

Eddig minden szép és jó lenne, csakhogy az idén kitört az orosz-ukrán háború, ami azonnal a mélybe lökte a légicégek árfolyamát. Az IATA ugyan bizakodó, általában véve a légi közlekedés ellenálló ugyanis az ilyen sokkhatásokkal szemben, és ez a konfliktus valószínűleg nem befolyásolja a légi közlekedés hosszú távú növekedését. Ennek ellenére egyértelmű, hogy vannak lefelé mutató kockázatok, különösen a konfliktusnak kitett piacokon.

Az érzékenységi tényezők közé tartozik a szankciók és/vagy légtérlezárások földrajzi kiterjedése, súlyossága és időtartama. Ezek a hatások a legsúlyosabban Oroszországban, Ukrajnában és a szomszédos területeken lennének érezhetőek. A covid-19 előtt Oroszország a légi közlekedési szolgáltatások 11. legnagyobb piaca volt az utasok számát tekintve, beleértve a nagy belföldi piacot is. Ukrajna a 48. helyen végzett.

Nem a Wizz Airnek áll a zászló

Az elemzők véleménye a légicégek részvényeivel kapcsolatban vegyes. A Ryanairt a Marketwatchon vételre ajánlják, 127,4 dolláros az átlagos célár, amit a szakértők várnak. Jelenleg az ír légitársaság papírja 95 dollár alatt forog.

A Wizz Airt ezzel szemben csupán tartásra javasolják, ami érhető a társaság napokban megjelent bejelentése után, miszerint a cég a 2022-es pénzügyi évben megnövekedett nettó veszteségről számol be, és a nyári szezonhoz közeledve kezdve lát majd némi fellendülést. A kelet-európai fókuszú légitársaságot súlyosabban érinti az orosz-ukrán konfliktus, mint más iparági szereplőket, továbbra is szünetelnek az Oroszországba, Ukrajnába és Moldovába tartó, illetve onnan induló járatok, az érintett kapacitást a Wizz Air hálózata más részeire csoportosította át.

A többi légitársasággal kapcsolatban vegyesen vélekednek a szakértők. Az orosz-ukrán konfliktus miatt elszabaduló kőolajár miatt fontos szerepe lehet egy légicég megítélésében annak is, hogy az adott társaság rendelkezik-e olyan fedezettel, ami védelmet nyújt az üzemanyagárak ingadozása ellen. Ezek olyan szerződések, amelyek biztosítják, hogy a cég egy megszabott áron vásárolhat később kerozint. A Delta, az American és a United például nem rendelkezik ilyen üzemanyag-fedezetekkel. A Deltát mostanában inkább vételre ajánlják, és az American Airlines is egyre több vételi ajánlást gyűjtött be, bár a Yahoo Finance-nél az általános ajánlás a tartás. A United valahol a vétel és a tartás között van.

Az Investor.com szerint azonban még a fedezeti ügyletet alkalmazó vállalatok számára is kihívást jelentenek az emelkedő árak. Az Alaska Air Group például kénytelen volt emiatt csökkenteni a járatai számát.  Az előrelátó stratégia azonban tetszik a piacnak, ez a légicég ugyanis erős vételre ajánlott a szakportál szerint.

Forrás: Investors.com, IATA, Yahoo Finance, Investor.com

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Erste NetBroker
Kereskedjen közvetlenül
a magyar, az amerikai, az osztrák
és a német piacokon.
Részletek
Erste Netbroker Kereskedjen közvetlenül a magyar, az osztrák, a német és az amerikai piacon Részletek
SZTORI

Hol késik a Fed kamatvágás?

Ahogy ezt az ErsteMarket hasábjain is megírtuk*, Jerome Powell Fed elnök kedden az elmúlt hónapoknál megszokotthoz képest szigorúbb hangnemet...

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

A Monetáris Tanács mai ülésének eredménye 50...

Mekkorát szól a szója?
AGRÁR SAROK

Mekkorát szól a szója?

Miközben a megváltó növényeket keresgetjük - amelyek ismét meglendítik a növénytermesztés szekerét - rendre megfeledkezünk arról, hogy másoknak is...

2024. április 25.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben