Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

Olcsón eladott telefonjaival halászhat az Apple

ÖTLETGYÁR MINI
ÖTLETGYÁR MINIKerekes TamásRészvényelemző2023. november 16.   13:44

Az Apple november elején tette közzé 2023-as pénzügyi évének utolsó negyedéves gyorsjelentését, melyben az előző év azonos időszakához képest csökkenő bevételről számolt be. A fogyasztói kereslet visszaesése nem segítette a technológiai cég eszközeinek eladásait, ráadásul az év utolsó három hónapjában – amely a karácsonyi időszak miatt a lefontosabb negyedév – sem várnak érdemi javulást. De akkor miért is nő a részvények árfolyama?

Az Apple számára nem volt túl sikeresnek mondható a most szeptemberben végződő 2023-as pénzügyi év. A magasra emelkedett infláció, valamint annak kezelése következtében bekövetkező gazdasági visszalassulás Amerikában és Európában, illetve a Zéró Covid elhagyása után felpattanást követő gazdasági visszaesés Kínában nehézséget okozott az Apple számára. A cég termékei nem nevezhetők alapvető fogyasztási cikknek, így hátrébb kerültek a fogyasztók prioritási listáin. Ez meglátszott a cég gyorsjelentéseiben közölt számokban is, és a kb. két hónapja bemutatott legfrissebb iPhone 15-ös okostelefon eladási számain is. Az iPhone 15 megjelenését követő 17 napban körülbelül 4,5 százalékkal volt alacsonyabb az eladási szám, mint az eggyel korábbi modell esetében.

A 2023-as pénzügyi év negyedik negyedévében 89,5 milliárd dollár bevételt könyvelt el az Apple, ez 0,7 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel ezt megelőző időszakban. Leginkább a cég termékeinek eladási számai estek vissza (5,3 százalékkal év/év), melyek közül csak az iPhone eladásokból származó bevétel tudott növekedni. Ezen a szolgáltatások javítottak, ugyanis a szegmens bevétele 16 százalékkal (év/év) 22,3 milliárd dollárra nőtt, ami közel egynegyede a teljes bevételnek. A szolgáltatás szegmens miatt az egy részvényre jutó profit is szépen növekedett, 1,29 dollárról 1,46 dollárra, miközben a Bloomberg-konszenzus 1,39 dollár volt.

Ha azonban egy kicsit jobban beleássuk magunkat az Apple számaiba és stratégiájába, észrevehetjük, hogy a cégnél transzformáció zajlik. A fogyasztói eszközgyártás (telefon, tablet, számítógép stb.) mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az előfizetéses szolgáltatások, amelyek kiszámíthatóbb, kevésbé ciklikus bevétellel, valamint nagyobb haszonkulccsal kecsegtetnek. Az új iPhone árazása a négy modell közül a legdrágábbat kivéve megegyezik az egy évvel korábbiéval, azaz a „sima” 799 dollár, a nagyobb méretű iPhone 15 Plus 899, a prémium iPhone Pro 999, a 15 Pro Max pedig 1199 dollár. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók relatíve olcsóbban tudnak iPhone-hoz jutni, ráadásul az olcsóbb termékek lettek így könnyebben hozzáférhetőek. Az Apple stratégiája, hogy a lehető legtöbb emberhez eljuttassa termékeit, azokkal együtt pedig eladja a magasabb haszonkulcsú szolgáltatásait. Tekintve, hogy az elemzők 11 százalékos növekedést vártak a szolgáltatói szegmenstől a negyedik negyedéves 16 százalék helyett, elmondható, hogy Apple jó úton halad és akár lehetnek újabb pozitív meglepetések.

Az Apple szolgáltatásai

Forrás: Apple, Erste

A szolgáltatás szegmens a 2023-as pénzügyi évben 85,2 milliárd dollár bevételt termelt (+9,1% év/év). Ez az éves bevétel 22,2 százaléka. Ez az arány a 2018-as pénzügyi évben még csak 14,9 százalék volt. Míg az eszközökből származó bevétel ezen öt év alatt 32 százalékkal bővült, addig a szolgáltatás szegmens több, mint duplázott (+115%). A leglényegesebb különbség az alma logós eszközök és szolgáltatások között a haszonkulcs. Míg az előbbi esetében az éves bruttó marzs 36,5 százalék volt, addig a szolgáltatások esetében 70,8 százalék. Ennek következtében az öt évvel ezelőtti 38,3 százalékos vállalati szintű bruttó marzs kb. 580 bázispontot emelkedett. A működési marzs pedig 27 százalék közeléből 30 százalék közelébe emelkedett. A piaci előrejelzések szerint az Apple szolgáltatói szegmense a következő öt évben összesen 71 százalékkal bővülhet, amivel már az összes bevétel 28 százalékát adná.

Forrás: Bloomberg

Nehéz az Apple értékeltségét összevetni más vállalatokéval, ugyanis a piacról eltűntek a mobiltelefongyártók. A meglévők (főleg földrajzilag) nagyon más jellegű piacokon tevékenykednek, illetve jellemzően nincs az Apple-éhez hasonló előfizetéses szolgáltatásuk sem. Az Apple-t talán a FAANG papírokkal a legkönnyebb összevetni, melyek közül az előttünk álló kb. 12 hónapot (2024-es pénzügyi év) figyelembe véve az Apple előremutató P/E rátája 28,5. Ez megegyezik a FAANG részvények mediánjával, de drágább, mint az átlaga. A 2025-ös és 2026-os előrevetített bevétellel számolva is inkább a drágább felén van a „peer-group-on” belül.

Technikai kép

Forrás: Bloomberg, Erste

Az árfolyam kitört a július óta húzódó csökkenő trendcsatornából. Már a gyorsjelentés előtt is elindult felfelé 166 dollár környékéről, lendületet pedig igazán a 200, majd a 20 és 30 napos mozgóátlagok áttörésével vett. Az árfolyam elérte a 189 dollárnál húzódó ellenállást, amelynek áttörésével a 198,23 dolláros a történelmi maximumot veheti célba.

Összegezve, az Apple-nél transzformáció zajlik, eszközeladásaival egyre inkább a nagyobb haszonkulccsal rendelkező előfizetéses szolgáltatásai felé szeretné terelni a felhasználókat. Arra számítunk, hogy a következő években még jelentősebb lendületet kaphat ez a szegmens, amelynek növekedési potenciálját alulbecsülhetik az elemzők. Technikai szempontból jól néz ki a helyzet, sikerült leküzdeni az utóbbi 3-4 hónap kevésbé sikeres időszakát.

Higgy magadban és indíts Erste Future befektetést!

WEBINÁRIUM

A 2024-es amerikai választások felboríthatják az amerikai és globális gazdaságot?

2024. május 29. - Erste Market webinárium. Hogyan változtathatja meg az amerikai elnökválasztás a globális gazdasági jövőképet?

Megkapaszkodik-e a repce?
AGRÁR SAROK

Megkapaszkodik-e a repce?

Nagy odafigyelés, kritikus időzítés, sok kártevő, sok stresszhatás. Szóval igazi szakmai kihívás volt a repce termelése ebben az évben is. A...

2024. június 13.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben