500 milliárd eurós alap felállításán gondolkodnak Rég nem látott emelkedéssel fejezték be a tegnapi kereskedést a vezető európai részvényindexek, miután a fiskális oldalról érkező kedvező híreket a Moderna...
Rég nem látott emelkedéssel fejezték be a tegnapi kereskedést a vezető európai részvényindexek, miután a fiskális oldalról érkező kedvező híreket a Moderna vakcinája felől érkező jó hírek egészítették ki. A DAX 5,7%-kal, a CAC 40 5,2%-kal, az FTSE 100 4,3%-kal került feljebb.
Komoly lépést tett az EU a szorosabb integráció felé tegnap azzal, hogy Németország és Franciaország közös javaslatot tett egy 500 milliárd eurós helyreállítási alap felállítására, ami a koronavírus által leginkább sújtott régiókat és szektorokat segítené. A javaslat szerint a tagállami kormányok felhatalmazása alapján az Európai Bizottság venné fel az összeget hitelként, amit leginkább a 2021-2027-es költségvetés első éveiben használna fel. A ciklusra ezelőtt nagyjából 1.000 milliárd eurós költségvetéssel számolt az EU, így ez egy igen komoly kiegészítése ennek. A tagállamok a hitelt több költségvetési periódusra elnyújtva fizetnék vissza. A hírekre az európai részvénypiacok és az euró erősödéssel reagáltak, a perifériás hozamok csökkentek.
Azt nyilatkozta tegnap Silvana Tenreyro, a Bank of England Monetáris Tanácsának egyik tagja, hogy a jegybank nem zárja ki a negatív alapkamatot, ugyanis az az EU-ban szerinte sok esetben pozitívan hatott a reálgazdaságra. Ezzel továbbra is úgy tűnik, hogy a Bank of England előkészíti a terepet a további nem-konvencionális monetáris lazítás előtt. Erre pedig könnyen szükség is lehet, ugyanis a ma reggel közzétett adatok szerint 856 ezren folyamodtak munkanélküli segélyért az Egyesült Királyságban áprilisban, amivel 2 millió fölé ugrott a segélyért folyamodók száma.
A koronavírus miatti kijárási korlátozások okán soha nem látott mértékben, 78%-kal estek áprilisban év/év alapon az európai autóértékesítések. Kínában a hasonló statisztika februárban mutatott ilyen visszaesést, ami a rákövetkező hónapban 40%-os, majd 5%-os esésbe ment át. Kérdés, hogy Európában is hasonlóan gyors lehet-e a felpattanás.
A legújabb hírek szerint, s a korábbiakkal ellentétben az osztrák kormány nem kérne tulajdonrészt a Lufthansa-ban azért cserébe, hogy pénzügyi segítséget nyújt a légitársaság osztrák leányának, az Austrian Airlines-nak. Ugyanakkor két felügyelőbizottsági helyet szeretne kapni (praktikusan ez az igazgatóság). Ezzel szemben a Lufthansa inkább a tulajdonosi jogokat gyakorló tőkealapban biztosítana helyet a kormány képviselői számára. Garanciát adna arra is, hogy a bécsi csomópontot ugyanolyan ütemben fejleszti, mint a többit. A kormány még azt is szeretné, hogy a belföldi járatok csökkenjenek és a forgalom inkább a vonatközlekedés felé terelődjön át.