Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

SZTORI

Ha Gucciban akar járni, fektessen be Gucciba!

SZTORI
SZTORI2021. december 22.   14:54

Úgy tűnik, a luxusmárka befektetői jól jártak az elmúlt években, öt esztendő alatt csaknem az ötszörösére nőtt a márkatulajdonos Kering árfolyama. A H&M részvényesek viszont aligha elégedettek, annyi nyereségük sem lett ennyi idő alatt a svéd papíron, amiből a bolt akciós részlegében felöltözhetnének.

A Gucci a luxus szinonimája, ebben a márkában Magyarországon is csak a leggazdagabbak parádéznak. Most játsszák a mozikban a divatcéget alapító olasz család történetéből készült filmet, amelynek már az első néhány percében kiderül, hogy egy átlagember valószínűleg soha nem fog annyi pénzt keresni, amennyiből akárcsak a második legolcsóbb terméket is megvásárolhatná valamelyik butikjukban. Ez nem meglepő, hiszen a Gucci maga a minőség, speciális marhákat tenyésztenek Toszkánában, ezek bőréből készülnek a táskák és a cipők, amelyekben időnként akár egy valódi aranyból készült talpbetétet is elrejtenek.

A H&M a teljes ellentéte ennek a márkának. Nem csak azért, mert a hűvös Svédországból származik a cég, de az árui is teljesen hétköznapiak. A fast fashion cég ruháit a Távol-Keleten gyártják, a butikjaik ott vannak minden plázában, és a KSH szerinti átlagnyugdíjból, ami most 153 290 forint, akár egy teljes gardróbot meg lehet tölteni a ruháikkal: a kabáttól a nadrágon és a pulóveren keresztül a fehérneműkig jóformán minden belefér ebbe a keretbe.

Hogy a befektetők számára melyik üzleti modell a sikeresebb, az persze nem a ruhák árán és a márkák presztízsén múlik. A Gucci a francia luxusmárkákat tömörítő Kering csoport révén van jelen a tőkepiacon, amely a Gucci mellett egyebek között az Yves Saint Laurent, a Bottega Veneta, a Balenciaga, a Boucheron és az Alexander McQueen márkák tulajdonosa is. A cég részvénye utoljára a 2008-as válság idején rogyott meg, akkor 50 euró alá esett a jegyzése, azóta viszont töretlenül emelkedik az árfolyama. Sőt 2016 közepétől kifejezetten szárnyal a cég, az akkori 150 eurós árfolyamról mostanra 700 euró fölé emelkedett a jegyzése.

Azok az időszakok, amikor a fogyasztás fellendülésével lehet számolni, különösen jót tesznek a luxusmárkáknak, úgy tűnik, a vásárlói bázisuk ilyenkor szívesen költ. A pandémiára persze érzékenyen reagált a Kering, hiszen a karanténban nem kell se Gucci cipő, se parfüm, az elegáns események, amelyeken viselik a luxusmárkákat, sorra elmaradtak. Miután azonban a vakcinák elterjedtek, és nyitni kezdtek az országok, szélsebesen történelmi csúcsra ugrott a Kering árfolyama is.

Aki Kering-részvénybe fektetett az elmúlt években, az tehát könnyen kereshetett annyit, hogy a cég valamelyik luxusmárkájának a ruháit is viselhesse. Nem csupán az árfolyam emelkedett sokat az előző válság óta, de a társaság folyamatosan fizeti az időközi osztalékokat is, és részvényvisszavásárlási programokat is indít. Az elemzők is szeretik a Keringet, jelenleg a Wall Street Journalnál a többségük vételre (16) vagy felhalmozásra (1) ajánlja a papírt, kilenc ajánlás szól tartásra, és csak kettő eladásra vagy alulsúlyozásra. 

A H&M árfolyamgörbéje teljesen más pályán mozgott az elmúlt években, mint a Keringé. A svéd fast fashion cégnek a 2008-as válság után ment a legjobban, 2015 tavaszáig majdnem megháromszorozta az árfolyamát. Az aranykorban olyan sztárokkal dolgozott együtt a cég, mint Beyoncé vagy Katy Perry, és olyan tervezők működtek vele együtt, mint Alexander Wang.

Azóta viszont gyengélkedik a társaság, és sorozatban robbannak ki körülötte az újabb és újabb botrányok, amelyek az eladásokat is visszavetik. Kiderült: a távol-keleti gyártósorokon, ahol a ruhák készülnek, életveszélyesek a munkakörülmények, sőt a társaság gyerekmunkásokat is alkalmazott a helyi minimálbér feléért. Egy kampánya során rasszista botrányba keveredett a cég, ez szintén visszavetette az eladásokat. Az idén pedig, miután bojkottálta kínai gyapotbeszállítóit, a kínai közösségi média követelni kezdte, hogy a termékeit se értékesítse az országban. A svéd divatcég engedett a nyomásnak, de a bevételei Kínában 23 százalékkal estek, a befektetői bizalom pedig azóta sem tért vissza.

Ez nem is csoda, hiszen az olcsó ruházati termékeket gyártó cégnek alapvetően nem tesz jót az infláció, mivel korábban nem látott lélektani határok fölé kell emelnie az árait. Mindez olyannyira visszavetheti a nyereségét, hogy a Goldman Sachs nemrég eladásra minősítette vissza a részvénnyel kapcsolatos ajánlását. A többi elemző is sokkal pesszimistább a H&M kilátásait illetően, mint a Kerringgel kapcsolatban. Az Investing.com oldalon 14-en javasolják vételre, és nyolcan eladásra a papírt, hét elemző semleges véleményen van. A technikai elemzések szerint viszont érdemes lehet kiszállni a papírból.

Forrás:

https://www.investing.com/equities/hennes---mauritz-technical

https://finance.yahoo.com/quote/HM-B.ST/analysis?p=HM-B.ST

A bejegyzésben foglaltak kizárólag az író személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Bank Hungary Zrt., az Erste Befektetési Zrt. vagy az Erste Alapkezelő Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának. A bejegyzés tartalma nem minősül befektetési ajánlatnak, ajánlattételi felhívásnak, befektetési tanácsadásnak vagy adótanácsadásnak.

Címlapkép: Shutterstock Inc.

A magyar ipar egy félkarú óriás
SZTORI

A magyar ipar egy félkarú óriás

Az ipari termelés szerves és meghatározó részét képezi a magyar gazdaságnak: a kibocsátásban...

Sorjáznak a gabonapiaci előrejelzések
AGRÁR SAROK

Sorjáznak a gabonapiaci előrejelzések

A gabonapiacok mindössze gyenge hullámokat vetnek az elmúlt hetekben. A múlt héten megjelent előrejelzések a túlkínálatot támasztják alá ebben és...

2024. március 27.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben