Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

PIACI HÍREK

A tömeg, a tér és az idő

KOMMENTÁR
KOMMENTÁRMiró JózsefVezető elemző2024. augusztus 13.   12:49

Talán sokan ismerik azt a viccet, hogy: Mi az összefüggés a tér, az idő meg a tömeg között? ?  Hát, ha jó az idő, akkor nagy tömeg van a téren! Szakállas boomer vicc, s most nem is erről fogok írni, hanem az autózás és az...

Talán sokan ismerik azt a viccet, hogy:

  • Mi az összefüggés a tér, az idő meg a tömeg között?
  • Hát, ha jó az idő, akkor nagy tömeg van a téren!

Szakállas boomer vicc, s most nem is erről fogok írni, hanem az autózás és az autók tömegének kapcsolatáról.

Sokszor hallom mostanában az elektromos autókkal kapcsolatban, hogy micsoda pocséklás azt a nagy tömeget mozgatni. Ugyanis az akkumulátor nagy tömege miatt az elektromos autók súlya általában jelentősen meghaladja a hagyományos belső égésű motorral szerelt gépkocsik súlyát. Pedig ez nem így van. Ugyanis — mint tudjuk — az elektromos autók fékezéskor a mozgási energiát — amely ~1/2*m*v2 — visszaalakítják elektromos energiává, míg pl. a benzines gépkocsik — a más hajtáslánc miatt — erre nem képesek, illetve nincs sok értelme ilyen eszközt beépíteni. Vagyis, ha egy nagytömegű benzin üzemű gépkocsit használunk a városban, akkor a folyamatos megállások és gyorsítások annak ellenére is számottevő energiát visznek el, hogy az igazán fájó tényező — a sebesség négyzet — kis sebességeknél még relatíve pici. Viszont az „m” tömeggel arányos energiafelhasználásról beszélünk. Vagyis számít a tömeg. Ugyanakkor egy elektromos autónál minél közelebb van a visszatöltés a 100 százalékhoz, annál kevésbé számít a tömeg. Ideális esetben szinte semennyire, legalábbis a mozgási energia szempontjából. A gördülési ellenállásnál viszont számít a tömeg, s abban az elektromos autó rosszabb, de az együttes energiamérleg általában még mindig inkább az elektromos autó oldalára billenti a mérleget. Ugyanis egy elektromos gépkocsi tipikusan két liter benzin egyenértékes energiából elautózik a városban. Persze ebben a hatékonyság is komoly szerepet játszik, ami egy belső égésű motor esetében alacsony, 30-40 százalék között van. A Toyota Prius gépkocsija éppen ezért volt olyan népszerű, mert akkor, amikor a benzines gépkocsik még 8-10 litert fogyasztottak városban, a Prius a mozgási energia visszanyerésével ezt lecsökkentette 5-6 liter környékére, a kettős benzines és elektromos motor alkalmazásával.

Ha nagy sebességgel haladunk, akkor viszont az erő — amelyet le kell küzdenünk — leginkább a közegellenállásból adódik. Annak a legfájóbb komponense a sebesség négyzetes tagja. Ez így néz ki: F=1/2*ρ*Cd*A*v2, ahol F az erő (ellentétes a mozgásiránnyal), ρ a közeg sűrűsége (levegő 1,2 kg/m3), A az effektív felület (egy átlagos kocsinál tipikusan 0,74m2), a Cd pedig a közegellenállási együttható. Az utóbbi egy jó kocsinál 0,2, egy rosszabb közegellenállásúnál pedig 0,3, vagy a fölötti érték. Mint láthatjuk, ebben a kifejezésben sehol sem szerepel a tömeg.

S hogy mennyivel nagyobb erőt kell leküzdenünk, azaz mennyivel több energiát használunk, ha pl. kétszeres sebességgel haladunk? A gördülési ellenállás és egyéb ellenállások fölött ez négyszeresre növekszik.

A fogyasztás és a sebesség kapcsolata

Forrás: https://www.withouthotair.com/cA/page_259.shtml

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának

PODCAST

Újra megtorpant a hazai gazdaság, maradt az alapkamat – záporoznak az amerikai gyorsjelentések

Már 236 amerikai cég jelentett az idei első negyedévéről, az 500 legértékesebb vállalat közül, és elég jól alakulnak a számaik. Igaz, ez a...

Brazil hullámlovasok
AGRÁR SAROK

Brazil hullámlovasok

A nemzetközi versenyképességre építő stratégia minden időben kifizetődő. Ezt példázza Brazília sertéshús exportjának 6-7 éve tartó szakadatlan,...

2025. április 28.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben