Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

A kőolaj, földgáz és kőszén hiány elérte a dízel üzemanyagot is – jó hír a MOL-nak és a többi finomítónak

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOGPletser TamásOlaj- és gázipari elemző2022. február 15.   17:02

Az adatok egyre azt mutatják, hogy a globális dízel kínálat nem tud lépést tartani a járványt követő szárnyaló kereslettel, ami a termék árának és a nyersolajhoz képest számított árrésének jelentős növekedését okozza.

A dízel árrése, ún. crack spread, 2020 áprilisi óta a legmagasabb értékén van most február közepén. Ez közel 20 dollár/hordó értéket jelent, egy olyan időszakban, ami szezonálisan a leggyengébb keresletet jelenti. Mi lesz itt a nyári szezonban, amikor a kereslet lényegesen erősebb?

A finn olajvállalat, a Neste Oil által becsült Nyugat-Európai dízel és benzin árrés alakulása 2019 óta (dollár/hordó)
Forrás: Neste Oil

A nyugat-európai olajtermék piac jelenleg dízel hiánnyal küzd, ami onnan látható a leginkább, hogy a közeli határidős árak jóval meghaladják a távoli határidős árakat. Az ún. hathavi európai árkülönbség (spread) 100 dollár/tonna szintre lőtt ki a napokban az alacsony kéntartalmú dízel üzemanyag esetében, vagyis azonnali leszállításra 100 dollárral többe kerül a nagykereskedelmi piacon egy tonna dízel, mint 6 hónappal később. Még a kőolaj piac hasonló backwardation szerkezetében sincs ekkora árkülönbség, ami azt mutatja, hogy a dízel piacon rövidtávon nincs elég kínálat, a hiány pedig tetemesebb, mint a kőolaj piacán fellépő elégtelen mennyiség.

A hathavi dízel árkülönbség alakulása (USD/tonna)
Forrás: Refinitiv

A készletek szintje mindenhol alacsony: az ARA (Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam) finomítói háromszögben a dízel készlet 2,5%-kal esett ez a múlt héten az Insights Global adatai szerint. Ázsia legnagyobb kereskedelmi központjában, Szingapúrban pedig 8,21 millió tonnára esett a tartalékok nagysága, ami sokéves mélypontot jelent.

Milyen okok állnak a háttérben?

1. A Covid lecsengésével robbanásszerűen nő a kereslet.A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legfrissebb elemzés (2022. január) szerint az idei évi globális kőolaj kereslet 3,3 millió hordó/nappal nőhet a tavalyi évhez képest, és elérheti a napi 99,7 millió hordót, ami felette van a 2019-es, tehát utolsó békeév 99,6 millió hordó/napos fogyasztásának. Ez a keresletbővülés főleg a dízel és közép-desztillátumokat érinti. Ez köszönhető egyrészt az erős ipari és kereskedelmi aktivitásnak, másrészt nagyobb repülőforgalomnak. Emellett a drága földgáz és szénárak miatt a dízel szerepe az áramtermelésben is nő. A saját véleményem szerint ráadásul az IEA még alul is becsüli ezt a robosztus növekedést: a hatalmas fiskális élénkítések és az elmúlt két év lezárásai miatt óriási növekedés lehet idén a turizmusban, amit még a magasabb turisztikai árak sem rendítenek meg. Ki tudja, jövőre milyen nyavalya jön, ami miatt megint lezárják a fél világot!

2. A Covid hatásaként a finomítói beruházások lassultak.A 2021-es évben több finomítói kapacitás szűnt meg, mint amennyi új finomító elindításra került. Az IEA adatai szerint tavaly 730 ezer hordó/nap nettó finomítói kapacitás szűnt meg, ami az első csökkenés az elmúlt 30 évben. Igaz ez a tendencia az idei évben változhat, mert 1,2 millió hordó/nap nettó finomítói kapacitásnövekedésre kerülhet, főleg az ázsiai és a közel-keleti térségben. Ez persze még mindig alulmúlja a kereslet bővülését, arról nem is szólva, hogy egy finomítói felfuttatása több hónapot vesz igénybe, tehát nem azonnal jelenik meg a többlet termékkínálat a piacon. A 2020-2021-es időszakban ráadásul számos finomító elhalasztotta a szükségszerű, időszakos karbantartásokat, mivel sok embert nem volt célszerű egybeterelni, ami 2022 után szintén visszaüthet, mivel egyszerre sok egység kerül leállítva a szokásos, 3-5 évente esedékes karbantartási művelet miatt.

3. Az energiaárak és CO2 költségek növekedése miatt nagyobb árrések szükségesek azonos nyereséghez.Mivel az elektromos áram, földgáz és CO2 költségek (Európában) jelentősen megemelkedtek, ezért a fő profit katalizátor dízel árréseknek magasabbaknak kell lenniük, hogy ezen hatást ellensúlyozzák és a korábbihoz hasonló profitábilitást érjenek el a finomítók. Ez nagyon jó látszik például a MOL számain: a cég egy új metodika alapján számolja a finomítói marzsot, ami már belefoglalja ezeket a költségelemeket. A különbség a régi és az új számítási metódus között 1,2 dollár/hordó különbséget okozott 2021-ben. Idén ráadásul tovább romolhat a helyzet, mivel a földgáz, az elektromos áram átlagára is tovább nő 2022-höz képest, az európai CO2 ár pedig 90 euró/MWh-ás új csúcson van.

A magasabb dízel árrések és a jelentős többletkereslet a finomítói kapacitáskihasználtság növelését eredményezheti. Ez pedig aranykor lehet a szektornak, még a jelentős költségemelkedés ellenére is. A győztesek a nagy finomítói vállalatok, például a MOL, az USA-ban pedig olyan cégek, mint a Valero (VLO US) vagy a Marathon Petroleum (MPC US).

Az IEA előrejelzése a globális finomítói kőolaj volumen feldolgozásra (millió hordó/nap)
Forrás: Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA), 2021. december

PODCAST

A kőolaj árrobbanása méri majd, hogy mennyire fáj a gazdaságnak az izraeli-iráni válság

Úgy tűnik, hogy az árupiaci szereplők nem tartanak egy széleskörű háború kirobbanásától Izrael és Irán között. Az viszont határozottan érződik,...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben