A lítium-karbonát kereskedése az elmúlt években igencsak változékony volt. A Li-ion akkumulátorok legfontosabb alapanyaga hullámvasútszerű mozgást mutatott be. A jegyzésárak 2020 előtt jellemzően 35-40 ezer jüan/tonna (kb.5000 dollár/tonna) szinten mozogtak, majd 2021 második...
A lítium-karbonát kereskedése az elmúlt években igencsak változékony volt. A Li-ion akkumulátorok legfontosabb alapanyaga hullámvasútszerű mozgást mutatott be. A jegyzésárak 2020 előtt jellemzően 35-40 ezer jüan/tonna (kb.5000 dollár/tonna) szinten mozogtak, majd 2021 második félévétől kezdve dinamikusan emelkedtek. 2022 novemberében 600 ezer jüan/tonna szinten (84.015 dollár/tonna) tetőzött a kurzus az irányadó sanghaji piacon. Ezt követően azonban éles zuhanás következett be, majd idén év végére 96.500 jüan/tonna (13.550 dollár/tonna) szintre esett vissza a sanghaji piacon az ár. A nagy fellendülést és hype-ot tehát kiábrándulás követte, ettől azonban alapjaiban alig változott a rövid és hosszútávú kereslet/kínálati kép – a lítium továbbra is ígéretes marad, mivel nélkülözhetetlennek tűnik.
A lítium-karbonát határidős jegyzésára Londonban (USD/tonna)
Forrás: Bloomberg
Megjegyzés: mivel a világ lítium feldolgozó kapacitásának 83%-a Kínában van, ezért a kínai árak irányadóak a világon. A lítium hivatalos tőzsdei árjegyzése 2017-től létezik az ázsiai országban. Európában, a Londoni Fémtőzsdén csak 2021 nyarától forognak a határidős jegyzések.
A keresleti előrejelzések mindenesetre optimisták. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a lítium iránti kereslet negyvenszeresére (!) nőhet 2020 és 2040 között, főleg az akkumulátor iparban betöltött szerep miatt. Ezt a dinamikus robbanást csak lassan tudja követni a kínálat, mivel egy lítium bánya nyitása 5-10 éves feladat a nehézkes engedélyezési eljárások és a hatalmas környezeti lábnyom miatt. A lítium iránti keresletet valószínűleg csak lassítani tudják az új akkumulátor megoldások, mint pl. a nátrium alapú megoldások. Ezek ugyan lényegesen olcsóbbak, mint a lítium-ion, viszont feleakkora energiasűrűséget lehet elérni, ezért használatuk az elektromos autózásban nem feltétlenül fog elterjedni. A szilárd Li-ion-os megoldások tovább növelik a lítium alapú energiatárolók megbízhatóságát és energiatárolási képességét.
Az alacsony árak miatt 2025 végére 40-60 ezer tonnás lítium hiányt becsülnek az elemzők a világpiacon, ha a kínai tervek valóra válnak az idei 14 millió feletti elektromos autó termeléssel. Az eladási számok alapján egyelőre úgy tűnik, hogy az észak-amerikai és az európai vevők nem tolonganak az elektromos autók iránt, ezzel szemben Kínában sikertörténetnek tűnik az mobilitás ezen új formája, főleg a jelentős állami támogatások miatt. Ez pedig stabilan emelheti az alapanyag árakat ismét. Talán itt az ideje ismét Albemarle részvényeket venni? (az Albemarle az amerikai tőzsdén forgó, észak-amerikai vegyipari cég, melynek tevékenységének 70%-a a lítium bányászathoz és feldolgozáshoz kötődik.)
Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

A jelen dokumentumban foglalt információk az Erste Befektetési Zrt. (székhely: 1138 Budapest, Népfürdő u. 24-26.; tev. eng. szám: E-III/324/2008 és III/75.005-19/2002; tőzsdetagság: BÉT Zrt.; a továbbiakban: Társaság) által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, de azokért a Társaság szavatosságot vagy felelősséget nem vállal. A jelen dokumentumban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy a múltbeli teljesítmények, illetve jövőbeli becslések nem nyújtanak garanciát a jövőbeli teljesítményre nézve. A tőkepiaci és makrogazdasági helyzetet, a befektetések és azok hozamai alakulását olyan tényezők alakítják, melyre a Társaságnak nincs befolyása, a befektető által hozott döntés következményei a Társaságra nem háríthatók át. A jelen dokumentumban foglaltak – teljes vagy részleges – felhasználása, többszörözése, publikálása, átdolgozása, terjesztése kizárólag a Társaság előzetes írásos engedélyével lehetséges. A jelen dokumentumban foglaltak kiadásuk időpontjában érvényesek. További részletek: Erste Market Dokumentumok – Erste Market oldalon, illetve a Társaság ügyletek előtti tájékoztatásról szóló hirdetményében. A jelen dokumentumban foglaltak kizárólag a szerző személyes véleményét tükrözik és nem tekinthetőek az Erste Befektetési Zrt. hivatalos szakmai álláspontjának