Elmaradt a kamatcsökkentés Óriási zuhanás rázta meg tegnap az európai részvényindexeket. A FTSE100 10,9%-ot, a DAX és a CAC40 egyaránt 12,2%-ot zuhant. Az olasz és a francia miniszterelnök is kritizálta...
Óriási zuhanás rázta meg tegnap az európai részvényindexeket. A FTSE100 10,9%-ot, a DAX és a CAC40 egyaránt 12,2%-ot zuhant.
Az olasz és a francia miniszterelnök is kritizálta és elégtelennek találta az EKB tegnapi intézkedéseit. Az EKB meglepetésre nem csökkentette az alapkamatot, ugyanakkor 120 milliárd eurónyi, év végéig szóló eszközvásárlási programot jelentett be. Ezzel az eszközzel kapcsolatban korábban megoszlott a piac véleménye, ennek ellenére mégis nagyjából a vártnak megfelelőként értékelhető az eszközvásárlási program növelése. A Európai Központi Bank bejelentett egy újabb LTRO programot, valamint enyhített a bankok tőkeszabályozásán is. Utóbbi lépés várhatóan nem fogja a banki hitelezési aktivitást növelni, ugyanakkor növeli a bankok sokk-ellenálló képességét.
Az EKB két tagja, Jens Weidmann és Klaas Knot is igyekezett védeni a tegnapi intézkedéseket. Szerintük a kamatvágásban rejlő muníciót kár lett volna már most ellőni, szerintük az hatékonyabban tud majd működni akkor, amikor már sikerül kordában tartani a vírust Európában is.
Ezzel szemben az EKB francia tagja, Francois Villeroy a jegybank rugalmasságát igyekezett hangsúlyozni és azt, hogy szükség esetén hajlandóak továbbító lazító lépéseket tenni.
Az EKB tegnapi intézkedését a piac sem fogadta túl kedvezően, közvetlenül a döntést követően nem volt érdemi árfolyamreakció, a bejelentés nem tudta megtörni a részvényindexek zuhanását.
A rendkívüli helyzetre való tekintettel az EU ma bejelentheti, hogy lazíthat az európai repülési szabályzaton, ugyanis a jelenlegi szabályozás alapján a reptérhasználati jogokat (résidő) elveszíthetik a légitársaságok, ha túl sok járatot törölnek. A mostani helyzetben viszont rendkívül visszaesett az utazási kedv, így a légitársaságok arra kényszerülhetnének, hogy a jogok megtartása érdekében szinte üres repülőgépekkel is közlekedjenek, ami további terhet jelentene az amúgy is nehéz helyzetben lévő cégek számára.
Javuló eredményről adott számot tegnap délután a BMW, de ez sem hatotta meg a piacokat, nagyot esett az árfolyam. A cég nem fogalmazott még meg az idei évre terveket, csak annyit mondott, hogy sok fog múlni azon, hogyan tér vissza a kínai kereslet. Részletekkel a március 18-i befektetői napon fog szolgálni a menedzsment. A javasolt osztalék 2,5 euró a törzs, és 2,52 euró az elsőbbségi részvényekre. Ez a tegnapi záróárral 5,7 százalék körüli osztalékhozamot jelent. Az üzemi eredmény 2,33 milliárd euró lett a várt 2,05 milliárddal és a tavalyi 1,77 milliárddal szemben. A nettó eredmény pedig 1,41 milliárd euró volt a tavalyi 1,32 milliárddal szemben. A negyedéves marzs a gépjármű szegmensben 6,8 százalékra növekedett a tavalyi 6,3 százalékról, míg az éves érték (megtisztítva az 1,4 milliárd eurós büntetéstől) 6,4 százalékos jövedelemezőséget mutatott a tavalyi 7,2 százalékkal szemben. Ez pedig azt mutatja, hogy javuló pályára állt az alaptevékenység, legalábbis ha a koronavírus hatásait nem vesszük figyelembe.