Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

Milyen stratégiát terveznek a világ olaj és gázcégei?

RESEARCH BLOG
RESEARCH BLOGPletser TamásOlaj- és gázipari elemző2019. január 22.   11:04

Az elmúlt évek slágertémája volt, hogy milyen stratégiát választanak az olaj és gázcégek az olajkorszak elmúlásával. Az olajcégek körében egy-két éve még egyfajta kétségbeesés volt, hogy mit tegyenek, ma azonban a vélekedés inkább az, hogy az olajkorszak vége igencsak messze van. Ezzel együtt elindult a váltás, a lehetőségek pedig igencsak széleskörűek.

A globális nagy olajcégek eltérően reagálnak arra a paradigmaváltásra, hogy a világ egyszer leválik az olajról és más forrásból biztosítja a szükséges energiát. Nézzünk néhány konkrét példát:

  • Földgáz: A Shell, az OMV vagy a szaúdi Aramco is a gázban látja a jövőt. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) már tíz évvel ezelőtt is a gáz előretörésére számított, mivel alacsonyabb CO2 kibocsátása van, mint a szénnek és nagyon rugalmas áramforrást jelent. Emellett a vegyipar is egyre jobban használja a gázból kinyert energiát és a magasabb szénláncú összetevőket, mint az etánt, vagy a propán-butánt.
  • Kémia-petrolkémia: a MOL mellett számos cég (Exxon, Shell) diverzifikál egyre inkább a petrolkémia felé, ami az IEA előrejelzései szerint a következő két évtizedben a fő olaj-felhasználási terület lesz, ahol növekedés várható. Annyira, hogy még a kőolaj üzemanyagok körében történő visszaesést is ellensúlyozhatja. Ez pedig bőven kitolja azt az időszakot, amitől kezdve tartósan csökkenni kezdhet az olajkereslet.
  • Megújuló energia: a BP már egy évtizede elkezdett beruházni olyan megújuló energia projektekbe, ahol megfelelő megtérülés látszik. Ezzel együtt az igazi áttörés még hiányzik, a Royal Dutch Shell például a költségvetésének csak 10%-át költi el megújulóra.
  • Palaolaj/palagáz: A palaolaj/palagáz nagy előnye, hogy viszonylag rövid kifutásúak a projektek, így nem kell évtizedekre lekötni a tőkét, és vinni azt a kockázatot, hogy a világban csökken az olajkereslet. Az olajcégekre egyébként is jellemző, hogy a konvencionális termelésben is a 3-5 éves lejáratú projekteket kezdik el a vállalatok, ennél hosszabb időtartamú beruházásokat elkerülik a vállalatok.

Az új stratégiák keresése ezzel együtt lelassult az elmúlt egy-két évben. Néhány éve, főleg amikor a Tesla sikeresen indította el elektromos járműveit, a világ olajcégei körében erősebb lett az aggodalom. Ehhez járult hozzá az a változás is, hogy 2014-ben a stabilnak tartott 100 dolláros olajár megbicsaklott. A cégek némileg nyugodtabbá váltak mostanra, mivel látható, hogy ezek a változások nem azonnaliak. Az Exxon szerint 2030 után fog bekövetkezni a „peak oil”, vagyis az olajkereslet növekedésének a vége. Ez az idő esélyt ad arra, hogy átgondolva alakítsák ki a cégek új politikájukat.

Lassított a jegybank
SZTORI

Lassított a jegybank

Gloster: A magasabb marzsú üzletágak gyengébb teljesítménye húzta vissza az eredményt
VÁLLALATELEMZÉS

Gloster: A magasabb marzsú üzletágak gyengébb teljesítménye húzta vissza az eredményt

A Gloster 10,3 milliárd forintos korrigált árbevételről és...

Veszélyes az aszály
AGRÁR SAROK

Veszélyes az aszály

Virágzik a repce, a szántóföldek legszebb arcukat mutatják ezekben a hetekben. Az őszi vetésű növények állapota jó. Fejlődésük hetekkel előrébb...

2024. április 19.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben