Ma reggel ipari termelési adatokat publikált a KSH az idei hetedik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten mindössze 1 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. Havi szinten szignifikánsan, 2,0 százalékkal nőtt az ipari kibocsátás a...
Ma reggel ipari termelési adatokat publikált a KSH az idei hetedik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten mindössze 1 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. Havi szinten szignifikánsan, 2,0 százalékkal nőtt az ipari kibocsátás a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint. A havi változás jelentős pozitív meglepetés: az előjelek, mint a magyar gyártók európai eladásai vagy a német ipari rendelések változása inkább a stagnálást vagy még inkább a visszaesést vetítették előre. A termelés az év első hét hónapjában 3,5%-kal kisebb volt, mint 2024 azonos időszakában.
Az adat részleteit jövő héten ismerteti a KSH. A hivatal rövid kommentárja szerint: „A feldolgozóipari alágak többségében csökkent a termelés volumene az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban, az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártásában, valamint a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában növekedés következett be, ugyanakkor a villamos berendezés gyártása visszaesett”. Ez – és az előző havi értékek ismerétben – alapján egyértelműen a járműgyártás ugrott jelentősen július hónapban.
Jobb kezdésről a harmadik negyedévben szinte álmodni sem lehetett volna, de az autóipari szokásos, nyári leállások miatt a hetedik havi adat önmagában nem mérvadó: majd az augusztusival együtt lehet érdemben értékelni. Sajtóhírek alapján tudható, hogy az esztergomi Suzuki biztosan a nyolcadik hónapban állt le. Előtekintve nehéz lenne azt mondani, hogy a kilátások egy irányba mutatnak. Egyfelől az elmúlt hónapokban fokozatos javulás érzékelhető az európai üzleti hangulatban, ami kedvezően hathat a hazai exportőrök külső keresletére. Másfelől az augusztusi vámmegállapodás jelentős csillapítást jelent a kockázatfelhőben. Az Egyesült Államok hazánkkal szembeni effektív vámszintje az év eleji 1-2 százalék körüli szintről októberre már eléri a 17 százalékot, ami jelentős veszteség az árverseny-képesség terén. Jelen állás szerint a nagyobb, bejelentett projektek közül egyedül a BMW debreceni gyára léphet belátható időn belül, az idei év végén vagy a jövő év elején termelésbe.
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében.