Spanyolországban bevezethetik az alapjövedelmet Visszafogott mozgás jellemezte pénteken az európai tőzsdéket. A ma zárva tartó londoni tőzsdén a FTSE100 0,4%-ot csökkent, míg a CAC40 stagnált, a DAX pedig 0,1%-ot emelkedett.
Visszafogott mozgás jellemezte pénteken az európai tőzsdéket. A ma zárva tartó londoni tőzsdén a FTSE100 0,4%-ot csökkent, míg a CAC40 stagnált, a DAX pedig 0,1%-ot emelkedett.
Ausztria, Svédország, Dánia és Hollandia, az önmagukat takarékos négyeknek nevező országok nem támogatják az 500 milliárd eurós európai uniós alap felállítását, ami a koronavírus járvány gazdasági hatásait lett volna hivatott kezelni. A problémát e helyett nagyobb részt olcsó hitelekkel kezelnék és csak kisebb részben adnának támogatást, vagyis lényegét tekintve visszalépnének egy előző javaslathoz, ami viszont nem nyújtana tényleges megoldást az eladósodott déli államoknak, elsősorban Olaszországnak. Mivel az Európai Bizottság javaslatának elfogadásához mind a 27 tagország jóváhagyására szükség van, így ismét veszélybe került, hogy az EU egységes határozott választ tudjon adni a gazdasági kihívásokra. A következő napokban várhatóan még többször is terítéken lesz a javaslat, ugyanis szerdáig kell a bizottságnak megalkotnia a végleges, mindenki számára elfogadható javaslatát, ami nehéz kihívásnak ígérkezik.
Spanyolországban még a héten megszavazhatják a létfenntartáshoz szükséges alapjövedelem koncepcióját, ami Pedro Sánchez miniszterelnök egyik fontos választási ígérete volt. Nevével ellentétben ez nem tényleges alapjövedelem, ugyanis nem jár mindenkinek, valójában inkább egy nagyméretű segélyprogramról van szó, melyben 850 ezer háztartás részesülhet. Az intézkedés évi 3 milliárd euróba kerül a költségvetésnek.
A kiszivárgott hírek szerint mégis lesz roncsautó program Németországban. A hibrid és elektromos autók 4.000 eurós, a hagyományos belső égésű motorok pedig 3.000 eurós kedvezménnyel lesznek majd elérhetőek. Azonban ennek felét állja csak a költségvetés, a másik feléről az autógyártóknak kell lemondania kedvezmény formájában.
Az Európai Unióval folyó egyeztetések alapján az állami mentőcsomag feltétele lehet, hogy a Lufthansának 2023-ig mind a 9 milliárd eurós állami segítséget vissza kell fizetnie. Mivel a légitársaság még a jó években is csak évi 1-2 milliárd eurós profitot ért el, így látható, hogy csak a nyereségéből nem lesz képes visszafizetni ennyi idő alatt az összeget, helyette új finanszírozási megoldást kell majd találnia a következő 3 éven belül. A finanszírozás megoldását az sem segíti, hogy a német állam korábban azt szerette volna, hogy a Lufthansa maradéktalanul vegye át az 5 milliárd euró értékű új Airbus rendeléseket, azt azonban nem tudni, hogy ez az elképzelés mennyire változott meg az elmúlt napokban.
A Bloomberg értesülései szerint a 125 ezer Roundup peres ügyből 50-85 ezer esetben gyakorlatilag már megállapodott a Bayer. A megállapodást valószínűleg júniusban jelentik be, miután a Bayer felügyelőbizottsága is jóváhagyta azt. Az elvi megállapodás ellenére még nem írták alá a dokumentumokat, erre várhatóan a hivatalos bejelentést követően kerül sor.