Erste kommentár Míg tegnap a német autógyártók annak örültek, hogy Kína lefelezheti az 1,6 literes gépkocsiknál a forgalmi adót, addig estére Trump elrontotta a pozitív hangulatot azzal, hogy arról...
Míg tegnap a német autógyártók annak örültek, hogy Kína lefelezheti az 1,6 literes gépkocsiknál a forgalmi adót, addig estére Trump elrontotta a pozitív hangulatot azzal, hogy arról beszélt, hogy ha a november végi G20 csúcson sem tud a kínaiakkal megegyezni, akkor jöhet a maradék 267 milliárd dollárnyi kínai árura kivetendő vám. Ez pedig valamikor februárban lépne életbe, amelynek a hatása egyes számítások szerint már igen fájdalmas lenne Kína számára, hiszen akár 1,5 százalékponttal is csökkentheti a kínai GDP növekedést. Jelenleg 250 milliárd dollárnyi árura van kivetve vám úgy, hogy 50 milliárd dollárnyira 25 százalék, míg a többire 10 százalék a tétel. Az utóbbin is növekedne 25 százalékra, december 1-től. Egy szó mint száz, a negatív forgatókönyv komoly gazdasági növekedési lassulást hozna Kínában, amelyet valószínűleg a világ többi része is megérezne. Különben a Nasdaq tegnap napközben elesett a 7.000 pont alatti első komolyabb támaszig, miközben már eléggé túladott az index. Vagyis egyre inkább közeledni látszik valamiféle fordulat a lassan 15 százalékot közelítő esés után.
Ma jelent az Allergan, így híreket kaphatunk a cariprazine amerikai értékesítéséről, amely meghaladhatta a 130 millió dollárt, ami majd 7 milliárd forintot jelenthetett a Richter számára a harmadik negyedévben. Persze az érem másik oldala, hogy a román nagykereskedelmi értékesítés és az Esmya gyakorlatilag kiesett ebben a negyedévben (is).
Holnap hajnalban jelent a MOL, amely nagy valószínűséggel jelentős profitbővüléssel fog megörvendeztetni bennünket. Ez a magasabb kőolaj áraknak (kitermelési üzletág) és a magas üzemanyag keresletnek lesz köszönhető (finomítás és értékesítés).
A mai napon a pozitív kezdeti nyitás ellenére a DAX a nap végére visszacsúszhat a negatív tartományba, míg a BUX index inkább emelkedhet.
Nem sokáig tartott a kezdeti lendület az amerikai piacon. Zárásra ismét komolyabb csökkenés bontakozott ki. A Dow, mely napon belül 500 pontot is mozgott 1%-ot, az S&P 0,7%-ot, a Nasdaq pedig 1,6%-ot csökkent. A tegnapi eséssel mindenkori csúcsáról már 10%-ot esett a Dow.
December elején jelentheti be Donald Trump, hogy az eddig még vámmal nem sújtott, körülbelül 267 milliárd dollár értékű Amerikába irányuló kínai exportra is vámot vet ki. Erre akkor kerülne sor, ha a november végi G20 csúcson nem járna eredménnyel az Amerika és Kína között elnöki szintű kereskedelmi egyeztetés. A december eleji bejelentés és a szokásos 60 napos egyeztetési időszak azt jelentené, hogy jövőre, a kínai holdújévvel egy időben élesednének a vámok. Ezzel a stratégiával Trump még nagyobb nyomást akar helyezni a kínai elnökre, Hszi Csin-ping-re a találkozót megelőzően.
Charles Evans, a chicagói Fed elnöke szerint a magas foglalkoztatottság miatt a munkaerőpiacról korábban kiszorult munkavállalók is visszatérhetnek a piacra, azonban a Fed-nek nincs lehetősége helyi szintű munkaerőpiaci problémák kezelésére, hiszen arra nem a monetáris politika eszköztára a megfelelő.
5200 katonát amerikai katonát vezényeltek a mexikói határra a Mexikó felől érkező, néhány ezer főt számláló közép-amerikai menekülthullám megállítására.
Az ázsiai piac meglehetősen nyugodtan viselte az erőteljes amerikai eladói hullámot. A Hang Seng 0,6%-ot csökkent, viszont a Shanghai index 1,2%-ot, a Nikkei pedig 1,5%-ot emelkedett.
Kínában a jelenlegi 10%-ról 5%-ra csökkenthetik a legfeljebb 1,6 literes motorral szerelt gépkocsik áfáját. A bejelentés egyelőre még nem hivatalos, de mivel a legfelsőbb gazdasági bizottság javaslata, így a tényleges bejelentésre valószínűleg már nem kell sokat várni. Az autóértékesítések 70%-a megfelel a javaslatban szereplő motorméretnek, vagyis a kínai autópiac nagy részére vonatkozna az áfa csökkentés. A lépéssel az erősödő középosztálynak kedveznek, mely jellemzően most vásárolja első gépkocsiját, másrészt igyekeznek elkerülni, hogy 2 évtizednyi növekedést követően csökkenjenek az újautó eladások. A hírre megugrott az európai autógyártók és azok beszállítóinak árfolyama, de a kínai autógyártók is 5-7%-os emelkedéssel reagáltak.
Tovább gyengült a kínai jüan a dollárral szemben, így az árfolyamot már csak egy hajszál választja el a lélektani 7-es szinttől.
A japán munkanélküliségi ráta a korábbi 2,4%-ról 2,3%-ra esett szeptemberben.
Mind az amerikai, mind az európai határidős piacokon pozitív hangulat uralkodott ma reggel.
A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek:Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.