Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

A streamingháborút a fogyasztó pénztárcája érzi meg a legjobban

SZTORI
SZTORIKubicsek RékaMarketing és kommunikációs szakértő2022. március 9.   18:39

Itt a streaming kánaán. Elindult az HBO Max, nyáron érkezik a Disney+, a nagy szolgáltatók mind itt vannak Magyarországon. Azonban mielőtt vérszemet kapnánk a ránk szabaduló sorozatdömpingtől, és a digitális szolgáltatók visszautasíthatatlan ajánlataitól, érdemes számolgatnunk, hogy havonta mennyibe is kerülnek összesen az online előfizetések. Vajon feltétlenül szükségünk van mindegyikre?

Az online szolgáltatások iránti kereslet és kínálat egymást erősítve bővül. Online tartalomfogyasztásban Amerika jár az élen, az Egyesült Államokban háztartásonként legalább 4 előfizetéssel rendelkeznek a felhasználók, míg Európában kettővel. A magyarok lassan, ám biztosan zárkóznak fel: a lakosság fele rendelkezik már legalább egy előfizetéssel. A felmérések szerint a magyaroknak egyre nagyobb az igénye az online elérhető filmekre és sorozatokra. 

Néhány hete az HBO-t birtokló AT&T nyilvánosságra hozta, hogy a 2021-es évet 73,8 millió HBO előfizetővel zárta, ami 800 ezerrel haladja meg az előrejelzés felső határát. A vállalat 1,6 millió belföldi és 2,7 millió nemzetközi előfizetővel bővült. Bár ez pozitívnak tűnik, az AT&T kihívásokkal teli időszak elé néz, ugyanis részvényük értéke többéves mélypontra került az előző év végén: 2022-ben elért csúcsához képest a mai napig több mint 16,3 százalékkal, az elmúlt 12 hónapban pedig 25,5 százalékkal esett. December 15-én részvényeinek értéke a legalacsonyabb szintre esett vissza (22,02 dollár). Idén pedig csak egyszámjegyű növekedést vár a vállalat.

 

AT&T árfolyam
Forrás:TradingView

Eközben a Netflix terjeszkedési kényszerben van. Jelenlegi piacán már nem képes annyi új előfizetőt szerezni, mint korábban, azonban a tavalyi évet így is 221,8 millió feliratkozóval zárta, amely még mindig jóval több, mint a többi versenytársaké. A Netflix részvényei tavaly rekordot döntöttek, a novemberi csúcs óta azonban 51 százalékot zuhantak a papírok. A cég válasza erre az áremelés volt. Bár a streaming versenyben még mindig a társaság a legerősebb, de lassan elveszíti nézőit és pozícióját is, mivel egyre több szolgáltató száll be a játékba, ráadásul jóval kedvezőbb árakkal.

 

Netflix árfolyam
Forrás:TradingView

A Disney előfizetők számában követi a Netflixet, a negyedév végén 129,8 millió nézőnek sugárzott tartalmat. Úgy néz ki egy év alulteljesítés után - a vártnál jobb eredményjelentések szerint - a kaliforniai Burbank-i székhelyű Walt Disney visszakapta varázserejét. A szórakoztatóipari óriás arról számolt be, hogy negyedéves nyeresége részvényenként 1,06 dollárra nőtt, jóval megelőzve az elemzői becslések 0,57 dolláros átlagát. A január 1-jén zárult időszak árbevétele 21,8 milliárd dollárra nőtt, ami szintén meghaladta a várakozásokat. A vállalat továbbra is azon dolgozik, hogy a 2024-es pénzügyi év végére elérje a 230-260 millió Disney+ előfizetőt.

 

Walt Disney árfolyam
Forrás:TradingView

A verseny nagy, a szolgáltatók folyamatosan igyekeznek változtatni, újabb és újabb filmet és sorozatot felmutatni a repertoárban, és ezért nehéz is eldönteni, hogy melyik platformra érdemes inkább költeni. A forint gyengülése, és az árak emelkedése miatt  több szolgáltató emelt az előfizetések díjain az utóbbi időszakban. Az előfizetések mennyiségének legkönnyebben a pénztárcánk szab majd ezek után is határt.

A Netflix idén 3.190 Ft-ról 3.490 Ft-ra emelte Standard csomagjának havidíját. Ez 9 százalékos emelést jelent. Prémium csomagjának díja ennél is több, 13 százalékkal nőtt, így 3.990 helyett 4.490 Ft-ot kell fizetnünk azoknak, akik kizárólag 4K minőségben hajlandóak nézni kedvenc sorozatukat.

Az HBO Go HBO Max-á alakulása után szintén számítani kell valamivel magasabb havi díjra: az új ára 2.390 forint lesz. Igaz, a bevezetési kedvezmény elég nagy: a már meglévő HBO előfizetők, illetve a március 31. előtt regisztrálók ugyanis 33 százalékos kedvezményt kapnak (most csak 1.590 forintot fizetnek) az előfizetésük teljes ideje alatt. Azoknak, akik később kapcsolnak megfontolandó az éves előfizetés, ami 18.990 forintba kerül majd.

Disney+-t sem lesz olcsó itthon nézni. Ha igazak a hírek, havonta 3.090 forintot kell majd fizetnünk a streming szolgáltatásért. A húzósabb előfizetői díjat kárpótolják majd a Disney saját filmjei mellett a Pixar, National Geographic, Star Wars és Marvel tartalmakkal.

Ne feledkezzünk meg az Apple Tv+, Amazon Prime és Hulu itthoni kínálatairól sem, ami hazánkban egyhamar nem tudja megtörni a két streaming óriás uralmát, azonban anyagilag vállalható alternatívát jelenthet a 18-50 éves korosztály számára. Az Apple Tv+ és Amazon Prime előfizetésekért 1890 forintot kérnek a szolgáltatók, a Hulut pedig 6.99 dollárért (kb. 2100 forint) nézhetjük havonta.

Az online videó- és zeneszolgáltatók közül töretlenül előkelő helyen szerepel a Youtube, ahol havi 1.790 Ft-ért mentesülhetünk az idegesítő reklámoktól. Az Apple Musicon 1490 forintért, a Spotifyon pedig 4.99 euróért hallgathatunk zenét, podcastot, bármikor és bárhol.

Ha a költségeket nézzük, nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy videójátékokra is szeretünk költeni. Ha Xboxunk van, havonta minimum 3000 forinttal, PlayStationnel pedig 2700 forint kiadással is kalkulálhatunk.  Ne felejtsük ki az egyéb felhő alapú szolgáltatásokat, képszerkesztő és videós szoftvereket sem, melyekre 500 forinttól költhetünk 4-5000 forintot is havonta.

A három nagyobb streaming szolgáltató, egy zenei, egy játék és egy egyéb előfizetés havonta körülbelül 15-20.000 forintot jelent, amihez még hozzá kell persze adnunk az internetes előfizetések árát is, hogy nagyjából megkapjuk a digitális rezsink összegét. Óriási összegnek tűnik, de valójában ez tényleg ennyire sok?

 Ha megnézzük, hogy korábban mennyi összeget költöttünk DVD-k, CD-k, szoftverek vásárlására vagy kölcsönzésére, kábeltévés előfizetésre, újság előfizetésre, nem tűnhet olyan soknak ez az újfajta rezsi. Havi 1500 forintért a világ szinte összes zenéjét kikölcsönözhetem, átlag 3000-3000 forintért több száz film és játék közül választhatok. A kérdés persze jogosan felmerülhet bennünk: mindez nagyon jól hangzik, ám korábban éves szinten mennyit költöttünk offline zenére és filmekre, játékokra? És valóban kihasználjuk az éves szinten 180- 240 ezer forintunkba kerülő szolgáltatások adta lehetőséget? Valóban annyit fizetünk és nem többet, mint amennyit szeretnénk?

A rugalmas előfizetések esetében a csapda leginkább a figyelmetlenségünkben és lustaságunkban keresendő. Mivel a rendszerek havonta automatikusan emelik le a számlánkról az előfizetési díjakat, egy-egy elfeledett régebbi előfizetés könnyen észrevétlenül megemelheti havi kiadásainkat. Tegye a szívére a kezét, akinél nem fordult még elő, hogy elfelejtette lemondani, és az előfizetés fordulónapján eszmélt a plusz kiadásra. Majd a következő hónapban ismét rájött, hogy megint elfelejtette lemondani.

A szolgáltatók számának hazai gyarapodásával az előfizetések számának kérdése egyre fontosabbá válik Magyarországon is – a verseny globális, és ahol van esély csekély fizetőképes keresletre, ott a fogyasztók előbb vagy utóbb szembesülni fognak az előfizetéses dilemmával.

Forrás:

https://www.bbc.com/news/business-60125013

https://seekingalpha.com/article/4491341-att-stock-dividend-debt-discovery

https://about.att.com/story/2022/q4-2021-results.html

https://ir.netflix.net/financials/annual-reports-and-proxies/default.aspx

https://thewaltdisneycompany.com/investor-relations/

https://www.finder.com/hu/streaming-statisztikak

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: GettyImages

Visszatért a növekedés
SZTORI

Visszatért a növekedés

Közzétette a KSH ma reggel az idei első negyedéves GDP-re vonatkozó...

Manipulatív gabonaárak
AGRÁR SAROK

Manipulatív gabonaárak

Hát persze, hogy manipulálják, hiszen tőzsdei tömegcikkekről van szó. Ott pedig minden hírt arra használnak, hogy hullámokat gerjesszenek, mert az...

2024. április 30.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben